Заняття гуртка: «Ми малюємо світ» Тема: Витинанка силуетна

Про матеріал
Ознайомити вихованців гуртка з видом декоративно-прикладного мистецтва – витинанкою (технікою вирізання з паперу) та її видами. Навчити дітей техніці вирізування витинанки у вигляді стилізованих форм, закріплювати навички роботи з папером.Розвивати уяву, фантазію, художній смак. Виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу.
Перегляд файлу

Заняття гуртка: «Ми малюємо світ»                 Вчитель: Окунєвич Т.П.

Розділ 4: Декоративно-ужиткове мистецтво

Тема: Витинанка силуетна

Мета: формувати компетентності:

Ключові: (вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії);

Соціальна – брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів роботи;

Загальнокультурна – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язко висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого  матеріалу підручника й додаткового матеріалу;

Здоров’язбережувальна ( життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю) – слухати пояснення вчителя, а у разі необхідності звертатися з проханням про індивідуальне консультування)

Предметні:

  1. Продовжувати знайомити вихованців гуртка з видом декоративно-прикладного мистецтва – витинанкою (технікою вирізання з паперу)  та її видами. Ознайомити зі специфікою та особливостями сюжетної композиції витинанки.
  2. Навчити дітей техніці вирізування силуетної витинанки у вигляді стилізованих форм, закріплювати навички роботи з папером
  3. Розвивати уяву, фантазію, художній смак, вміння стилізації  та передачі своїх емоцій за допомогою створення художніх образів.
  4. Виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу, любов до природи, музики, до власної творчості та до українського народного декоративно-прикладного мистецтва.

Матеріали та інструменти:  для дітей – папір білий, папір кольоровий, ножиці, клей.

Наочність та обладнання: для вчителя – презентація Power Point «Витинанка», мультимедійна дошка, ноутбук, ілюстрації витинанок, роботи гуртківців за минулі роки, зразки різних зображень сніжинок, заготовка композиції «Дерево».

Тип заняття: комбінований.

Вид художньої діяльності: зображення на площині.

Форма організації навчально-пізнавальної діяльності: колективна

Міжпредметні зв’язки: українська література, мистецтво, музичне мистецтво, трудове навчання.

ЗМІСТ

 

І. (Слайд № 1) Організаційний момент (перевірити готовність дітей до заняття)

 Добрий день, діти! Подивіться на мене й один на одного, посміхніться. Адже нічого так не привертає уваги один до одного, навіть у дуже серйозних справах, як усмішка. А на нас сьогодні дійсно очікує дуже багато роботи.

  • Вправа «Смайл» (на початку нашого заняття: виберіть смайлик вашого настрою)    Картинки по запросу "смайлик" Картинки по запросу "смайлик" Картинки по запросу "смайлик" Психологічна вправа «Наш настрій»

ІІ. Повідомлення теми заняття

 У вас на столі знаходяться конверти з набором букв. Пропоную скласти тему сьогоднішнього заняття. (Слайд №2)

На крилах мрії - дерево життя

І квітка щастя на його вершині.

Закоханості світле почуття

Я відчуваю в пісні журавлиній.

 

Від пісні розквітає дивоцвіт,

Та в'ється біля хати кучеряво.

І наче в казці, волохатий кіт

Уліво ходить повагом й управо.

 

Небесний дар творити диво це!

Ця витинанка, як душа народу.

В мініатюрі диво-деревце

Несе душі і серцю насолоду.            Наталя Мазур.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Сьогодні на нас чекає продовження подорожі у чарівний світ народного декоративного мистецтва – Світ Витинанки. Тема: Витинанка силуетна

– Що називають витинанкою?

– Де можна використовувати витинанку?

– Які види витинанок ви знаєте?

IV. Викладання нового матеріалу.

Українські народні витинанки – яскравий, своєрідний вид народної декоративної творчості, що має глибокі й багаті традиції. Їм притаманні силуетне узагальнене зображення, чіткий візерунок, дзеркальна симетрія, лаконізм форми, обмеженість деталей, спокійний ритм, відсутність натуралізму, логічна відповідність між формою, матеріалом і технікою виготовлення.

Раніше це робили так: фарбували папір соком з ягід бузини або червоного буряка, а вже потім почали витинати з паперу візерунки, квіти, сонечка. Ними прикрашали в домівках печі, стіни, вікна, мисники. Витинанки пов’язували з основними подіями в житті селянина, і кожній відповідала певна традиційна композиція. До жнив клеїли врожайну, на заручини –  заквітчану,  яку потім змінювали на весільну, до нового року – сніжинки на вікна.

(Слайд №3) Витинанку поділяють на дві групи: ажурні та силуетні.

В силуетній витинанці зображенням виступає сам силует без прорізування у середині. Тому в таких зображеннях головним є вдалий вибір ракурсу силуету для того, щоб в силуеті взнавалося зображення. Найчастіше силуети вирізають за контуром маленькими ножицями з тонкого чорного глянцевого паперу.

Ажурна витинанка – витяті ножицями з прорізуванням всередині силуету.

Ажурні візерунки зі шкіри і тканини як прикраси одягу побутували на всій території України. Вони набули масового поширення у гуцулів. На плечах і передніх полах гуцульських кожухів із сап’янових витинанок укладали візерунки різних форм. Лаконічно витятими аплікаціями із сап’яну і тканини прикрашали святковий одяг у центральних та східних областях України. Шкіряні витинанки були своєрідними попередниками паперових ажурних прикрас.                            

(На дошці розміщенні витинанки для порівняння: силуетна та ажурна).

(Слайд №4) За іншими класифікаціями витинанки поділяються на такі види:

  • симетрична витинанка ;
  • розети ( в колі чи квадраті ) ;
  • витинанку у смузі – фриз або орнамент;
  • сюжетна витинанка.

(Демонстрація різних видів витинанок)

Такі витинанки можуть бути простими, якщо вони виконані з одного кольору паперу та складними або багатокольоровими з декількох кольорів паперу. Витинанка цікава своєю лаконічністю та простотою передачі форм завдяки використанню в ній способу стилізації тваринних та рослинних форм.

Стилізація – як процес роботи, є декоративне узагальнення об'єктів (фігур, предметів), що зображуються, за допомогою ряду умовних прийомів зміни форми, тональних і кольорових відношень.

(Слайд №5) Стилізація – це процес активного відбору найбільш характерних ознак форми, свідомої відмови від усього другого рядного, синтез пластичної форми з орнаментальним образом.

Принципи стилізації  форм:

а) узагальнення форми в її межах;

б) узагальнення форми зі зміною обрису (окреслення предмета);

в) узагальнення форми і спрощення конструкції;

г) зміна характеру форми на більш декоративний;

д) перетворення об’ємної форми в площину.

(Слайд №6) Стилізація природних форм є перетворення живої форми в спрощену або в ускладнену, відповідно до призначення виробу з витинанки.

Є ще одна група витинанок – це Дерево життя – що охоплює кілька композиційних типів настінних прикрас дзеркальної симетрії: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон, квітка. (Слайд №7) (Демонстрація та аналіз зображення)

  • Погляньте на цей плакат. Розглянемо етапи роботи над витинанкою (на фоні грає мелодія «Чари зими»)

(Слайд №8) Технологічна картка.

Виготовлення витинанки « Дерево життя» відносно вертикальної осі симетрії:

1. Доберіть сюжет.

2. Підготуйте кольоровий папір та картон, гарне за кольоровим контрастом тло.

3. Розробити силуети зі стилізованих сніжинок.

4. Складіть аркуш навпіл кольором всередину, а потім учетверо, у восьмеро, залежно від малюнка.

5. Нанесіть малюнок на кольоровий папір ( малювати треба тільки на зворотному боці паперу), залежно від осі симетрії.

6. Охайно виріжте за малюнком усі елементи композиції. Узор витинаємо ножицями або іншими інструментами, спочатку невеликі деталі, а потім більші.

7. Визначте положення кожного елемента композиції на картоні. Зробіть помітки олівцем.

8. Наклейте всі елементи витинанки на кольоровий картон.

9. Розгладьте витинанку рукою через папір.

(Слайд №9) Послідовність виконання силуетної витинанки «Сніжинка»

Також фон повинен підсилювати звучання композиції витинанки. Хроматичні кольори (червоний, синій, жовтий і т. д.) добре звучать на ахроматичних кольорах – на білому або чорному фонах. Теплі кольори краще виглядатимуть на холодних, і навпаки.

V. Постановка навчального завдання

(Слайд №10) Гуртківців виконують творчу колективну роботу: «Силуетні витинанки». Перед ними на дошці висить великий плакат з зображенням дерева на який вони наклеюють готові витинанки-сніжинки.

За схемою поетапної роботи над витинанкою створити ахроматичну  витинанку зі стилізованих геометричних форм. Стилізувати можна силуети сніжинок. 

VI. Практична діяльність

Перед початком роботи проводиться інструктаж з техніки безпеки при роботі з ножицями. (Слайд №11)

Учитель контролює виконання роботи, надає індивідуальну і фронтальну допомогу.

VII. Аналіз художніх робіт 

Рефлексія. Висловіть однією тезою чи афоризмом про свою роботу на занятті.

Презентація колективної роботи.

Підбиваються підсумки виконаної роботи.

VIII. (Слайд №12) Підсумок та узагальнення заняття

Де в повсякденному житті можна зустріти витинанку? 

Де її можна застосувати?

Що було найважче у створенні декоративного панно?

  • Психологічна вправа «Наш настрій» Чи змінився ваш настрій?  

IX. Домашнє завдання

  • Знайти різні зображення орнаментів та речі домашнього вжитку з зображенням орнаментів.

X. Прибирання робочого місця

 

 

Роботи учнів минулих років:

  D:\ФОТО\айфон\IMG_0709.JPG  D:\ФОТО\айфон\IMG_0711.JPG

  D:\ФОТО\айфон\IMG_0741.JPG

docx
Додано
23 березня 2020
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку