Підсумкове заняття з розділу «Фонетика» у формі гри. Матеріал можна використати до уроків-квестів, уроків-змагань та позакласних заходів. Дітям пропонується пригадати характеристики звуків, правильне наголошування слів в українській мові, творче завдання на демонстрування милозвучності української мови.
Заняття – гра «Країною Фонетики»
Ведучий. Добрий день, шановні учні! Сьогодні у нас підсумкове заняття з розділу «Фонетика» , тому проведемо його у формі гри. Для переможної участі, Вам знадобляться знання з фонетики, здобуті на попередніх уроках, а також кмітливість, винахідливість, творче натхнення і гумор, бо фонетика – не така вже й суха наука. Сподіваюсь, що після гри Ви переконаєтесь в цьому остаточно.
Отже, у грі беруть участь такі команди …
Оцінюватиме відповіді буде компетентне журі, до складу якого входять …
Конкурс №1
«Згадай слово»
Ведучий. Пропоную гравцям пригадати характеристики звуків, тому що я попрошу назвати слова, які б містили звуки певного типу. Журі враховуватиме, хто це зробить швидше й давати точніші або більше відповідей.
Таблиця 1
Назвіть слово… |
Варіанти відповідей |
…що має 2 дзвінкі приголосні звуки |
Дуб, зуб, газ |
…що має 2 глухі приголосні звуки |
Паша, каша, хек |
…що має 3 глухі приголосні звуки |
Шапка, шахта, тиск |
…що має 4 глухі приголосні звуки |
Хустка, капуста |
…що має 2 приголосні звуки, які відрізняються лише за ознакою дзвінкості/глухістю |
Діти, дати, дути |
…що має 2 м’які приголосні звуки |
Няня, сіль, тінь |
…що має 3 м’які приголосні звуки |
Лідія, діяння |
…що має 4 м’які приголосні звуки |
Стільці, літній, діяння |
…що має 3 однакові голосні |
Холодно, колобок, загадка |
…що має 4 і більше однакові голосні |
Голодомор, одноголосно, стоголосо |
Ведучий. Молодці! Характеристику звуків знаєте. Надаю слово журі.
Конкурс №2
«Звук – перлина мови»
Ведучий. Вчені дослідили, що фізична природа звука зумовлює й певне його значення, асоціативний зміст.
Послухайте, як характеризує звуки поет К. Бальмонт:
«А – найясніший, найголосніший звук, що без усякої перегороди виходить з рота… А – перший основний звук розкритого людського рота, як М – закритого. М – болісний звук глухонімого, стогін затравленої, здавленої муки. А – голосіння надмірного страждання. Два первні в однім слові, що повторюється трохи не в усіх народів – МАМА. Два первні в латинському АМО – люблю.
О – це горло, О – це рот, О – звук захоплення. Урочистий розлог, просторінь є О: поле, море, обшир. Все величне, хоч і темне, визначається через О: стогін, горе, сон… Гострозоре око ворога, вовка і око сліпе бездомної півночі. Бездонне О».
А як Ви відчуваєте звуки? Яке значення вони мають саме для Вас? Саме про це Ви мали написати вдома міні-твір «Звук – перлина мови»
Ведучий. Спасибі! Молодці! Ви творчо підійшли до цього завдання. Ці роботи увійдуть до майбутньої збірки «Міні-твори учнів нашої школи». Погодьтеся, що від таких творів , саме слово фонетика стало м’якшим, барвистим. Прошу журі оцінити роботи наших гравців.
Конкурс №3
«Правильний наголос – культура нашого мовлення»
Наголос – цікаве фонетичне явище. В українській мові наголос особливо діяльний, бо ще й розрізняє значення близьких за звучанням слів: а’тлас – атла’с; за’мок – замо’к. У цьому конкурсі Вам треба пригадати якомога більше таких слів. З кожною парою слів скласти речення, використавши в ньому обидва слова. Наприклад:
Ми дуже хотіли побувати в за’мку, але на його вхідній брамі висів величезний замо’к.
Хоч навесні цю місцевість заливають повеневі во’ди, влітку селяни часто потерпають від браку води’ у криницях.
Ведучий. Дякую Послухаємо журі, скільки балів Ви отримали за свої цікаві речення.
Конкурс №4
«Ох так балакун!»
Ведучий. Для наступного конкурсу команди визначили по одному гравцеві, які змагатимуться за звання найбільшого балакуна. Його здобуде той, хто найшвидше й найчіткіше розповість скоромовки.
(Командам буде цікавіше та корисніше самостійно шукати у фольклорних збірниках, Інтернеті скоромовки для своїх суперників.) Важливо також зорієнтувати гравців на українські колоритні скоромовки.
Можливі скоромовки
Буде бабі біб у борщ.
Дуб пригнув за чуба бука – буде букові наука.
Ведучий. Молодці! Підсміювались люди над тими, хто швидко говорить. Мабуть, заздрили, що самі так не вміють. Найважливішою ознакою досконалого мовлення є не швидкість, а чіткість, виразність, правильність вимови. Стежте за своєю дикцією.
Прошу журі оголосити оцінки.
Конкурс №5
«Рідне слово – невмируще джерело»
Ведучий. Українську мову вважають дуже мелодійною, співучою. Ми говорили про це не один раз. А зараз я попрошу команди пригадати чи придумати невеликий художній уривок, який би яскраво демонстрував милозвучність української мови. Потрібно не тільки його прочитати, а й назвати ті мовні особливості, що роблять цей текст милозвучним для сприйняття на слух.
(Паузу можна заповнити слуханням приємної музики)
Прикінцеве слово ведучого. Ось і закінчилося наше заняття. Дякую всім за участь, за те, що були активними. Ми повторили матеріал з розділу «Фонетика». Звукову будову своєї мови треба знати, але ще важливіше любити звучання рідної мови, пишатися ним.
Мова - це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова - це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніше надбання віків, мова - це ще й музика, мелодика, фарби, буття, сучасна, художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу
Олесь Гончар