Заняття – гра «Країною Фонетики» (українська мова 5 клас)

Про матеріал

Підсумкове заняття з розділу «Фонетика» у формі гри. Матеріал можна використати до уроків-квестів, уроків-змагань та позакласних заходів. Дітям пропонується пригадати характеристики звуків, правильне наголошування слів в українській мові, творче завдання на демонстрування милозвучності української мови.

Перегляд файлу

Заняття – гра «Країною Фонетики»

Ведучий. Добрий день, шановні учні! Сьогодні у нас підсумкове заняття з розділу «Фонетика» , тому проведемо його у формі гри. Для переможної участі, Вам знадобляться знання з фонетики, здобуті на попередніх уроках, а також кмітливість, винахідливість, творче натхнення і гумор, бо фонетика – не така вже й суха наука. Сподіваюсь, що після гри Ви переконаєтесь в цьому остаточно.

Отже, у грі беруть участь такі команди …

Оцінюватиме відповіді буде компетентне журі, до складу якого входять …

Конкурс  №1

«Згадай слово»

Ведучий. Пропоную гравцям пригадати характеристики звуків, тому що я попрошу назвати слова, які б містили звуки певного типу. Журі враховуватиме, хто це зробить швидше й давати точніші або більше відповідей.

Таблиця 1

Назвіть слово…

Варіанти відповідей

…що має 2 дзвінкі приголосні звуки

Дуб, зуб, газ

…що має 2 глухі приголосні звуки

Паша, каша, хек

…що має 3 глухі приголосні звуки

Шапка, шахта, тиск

…що має 4 глухі приголосні звуки

Хустка, капуста

…що має 2 приголосні звуки, які відрізняються лише за ознакою  дзвінкості/глухістю

Діти, дати, дути

…що має 2 м’які приголосні звуки

Няня, сіль, тінь

…що має 3 м’які приголосні звуки

Лідія, діяння

…що має 4 м’які приголосні звуки

Стільці, літній, діяння

…що має 3 однакові голосні

Холодно, колобок, загадка

…що має 4 і більше однакові голосні

Голодомор, одноголосно, стоголосо

 

Ведучий.  Молодці! Характеристику звуків знаєте. Надаю слово журі.

 

Конкурс №2

«Звук – перлина мови»

Ведучий. Вчені дослідили, що фізична природа звука зумовлює й певне його значення, асоціативний зміст.

Вірш Ліни Костенко про мову - фото 229190

Послухайте, як характеризує звуки поет К. Бальмонт:

«А – найясніший, найголосніший звук, що без усякої перегороди виходить з рота… А – перший основний звук розкритого людського рота, як М – закритого. М – болісний звук глухонімого, стогін затравленої, здавленої  муки. А – голосіння надмірного страждання. Два первні в однім слові, що повторюється трохи не в усіх народів – МАМА. Два первні в латинському АМО – люблю.

О – це горло, О – це рот,  О – звук захоплення. Урочистий розлог, просторінь є О: поле, море, обшир. Все величне, хоч і темне, визначається через О: стогін, горе, сон… Гострозоре око ворога, вовка і око сліпе бездомної півночі. Бездонне О».

А як Ви відчуваєте звуки? Яке значення вони мають саме для Вас? Саме про це Ви мали написати вдома міні-твір «Звук – перлина мови»

Ведучий. Спасибі! Молодці! Ви творчо підійшли до цього завдання. Ці роботи увійдуть до майбутньої збірки «Міні-твори учнів нашої школи». Погодьтеся, що від таких творів , саме слово фонетика стало м’якшим, барвистим. Прошу журі оцінити роботи наших гравців.

Конкурс №3

«Правильний наголос – культура нашого мовлення»

Наголос – цікаве фонетичне явище. В українській мові наголос особливо діяльний, бо ще й розрізняє значення близьких за звучанням слів: а’тлас – атла’с; за’мок – замо’к. У цьому конкурсі Вам треба пригадати якомога більше таких слів. З кожною парою слів скласти речення, використавши в ньому обидва слова. Наприклад:

Ми дуже хотіли побувати в за’мку, але на його вхідній брамі висів величезний замо’к.

Хоч навесні цю місцевість заливають повеневі во’ди, влітку селяни часто потерпають від браку води’ у криницях.

Ведучий. Дякую Послухаємо журі, скільки балів Ви отримали за свої цікаві речення.

Конкурс №4

«Ох так балакун!»

Ведучий. Для наступного конкурсу команди визначили по одному гравцеві, які змагатимуться за звання найбільшого балакуна. Його здобуде той, хто найшвидше й найчіткіше розповість скоромовки.

(Командам буде цікавіше та корисніше самостійно шукати у фольклорних збірниках, Інтернеті скоромовки для своїх суперників.) Важливо також зорієнтувати гравців на  українські колоритні скоромовки.

Можливі скоромовки

  •  Наш паламар усіх паламарів перепаламарив,  перевипаламарив, нашого паламаря жоден паламар не перепаламарить, не перевипаламарить.
  • Бабин біб розцвів у дощ

           Буде бабі біб у борщ.

  • Бук бундючивсь перед дубом, тряс над дубом жовтим чубом.

Дуб пригнув за чуба бука – буде букові наука.

  • Усіх скоромовок не перемовиш, не перескоромовиш.

Ведучий. Молодці! Підсміювались люди над тими, хто швидко говорить. Мабуть, заздрили, що самі так не вміють. Найважливішою ознакою досконалого мовлення є не швидкість, а чіткість, виразність, правильність вимови. Стежте за своєю дикцією.

Прошу журі оголосити оцінки.

Конкурс №5

«Рідне слово – невмируще джерело»

Ведучий. Українську мову вважають дуже мелодійною, співучою. Ми говорили про це не один раз. А зараз я попрошу команди пригадати чи придумати невеликий художній уривок, який би яскраво демонстрував милозвучність української мови. Потрібно не тільки його прочитати, а й назвати ті мовні особливості, що роблять цей текст милозвучним для сприйняття на слух.

(Паузу можна заповнити слуханням приємної музики)

Прикінцеве слово ведучого. Ось і закінчилося наше заняття. Дякую всім за участь, за те, що були активними. Ми повторили матеріал з розділу «Фонетика». Звукову будову своєї мови треба знати, але ще важливіше любити звучання рідної мови, пишатися ним.

Мова - це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова - це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніше надбання віків, мова - це ще й музика, мелодика, фарби, буття, сучасна, художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу

Олесь Гончар

 

 

docx
Додано
11 січня 2019
Переглядів
2954
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку