Міністерство науки і освіти в Україні
Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка
Підготувала і провела
студентка IV курсу
психолого - педагогічного
факультету
групи ДВ-47
Спічак Марина Юріївна
Вихователь Ципуштанова Н.І
Тема. Повітря навколо нас.
Програмовий зміст:
- виховувати дбайливе ставлення до довкілля;
- розвивати наочно-образне мислення, мовлення, допитливість;
- сформувати у дітей уявлення про повітря як природне середовище, про властивості повітря;
- ознайомити з однією із них – із рухом повітря (вітром);
- за допомогою спостережень та дослідів підводити до самостійних висновків;
- розповісти про значення свіжого повітря для життя людини.
Обладнання: образно розмальована повітряна кулька на паличці, кульки повітряні, трубочки для коктейлю, склянка з водою, віяла, паперові човники, миска з водою, картина-схема «Таємниці повітря», картинки до теми заняття: «Що забруднює повітря?», «Що очищає повітря?»
Підготовча робота: проведення бесід та екскурсій екологічного спрямування; розучування віршів, загадок, прислів’їв та приказок про повітря; проведення дихальної гімнастики та рухливих ігор; виконання дітьми трудових доручень (витирання пилу з іграшок, меблів, кімнатних рослин).
Хід заняття
І.Організаційний момент.
Перш ніж розпочати заняття діти відгадують загадку про повітряну кульку:
Легка, кругленька і барвиста,
Злітає високо в повітря.
Їй дітвора радіє дуже.
Побався нею, любий друже.
ІІ.Сюрпризний момент.
Вихователь. Діти, а хто це стукає до нас у двері? Давайте подивимося. Повітряна кулька. Я – Повітряна Кулька. Погляньте, яка я гарна, легка, барвиста. А ще я вмію літати. На вашу думку, що у мене всередині? Я допоможу вам ось таким чином. Відгадайте загадку:
Очима не побачиш, руками не візьмеш,
Але куди не підеш – усюди ти знайдеш.
(Діти відгадують.) Правильно, це повітря. Тому й називають мене. Повітряною Кулькою. А повітря дуже важливе для всіх на землі. Хочете познайомитися з ним? (Так.)
ІІІ.Основна частина.
1.Вихователь. Знайте, діти: повітря є всюди й завжди навколо нас (показує рукою) – ось тут, і тут, і там. Але воно особливе, бо ми, хоч як би й хотіли, не бачимо його. Озирніться, погляньте на те, що навколо вас, крізь пальці. Озирніться знову, стуліть долоньки й загляньте всередину їх. (Діти виконують усі рухи за вихователем.) Ви щось бачите? Ні? Я також. Повітря невидиме, прозоре. Та за допомогою невеличких дослідів ми можемо перевірити, що воно є скрізь.
2.Дослід №1. Давайте розглянемо склянку з водою. Ми бачимо лише воду. А тепер я цю воду збовтаю. Що ви бачите? (Діти помічають маленькі бульбашки. Разом роблять висновок, що це повітря). Так, і саме ним дихають у воді риби, молюски, водорості.
3.Дослід №2. Візьмемо кожен трубочку й дмухнемо крізь неї на долоню. Що ми відчуваємо? (Повітряний струмінь, який проходить крізь трубочку.) А тепер подмухаємо крізь трубочку у склянку з водою. Що бачимо? (Діти помічають цілу бурю бульбашок). Так, це значить, що в наших легенях завжди є повітря.
4.Дослід №3. У нашому куточку природи є кімнатні рослини. Давайте візьмемо грудочку землі з горщика і вкинемо її у воду. Що ми там бачимо? (Діти помічають появу бульбашок). Так, цей дослід показує нам, що в землі також є повітря. Якщо ґрунт твердий, то повітря в ньому мало, і рослина, якій повітря необхідне для росту, може загинути. Щоб урятувати її, треба розпушити ґрунт – це називається «сухий полив».
