2 червня о 18:00Вебінар: Оцінювання, само- та взаємооцінювання в умовах дистанційного навчання і не тільки

Заняття екологічного гуртка:"Ліс — зелене багатство країни, його збереження й охорона. Екосистема лісу. Рослини лісу. Вплив людини на екосистему лісу."

Про матеріал

Ознайомлення учнів з екосистемою лісу; поглиблення та розширення знань учнів про ліс, як складову частину природи; удосконалення вміння правильно оцінювати свою поведінку в природі, а також учинки інших людей; формування екологічної культури, виховування почуття любові до природи, бережного ставлення до неї

Перегляд файлу

                            Розробка заняття екологічного гуртка (6 клас)

      Тема: Ліс — зелене багатство країни, його збереження й охорона.  Екосистема лісу. Рослини лісу. Вплив людини на екосистему лісу.

      Мета: сформувати поняття про екосистеми; ознайомити учнів з екосистемою лісу; поглибити  та розширити знання учнів про ліс, як складову частину природи; удосконалювати вміння правильно оцінювати свою поведінку в природі, а також учинки інших людей; формувати екологічну культуру, виховувати почуття любові до природи, бережне ставлення до неї.

       Обладнання: фотографії, таблиці, відео фрагменти із колекції «Зелений пакет», карта-схема лісів Миколаївської області, вислови про ліс.

                                                                         Ліс – то сила для людини,

                                                                         Ліс – окраса всіх країн…

                                                                         Ліс безсмертний, але ж люди -

берегти повинні ліс! 

Хід заняття:

Учитель (на фоні перегляду відео фрагменту «Екосистема лісу»)                                    Ліс! Скільки в ньому незбагненної загадковості та незвичайної краси, які цінності й величезні багатства дарує він людям! Без лісу немає життя. Він корінним чином змінює екологію і живе загадковим життям за своїми правилами, відомими тільки йому. Уявіть лише одну мить із життя лісу  Ранній ранок. Удосвіта рожевіє на сході сонце і чути лише шелест листя.  І раптом – одиноке перше чиркання птаха, що порушує тишу, а потім всі кущі й дерева оживають. Ліс наповнюється щебетанням, пташиним гомоном. І ось чути єдиний радісний пташиний хор, і навіть листя дерев, чисте лісове повітря, квітучі трави – все співає, ніби в раю. Це лише мить лісового життя, яке вирує там , де колись були крутосхили безводного степу. Так стає всюди, де є ліс. «Ліси не тільки приносять велику користь людині , прикрашають і оздоровлюють землю, а й підтримують саме життя на землі » - писав знавець природи К. Паустовський.                                                                                                       

 

 

 

Технологія « Асоціативний кущ»

Скласти асоціативний кущ до слова «ліс»(учні називають свої « асоціації», а вчитель записує їх на дошці до схеми). Обговорення відповідей учнів.                                                                                       

Учитель. Так, у лісі ростуть трави, кущі, дерева, мешкає багато тварин, є гриби. Як співіснують різні живі істоти на спільній території? Щоб відповісти на це запитання, вчені вивчають не тільки тварин, рослини, інші живі істоти , а й середовище їхнього мешкання, враховуючи взаємозв’язки , що виникають між організмами. Тому в науці з’явився термін «екосистема». Еко в перекладі українською мовою означає «дім».                                                                                    

Словникова робота (робота з терміном екосистема).                                                                                

Учень. Екосистема – це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного проживання в певному середовищі існування, утворюючи з ним єдине ціле. Екосистеми бувають природні та штучні(створені людиною).                                             Перегляд слайдів із різними природними екосистемами.                                            Питання до учнів. Які із розглянутих екосистем є у нашій місцевості?(ліс, луки, степ, річка).

Учитель. Ліс можна порівняти з кількаповерховим будинком, де кожен із «поверхів» утворюють певні рослини і населяють тварини. На кожному «поверсі», що має назву ярус, різне освітлення та  різні мешканці.

 Перегляд відео фрагменту« Життя лісу».

Питання до учнів.  Як рослини лісу пристосувалися до життя на різних ярусах та до різних умов освітлення?                                

