Мета: розширювати знання дітей про властивості води,повітря; закріпити знання дітей про кругообіг води у природі; розвивати фантазію;сприяти емоційному розвитку вихованців, створювати в групі веселу, доброзичливу атмосферу; збагачувати активний словник дітей ; виховувати терпіння, доброзичливе ставлення до однолітків; естетичний смак.
Матеріали та обладнання:презентація, відео до заняття, аркуші паперу, пластикові склянки,картопля, йод, лимон, соломинки, ватні палички, пластикові миски, вода, молоко, гуашеві фарби, засіб для миття посуду, сире яйце, настільна лампа.
Хід заняття:
- Добрий день, мої юні дослідники. Так, я не помилилася: не діти, а саме – дослідники. Я рада вас вітати у лабораторії Всезнайки. В цій лабораторії я досліджую різноманітні речовини, а також виконую досліди. Сьогодні ми дізнаємося багато цікавого і корисного. Але, спочатку, познайомтеся із моїм колегою – комп’ютером Всезнайком.
(на екрані – відео-знайомство з Всезнайком)
Отже, сьогодні ми – дослідники. І досліджувати ми будемо воду.
-
Діти, а що ви знаєте про воду?(Прозора,без смаку без запаху,без форми,текуча.)
Давайте почнемо спочатку: звідки береться вода: і та, яку ми п’ємо, миємося, і вода у річках, морях. Звідки? Ви знаєте?
-
А Всезнайко знає все, і сьогодні він вам про все розповість.
(на екрані – відео: кругообіг води)
-
Отже, звідки береться вода, ми знаємо, а ви знаєте, що вода буває прісна, а буває – солона. Прісна – в річках, озерах, та яку ми вживаємо. А солона – в морях, океанах.
-
Я виконаю дослід, а ви уважно слідкуйте за моїми діями.
Дослід 1. Плаваюче яйце.
-
Взяти 1 сире яйце, 1 склянку води, сіль.
-
Опустити сире яйце в склянку. Яйце потонуло.
-
Витягти яйце, а в склянку додати кілька ложок солі.
-
Опустити яйце в склянку – не тоне.
А чому? Бо вода стала солоною.( А солона вода щільніша за прісну, тому в морі плавати легше, ніж на річці.)
(на екрані – відео: солона вода морів)
-
А ви знаєте, що вода може склеювати?
Дослід 2. Склеїти папір.
-
Взяти 2 аркуші паперу, воду.
-
Прикласти їх один до другого і зрушити з місця; один в одну сторону, другий – в іншу.
-
Змочити аркуші паперу водою
-
Покласти їх один до одного, злегка притиснути, щоб вичавити зайву воду.
-
Спробувати аркуші зрушити з місця. Неможливо. Чому? Вода склеїла аркуші паперу.
-
Діти, а скажіть мені, як ви думаєте: чи може вода текти вверх? Ми її наливаємо в склянку, а вона сама вилізає із склянки, назад. Буває таке?
(на екрані відео: вода тече вверх)
-
Отже, вверх вода текти може, так?
Дослід 3. Чарівна соломинка.
-
Взяти дві склянки: одна з водою, інша – порожня.
-
Опускаємо в склянку з водою соломинку, кінець її затискаємо пальцем.
-
Над порожньою склянкою прибираємо палець з кінця соломинки. Вода виливається.
-
А ще вода може не виливатися із склянки навіть тоді, коли склянку перевернемо догори дном.
-
Дивіться уважно дослід, який проведу я.
Дослід 4. Нерозливайка
-
Взяти склянку з водою
-
Накрити аркушем паперу.
-
Притиснути рукою і перевернути.
-
Відпустити руку – вода не виливається.
-
А чому вода не виливається?( Бо на папір тисне повітря, а папір тисне на воду.)
-
Діти, а ви знаєте, що повітря не лише може утримувати воду, а й змінювати колір.
Дослід 5. Картина на картоплі.
-
Взяти картоплину, ватну паличку, йод.
-
Розрізати картоплину навпіл.
-
Взяти паличку, вмочити в йод і намалювати на зрізі картоплини малюнок-веселий смайлик.
-
Малюнок із світло – коричневого перетворився на синій?
-
Чому? Повітря змінює колір.
(на екрані відео: Всезнайко запитує)
-
Діти, а зараз я буду чарівником і напишу секретний лист.
Дослід 6. Секретний лист.
-
Взяти аркуш паперу, сік лимона, воду, ватну паличку.
-
Змішати сік лимона з водою в рівних пропорціях.
-
Ватною паличкою, вмоченою в суміш соку й води, пишемо на аркуші паперу.
-
Чекаємо, поки папір висохне.
-
Нагріваємо папір під настільною лампою.
-
На аркуші з’являється те, що ми написали.
-
Діти, а зараз – подивимося цікаве відео про дуже уперту кульку.
(на екрані відео: уперта кулька)
-
А тепер ми зробимо дослід, який називається «Картина на молоці»
Дослід 7. «Малюємо картину на молоці».
-
Взяти миску, наповнену молоком, гуашеві фарби різних кольорів, ватні палички, замочені в засобі для миття посуду.
-
Обережно вливаємо фарби в миску з молоком.
-
Ватними паличками торкаємося фарби в мисці, вони змішуються. Отримали дуже красиву картину на молоці.
-
Дати, а ви знаєте, з чого утворюються мильні бульбашки?
-
Вірно, це вода і мило. І ми зараз пограємо в гру «Видми найбільшу бульбашку».
Дослід 8. «Мильна бульбашка»
-
Взяти соломинку, миску з водою, засіб для миття посуду.
-
Влити засіб у воду, сколотити.
-
За допомогою соломинки видувати бульбашки.
-
Діти, вам сподобалося бути дослідниками?
-
Який дослід запам’ятався найбільше?
-
До зустрічі в лабораторії Всезнайки.
-
До побачення!