Заняття для учнів 2-3 класів, яке спрямоване на виховання почуття гідності в дітей на основі особистісно зорієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів. Пропоновані виховні заняття відповідають принципам наступності та перспективності в роботі з учнями, включають елементи превентивного виховання та інтерактивні форми роботи.
Тема 7. Я умію домовлятися з іншими.
Мета: сприяти формуванню у дітей вміння слухати і чути інших,гідно виходити з конфліктів; вчити їх співробітництву, знаходити компроміси, домовлятися та враховувати інтереси оточуючих.
Обладнання: папір, олівці.
Хід заняття
1. Організаційний момент.
- Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.
- Доброго ранку, (ім’я дитини по парті), я бажаю тобі веселого дня!
-Доброго ранку,(ім’я дитини по парті), я бажаю тобі приємного дня!
- Доброго ранку, (ім’я дитини по парті), я дуже радий тебе бачити!
- Вітаю тебе, (ім’я дитини по парті), я хочу щоб день у тебе був щасливим!
2. Розкриття теми заняття. Ми усі спілкуємося з різними людьми: з різними друзями, з своїми братиками і сестричками, які теж між собою дуже різні. Та нам потрібно завжди уміти із ними домовитися. Хоча деколи це зробити дуже важко. Ось уявіть собі, що ви вирішили після уроків погратися надворі в ігри. Ви хочете грати у футбол, а ваші друзі дівчатка – у хованки. Що вам потрібно зробити? (Домовитися).
3. Повідомлення теми й мети.
Отож, ми сьогодні будемо вчитися домовлятися і гідно виходити з будь-яких важких ситуацій, і вирішувати їх без конфліктів. А також вчитися чути і слухати інших.
4. Подання нових знань.
Насамперед ми повинні запам’ятати, що для того, щоб вийшло з кимось домовитися, потрібно навчитися слухати і , найголовніше, почути інших. Важливо поставити на перше місце мету: почути свого співрозмовника, те, що саме він хоче сказати, донести нам. А не чути лише свої думки. Лише так ви зможете досягти спільної мети, не конфліктуючи при цьому.
– Як ви реагуєте, коли ваш співрозмовник не враховує ваші інтереси і не погоджується з вами? (Відповіді дітей).
Запам’ятайте, якщо ви не можете спочатку домовитися з своїм співрозмовником, то не можна грубіянити, а терпеливо намагатися знайти компроміс, тобто гідно домовитися, навіть якщо думка співрозмовника вам не подобається.
Вправа «Мозковий штурм»
– Як ви вважаєте, чи потрібно вчитися гідно домовлятися? Чому?
Робота з текстом оповідання.
Домовився
Був собі хлопчик. Його звали Іванко. Він був бешкетником. Завжди ставив підніжки (особливо однокласникам), не слухався батьків. Одного разу його батьки залишили вдома та сказали: «Прочитай хоча б три сторінки та не бешкетуй». І пішли. Він же нічого не прочитав ,а пізніше батьки прийшли. Мати перевіряє, а він бекає. Тато вирішив його покарати – ніякого комп’ютера і телевізора. Далі він пішов ганяти у футбол, і побачив гнома. Він спочатку здивувався, а потім вирішив побуцати маленького чоловічка м’ячем. Після такого гном сказав чарівні слова і хлопчик став маленьким. Ось потім крихітний чарівник зник, а Іванко залишився маленьким. Тоді хлопець надумав знайти того гнома. Тільки через три дні він нарешті його знайшов та сказав:
– Будь ласка, разчаруй мене! Я буду вихованим. Обіцяю!
Гном уважно подивився йому у вічі та ласкаво сказав:
– Гаразд. Але якщо ти будеш бешкетним хлопчиком, тоді я тебе зачарую знов!
– Домовились...
Гномик махнув рукою, Іванко став великим, а маленький чарівник зник.
Потім хлопчик вже був вихованим, слухався батьків, вчив уроки, і навіть не бешкетував.
Запитання до тексту оповідання.
– А як би ви домовлялися з Іванком?
Метод «Прес»
Як ви вважаєте, чи мав гном позитивний вплив на формування характеру Іванка?Чому?
Вправа «Знайди правильні слова». Ви домовилися з своїм другом про зустріч біля школи . У зазначений час ви прийшли , довго прождали друга, а той так і не з’явився. Що ви скажете йому, коли знову зустрінетеся?
Гра «Мирилки». Діти повинні пригадати з ким і через що у них стався конфлікт з однокласником. Розповідають про цю прикру історію. Підходять до тієї дитини, жме руку, або обіймає і промовляє слова « Більше ніколи сваритися не будемо. Пробач.»
Гра « Золоті слова підтримки». У центрі класу на стільчик сідає дитина, яка розповідає якусь історію з свого життя. Інші діти повинні проникнути ся почуттями, які переживала у той час ця дитина. Тоді діти підходять по черзі , дивляться в очі, беруть за руки і говорять : «Я тебе розумію, ти відчував(ла) …(наприклад сум, розчарування, гнів, радість, страх)
Вправа «Відгадай хто я ». Діти придумують собі роль, а потім із цієї ролі – фразу, наприклад « Який у тебе тиск?», «Надворі 20 градусів морозу, ожеледиця», « З вас 100 гривень» , «Діти , ходіть снідати» ( лікар, прогноз погоди, продавець, мама і т. д .
Гра «Намалюй тваринку». Діти на дошці в команді мають намалювати якусь тваринку. Але вони не можуть говорити і домовлятися, яку саме. Тварина виходить по ходу. Виграє та команда, яка швидше справиться із завданням.
Вправа «Подаруй посмішку». Діти малюють на аркуші паперу посмішку і дарують її сусідові по парті.
5. Підсумки заняття. Наше заняття завершується. Конфлікти виникають тоді, коли люди не чують один одного, навіть не хочуть почути. Потрібно бути уважним і добрим один до одного, тоді жити у світі стане значно краще.
Рефлексія.
Вправа «Мікрофон».
6. Домашнє завдання. Обдумайте вдома ситуації чи випадки з свого життя, коли ви з кимось не порозумілися, підійдіть до тієї людини і пробачте усі образи, потиснувши руку.
1