Ознайомлення учнів з екосистемою лісу; поглиблення та розширення знань учнів про ліс, як складову частину природи; удосконалення вміння правильно оцінювати свою поведінку в природі, а також учинки інших людей; формування екологічної культури, виховування почуття любові до природи, бережного ставлення до неї
Розробка заняття екологічного гуртка (6 клас)
Тема: Ліс — зелене багатство країни, його збереження й охорона. Екосистема лісу. Рослини лісу. Вплив людини на екосистему лісу.
Мета: сформувати поняття про екосистеми; ознайомити учнів з екосистемою лісу; поглибити та розширити знання учнів про ліс, як складову частину природи; удосконалювати вміння правильно оцінювати свою поведінку в природі, а також учинки інших людей; формувати екологічну культуру, виховувати почуття любові до природи, бережне ставлення до неї.
Обладнання: фотографії, таблиці, відео фрагменти із колекції «Зелений пакет», карта-схема лісів Миколаївської області, вислови про ліс.
Ліс – то сила для людини,
Ліс – окраса всіх країн…
Ліс безсмертний, але ж люди -
берегти повинні ліс!
Хід заняття:
Учитель (на фоні перегляду відео фрагменту «Екосистема лісу») Ліс! Скільки в ньому незбагненної загадковості та незвичайної краси, які цінності й величезні багатства дарує він людям! Без лісу немає життя. Він корінним чином змінює екологію і живе загадковим життям за своїми правилами, відомими тільки йому. Уявіть лише одну мить із життя лісу Ранній ранок. Удосвіта рожевіє на сході сонце і чути лише шелест листя. І раптом – одиноке перше чиркання птаха, що порушує тишу, а потім всі кущі й дерева оживають. Ліс наповнюється щебетанням, пташиним гомоном. І ось чути єдиний радісний пташиний хор, і навіть листя дерев, чисте лісове повітря, квітучі трави – все співає, ніби в раю. Це лише мить лісового життя, яке вирує там , де колись були крутосхили безводного степу. Так стає всюди, де є ліс. «Ліси не тільки приносять велику користь людині , прикрашають і оздоровлюють землю, а й підтримують саме життя на землі » - писав знавець природи К. Паустовський.
Технологія « Асоціативний кущ»
Скласти асоціативний кущ до слова «ліс»(учні називають свої « асоціації», а вчитель записує їх на дошці до схеми). Обговорення відповідей учнів.
Учитель. Так, у лісі ростуть трави, кущі, дерева, мешкає багато тварин, є гриби. Як співіснують різні живі істоти на спільній території? Щоб відповісти на це запитання, вчені вивчають не тільки тварин, рослини, інші живі істоти , а й середовище їхнього мешкання, враховуючи взаємозв’язки , що виникають між організмами. Тому в науці з’явився термін «екосистема». Еко в перекладі українською мовою означає «дім».
Словникова робота (робота з терміном екосистема).
Учень. Екосистема – це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного проживання в певному середовищі існування, утворюючи з ним єдине ціле. Екосистеми бувають природні та штучні(створені людиною). Перегляд слайдів із різними природними екосистемами. Питання до учнів. Які із розглянутих екосистем є у нашій місцевості?(ліс, луки, степ, річка).
Учитель. Ліс можна порівняти з кількаповерховим будинком, де кожен із «поверхів» утворюють певні рослини і населяють тварини. На кожному «поверсі», що має назву ярус, різне освітлення та різні мешканці.
Перегляд відео фрагменту« Життя лісу».
Питання до учнів. Як рослини лісу пристосувалися до життя на різних ярусах та до різних умов освітлення?
