Заняття для учнів 2-3 класів, яке спрямоване на виховання почуття гідності в дітей на основі особистісно зорієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів. Пропоновані виховні заняття відповідають принципам наступності та перспективності в роботі з учнями, включають елементи превентивного виховання та інтерактивні форми роботи.
Тема 5. Тверда та слабка воля.
Мета: Показати роль твердої волі у житті людини як важливої риси у формуванні успішності особистості; сприяти її вихованню,розвивати зосередженість дітей та терпіння.
Обладнання: паперові сердечка, м’яч.
Хід заняття
1. Організаційний момент.
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
Раз рука, два рука,
Раз плече, два плече.
Голова вліво, вправо подивилась,
Посміхнулась, привіталась.
2. Розкриття теми заняття. Чм відчували ви коли-небуть лінь до прибирання кімнати або, наприклад, до готування уроків?
- А чи хочеться вам зранку вставати з ліжечка?
– А вмитися холодною водою, почистити зубки?
3. Повідомлення теми й мети.
Так от, ми сьогодні з вами поговоримо про сильну і слабку волю. Про те, яку роль у нашому житті відіграє воля. Подумаємо над тим, як виховати у собі саме сильну або тверду волю. І чи можна добитися успіху в житті без неї. Адже в нашому житті часто трапляється, що потрібно долати великі труднощі , і саме завдяки зусиллям, сильній волі ми можемо вийти з неприємних ситуацій переможцями. Без неї важко добитися хороших результатів. І що буде, якщо ми не будемо волю виховувати у собі?
4. Подання нових знань. У кожного з нас є своя воля. Ми повинні зрозуміти, що з нею людина не народжується, а вона формується впродовж життя і діяльності самою людиною.
– Чи кидали ви справу, не довівши її до кінця?
Мозковий штурм
Як ви вважаєте, чи мають сильну волю люди, які не доводять справи до кінця?
Люди, у яких не вистачає терпіння і сил, здебільшого не доводять свої справи до завершення. Вони мають слабку силу волі, їм важко заставити себе працювати, вчитися, виконувати якісь доручення. Вони не можуть організувати свою працю.
Навіть легка і приємна робота без волі починає здаватися важкою і стомливою. Тому, розпочавши її, людина буде довго її виконувати, декілька разів буде починати робити її заново.
Такі люди не впевнені у своїх силах, вони легко підпадають під вплив інших, не мають своєї думки. Вони не можуть долати свої емоційні стани- страх , гнів. Також вони не можуть стримувати свої бажання.
–А чи можна тренувати у собі цю волю?
Так, можна. Волю можна в собі ростити, починаючи з найменшого. І з самого початку потрібно змусити себе наперекір своїм негативним бажанням починати виконувати ті завдання, які раніше виконували без задоволення. Потрібно почати розвивати терпіння і зосередженість.
Метод «Прес»
Робота з оповіданням
Багато або мало
- Набридло вчитися, - сказав Петрик мамі, прийшовши зі школи в поганому настрою. Він скинув свій ранець на підлогу і сумний сів на диван.
- Що-небудь в школі сталося? - запитала Петрика мама.
- Щодня одне і те ж. Ці цифри і букви вже в очах вижаються. Скоро вже ночами снитися будуть.
- Невже так важко вчитися?
- Сьогодні знову не погуляю, - сказав Петрик трохи не плачучи. - Знову купу домашніх завдань задали, до ночі доведеться посидіти.
Тільки Петрик пообідав і сів за математику, як пролунав дзвінок у двері. Це прийшов Олексій, одноклассник Петрика, і став запитувати, чи вийде Петрик гуляти.
- Ні, - говорить мама, - йому сьогодні багато домашнього завдання задали.
- Як це багато, - здивувався Олексій, - нам сьогодні мало задали, я вже всі уроки зробив.
- Тобі, можливо, і мало задали, а ось Петрику, напевно, ваша вчителька завжди багато задає.
Олексій пішов, а через півгодини знову хтось в двері подзвонив. Прийшли Ростик і Андрій, теж одноклассники Петрика.
- А можна до Петрика у гості? - запитали вони маму Петрика.
- Ні, не можна, Петі сьогодні багато уроків додому задали, він ще не все зробив.
- Як це багато, - хлопці здивовано переглянулися між собою, - навпаки, нам мало задали, ми вже дуже давно усе зробили.
- Ось дивно, як це мало, - сказав Петя вийшовши з кімнати в коридор, - чому це вам мало наша вчителька задає, а мені кожного разу багато?
- А може бути, ти щось наплутав в класі і неправильно записав домашнє завдання?
Хлопці утрьох стали перевіряти Петін щоденник, і виявилось, що Петя все записав правильно, і йому задали рівно стільки, скільки і усім іншим. Коли хлопці пішли, Петя почухав потилицю і задумливо вимовив:
- Ось незрозуміла задачка виходить, нічого не розумію. Як це вони усі вже встигли зробити, а я до ночі з уроками мучуся.
- Зате мені все стало ясно і зрозуміло, - сказала мама. -Твої друзі зібрали усю свою волю, сіли за уроки і, не відволікаючись на всяку нісенітницю, швидко їх зробили. Тому і здається їм, що мало додому задають. А ти то підскакуєш, то машинку під столом катаєш, то відпочиваєш через кожні п'ять хвилин, ось і дотягуєш уроки до самої ночі.
- А у мене так не виходить, - сказав Петя, - я не можу робити уроки, не відволікаючись і не встаючи з-за столу.
- Це тому, що у тебе воля слабка і нетренована, тільки на різні дурниці та ігри її вистачає, а ось на навчання або щось важке її у тебе мало.
- Як це нетренована, її що, тренувати можна? - здивувався Петя.
- Звичайно, волю тренують, так само, як і м'язи на руках і ногах, але тільки по-тихеньку і помалу, - відповіла мама.
- На щось дуже важке у тебе волі сразу не вистачить. Треба по трохи щодня примушувати себе робити все більш і більш важкі справи. Наприклад, тобі задали три задачі, а ти взяв і четверту виконав.
- Так це ж важко, я тоді ще довше уроки робитиму, - сказав Петя.
- Але спочатку ти можеш, роблячи уроки, постаратися зовсім не брати в руки іграшок, а вже потім, як в школі, цілий урок вивчити не встаючи і без відпочику.
Після розмови з мамою Петя почав займатися тренуванням своєї волі. Зовсім не легкою справою було від приємного відмовлятися і важке робити. Важко Петі було спочатку, але незабаром йому стало здаватися, що домашнього завдання задають усе менше і менше. Тепер уже Петя ніколи не говорив, що йому багато уроків задають, адже він знав, що якщо здається, що уроків багато задають, то це означає, що волі в людини мало.
(Андріанов М. А.)
Запитання до тексту оповідання.
Гра «Мудре сердечко». На сердечках , вирізаних з паперу, діти пишуть риси характеру, які на їх думку, допоможуть подолати труднощі. Потім кожен учень зачитує свої відповіді. Діти слухають їх і аналізують.
Аналіз ситуації.
Алінка і Карінка займалися спортивною гімнастикою. Увесь свій вільний час дівчатка займалися. Обидві вирішили здобути спортивний розряд. Але минуло небагато часу і ставлення подруг до улюбленого виду спорту стало різним. Алінка дедалі частіше чула від подруги: «Мені сьогодні хочеться відпочити…», «Я втомилася і сьогодні на заняття не піду…».
Наступного року одна дівчинка одержала спортивний розряд, а інша заздрісно сказала: «Яка ти щаслива, навчилася багатьом гімнастичним вправам. Мені теж хотілося, та ось…не вийшло».
Обговорення ситуації.
– Як ви думаєте, хто з них досягнув своєї мети? Завдяки чому?
Вправа «Тверда обіцянка». Учні по черзі, тримаючи в руках м’яча, розповідають з якими труднощами вони стикаються. Дають обіцянку терпеливо почати справлятися з ними.
Гра «Лоскоталочки». Діти сідають на стільці, а вчитель по черзі лоскоче кожного. Їх завдання – не розсміятися і сидіти рівно . Хто не справиться –стає ведучим..
5. Підсумки заняття.. Пам'ятайте, що воля – одна з найважливіших рис характеру сильної людини. Вона допомагає керувати своїми діями та вчинками, у досягненні поставленої мети. Розвивайте її щодня, заставляйте себе працювати, не лінуйтеся, і тоді ви досягнете всього, чого захочете.
Рефлексія.
Вправа «Мікрофон».
6. Домашнє завдання. На аркуші напишіть свою погану звичку і постарайтеся щодня її виконувати. Заведіть календ арик і обводьте червоним, наприклад, той день, коли ви її виконали . Поспостерігайте, скільки днів вам знадобиться, щоб подолати цю звичку. Після цього так само попрацюйте над іншою поганою звичкою.
1