Заняття для II молодшої групи. Розвиток мовлення
Тема. Український народний посуд
Мета: поглибити знання про посуд; вчити прикрашати його кульками з пластиліну за зразком, добирати кольори; поповнити словниковий запас дітей; формувати уявлення про важливість збереження національних пам’яток; розвивати дрібну моторику рук, творчу уяву; уміння відтворювати дії у зазначеній послідовності; виховувати охайність під час роботи.
Матеріали: лялька мотанка; зображення глиняного посуду;
Хід заняття
Вихователь організовує дітей навколо себе та проводить психогімнастику.
Психогімнастика «Я – хмарка»
– Я – хмарка. Велика, пухнаста, легка. Мені втішно бути хмаркою, плисти в синьому небі, мої руки легкі, вони допомагають мені летіти. Я підводжу вгору очі, вдихаю всім тілом свіже повітря.
– Дорогою в садочок я зустріла чарівну україночку, її звати Улянка, вона завітала до нас у гості. (Вихователь демонструє ляльку мотанку)
– Вона взяла з собою малюнок, щоб ви дізнались багато нового. А що ж це зображено на малюнку? Так, це посуд. Але він не простий, а український. Чи знаєте ви з чого він зроблений? Він зроблений з глини. Колись не було такого посуду, як у вас у будинках і люди робили собі посуд із глини, людину яка виготовляла такий посуд називали «гончар». Щоб зробити один глечик чи миску потрібно багато працювати. Спочатку знайти глину, потім додати в неї води, потім гарно вимісити, потім зробити кулю, потім покласти її на спеціальний стіл, який потрібно постійно розкручувати, потім руками формують миску, коли форма схожа на ту яку хотів майстер, він обережно зрізає глиняну миску та відставляє на деякий час, щоб глина підсохла, а потім ставить у піч, щоб глина стала твердою, останнім етапом, майстер розфарбовує посуд. Етапи створення глиняного посуду наведено нижче (Рис. 1)
(Рис. 1) Етапи створення глиняного посуду
– Ось, такий гарний виходить посуд.
Демонстрація зображення з глиняним посудом. Приклад глиняного посуду. (Рис. 2)
(Рис. 2) Приклад глиняного посуду.
– Улянці, дуже сподобалось слухати про український посуд, вона ще підготувала для нас цікаве завдання, але спочатку потрібно розім’ятись.
Фізкультхвилинка «Зайченята»
Забавлялись зайченята, (встають, руки піднімають вгору)
Виглядаючи маму і тата. (руки на поясі, повертаються праворуч-ліворуч)
Ось так лапку до лапки. (плескають в долоні)
Ось так шапку до шапки. (руки піднімають до голови)
Ось так — вусом потрусили.(хитають головою)
Так — так — так! (стрибають на місці).
– Ось ми і розім’ялись, Улянка якраз принесла нам своє завдання. Нам потрібно показати, де глиняний посуд. Впораємось?
Дидактична гра «Глиняний посуд»
– Погляньте, у нас є гра, де потрібно знайти глиняний посуд. Давайте пригадаємо як він виглядає. (Демонстрація (Рис.1)).
– Пригадали, а тепер давайте знайдемо його, для цього нам потрібно покласти зелений кружечок у коло біля глиняного посуду. (Дидактична гра «Глиняний посуд» (Рис. 3)).
(Рис. 3) Дидактична гра «Глиняний посуд»
– Ми впорались із завдання, тому Улянка принесла нам подарунок. Погляньте, вона принесла нам малюнки глечика, але чогось не вистачає. Як ви думаєте, чого? Так, візерунків. Тож давайте прикрасимо глечики, прикрашати ми будемо пластиліном. Але спочатку розімнемо пальчики.
Пальчикова гімнастика «За роботу»
Нумо, браття, до роботи,
Не страшні нам всім турботи.
Треба дров нам нарубити,
Щоби пічку протопити.
Тобі воду слід носити,
А тобі обід варити,
Тобі треба посуд мити,
Щоб могли ми відпочити.
Потім будем ми співати,
Гарно будем танцювати,
Наших діток забавляти.
(Почергово розгинати пальці,починаючи з великого, а на слова «Потім будем ми співати, Гарно будем танцювати» - ененргійно рухати ними.)
Ліплення «Візерунок для глечика»
Вихователь дає кожній дитині шаблон з глечиком та пластилін різних кольорів. Шаблон глечика наведено нижче (Рис. 4)
(Рис. 4) Шаблон глечика
– Давайте пригадаємо правила роботи з пластиліном. Чи можна брати пластилін до рота? Де ми працюємо з пластиліном? Так, за столами. Чи можна брати пластилін на килимок?
– На малюнку є пусті кружечки, нам потрібно туди покласти маленьку кульку пластиліну, а щоб у нас вийшла маленька кулька, потрібно трошки відщипнути від великого шматка, розім’яти пальчиками, покласти на середину долоні, зверху покласти руку та покрутити по колу.
– У вас вийшли дуже гарні глечики. Улянці вже час йти, вона вдячна вам за вашу чудову роботу.
Підсумки заняття:
– Хто до нас приходив у гості?
– Який посуд ми сьогодні бачили?
– Як роблять глиняний посуд?
– Що вам найбільше сподобалось?