Учитель. Кожну природну екосистему населяють характерні для неї рослинні та тваринні організми, між якими є певні взаємозв’язки. Щоб вказати на їх важливість проведемо екологічну гру «Павутинка»
Для гри потрібно : клубок міцних ниток, шпилька, таблички з назвами екосистеми (як живої, так і неживої), дві таблички з написом «людина». Учні з прикріпленими на грудях табличками оточують колом центрального гравця – «людину». Гра починається з учня – «рослини», який міцно тримається за кінець нитки і промовляє: «Я- сосна , на мені живе короїд». Після цього учень кидає клубок ниток «короїду», той тримаючись за нитку, передає її «дятлові», обґрунтовуючи цей зв’язок, і т.д. Гра триває, поки всі учасники не будуть з’єднані між собою ,окремі , по кілька разів. Нехай центральний гравець, обережно відпускаючи нитку, відповість на запитання : « Що буде, якщо знищити всі сосни? дятлів? і т.д.» А коли гравці по черзі починають легенько стягувати нитки , які тримають у руках, вони усвідомлюють, які складні взаємозв’язки склалися між організмами. Після цього учні роблять висновок, про місце, вплив та значення кожного компонента природи в екосистемі. Учитель . На нашому занятті присутня людина, чиє життя безпосередньо пов’язане з лісом – лісничий.
Лісничий (показує на карті – схемі лісовий фонд України) . Дійсно багата українська земля на ліси. На Поліссі ростуть березові ліси. Південні степи засаджені українськими лісівниками соснами. Працівники лісового господарства України щороку заліснюють декілька тисяч гектарів низькопродуктивних земель. Рукотворний ліс виростає там, де самостійно, без допомоги людини , не міг би з’явитися. Лісове господарство в нашій країні є самостійною галуззю, яка займається вивченням, обліком, вирощуванням лісів. Їх працівники охороняють ліси від пожеж, шкідників регулюють користування лісом.
Вчитель. Той хто виростив хоча б одне своє дерево, хто почув , як зашелестіло його молоде листя, той пізнав справжню радість . Немає більшої радості , ніж любити природу, доглядати її, шанобливо ставитися до неї , приносити користь. «Мозковий штурм»(учитель показує листок дуба і хвоїнки сосни).
Питання до учнів
Учитель . Дерева називають зеленими друзями людини. Вони прикрашають землю, годують, одягають людину, дають їй житло й тепло. Щоб зрозуміти їх вагоме значення проведемо гру.
Рольова гра «Для чого потрібно дерева»
Мета: з’ясувати значення дерев.
Учні підводять підсумок.
Рубрика «Чи знаєте ви?»
Повідомлення учнів
Учитель . За підрахунками вчених , протягом останніх 10 тис. років унаслідок діяльності людини площа лісів на нашій планеті скоротилася не менше ніж на третину. У разі безконтрольного вирубування лісів ґрунт залишається без захисту. Вирубування лісів спричиняє накопичення в атмосфері вуглекислого газу, призводить до масового зникнення видів рослин і тварин. Перегляд відео фрагменту «Заготівля деревини», «Рівновага» з відео колекції «Зеленого пакету».
Робота в групах
Завдання учням:
Учитель. Різноманітна, унікальна, неповторна наша природа . Але частиною природи є ми, люди. І головний наш обов’язок – це охороняти природу. Перегляд відео фрагменту «Поводьтеся обережно» з відео колекції «Зеленого пакету» А чи вмієте ви охороняти природу?
Тест «Чи вмієш ти охороняти природу?» (учні працюють з тестом)
Підрахування балів:
Учитель . Головне , що ви маєте усвідомити, - недостатньо обмежитися тільки наведенням порядку , треба навчитися дивитися на життя розумно , розвивати екологічне сумління, поважати закони природи. Хотілося , щоб молоді люди ,яким жити і творити в ХХІ столітті пам’ятали слова римського мислителя Л. Сенеки, сказані ще в І ст. н. е: « Жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне й те саме».
Учень. Цінуй , людино, доброту природи!
Все , що вона дарує щедро нам!
Її ліси , поля, повітря , води -
То вічний і святий величний храм!
Д\з Скласти правила поведінки під час прогулянки в лісі.