"Без шахів не можна уявити повноцінного виховання розумових здібностей і пам'яті ..." (В.О. Сухомлинський)
На сучасному етапі розвитку педагогічної освіти України першочерговим завданням є формування всебічно розвиненої особистості, її творчого потенціалу.
Зараз батьки віддають своїх дітей на різні гуртки – малювання, хореографія, англійська мова тощо, а на гурток із шахів батьки не віддають, тому, що вважають, що вони не актуальні і не цікаві для дітей.
У наш час є проблеми із – гіперактивними, непосидючими дітьми, які не вміють зосереджувати увагу на тривалий час і на одному виді діяльності. І тому, зараз гра в шахи, у дитячому садку є актуальною в наш час. Гра має великий потенціал, так, як вона відіграє важливу роль у розвитку дитини. Вона виконує відразу кілька функцій:
1. Пізнавальну. Граючи в шахи, ваша дитина навчиться мислити, логічно міркувати, прораховувати свої дії, передбачати реакцію суперника, порівнювати. Гра сприяє розвитку фантазії й творчих здібностей.
2. Виховну. Приходячи в школу, багато дітей не можуть всидіти на одному місці й зосередитися на уроках. Шахи ж виробляють витримку, зібраність, уважність. Діти вчаться самостійно приймати рішення й спокійніше ставитися до невдач.
3. Фізичну. Дитина, яка вперше іде до школи, їй дуже важко сидіти за партою.
«З віком шахи для дитини перетворяться у справжнє хобі, розвиваючись, вона відкриває для себе нові комбінації, які будуть підігрівати у юного шахіста інтерес до гри», - зазначає психолог Ірина Карпенко. - «Часто вміння грати в шахи стає причиною товариськості і популярності дитини серед друзів. Дуже корисно грати в шахи дітям, які страждають гіперактивністю. Гра в шахи є для них корекційним моментом. Ці діти під час гри в шахи заспокоюються, вчаться концентруватися і уважно слухати. Однак це не означає, що грати в шахи треба мовчки».
Добре, якщо під час гри дитина міркує вголос, адже їй важко приховувати свої емоції. Така форма засвоювання інформації дає дуже гарний ефект. Добре, якщо дитина не просто грає в шахи, вивчаючи різні комбінації в ігровій формі, а промовляє ходи, міркує, ділиться своїми враженнями з вами.
Найбільша цінність, яку дають шахи дітям, це виховання вольових якостей, прагнення до перемоги.
Для дітей гра в шахи непроста, і неможливо малюка посадити за шахівницю і відразу почати гру.
Отже, використовуючи шахи в дошкільному закладі, варто пам'ятати, що метою є не досконале оволодіння цією грою, а насамперед розвиток творчих здібностей дитини, її цілеспрямованості, самостійності, гнучкості й логічності мислення. Тому на заняттях варто поєднувати елементи інтелектуальних ігор із методиками логіко-математичного розвитку дитини – такими, як кубики Нікітіна, палички Кюїзенера тощо.
Заняття для дітей середнього дошкільного віку
Тема: «Шахова дошка»
Програмовий зміст: знайомство з шаховою дошкою; знайомство з кольорами, формою клітин, їхньою кількістю (багато), порівняння величини клітин методом накладання; вчити бачити клітини; вчити виділяти горизонталі; збагатити словник словами: шахова дошка, (шахівниця), білі, чорні, рівні за величиною; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, мовлення; виховувати посидючість.
Словник: шахова дошка (шахівниця), білі, чорні, рівні за величиною, багато, горизонталь.
Обладнання: чарівний мішечок, площинні квадрати – чорні та білі, шахова дошка.
Хід
1. Сюрпризний момент.
2. Дидактична гра «Чарівний мішечок» (площинні квадрати – чорні та білі).
(У непрозорому мішечку знаходяться площинні квадрати. Кожен із дітей на дотик намагається визначити, що заховано у чарівному мішечку).
Вихователь: - Малята, що це? (це квадрат). Що це у квадрата? (куточки). А тепер, малята, знайдіть на своїх квадратах куточки. Порахуйте їх. Скільки квадрат має куточків? (квадрат має чотири куточка). А це що у квадрата? (у квадрата сторони). Знайдіть сторони у квадрата. Скільки він має сторін? (квадрат має чотири сторони).
А ви знаєте, чому він називається квадратом? (тому, що він має квадратну форму – 4 однакові куточки, 4 однакові сторони).
Якого кольору цей квадрат? (квадрат білий).
А цей квадрат? (квадрат чорний).
3. Дидактична гра «Порівняй клітинки (квадрати)» (метод – накладання, прикладання).
Щоб дізнатися, якої величини ці клітинки, потрібно:
= один квадрат покласти біля іншого ось так;
= на один квадрат покласти інший квадрат, ось так.
І бачимо, що квадрати мають однакову форму і розміри.
(Діти порівнюють клітинки).
Сергійку, якої величини квадрати? (квадрати однакові).
Скільки всього квадратів? (квадратів багато).
Малята, а ви хочете погратися цими квадратиками? (так).
4. Дидактична гра «Збери доріжку».
Вихователь: - Давайте спробуємо з цих квадратів викласти доріжку – не звичайну, а чарівну. Тільки ми будемо починати доріжку із чорного квадрата, а потім поруч покладемо білий, будемо чергувати квадратики чорний, білий і так далі по черзі, і подивимося, яка у нас вийде доріжка.
[діти почергово кладуть квадрати одну біля одної білий – чорний, утворюючи доріжку].
5. Дидактична гра «Шахова дошка».
Вихователь: - А зараз давайте ми спробуємо із чарівних доріжок викласти велику дошку.
[Діти із допомогою вихователя викладають дошку].
Подивіться, що у нас вийшло? Це – дошка. Не звичайна, а чарівна дошка. А чому вона чарівна? Тому, що вона незвичайна, а казкова. Пам’ятаєте казку «В Країні Шахових Чудес»?
Також вона має багато-багато таємниць.
Малята, давайте спробуємо розгадати таємниці чарівної дошки. Я буду задавати запитання, а ви подумайте, уважно подивіться і, не поспішаючи, дайте відповідь:
- ця чарівна дошка називається – «шахова дошка», або «шахівниця». Малята, що це? (шахова дошка, шахівниця);
- чим прикрашена шахова дошка? (маленькими квадратиками). Правильно. Із цих квадратиків у нас вийшла ось така чарівна дошка;
- чи однакові квадратики? (не однакові, різного кольору);
- це дошка велике поле, яке нагадує квадрат із темними і світлими клітинками, які називаються маленькими «полями», що чергуються одна за одною;
- скільки всього квадратів? (багато квадратів);
- на цій дошці є всього аж 64 квадрата;
- прямі лінії «доріжки», які йдуть зліва – направо (справа – наліво), називають «горизонтальні лінії».
А зараз, знайдіть горизонтальні лінії. Скільки їх на дошці? (горизонтальних ліній багато).
Давайте їх разом спробуємо порухувати (діти разом із вихователем рахують). Їх всього вісім.
Лінії позначені цифрами: перший ряд і буде 1 по рахунку. Цифра ставиться збоку: зліва і справа від дошки, і так по порядку всі вісім ліній, від 1 до 8;
усього на шаховій дошці чотири краї, чотири кути й один центр дошки. (вихователь показує їх: обводить указкою шахову дошку по периметру, вказує на поля, що в кутках дошки, а також указує на центр – чотири поля всередині);
гра в шахи відбувається на шаховій дошці (шахівниці);
на цій шаховій дошці живуть казкові шахові фігури, із якими ми із вами пізніше ознайомимося.
6. Підсумок.