Учитель. Кожну природну екосистему населяють характерні для неї рослинні та тваринні організми, між якими є певні взаємозв’язки. Щоб вказати  на їх важливість проведемо екологічну гру «Павутинка»                                                                                        

Для гри потрібно : клубок міцних ниток, шпилька, таблички з назвами екосистеми  (як живої, так і неживої), дві таблички з написом «людина». Учні з прикріпленими на грудях табличками оточують колом центрального гравця – «людину». Гра починається з учня – «рослини», який міцно тримається за кінець нитки і промовляє: «Я- сосна , на мені живе короїд». Після цього учень кидає клубок ниток «короїду», той тримаючись за нитку, передає її «дятлові», обґрунтовуючи цей зв’язок, і т.д. Гра триває, поки всі учасники не будуть з’єднані між собою ,окремі , по кілька разів. Нехай центральний гравець, обережно відпускаючи нитку, відповість на запитання : « Що буде, якщо знищити всі сосни? дятлів? і т.д.» А коли  гравці по черзі починають  легенько стягувати нитки , які тримають у руках, вони усвідомлюють, які складні взаємозв’язки склалися між організмами. Після цього учні роблять висновок, про місце, вплив та значення кожного компонента природи в екосистемі.                                                                                                                       Учитель . На нашому занятті присутня людина, чиє життя безпосередньо пов’язане з лісом – лісничий.                                                                                                                        

Лісничий (показує на карті – схемі лісовий фонд України) . Дійсно багата українська земля на ліси. На Поліссі ростуть березові ліси.  Південні степи засаджені українськими лісівниками соснами.  Працівники лісового господарства України щороку заліснюють декілька тисяч гектарів низькопродуктивних земель. Рукотворний ліс виростає там, де самостійно, без допомоги людини , не міг би з’явитися. Лісове господарство в нашій країні є самостійною галуззю, яка займається вивченням, обліком, вирощуванням лісів. Їх працівники охороняють ліси від пожеж, шкідників  регулюють користування лісом.                                                                                                                

Вчитель.  Той хто виростив хоча б одне своє дерево, хто почув , як зашелестіло його молоде листя, той пізнав справжню радість . Немає  більшої радості , ніж любити природу, доглядати її, шанобливо ставитися до неї , приносити користь.                                                          «Мозковий штурм»(учитель показує листок дуба і хвоїнки сосни).

Питання до учнів  

  1. Чи можна хвоїнки вважати листками?                                                                                                                  
  2. Які дерева називають листяними, а які хвойними?
  3. Як ви вважаєте, чи скидає ялина, сосна свої хвоїнки?
  4. Чи ростуть дерева взимку?  
  5. Які дерева називають довгожителями?    
  6. Назвати листяні дерева?   
  7. Навести приклади хвойних дерев? 
  8. Що необхідно рослинам для росту?
  9. Назвати лікарські рослини, які ви  знаєте?

Учитель . Дерева називають зеленими друзями людини. Вони прикрашають землю, годують, одягають людину, дають їй житло й тепло.  Щоб зрозуміти  їх вагоме значення  проведемо гру.    

Рольова гра «Для чого потрібно дерева» 

Мета:  з’ясувати  значення дерев.

  1. Поділити клас на дві групи: діти – дерева й діти – тварини
  2. «Дерева» стають за кілька метрів від інших учасників. «Тварини» можуть відпочивати, ховатися під « деревами». Там їм безпечно. Щоб жити, треба шукати нові об’єкти харчування. На певний знак учителя можна змінити «дерево». У такий спосіб, перебігаючи від «дерева» до «дерева», діти відпочивають
  3. Учитель – «дровосік»,  зрубує «дерева»,  при своїх діях інформує , для чого буде призначена деревина «дерева»: виготовлення меблів, паперу, для опалення, для хімічної промисловості.                                                                                               
  4. Кількість «дерев» при кожній дії вчителя зменшується. «Тварини» шукають притулку біля інших « дерев».                                                                       
  5. Наприкінці вправи діти групуються біля останнього  «дерева».                                                    Питання до учнів : чи всім достатньо місця, щоб сховатися? Чи надалі звірі зможуть жити  без опіки дерева? Що в такому разі робити тваринам?                

Учні підводять підсумок. 

Рубрика  «Чи знаєте ви?» 

Повідомлення  учнів 

  • На території України трапляються 200 видів дерев і кущів.                                                                Рани на стовбурі дерева – «двері» для цілої армії хвороботворних мікроорганізмів. Велика береза, пошкоджена сокирою, може втратити за весну 200л соку.                                                                                                                                                            20 кг макулатури зберігає одне дерево.
  • А чи знаєте ви скільки листя у дерева? Наприклад : на каштані – 19тис. листків, а на тополі 70 – 114тисяч( у середньому). 
  • Ще в 1701 році Петро І заборонив вирубувати ліси під оранку. Порушників карали батогом і висилали на каторгу.  
  • Рекордсменом серед лісничих був Віктор Григорович Граф, який посадив 157 га лісів.
  • Ще в 1760 році М. В. Ломоносов у своїй роботі «Про ліси» дає поради щодо  раціонального використання лісів. 

Учитель . За підрахунками вчених , протягом останніх 10 тис. років унаслідок діяльності людини площа лісів на нашій планеті скоротилася не менше ніж на третину. У разі безконтрольного вирубування лісів ґрунт залишається  без захисту. Вирубування лісів спричиняє накопичення в атмосфері вуглекислого газу, призводить до масового зникнення видів рослин і тварин.                                                                                                            Перегляд відео фрагменту «Заготівля деревини», «Рівновага» з відео колекції «Зеленого пакету». 

Робота в групах

Завдання  учням:

  1. На окремих листках  записати заходи , яких потрібно прийняти внаслідок нерозсудливого ставлення людини  до лісу та  захисту лісів.
  2. Раціональне, обмежене вирубування лісів; висаджування нового лісу на місці вирубаного.
  3. Збереження рідкісних, зникаючих, лікарських рослин.
  4. Створення лісозахисних лісосмуг, заповідних лісових ,паркових зон. Підвищення рівня екологічної освіти та свідомого ставлення  до лісу.

Учитель. Різноманітна, унікальна, неповторна наша природа . Але частиною природи є ми, люди. І головний наш обов’язок – це охороняти природу.           Перегляд відео фрагменту «Поводьтеся обережно» з відео колекції «Зеленого пакету» А чи вмієте ви охороняти природу? 

  Тест «Чи вмієш ти охороняти природу?»  (учні працюють з тестом)                                                          

  1. 1.Ти знайшов  невідому квітку, дуже гарну. Як ти вчиниш? 
  • Помилуюся нею й піду далі.(1бал) 
  • Засушу.(3 бали )
  • Обережно  зріжу   і поставлю у вазу.(5 балів)  
  1. 2.Ти знайшов гніздо з пташенятами. Що ти зробиш?
  • Погодую пташенят.(3 бали)  
  • Покличу друзів, щоб вони теж подивилися.(5 балів)
  • Буду спостерігати здалеку.(1 бал)
  1. Друзі зібралися в ліс за березовим соком. Чи підеш ти з ними?
  • Піду, але булу збирати сік обережно.(5 балів)
  • Не піду ,й інших не пущу.(3 бали) 
  • Спочатку розпитаю про це вчителя.(2 бали)
  1. Після привалу в поході в усіх залишилося багато банок і пляшок. Що б ти зробив із ними , перед тим як піти? 
  • Взяв із собою, щоби здати в місті.(3 бали) 
  • Заніс би в кущі , щоб ніхто не поранився.( 5 балів) 
  • Закопав би в землю.(1 бал)
  1. Як ти сам оцінив свої знання з охорони природи?
  • Майже все знаю й завжди її охороняю.(3 бали)
  • Дещо знаю , але хотів би знати більше.(1 бал)
  • Я люблю природу, але  ми цього ще не вивчили.(5 балів)

Підрахування балів:

  • 5- 11 балів – якби всі були такими ,як ви, то наші ліси й ріки не страждали б від невмілого втручання. Ти не тільки знаєш про природу, але й умієш її охороняти.
  • 12- 18 балів – ти, безумовно, дещо  знаєш про природу й хотів би їй допомагати . Але твої знання неповні, і ти , сам того не бажаючи , можеш завдати їй шкоди
  • 19 -25 балів – ти, мабуть, любиш природу. Це добре. Але ти мало про неї знаєш. Тобі необхідно вивчати життя рослин, поведінку тварин. А поки ти ще знаєш небагато.  

Учитель . Головне , що ви маєте усвідомити, - недостатньо обмежитися тільки наведенням порядку , треба навчитися дивитися на життя розумно , розвивати екологічне сумління, поважати закони природи. Хотілося , щоб молоді люди ,яким жити і творити в ХХІ столітті пам’ятали слова римського мислителя                       Л. Сенеки, сказані ще в І ст. н. е: « Жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне й те саме». 

Учень.    Цінуй , людино, доброту природи!

Все , що вона дарує щедро нам!

Її ліси , поля, повітря , води -

То вічний і святий величний храм!

Д\з  Скласти правила поведінки під час прогулянки в лісі.

 

 

docx
Додано
21 квітня 2018
Переглядів
879
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку