Заняття гуртказ образотворчого мистецтва "Анімалістичний жанр. Зображення птахів."

Про матеріал
Конспект уроку з образотворчого мистецтва для 4 класу або заняття гуртка за темою "Анімалістичний жанр. Зображення птахів.Синичка звичайна, або... незвичайна". Додатком до цього заняття стане презентація за цією ж темою, яка повність відповідає структурі цього заняття.
Перегляд файлу

Заняття  з образотворчого мистецтва

Тема: ЗИМУЮЧІ ПТАХИ «Синичка звичайна, або… незвичайна»

Особливості зображення складної форми на основі простих форм.

Порівняння розмірів форм  та їх складових частин.

 Завдання.  Зображення зимуючих птахів у техніці живопису (гуаш).

 

Мета. Актуалізувати знання про анімалістичний жанр.

Продовжувати ознайомлювати учнів зі світом тварин у мистецтві, вчити відтворювати характерні особливості будови птахів за допомогою геометричних фігур.

Знайомити з творчістю художників-анімалістів. Вчити розпізнавати їх стиль і почерк.

 Розкрити поняття «нарис», «мішаний мазок», «накладання фарб одна на одну».

Розвивати образне мислення, творчу уяву, фантазію, конструктивні вміння. Виховувати колективізм, інтерес до пернатих мешканців нашого краю, бережне ставлення до природи.

Обладнання: Музичний ряд: аудіо запис  «Голоси птахів».

Для вчителя: зоровий ряд: асоціативний кущ «зимуючі птахи»,  світлини зимуючих, зразки способів зображення птахів, геометричні фігури для складання силуетів птахів; ТЗН – проектор, екран, комп’ютер;

Для учнів: картонні шаблони геометричних фігур «овал», «круг», «трикутник», альбомні аркуші, простий олівець та гумка, гуаш, палітра (для змішування фарб), пензлики різних розмірів, ємність для води, серветки для витирання рук, пензлів, палітра.

 

                                        ХІД  ЗАНЯТТЯ

І. Вступна частина.

Організаційний момент.

Чи все необхідне до заняття ви приготували?

 Голова – щоб слухати.

Вуха – щоб чути.

Очі – щоб усе бачити.

Руки – щоб ними творити.

Серце – щоб усе відчувати і сприймати.

ІІ. Основна частина .

  1. Повторення жанрів у ОМ.

Якщо бачиш на картині
Квіти, глечик на столі,
Чи лежать на лаві дині
 


І великі, і малі,
Чи у вазі різні фрукти,
Чи лежить на таці торт, —
То, звичайно, цю картину
Називають… НАТЮРМОРТ.

Якщо бачиш на картині
В безкозирці моряка
Або панну в криноліні,
Чи сусідського Петька,
Чи зображено людину,
А не вазу і букет…
Всім відомо, цю картину
Називаємо… ПОРТРЕТ.

А якщо ти на картині
Бачиш небо чи ставок,
Або річку у долині,
Чи березовий гайок,
Чи змальовано дорогу,
Або парк центральний наш, —
Зрозуміло, цю картину
Називаємо… ПЕЙЗАЖ


 


  Ось ти бачиш на картині:

   Вовк з вовчицею сидить.

   Лев – цар звірів – у саванні

   З левенятами лежить.

   Бачиш іншого ти звіра,

   Що зовсім нам є незвичний.

   Як назвати жанр робіт цих?

   Жанр цей… ( анімалістичний )

Олександр Кушнер (переклад Галини Малик)

 

СЛАЙД 1

СЛАЙД 2

-- Що є предметом зображення картин анімалістичного жанру? ( Тварини )

-- Як назвати художників, які зображують тварин? ( Художники-анімалісти )

СЛАЙД 3. Різноманітність технік зображення птахів

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

  1. СЛАЙД 4. Вправа «Асоціативний кущ»

-         Яких птахів ви бачили взимку біля своєї оселі?

-         А чому ми зараз  не чуємо співів птахів?

-         Як живеться птахам взимку?

-         Чому птахи, які не відлетіли у теплі краї, взимку оселяються ближче до людей?

-         Найчастіший гість на наших годівницях – СИНИЧКА ЗВИЧАЙНА.

  1. Оповідання «Синичка… незвичайна»

Дзвінкоголосу та білощоку нашу синичку називають великою або звичайною. Те, що вона велика, це так: вона більша за інших синичок - з найбільш поширених видів синиць виділяють наступні: синиця велика, синиця вусата, синиця чубата, лазорівка, московка, пухляк, апполоновка.

Але що вона звичайна, з цим можна не погодитись!

Вона вразила мене з першої зустрічі.

 А було це дуууже давно. Вона потрапила у мою пастку. Я узяла її в руку, і вона… померла! Тільки що була жива та жвава, дзьобала мене за пальці – і ось вмерла!..

     Я розпачливо розкриваю долоню. Синичка непорушно лежала на розкритій долоні догори лапками, і оченята затягнулись білим. Я потримала її, потримала – і поклала на пеньок. Як тільки я відвела руку – синичка зойкнула і улетіла!

Яка ж вона звичайна, якщо така незвичайна артистка та шахрайка! Захотіла – вмерла, захотіла – воскресла.

Після я вже дізналася, що багато пташок впадають в якесь дивовижне заціпеніння, якщо їх покласти спинкою до низу. Але у синички це виходить найкраще за всіх і дуже часто врятовує її від неволі.

(Родина синиць, в загальному, може похвалитися близько 65 видами невеликих пташок, маса яких зазвичай не перевищує 25 г., а довжина тіла найчастіше буває 150 мм.

Мешкає ця птиця не тільки в наших широтах, також вона поширена практично у всіх куточках нашого світу.)

  1. Слайд 5

 Відеоряд «Синички»

Прослуховування аудіо запису «Співу синички».

  1. Художній опис синички.

Синиця велика, вона ж большак або коник. Даний вид синиць є досить гарним. Спинка цієї пташки має світло-зелений колір з жовтими відтінками, животик забарвлений в жовтий колір. Відмінною чорної цієї пташки є чорна смужка, яка проходить вздовж черевця і грудей. Верхня частина голівки, бокові частини шийки, і шийку цієї синички пофарбовані в чорний колір, який на сонечку віддає синюватим блиском. Боки голови синички мають білий колір. Крильця большака мають сірий колір, іноді з блакитним відтінком, а хвіст – чорний.

Синичка – пташка дуже гарна.

Має вона гарну вдачу – весела, дзвінкоголоса, жвава, але не задириста. Вона за своєю природою є пташкою лісовою. Але завжди тягнеться до людини, полюбляє бувати у садах. Улаштується десь попід дахом, в старому дуплі або у старій шпаківні і чекає настання весни.

Синичка корисна тварина.

Синиці приносять велику користь лісу, адже харчуються комахами-шкідниками. Узимку потрібно обов’язково підгодовувати синиць, пригощати їх зерном, крупою, хлібом, балувати несолоним салом. Тоді вони на подяку переглянуть усі тріщини на стовбурах  і гілках дерев і витягнуть усіх шкідників, що там причаїлися.

  1. Практична робота.

Уявимо, що ми з вами потрапили до зимового лісу. Зобразимо синичку на гілці.

Пояснення до творчого завдання.

СЛАЙД 6

-         На основі простих форм круга, овала та трикутника показую як можна зобразити синичку на гілці:

Круг – голова

Овал – тулуб

Трикутники різні за розміром – хвіст та дзьоб.

На дошці за допомогою шаблонів демонструю розташування основних частин тіла пташки:

  1. Шаблони на дошці рухомі (шаблони з білого паперу змочуємо водою).
  2. За допомогою води прикріплюю шаблони на дошці ( змочити у воді і прикласти до дошки).
  3. Тепер можна рухати тулуб та голову в будь-якому напрямку (голівка вгору, дивиться вниз, дивиться в бік).
  4. Бесіда про правила користування олівцем (роблячи нарис – робимо легкими, м’якими лініями), фарбами (гуаш)- основні, похідні кольори; мішаний мазок, накладання фарб, тощо.
  5. Інструктаж до самостійної роботи (поетапно):

ПОРАДА: шаблони для дітей початкової школи важливі, тому що діти дуже часто роблять зображення маленьким, а поті важко розфарбувати і зробити деталізацію зображення.

-         За допомогою шаблонів з цупкого картону (кругу та овалу) розташуйте тулуб та голівку пташки так, як це вам подобається найбільше.

-         Зображення пташки – це центр нашої композиції.

-         Простим олівцем обведіть шаблони, зафіксуйте положення майбутньої пташки.

-         Шаблони відкладіть.

-         Зараз на відстані від животика пташки проведіть лінію гілки.

-         А тепер поступово домальовуємо деталі зображення пташки: дзьоб, око, хвіст, крильця, лапки.

Пригадайте, яким є забарвлення синички? (Голова, горло, смуга по грудях і підхвістя чорні, крила та хвіст блакитнуваті, спинка жовто-зелена, черевце жовте, а щоки і пляма на потилиці білі.

  1. Розфарбовування отриманого нарису (Поетапне нанесення фарб)

-спочатку розфарбуємо великі частини тіла (тулуб, голівку) – це основні кольори пташки;

- наступними будуть крильця і хвіст;

7. Фізкультхвилинка (в колі, відійти від робочого місця) – дасть час для підсихання основних фарб.

Зобразити:

  • Паріння орла,
  • Скоки горобця,
  • Як ходить качка,
  • Як співає синичка,
  • Як  ходить чапля.

- коли фарба на основних частинах тіла підсохла, наносимо на поверхню першого шару фарб нюансні відтінки кольорів.

СЛАЙД 7

Словникова робота

     Кольорове коло – спектральне коло

     Контраст

     Нюанс

     Теплі кольори

     Холодні кольори

     Змішування фарб

     «Мішаний» мазок

-Наступний крок – деталізація зображення (зображення ока, відокремлення пір’їнок, деталізація дзьоба).

- зобразимо гілку, на якій сидить пташка (повторення правила зображення дерев).

-коли малюнок синиці завершено, пропоную дітям перейти до фону (зображення зими холодними кольорами).

ІІІ. Підбиття підсумків.

  1. Слайд 8.

Демонстрація робіт.

   2. Створення виставки.

3. Оціни роботу друга. Гра «Закінчи фразу».

- Мені сподобалось у твоїх роботі…

- Ти добре дібрав…

- У тебе вийшло…

4.Зворотній зв’язок (рефлексія).

Прийом «Мікрофон»

-- Закінчіть речення:

     Сьогодні ми були художниками-…( анімалістами ).

      Ми працювали над зображенням… (птахів).

     Мені сподобалось…

     Мені сподобалась розповідь про…

-- Світ птахів – незвичайний, різноманітний і дивовижний. І ми, люди, повинні його оберігати. Світ зимуючих птахів своєрідний та неповторний. Вмій тільки спостерігати та розгледіти цікаве в житті птахів. Яскравий світ птахів  додасть яскравих фарб і в твоє життя.

Кожного дня і кожну хвилину

Оберігайте всяку тварину.

Тільки добра їм потрібно бажати

І намагатися не ображати.

З вдячністю працю тварин зустрічайте!

Кожна хай зустріч несе відкриття:

Ціннішого в світі нема ніж життя!

  1. Прибирання робочого місця.
docx
До підручника
Образотворче мистецтво 4 клас (Калініченко О.В., Калініченко В.В., Сергієнко В.В.)
Додано
22 квітня
Переглядів
297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку