Заняття для школярів з ООП "Про бюджет родини"

Про матеріал
Посилення уваги до соціально-економічної освіти дітей з ООП є однією з основних і невід’ємних умов їх ефективної соціалізації,забезпечення повноцінної участі в житті суспільства,успішної самореалізації. Даний конспект заняття допоможе формувати соціально-економічну компетентність дітей,найпростіші економічні уявлення,розвивати навички майбутнього господаря,виховувати раціонального споживача. При цьому діти отримують змогу розмірковувати,приймати рішення й застосовувати набуті знання в реальному житті.
Перегляд файлу

Заняття  для школярів з  ООП « Про  бюджет  родини».

Мета. Формувати елементарну соціально-економічну компетентність дітей, найпростіші економічні уявлення  (бюджет родини, поняття «доходи», «витрати» та їх значення в житті людини). Розвивати уявлення про валюту України, навички майбутнього  господаря – вдумливе ставлення до витрат, ощадливість. Виховувати  раціонального споживача.                                                                                                   Матеріал. Мультимедійна презентація « Про бюджет родини». Зображення  грошових одиниць України та інших країн; картки із зображенням різних покупок. Предметні картинки «доходів» та «витрат».

                                                    Хід заняття.

1. Віночок спілкування. 

Тут у тебе друзі всі – подивись,

Всім,хто зліва,всім,хто справа – посміхнись!

  Друга ти привітай,його ім’я  називай.               (Слайд 2)

 

2. Учитель.  Діти,на попередньому занятті ми намагалися продати якомога більше продовольчих товарів в нашому іграшковому магазині продуктів. Що ми для цього робили і для чого? (Рекламували товар,щоб заробити більше грошей).

Ось тепер справи в нас пішли на лад, і у нас з’явилися гроші. А як називаються гроші в Україні? (Відповіді дітей).

                                  Вправа «Упізнай гривні»    (Слайд 3)

 На столах – паперові зображення різних грошових одиниць (гривень,доларів,євро). З – поміж  них діти вибирають гривні, визначають їх номінал.

Учитель. Діти,отже ми змогли в нашому іграшковому магазині продуктів заробити гроші. Вони і поповнять наш бюджет. Чи відоме вам слово «бюджет»? (Відповіді дітей).                                                                                 Спробуємо з’ясувати його значення.                                                                                                           3. Розповідь «Що таке бюджет?».

Бюджет – у перекладі з англійської  «грошова сумка», тобто скарбничка.                             

                                                                                   (Слайд 4)                                        

Бюджет  родини-це план на певний період (місяць,рік), де зазначені         наявні кошти, передбачувані майбутні прибутки (або доходи) та необхідні витрати  для сім’ї.                                              (Слайд  5)

Бюджет потрібний кожній людині та родині, оскільки без нього практично неможливо планувати своє життя, приймати свідомі, відповідальні рішення та бути впевненим у своєму  грошовому забезпеченні в майбутньому.         

                                                                                     (Слайд 6)

У кожного з вас є сім'я! Для того щоб  купувати продукти, необхідні речі, платити за квартиру - потрібні гроші!  Ваші батьки за роботу отримують зарплату. Бабуся і дідусь отримують пенсію за те, що вони раніше працювали.                                                             (Слайд 7)

Подивіться на малюнок  (зображення сім’ї)  і дайте відповідь на питання.

-Скажіть, хто в цій сім'ї отримує гроші?

-Як називаються гроші, які отримують мама і тато за свою роботу?

-Як називаються гроші, які отримують бабуся і дідусь?   (Слайд 8)

Грошові доходи – це всі  гроші або інші цінності, які отримані за певний період часу всією родиною.                                                                   (Слайд 9)                         Тобто, це зарплата батьків,  пенсія бабусь і дідусів  тощо. Але у всіх дохід різний.  

                              Гра «Наповнимо скарбничку»                 (Слайд 10)                        

Давайте подумаємо, якими можуть бути прибутки. Діти відповідають, наприклад:

  • зарплата;
  •  пенсія;
  • стипендія;
  • подарунки:
  • банківські проценти за депозитом;
  • гонорар;
  • виграші в лотерею;
  • прибутки від здачі квартири в оренду тощо.

Учитель додає: «А ще страхові виплати, матеріальна допомога  від  держави, прибуток  від продажу своїх товарів, наприклад, ви вирощуєте ягоди та продаєте їх на ринку, продаж нерухомості або власного автомобіля…»  Видів прибутку може бути багато. Величина доходу показує, яку кількість товарів та послуг можна купити за дані гроші.

Фізкультхвилинка. .                                                          (Слайд 11)                       

Що ж, мабуть, прийшла пора

Трохи відпочити.

Хочу я на фізхвилинку

Всіх вас запросити.

Раз — підняли руки вгору,

Два — схилилися додолу.

Руки — в боки! Скік-скік-скоки!

Зробимо назад два кроки.

Нахилились. Повернулись.

Один одному всміхнулись.

Покрутились вправо-вліво —

Щоб нічого не боліло.

Раз, два, три, чотири!

Набираємося сили.

Раз – присіли,  другий – встали                                                                                         і за стіл всі посідали.                                                                                  

 

Витратами  називають гроші, які сім’я витрачає на купівлю товарів і послуг для задоволення власних потреб.                     (Слайд 12)                        А якими  можуть бути витрати? На що ми витрачаємо гроші з скарбнички? Давайте спробуємо визначити основні  витрати  бюджету  сучасної  родини. Діти відповідають. Учитель розподіляє усі відповіді  на певні статті витрат  і фіксує їх письмово на дошці                                         (Слайд 13) ,    наприклад :

  • харчування;
  • одяг та взуття;
  • побутова техніка;
  • господарчі товари (посуд,меблі…);
  • засоби гігієни, косметика та побутова хімія;
  • здоров’я та лікування;
  • навчання;
  • зв’язок; 
  • комунальні послуги;
  • транспорт (як громадський, так і витрати на автомобіль, якщо він є – пальне, ТО, запчастини, витратні матеріали тощо);
  • відпочинок та хобі;
  • заощадження;
  • різне.                   

                                       Гра «Сімейні витрати й доходи»   (Слайди 14-16)                     

       Дітям роздаються предметні картинки із зображенням доходів (гаманець із пенсією бабусі; дідусь, мама, тато на роботі; старший брат (сестра) студент; члени родини, які вирощують на полі картоплю; дідусь, який вирощує на дачі капусту; лотерейний квиток; проданий автомобіль, будинок; предметні картинки із зображенням витрат (харчі, проїзний квиток, квиток у театр; одяг, взуття, меблі, побутова техніка, іграшки, посуд, комунальні послуги тощо).

        Діти по черзі кладуть картинки до кошиків: червоного («витрати») та зеленого («доходи»).                                                                                                  Учитель привертає  увагу дітей до того, що в синьому кошику повинно бути більше карток; питає, від яких карток в червоному кошику можна відмовитись або тимчасово відкласти їх.

 

4. Учитель   пропонує  розібратися ,як розрахувати сімейний бюджет на місяць. Як планувати сімейний бюджет так, щоб кожен в родині почувався  в достатку, впевнено в матеріальному плані, і не виникало сімейних негараздів через брак грошей?                                                                                                     

      Існують певні правила раціонального споживання сімейного бюджету. І для того, щоб у  родині була матеріальна стабільність, хочеться того чи ні, доведеться  їх дотримуватися:                                           (Слайди 17-18)                      

1.Накопичення.

Беруть за правило 10% доходу відкладати відразу при отриманні зарплати чи іншого надходження. Кращий спосіб відкласти гроші- це перерахувати їх на вклад або інший рахунок, щоб не було спокуси їх взяти і витратити. Ще як варіант віддати їх на зберігання тому, кому довіряєш, найчастіше   їх можна віддати своїй мамі, наприклад. І попросити ні за яких обставин їх не віддавати. Такий підхід дозволить  накопичити частину коштів до відпустки, наприклад, на велику покупку, або на  непередбачені витрати.

                                                                                                               (Слайд 17)                      

2.Визначення  пріоритетів.

 Якщо у сім’ї є кредити, то їх нарівні з оплатою комунальних платежів,          платою за навчання (дитсадок) треба ставити на перше місце.  

Далі йдуть по пріоритету  продукти харчування(мінімальний набір продуктів для  довгострокового зберігання на місяць з розрахунку на одного   члена сім'ї).                                                                                                          Без цих двох пунктів ви не зможете у  любому випадку  обійтися.                                                                                                  

Потім роблять розрахунок по речах першої необхідності - це взуття, одяг, ремонт машини (при наявності, або іншого транспорту), витрати на проїзд / бензин.                                                                                                                                             

    Після цього йде стаття витрат на розваги, захоплення та хобі. При цьому    повинні залишитися кошти на продукти харчування щоденного попиту: хліб, молоко, сир, ковбаса, овочі / фрукти і т.п./  Цю суму витрат можна додати до пункту після оплати комуналки, а можна винести до так званої статті «Різне». Як вам буде зручніше.                                          (Слайд 17)                      

3. Оптимізація  витрат. Планування щотижневих покупок. Контролюйте свої витрати шляхом економії. Кожен «продавець» прагне  продати дорого, а кожен «покупець»- купити дешево. Це стандартна модель економіки.

 а) Тому перш ніж щось купити, ознайомлюються з ціною, якістю товару, вивчають всіх продавців в своєму районі та інтернет-магазини. Порівнюють «продавців» за якістю і ціною, і тільки тоді приймають рішення про покупку. Це стосується всіх витрат: від хліба до покупки машини або будинку. .                                                                   (Слайд 18)                      

              б) Відвідування магазину 1 раз в тиждень. З огляду на інтереси і потреби всіх членів сім'ї, планують 1 день в тиждень, коли   йдуть за продуктами, а також  день, коли   йдуть за покупкою інших речей. Якщо є мета заощадити - то все повинно бути сплановано заздалегідь. Так як хаотичні покупки завжди призводять до зайвих витрат.Згадайте, коли мама зайшла за хлібом, а купила хліб, сік по акції, якийсь супер дешевий  і класний порошок. Хоча і сік вам не потрібен, і порошок вдома є.   (Слайд 18)                                                                                                        

Підсумок.

Учитель.    Як бачите, економити бюджет родини НЕОБХІДНО !                                                                                                                                  І правильно розподілити кошти сімейного бюджету непросто. Але якщо ми будемо старанно планувати свої доходи та витрати,то не тільки наші родини від цього стануть багатшими, а й уся Україна.                        (Слайд 19)                      

 

                      Гра «Необхідні витрати»                                       (Слайд 20)                      

Діти розглядають малюнок витрат  в сім’ї  та визначають, які з них самі необхідні, пояснюючи свій вибір.

 

ТРАДИЦІЙНЕ ПРОЩАННЯ.                                            (Слайд 21)

            Ось прийшов прощання час,                        

Було в нас  усе гаразд,

Все зуміли, все змогли,

           «До побачення», - пішли.

 

docx
Пов’язані теми
Людина і світ, Інші матеріали
Інкл
Додано
20 жовтня 2021
Переглядів
981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку