Заняття для учнів 2-3 класів, яке спрямоване на виховання почуття гідності в дітей на основі особистісно зорієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів. Пропоновані виховні заняття відповідають принципам наступності та перспективності в роботі з учнями, включають елементи превентивного виховання та інтерактивні форми роботи.
Тема 3. Я допомагаю іншим.
Мета: сприяти формуванню вміння емоційно , словесно та дієво допомагати іншим; бажання підтримувати один одного, вміння поставити себе на місце інших у важку хвилину, розвивати почуття емпатії, здатність співчувати та розуміти.
Обладнання: промінчики сонця, паперовий круг, пластилін, пов'язки на очі.
Хід заняття
Візьмемося за руки
Та станемо у коло.
Радість та усмішки
Хай сяють навколо.
Поверніться обличчям один до одного, привітайтеся і побажайте щось приємного.
2. Розкриття теми заняття. Пригадайте, діти, чи були у вас такі моменти життя , коли вам було дуже важко на душі? Коли ви це відчували? Чи потребували в той момент підтримки?
3. Повідомлення теми й мети. Ми сьогодні будемо говорити про моральну підтримку, допомогу, без якої інколи буває дуже важко.
4. Подання нових знань.
Бувають такі моменти в житті, коли моральна підтримка, розуміння, допомога, мають значно більше значення ніж матеріальна. Іноді без неї просто не обійтися.
Метод «Прес»
Робота з оповіданням.
Як Сергійко навчився жаліти
Сергійко гуляв собі біля ставка. І побачив дівчинку, що сиділа на березі. Підходить до неї, а вона й каже:
- Не заважай мені слухати, як хлюпочуть хвилі.
Сергійко здивувався. А потім узяв і кинув у ставок камінець. Дівчинка й питає:
- Що ти кинув у воду? Сергійко ще більше здивувався.
- Хіба ти не бачила? Я кинув камінець. Дівчинка й каже:
- Я нічого не бачила, бо я сліпа.
Сергійко довго дивився на дівчинку. Він не міг уявити: як це воно, коли людина не бачить? Настала ніч. Сергійко ліг спати. Серед ночі прокинувся. Його розбудив шум за вікном. Шумів вітер, у шибки стукав дощ. А в хаті було темно. Сергійкові стало страшно. Йому пригадалася сліпа дівчинка. Тепер він уже не дивувався – його серце стиснув жаль. Як же вона бідна живе в темряві?
Сергійкові хотілося, щоб швидше настав день. Він піде до сліпої дівчинки і пожаліє її.
(В.О. Сухомлинський)
Запитання до оповідання
- Що підштовхнуло Сергійка до співчуття?
- Чи вмієте ви співчувати, коли у когось якісь неприємності? Як ви це робите?
Вправа « Побач пальчиками»
Діти одягають пов’язку на очі. Потрібно з закритими очима зліпити тваринку: котика, зайчика , або ж лисичку. Після роботи вчитель уточнює чи сподобався їм їхній результат?
- Чи відчули ви на собі, що почуває маленька дівчинка протягом усього життя?
- Чи жаль вам її?
- Які слова потіхи ви підібрали б, аби розрадити маленьку?
- Як ви думаєте, чи стане їй від ваших слів легше?
Вправа «Я малюю свій портрет». Діти навколо своєї голови руками зображають рамку портрета. Потім «малюють» себе веселого, скривдженого, щасливого.
– Кого вам легше було зобразити? Чому?
Вправа «Наші дії». Одному учневі вчитель каже ситуацію, у яку він нібито потрапив. Наприклад, впав з велосипеда, збав коліно, отримав погану оцінку, однокласники не взяли грати у футбол, загубив важливу річ і т.д. Інший учень має показати як він фізично буде допомагати, але мовчки, а ще один – які слова підтримки він підбере для підтримки.
Обговорення вправи.
Мозковий штурм
Вправа «Дякую! Будь ласка!»
Один із учнів має підійти до іншого, ніжно подивитись у очі і з вдячністю промовити «Дякую». Цей другий має також, випромінюючи тепло відповісти «Будь ласка».
Вправа «Сонячні промінчики». Учні мають на паперових промінчиках сонця написати слова, що асоціюються для них з словом «Підтримка» Виходить гарне сонечко. На закінчення вправи зачитують усе, що написане на промінчиках.
Вправа «Що буде, якщо…». Діти продовжують речення «Що буде, якщо…»
- Всі люди стануть злими?
5. Підсумки заняття. На завершення цього заняття хочу сказати вам, діти, щоб ви щоденно вчилися помічати тих людей, які потрапили у важку ситуацію, і намагались їм допомогти як словами так і своїми ділами. Тоді весь світ стане добрішим, і в ньому буде легше жити усім. А ваша допомога принесе радість не лише вашому близькому, але й вам також.
Рефлексія.
Вправа «Мікрофон».
6. Домашнє завдання. Поспостерігайте за оточуючими. Коли побачите знайомого у важкій ситуації, допоможіть йому. Про це розкажете вдома рідним або в школі вчителю.
1