А ще в землі живуть черв'яки, жуки, кроти, які теж дихають повітрям.
Тож за допомогою наших дослідів, ми переконалися, що повітря є скрізь.
5. Фізкультхвилинка.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один і два, три і чотири —
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
6.Ми також дихаємо повітрям, так само як і тварини, рослини. Ми вдихаємо і видихаємо його через ніс. Прикладіть долоню до рота. Вдихніть повітря носом і видихніть його ротом. Що ви зараз відчуваєте? (Повітря) Яке повітря ви вдихаєте? (Прохолодне, кімнатної температури) А яке видихаєте? (Тепле) Отже, повітря може бути холодне і тепле.
7.Та повітря можна ще й відчути. Візьміть віяла й повільно помахайте ними перед обличчям. Повітря починає рухатися і так ви створюєте легенький вітерець. Спрямуйте його собі на ніс, на вухо, на товариша. Тепер рухайте віялом швидше. Ви перетворили легенький вітерець на вітер, який дме дужче, тому що рухається швидше.
8.А ще вітер може виконувати певну роботу. Зараз ви дізнаєтеся про це. У нас є маленьке озерце з човниками. (Підходять до миски з водою, в якій плавають паперові човники). В озерці зараз тиха, спокійна вода. Що роблять наші човники? (Не рухаються). А тепер ми утворимо вітер і побачимо, що буде з човниками. Погляньте, вони попливли. (Діти створюють вітер, махаючи віялами). Кораблі-вітрильники на морі також пливуть за допомогою вітру. Подумайте, діти, а де ще люди застосовують його силу? (Флюгери, вітряні млини, вітрові електростанції, дельтоплани, пилосос, фен, вентилятор, мікрохвильова піч).
9.Повітряна Кулька. Діти, я принесла вам чарівні картинки.
Вихователь. Розглянемо першу картинку. На ній намальовано, що саме забруднює повітря. А коли повітря забруднене, ним важко дихати, ми відчуваємо також неприємні запахи.
Діти розглядають картинку й називають те, від чого повітря стає брудним і шкідливим: пил, дим від цигарок, від вогнищ, вихлопи від авто.
10.Вихователь. Інший малюнок розповідає нам, що ж може очистити повітря, зробити його свіжим, корисним для здоров'я.
Діти розглядають картинку і називають очисні для повітря засоби: дерева, трава, квіти, дощ, сніг, пилосос.
Повітряна Кулька. Ви вже багато дізналися про повітря. То й розкажіть мені: які таємниці повітря ви відкрили для себе?
Діти розповідають за картиною-схемою.
Повітряна Кулька. Дякую! Ви все правильно розповіли й розкрили чимало секретів повітря.
Підсумок. Дякуємо тобі, Повітряна Кулько, за корисні поради. Зараз, дітки, ви підете на прогулянку й подихаєте надворі свіжим повітрям, а в цей час провітриться групова кімната.
Міністерство науки і освіти в Україні
Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка
Підготувала і провела
студентка IV курсу
психолого - педагогічного
факультету
групи ДВ-47
Спічак Марина Юріївна
Вихователь Ципуштанова Н.І
Тема. Число та цифра 10.
Мета: -закріпити навички прямої і зворотної лічби в межах 9 ,вчити порівнювати множини,визначати кількісне відношення(більше,менше,порівну);
-повторити склад чисел в межах 9;
-закріплювати назви площинних геометричних фігур; вправляти в орієнтуванні в просторі(зліва, справа,вгорі,внизу,посередині);
-розвивати логічне мислення, пам’ять,творчу уяву;
-виховувати уважність,активність на занятті.
-познайомити дітей з цифрою 10.
Демонстраційний матеріал: білочка, лисичка, вовчик, зайчик, ведмедик (площинні), цифра 10, сніжинки з цифрами. Роздатковий матеріал: набірне полотно, білочки, грибочки, карточки з цифрами.
Хід заняття
І.Організаційний момент
1. Привітання
Встаньте діти всі рівненько
Посміхніться веселенько
Поверніться до гостей, привітайтесь:
«Добрий день!»
2.Інтелектуальна гра «Якщо хочеш…»
–Якщо ви хочете бути добрими і розумними,погладьте себе по голівці.
–Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть руки вгору.
–Якщо ви хочете допомагати один одному, візьміть товариша за руку.
–Якщо ви хочете бути веселими і здоровими, поплещіть у долоні.
ІІ.Мотиваційний момент
Вихователь. Діти, сьогодні нас запросили в гості. А хто запросив,ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:
Що за дивна непосида
На стежину шишки кида?
З гілки скік та скік на гілку.
Ви впізнали? Та це ж…(білка).
ІІІ.Активізація діяльності дітей через гру.
Правіильно, тож ходімо в гості до білочки. А дорога наша стелиться через ліс.
1.Гляньте перед нами геометричне поле, яке ми повинні пройти. А йти потрібно тільки по зелених трикутниках.
-Молодці йдемо далі. Ой скільки ж снігу намело. Подивіться тепер на зустріч до нас прилетіло багато сніжинок, а сніжинки ці незвичайні, чарівні. Давайте подивимося що на них зображено. Так це веселі цифри. А тепер давайте по черзі візьмемо сніжинку і назвемо цифру зображену на ній.
2.Дидактична гра «Цифра шикуйсь»
Мета: розвивати логічне мислення, закріпляти знання дітей про цифри.
Діти шикуються від одного до девяти зліва направо.
Тепер давайте ми сніжинки покладемо під ялиночки, щоб їм тепліше було.
3.Діти подивіться а ось на нашому шляху скільки лісових звірят. Це друзі білочки. Давайте їх порахуємо. Діти рахують звірят в прямому та зворотньому напрямку.( 9)
А ось до звірят приєднався ще зайчик. Скільки тепер звірят. (10)
Як утворилось число десять?
Це число ми позначаємо цифрою 10.
4.Дидактична гра «Нагодуй білочку»
Мета: розвивати логічне мислення, спостережливість, увагу.
Діти викладають на двокольорному полотні білочок 9, а грибочків на 1 більше. Скільки білочок, скільки грибочків? Потім добавляють ще одну білочку скільки тепер грибочків, скільки білочок?
5. Дидактична вправа «Знайди сусідів».
На дошці– малюнки «будиночків», в яких живуть числа. –Записати сусідів чисел: 2, 4, 5, 7, 8.
6.Фізкультхвилинка «Білочки»
Один, два! Пострибали.
Три, чотири! Назад стали.
Лапки вліво, лапки вправо,
Лапки вгору підняли.
Всі тихесенько присіли,
Потім знову підвелись.
І крутились, веселились,
Усміхнулись.
Й за науку знов взялись.
7. Орієнтування у просторі. На дошці малюнки звірят.
Давайте визначимо,де хто знаходиться. Лисичка-внизу, вовчик - справа, ведмедик-зліва,зайчик- вверху, білочка - посередині.
IV.Підсумок заняття
–До кого ви ходили сьогодні у гості?
–Чим пригостила вас білочка?
–Яке завдання було найцікавіше?
–З чого складається число9?
Конспект заняття з математики «В гостях у Білочки»
для дітей старшої групи
Мета: закріпити навички прямої і зворотної лічби в межах 9 ,вчити порівнювати множини,визначати кількісне відношення(більше,менше,порівну); повторити склад чисел в межах 9; закріплювати назви площинних геометричних фігур; вправляти в орієнтуванні в просторі(зліва, справа,вгорі,внизу,посередині);
розвивати логічне мислення, пам’ять,творчу уяву;
виховувати уважність,активність на занятті.
Демонстраційний матеріал:білочка, лисичка, вовчик, зайчик, ведмедик (площинні); грибочки, горішки, шишки, кошики для грибочків.
