Заняття-екскурсія
Тема заняття. Вода – джерело життя. Визначення хімічного складу води.
Мета заняття:
-навчальна: формувати поняття про властивості та біологічне значення води, забезпечити засвоєння технології визначення складу води за допомогою приладу фотометра eXect Mikro 20, відпрацьовувати навички роботи з приладом, формувати вміння самостійно оцінювати результати роботи.
- розвиваюча: розвивати вміння аналізувати та узагальнювати отримані результати, визначати ознаки і властивості води, здійснювати самоконтроль, здатність переборювати труднощі та розвивати логічне мислення, використовувати знання , отримані на інших уроках.
- виховна: виховувати цікавість та активність при виконанні поставлених завдань, екологічну культуру, прищеплювати повагу до оточуючих, природи та рідного краю.
Завдання.
Методи:
-словесні (інструктаж, розповідь, пояснення)
- наочні (демонстрація приладу, тест-смужок, спостереження)
- практичні (екскурсія, навчальні вправи, практичне виконання завдань)
Тип заняття: комбіноване
Форма заняття: групова
Вид заняття: навчально -пізнавальна екскурсія
Міжпредметні зв’язки: біологія, хімія, екологія, історія
Обладнання: телефонний пристрій, посібник з експлуатації фотометра, фотометр, тест-смужки Al, Fe, SO4, PO4, Ca., інструктаж про проведення екскурсії з учнівською молоддю, блокнот, ручка, таблиця «Характеристика хімічних елементів та сполук виявлених у воді», таблиця значень максимально можливого ступеня точності реагентів
Хід заняття
I Організаційна частина
1.1 Привітання гуртківців, перевірка присутніх. Проведення цільового інструктажу.
2. Актуалізація опорних знань гуртківців
Вода одне з перших див у природі. Якщо людина без їжі може жити більше місяця, то без води не обійдеться більше трьох днів. Із історії відомий факт, що в 525 році при переході через Лівійську пустелю, персидське військо, яке не міг здолати жоден ворог, загинуло в страшних муках від спраги. Перші живі організми виникли також у воді. Потреба у воді – це першочергова потреба для всього живого. Тому варто нам знати ціну води, берегти її від забруднення, а особливо у святих місцях.
2. Мотивація навчальної діяльності
А яку би ви хотіли воду пити? Чому? За даними ВООЗ, більшість хвороб виникає саме від споживання неякісної води. Як взнати хімічний склад води на Блаженному камені та струмку, який протікає поруч? Сьогодні ми постараємося це з’ясувати.
II Основна частина
2.1 Повідомлення теми , мети, завдань заняття.
2.2. Пояснення з елементами бесіди. Сьогодні ми будемо визначати хімічний склад води взятої з Блаженного каменя, з якого витікає цілюща водичка, та сама, яка врятувала ченців від спраги, а також зі струмка, який тече поблизу цього величезного брила.
За допомогою фотометра eXect Mikro 20, тест-смужки на виявлення Al, Fe, SO4, PO4, Ca, NO3 ми визначимо наявність цих елементів та їх сполук у воді. Проаналізуємо максимально можливий ступінь точності, якого можна досягти. Однак, він може варіюватися в рамках меж виявлення. Для отримання повного списку ступенів точності в рамках всіх діапазонів можна звернутися за посиланням: sensafe.com/micro20/specifications. Дані будуть передаватися з фотометра на ваш телефонний пристрій через Bluetooth.
Перед проведенням аналізу води ми повинні провести калібрування пристрою, тільки після цього набираємо у кювет фотометра воду, закриваємо кювет кришкою для обнулення фотометра. Потім відкриваємо кришку занурюємо тест-смужку з реагентом, вмикаємо зчитувач інформації, чекаємо певний відлік часу, оскільки деякі елементи виявляються миттєво, а деякі від 60с до 580с. фіксуємо показник і звіряємо з таблицею значень.
Практичне виконання гуртківцями завдань.
А тепер по черзі пробуємо самостійно виконати дану роботу дотримуючись інструкції і надсилаємо дані з фотометра на телефон гуртківців. Демонструємо свої вміння працювати зі зразками та реагентами.
Провівши ці дослідження ми зробимо висновки у вигляді таблиці
Реагенти, які використовувалися |
Час підрахунку, с |
Діапазон , м/г, (ррm) |
Виявлені показники |
Фізіологічна роль |
Надмірна кількість реагенту |
|||
Зр. води Бл.каменя |
Зр. Води струмка |
|||||||
Al |
негайно |
10-210 |
12 |
15 |
У невеликих кількостях алюміній необхідний для кісткової тканини |
Паралізує ЦНС, пригнічує роботу ферментів, сприяє розвитку остеопорозу, рахіту |
||
Ca |
негайно |
20-400 |
124 |
126 |
Основний будівельний матеріал, що формує зуби, кістки, забезпечує роботу ССС |
Спричиняє ниркову недостатність |
||
Fe |
60 |
8-200 |
LO (нижче діапазону вимірювання) |
Входить до складу крові, ферментів |
Пригнічує антиоксидантну систему організму, пігментацію шкіри |
|||
SO4(сульфати) |
негайно |
2-210 |
LO (нижче діапазону вимірювання) |
Важлива роль у метаболізмі |
Негативно впливають на шлунок,, систему травлення |
|||
PO4(фосфати) |
120 |
0.03-4.0 |
0.04 |
0,04 |
Є складовою всіх БАР |
Знежирюють шкіру, викликають алергічні реакції |
||
NO3(нітрати) |
580 |
0.12-30.0 |
LO (нижче діапазону вимірювання) |
Участь у синтезі білків |
Гостре отруєння, нудота, блювота, пронос |
|||
Отже, можемо зробити висновок, що вода на Блаженному камені та струмку, який протікає поруч чиста, не забруднена сульфатами, фосфатами та нітратами. Вміст металів (Al, Fe, Ca) в межах допустимої норми.
З історичних джерел відомо, що монахи використовували цю воду для зцілення недужих, тож недаремно, мабуть, цю брилу нарекли «Блаженним каменем». Дивовижно, але під час закриття монастиря вода раптово зникла і появилася тільки з відкриттям святині.
III Рефлексія
IV Підсумок заняття
V Список використаної літератури
Додатки
Фото проведеного заняття-екскурсії