Тема: « КОРОЛІВСТВО КОЛЬОРОВИХ ПАЛИЧОК»
Характеристика заняття: фронтальне, комплексне, з пріоритетом логіко-математичних завдань, навчально-ігрове.
Інноваційна ідея заняття: ефективне використання універсальної педагогічної технології – кольорових паличок Кюїзенера як специфічного дидактично-ігрового матеріалу, що дає можливість дітям накопичувати чуттєвий досвід, вирішувати численні математичні ситуації, оволодівати різними способами дій, необхідних для засвоєння елементарних математичних понять: число, лічба, вимірювання, елементарні обчислення; формувати у дошкільнят навички алгоритму, уміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати, класифікувати.
Мета: навчальна: формувати у дітей сенсорно-пізнавальну та математичну компетенції, а саме – підвести до розуміння, що число не залежить від характеру множини, величини елементів, їх розміщення та кольору; познайомити зі складом числа «7» з двох менших чисел: вправляти в порядковій та кількісній лічбі, у визначенні попереднього та наступного числа; закріпити знання дітей про цифри та числове значення кольорових паличок Кюїзенера; продовжувати вчити вирішувати логічні завдання на основі зорового сприйняття інформації та розв’язувати приклади на додавання.
Розвивальна: розвивати навчально-пізнавальні навички – уміння слухати, слідкувати за ходом розміркувань вихователя, цілеспрямовано здійснювати елементарну інтелектуальну та практичну діяльність; розвивати логічне мислення, уяву, увагу, пам’ять, комбінаторні здібності, кмітливість, готовність вирішувати проблемні завдання.
Виховна: виховувати активність, самостійність; вміння розмірковувати; інтерес до логіко-математичних знань.
Демонстраційний матеріал: «Місто кольорових паличок», 7 площинних геометричних фігур: великий червоний круг, великий синій круг, 2 великі сині квадрати, 3 маленькі сині круги, картка «Кольорові сходинки».
Роздатковий матеріал: палички Кюізенера (10 комплектів); атрибути до гри «Знайди дім для палички», «Невирішені приклади»
Попередня робота: проведення розвивальних ігор з паличками Кюїзенера», заучування вірша «Кольорові сходинки».
Хід заняття
І. Вступна частина
Діти стоять півколом.
- Добрий день починається з гарного настрою, веселої посмішки, тож посміхніться, малята, один одному, гостям і побажайте всім доброго дня. (Діти вітаються).
- Діти, а який настрій у вас? Давайте підійдемо до наших «Сов настрою» та покажемо всім, з яким настроєм ми прийшли на заняття (діти по черзі підходять до Сов та демонструють свій настрій)
2. Мотивація діяльності дітей.
- Діти, сьогодні ми з вами будемо подорожувати в королівство «Кольорових паличок». Як ви думаєте, хто живе в цьому королівстві?
- Так, у королівстві зазвичай живуть королі та королеви. А ще у нашому королівстві живуть кольорові палички.
- А ви знаєте, що всі кольорові палички мають своїх королев і у своєму королівстві проводять математичні змагання?
- Королеви дізналися про те, що в нашому закладі є дуже розумні діти, які знають імена всіх кольорових паличок і вирішили перевірити, чи й справді наші дітки такі розумні. Вони приготували для вас завдання. Якщо ми виконаємо ці завдання, то, можливо, отримаємо титул «Найрозумніші». Ну що, приймаємо виклик? (Так!)
ІІ. Основна частина
Ігрова вправа «Кольорові сходинки»
Мета: закріпити знання дітей про числове значення кольорових паличок Кюїзенера.
Діти рахують сходинки:
Ми по сходинках крокуєм,
І всі сходинки рахуєм,
Десять кольорових сходинок
Всі ми знаєм назубок:
Перша – біла як сніжок,
Друга із рожевих пелюсток,
Третя – голубий океан,
Четверта – ніби червоний тюльпан,
П’ята – жовтого соняха цвіт,
Шоста – фіалки весняний привіт,
Сьома – чорний, пухнастий котик,
Восьма – смачний вишневий компотик,
Дев’ята – наш синій м’ячик,
Десята – оранжевий сонячний зайчик.
Ігрова вправа «Знайди дім для палички»
Мета: формувати уявлення про числовий ряд, попереднє та наступне число.
На дошці висить картина «Кольорові сходинки», на якій деякі сходинки пропущені. Діти повинні заповнити пропущені кольорові числа.
Ігрова вправа «Прогулянка на поїзді»
Мета: удосконалювати знання дітей про числовий ряд, склад числа з одиниць, властивості кольорових чисел.
Вихователь: Ну що, збудували потяг? Скільки вагонів у вашого поїзда? (10)
- Який номер у жовтого вагона? (5)
- Якого кольору шостий вагон? (Фіолетовий)
- Який номер у вагона, який стоїть між рожевим та червоним? (Третій)
- Який вагон найдовший? (Десятий)
- Який найкоротший? (1)
- Знайдіть вагон, який стоїть поряд з чорним, але не фіолетовий? (Вишневий, №8)
- Який вагон зліва від блакитного?
- Вагон якого кольору тобі найбільше подобається? Скільки ось таких пасажирів (вихователь показує білу паличку) в ньому поміститься?
- Четверте завдання від королеви червоних паличок.Потрібно придбати квиток на потяг, щоб у ньому їхати. Палички – це ваші гроші.
- Які палички потрібно взяти, якщо квиток коштує 6 гривень. Назвіть числове значення паличок. (Одну фіолетову, шість білих, дві блакитних, одну червону...)
Ігрова вправа «Придбай квиток»
Мета: формувати уміння вирішувати проблемну ситуацію, закріпити знання про склад числа «6» з одиниць та менших чисел.
Діти виконують завдання.
Але час відпочивати.
Королева жовтих паличок пропонує музичну паузу для всіх.
Фізкультхвилинка
Гра-завдання «Склад числа «7»
Мета: познайомити дітей зі складом числа»7», показати незалежність числа від характеру множини, величини елементів, їх розміщення та кольору.
На дошці розміщені геометричні фігури (3 синіх малих круги, 1 великий синій круг, 1 великий червоний круг, 2 великі сині квадрати).
- Діти, що ви бачите? (геометричні фігури)
- Які? (круги, квадрати)
- Скільки всього геометричних фігур? (сім)
- Як ви дізнались? (порахували)
- Знайдіть цифру «7».
- Розділіть ці фігури на 2 групи за кольором (одна червона і шість синіх)
- Скільки фігур синього кольору? (шість) Позначте цифрою.
- Скільки фігур червоного кольору? (одна) Позначте цифрою.
- Скільки всього було фігур? (сім) Отже, «7» - це скільки і скільки? (шість та один)
- А чи можна розділити ці фігури на 2 групи по іншому? (можна, на круги і квадрати)
- За якою ознакою? (по формі)
- Скільки квадратів? (два) Позначимо цифрою «2». А скільки кругів? (п’ять) Позначимо цифрою «5». Отже, «7» - це скільки і скільки? (п’ять і два)
- А чи можна ще по іншому розділити ці 7 геометричних фігур на 2 групи? (можна, на великі і маленькі) Позначимо кількість великих і малих фігур цифрами (4 великих і 3 маленьких) Отже, «7» - це ще «4» і «3».
- З яких двох менших чисел складається число «7»? («1» та «6», «6» та «1», «2» та «5», «5» та «2», «3» та «4», «4» та «3»)
- Наступне завдання від королеви чорних паличок. У королеви чорних паличок скоро день народження. Вона хоче прикрасити свою оселю барвистими килимками, щоб було красивіше та веселіше. Вона запрошує вас в майстерню килимів.
Гра-вправа «Килимок для королеви чорних паличок»
Мета: закріпити склад числа «7» з двох менших чисел.
Діти сідають за столи і викладають склад числа «7» з кольорових паличок.
1 чорна - 7
1 біла+фіолетова - 1+6
Рожева+жовта - 2+5
Блакитна+червона - 3+4
Червона+блакитна - 4+3
Жовта+рожева - 5+2
Фіолетова+біла - 6+1
- Королева вдячна всім дітям за барвисті килимки. Ми продовжуємо працювати. Далі восьме завдання від королеви вишневих паличок –
«Бліц-турнір»
- Уважно слухайте і швидко відповідайте:
- Скільки сонечок на небі? (Одне)
- По скільки рук у мене і у тебе? (Дві)
- А вогнів у світлофора? (Три)
- А скільки лапок в пса Тризора? (Чотири)
- А скільки пальців на одній руці? (П’ять)
- А скільки пальців в кулачці? (П’ять)
- А скільки лапок у жука? (Шість)
- А скільки їх у павука? (Вісім)
- Скільки кольорів веселка має? (Сім)
- На скількох отворах сопілка грає? (Дев’ять)
- А скільки пальців на руках? (Десять)
- А на двох руках в двох кулачках? (Десять)
- Молодці! Справились з завданням.
- Дев’яте завдання від королеви синіх паличок. Їх королева хоче перевірити, чи вміють малята вирішувати приклади на додавання.
«Розв’язати приклади»
Мета: вправляти дітей у розв’язанні прикладів на додавання за допомогою
паличок Кюїзенера.
Діти виконують завдання на картках, використовуючи кольорові палички
Кюїзенера. Пояснюють : 4+3=7. Візьмемо червону паличку і блакитну паличку, з’єднаємо їх, знаходимо паличку, яка за довжиною дорівнює блакитній і червоній (чорна). Читаємо: 4+3=7 (чотири додати три дорівнює сім).
2+4= 6+1= 3+2= 5+2=
ІІІ. Заключна частина
Підсумок.
Закінчилась наша гра,
Вже на прогулянку пора.
Працювали ви завзято,
Дуже вправні ви, малята,
А тепер скажіть мені
Що сподобалось, що ні?
(Діти висловлюють свої міркування).