Роздатковий матеріал:малюнки геометричних фігур, цифри.
Хід заняття
І.Організаційний момент
1. Привітання
Встаньте діти всі рівненько
Посміхніться веселенько
Поверніться до гостей, привітайтесь:
«Добрий день!»
2.Інтелектуальна гра «Якщо хочеш…»
–Якщо ви хочете бути добрими і розумними,погладьте себе по голівці.
–Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть руки вгору.
–Якщо ви хочете допомагати один одному, візьміть товариша за руку.
–Якщо ви хочете бути веселими і здоровими, поплещіть у долоні.
ІІ.Мотиваційний момент
Вихователь. Діти, сьогодні нас запросили в гості. А хто запросив,ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:
Що за дивна непосида
На стежину шишки кида?
З гілки скік та скік на гілку.
Ви впізнали? Та це ж…(білка).
-Правильно,ходімо в гості до білочки. Гляньте навколо, скільки шишок накидала білочка, але порахувати їх не вміє. Допоможемо їй? (Діти рахують шишки).
-Скільки шишок накидала білочка? (8)
-А давайте і ми пригостимо білочку шишкою.
-Скільки тепер стало шишок у білочки?(9)
-Як утворити число 9?
ІІІ.Основна частина
Активізація діяльності дітей через гру
Вихователь.
Білочка Мілочка-Добра господиня.
В неї є горішки,
Шишок повна скриня
Ось метнулась білочка,
Заховалась в скриньці,
Це вона готує
Нам усім гостинці.
-Білочка хоче нас пригостити горішками. Але горішки незвичайні із завданнями.
Перший горішок. Дидактична вправа «Знайди сусідів».
На дошці– малюнки «будиночків», в яких живуть числа. –Записати сусідів чисел: 2, 4, 5, 7, 8.
Другий горішок.Гра «Запитую-відповідай»
Мета:розвивати швидкість мислення.
–Скільки всього є пір року?
–Як утворити число 4?
–Яка пора року надворі?
–Назвати зимові місяці?
–Скільки днів у тижні?
–Як утворити число 7?
–З скількох частин складається доба?
–Назвати частини доби.
Третій горішок.Фізкультхвилинка «Білочки»
Один, два! Пострибали.
Три, чотири! Назад стали.
Лапки вліво, лапки вправо,
Лапки вгору підняли.
Всі тихесенько присіли,
Потім знову підвелись.
І крутились, веселились,
Усміхнулись.
Й за науку знов взялись.
Четвертий горішок. Порівнювання чисел у межах 9. –Порівняти числа:1 і 8; 8 і 4; 6 і 8; 9 і 8; 5 і 9; 9 і 9. (Робота в парах).
Вихователь.
-Діти,білочка назбирала шишок і горішків і хоче визначити,чого більше. Допоможемо їй?
-Скільки шишок назбирала білочка?(9)
-А скільки горішків?(5)
-Чого у білочки більше-шишок чи горішків?На скільки шишок більше?(на 3)
-Що треба зробити,щоб шишок і горішків було порівну?(Додати ще 3 горішки)
-Скільки тепер горішків?(9). А шишок?(9).
-То чого тепер більше-шишок чи горішків?(їх стало порівну).
-А що ще можна зробити,щоб горішків і шишок було порівну?(забрати 3 шиш-
ки)
-То скільки шишок стало? Горішків? Їх стало порівну.
Вихователь.
Білка ще й торгує трішки.
Продає свої горішки:
Лисичці-сестричці,
Вовчику,
Ведмедику волохатому
Та зайчику вухатому.
-Всі ці звірі прийшли до білочки по горішки.
-Давайте визначимо,де хто знаходиться.Лисичка-внизу, вовчик - справа, ведмедик-зліва,зайчик- вверху, білочка - посередині.
IV.Підсумок заняття
–До кого ви ходили сьогодні у гості?
–Чим пригостила вас білочка?
–Яке завдання було найцікавіше?
–З чого складається число9?