Заняття гуртка: «Ми малюємо світ» Вчитель: Окунєвич Т.П.
Розділ 4: Декоративно-ужиткове мистецтво
Тема: Витинанка силуетна
Мета: формувати компетентності:
Ключові: (вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії);
Соціальна – брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів роботи;
Загальнокультурна – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язко висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу підручника й додаткового матеріалу;
Здоров’язбережувальна ( життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю) – слухати пояснення вчителя, а у разі необхідності звертатися з проханням про індивідуальне консультування)
Предметні:
Матеріали та інструменти: для дітей – папір білий, папір кольоровий, ножиці, клей.
Наочність та обладнання: для вчителя – презентація Power Point «Витинанка», мультимедійна дошка, ноутбук, ілюстрації витинанок, роботи гуртківців за минулі роки, зразки різних зображень сніжинок, заготовка композиції «Дерево».
Тип заняття: комбінований.
Вид художньої діяльності: зображення на площині.
Форма організації навчально-пізнавальної діяльності: колективна
Міжпредметні зв’язки: українська література, мистецтво, музичне мистецтво, трудове навчання.
ЗМІСТ
І. (Слайд № 1) Організаційний момент (перевірити готовність дітей до заняття)
Добрий день, діти! Подивіться на мене й один на одного, посміхніться. Адже нічого так не привертає уваги один до одного, навіть у дуже серйозних справах, як усмішка. А на нас сьогодні дійсно очікує дуже багато роботи.
ІІ. Повідомлення теми заняття
У вас на столі знаходяться конверти з набором букв. Пропоную скласти тему сьогоднішнього заняття. (Слайд №2)
На крилах мрії - дерево життя
І квітка щастя на його вершині.
Закоханості світле почуття
Я відчуваю в пісні журавлиній.
Від пісні розквітає дивоцвіт,
Та в'ється біля хати кучеряво.
І наче в казці, волохатий кіт
Уліво ходить повагом й управо.
Небесний дар творити диво це!
Ця витинанка, як душа народу.
В мініатюрі диво-деревце
Несе душі і серцю насолоду. Наталя Мазур.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Сьогодні на нас чекає продовження подорожі у чарівний світ народного декоративного мистецтва – Світ Витинанки. Тема: Витинанка силуетна
– Що називають витинанкою?
– Де можна використовувати витинанку?
– Які види витинанок ви знаєте?
IV. Викладання нового матеріалу.
Українські народні витинанки – яскравий, своєрідний вид народної декоративної творчості, що має глибокі й багаті традиції. Їм притаманні силуетне узагальнене зображення, чіткий візерунок, дзеркальна симетрія, лаконізм форми, обмеженість деталей, спокійний ритм, відсутність натуралізму, логічна відповідність між формою, матеріалом і технікою виготовлення.
Раніше це робили так: фарбували папір соком з ягід бузини або червоного буряка, а вже потім почали витинати з паперу візерунки, квіти, сонечка. Ними прикрашали в домівках печі, стіни, вікна, мисники. Витинанки пов’язували з основними подіями в житті селянина, і кожній відповідала певна традиційна композиція. До жнив клеїли врожайну, на заручини – заквітчану, яку потім змінювали на весільну, до нового року – сніжинки на вікна.
(Слайд №3) Витинанку поділяють на дві групи: ажурні та силуетні.
В силуетній витинанці зображенням виступає сам силует без прорізування у середині. Тому в таких зображеннях головним є вдалий вибір ракурсу силуету для того, щоб в силуеті взнавалося зображення. Найчастіше силуети вирізають за контуром маленькими ножицями з тонкого чорного глянцевого паперу.
Ажурна витинанка – витяті ножицями з прорізуванням всередині силуету.
Ажурні візерунки зі шкіри і тканини як прикраси одягу побутували на всій території України. Вони набули масового поширення у гуцулів. На плечах і передніх полах гуцульських кожухів із сап’янових витинанок укладали візерунки різних форм. Лаконічно витятими аплікаціями із сап’яну і тканини прикрашали святковий одяг у центральних та східних областях України. Шкіряні витинанки були своєрідними попередниками паперових ажурних прикрас.
(На дошці розміщенні витинанки для порівняння: силуетна та ажурна).
(Слайд №4) За іншими класифікаціями витинанки поділяються на такі види:
(Демонстрація різних видів витинанок)
Такі витинанки можуть бути простими, якщо вони виконані з одного кольору паперу та складними або багатокольоровими з декількох кольорів паперу. Витинанка цікава своєю лаконічністю та простотою передачі форм завдяки використанню в ній способу стилізації тваринних та рослинних форм.
Стилізація – як процес роботи, є декоративне узагальнення об'єктів (фігур, предметів), що зображуються, за допомогою ряду умовних прийомів зміни форми, тональних і кольорових відношень.
(Слайд №5) Стилізація – це процес активного відбору найбільш характерних ознак форми, свідомої відмови від усього другого рядного, синтез пластичної форми з орнаментальним образом.
Принципи стилізації форм:
а) узагальнення форми в її межах;
б) узагальнення форми зі зміною обрису (окреслення предмета);
в) узагальнення форми і спрощення конструкції;
г) зміна характеру форми на більш декоративний;
д) перетворення об’ємної форми в площину.
(Слайд №6) Стилізація природних форм є перетворення живої форми в спрощену або в ускладнену, відповідно до призначення виробу з витинанки.
Є ще одна група витинанок – це Дерево життя – що охоплює кілька композиційних типів настінних прикрас дзеркальної симетрії: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон, квітка. (Слайд №7) (Демонстрація та аналіз зображення)
(Слайд №8) Технологічна картка.
Виготовлення витинанки « Дерево життя» відносно вертикальної осі симетрії:
1. Доберіть сюжет.
2. Підготуйте кольоровий папір та картон, гарне за кольоровим контрастом тло.
3. Розробити силуети зі стилізованих сніжинок.
4. Складіть аркуш навпіл кольором всередину, а потім учетверо, у восьмеро, залежно від малюнка.
5. Нанесіть малюнок на кольоровий папір ( малювати треба тільки на зворотному боці паперу), залежно від осі симетрії.
6. Охайно виріжте за малюнком усі елементи композиції. Узор витинаємо ножицями або іншими інструментами, спочатку невеликі деталі, а потім більші.
7. Визначте положення кожного елемента композиції на картоні. Зробіть помітки олівцем.
8. Наклейте всі елементи витинанки на кольоровий картон.
9. Розгладьте витинанку рукою через папір.
(Слайд №9) Послідовність виконання силуетної витинанки «Сніжинка»
Також фон повинен підсилювати звучання композиції витинанки. Хроматичні кольори (червоний, синій, жовтий і т. д.) добре звучать на ахроматичних кольорах – на білому або чорному фонах. Теплі кольори краще виглядатимуть на холодних, і навпаки.
V. Постановка навчального завдання
(Слайд №10) Гуртківців виконують творчу колективну роботу: «Силуетні витинанки». Перед ними на дошці висить великий плакат з зображенням дерева на який вони наклеюють готові витинанки-сніжинки.
За схемою поетапної роботи над витинанкою створити ахроматичну витинанку зі стилізованих геометричних форм. Стилізувати можна силуети сніжинок.
VI. Практична діяльність
Перед початком роботи проводиться інструктаж з техніки безпеки при роботі з ножицями. (Слайд №11)
Учитель контролює виконання роботи, надає індивідуальну і фронтальну допомогу.
VII. Аналіз художніх робіт
Рефлексія. Висловіть однією тезою чи афоризмом про свою роботу на занятті.
Презентація колективної роботи.
Підбиваються підсумки виконаної роботи.
VIII. (Слайд №12) Підсумок та узагальнення заняття
Де в повсякденному житті можна зустріти витинанку?
Де її можна застосувати?
Що було найважче у створенні декоративного панно?
IX. Домашнє завдання
X. Прибирання робочого місця
Роботи учнів минулих років: