«Лебедина історія»
Підготувала :Брюховецька Н.Г.
Заняття інтегроване (ознайомл. з природн.довк., соц. розв., конструювання, худ .літер. )
Тема: «Лебедина історія».
Мета: продовжувати знайомити дітей з птахами - символами України, формувати бажання якомога більше дізнатися про історичне минуле своєї Батьківщини; формувати знання дітей про птахів своєї місцевості, їх зовнішній вигляд , поведінку; знайомити з легендами про птахів; розвивати зв`язне мовлення, розширювати словниковий запас, формувати вміння висловлювати свою думку; удосконалювати вміння дітей працювати з папером; повторити базові форми складання орігамі. Вчити дітей поєднувати різні матеріали й техніки для втілення художнього задуму; вміння складати фігуру пташки у техніці орігамі, згинаючи квадрат у визначеній послідовності , доповнювати картину прикрашаючи крила (пір`ям)(ст.гр.),та оздоблювати готові форми(сер.гр.). Збагачувати уявлення дітей про навколишній світ; формувати інтерес до техніки орігамі. Розвивати м’язи рук, дрібну моторику пальців; вміння слухати пояснення вихователя. Виховувати любов до Батьківщини, до природи, охайність під час роботи, наполегливість у досягненні мети.
Матеріал: презентація про лебедів, загадка, аудіозапис, легенда про лебедів, клейонки, серветки, клей, аркуші паперу білого кольору, квадратної форми, зразок ,пір`я, озерце(шаблон) фломастери, готові фігури лебедів орігамі чорного кольору та деталі( дзьоб) для оздоблення, гра «Хто швидше складе картинку».
Хід заняття.
Сядьте, дітки, всі рівненько, Посміхніться всі гарненько, Посміхніться всі до мене, Посміхніться всі до себе, Посміхніться до гостей, Привітайтесь: «Добрий день!»
Малята, я рада вас бачити і вітати. Гадаю, наша зустріч буде цікавою та корисною. На сьогоднішньому нашому занятті ми продовжимо знайомство з птахами-символами України. Але спочатку давайте згадаємо яких ви знаєте птахів (лелека,журавель, зозуля, соловей,ластівка),та коротенько про них розкажемо (розповіді дітей). А зараз відгадайте про яку пташку буде йти мова :
Ця птаха тендітна та сильна,
Пливе вона в річці повільно.
Шия довга, наче спиця,
А постава, як в цариці.(лебідь)
А ось про лебедів я хочу вам показати. Сідайте зручненько та слухайте уважненько.(презентація, супроводжується розповіддю вихователя).
-Це величаві та красиві птахи, з довгою шиєю та дивовижним оперенням білого та чорного кольору, сильними крилами, мають великий міцний дзьоб . Лебеді-це не тільки красиві птахи, а й романтичні, адже деякі люди навіть заздрять їхній вірності та любові. Подивіться, як вони обіймаються своїми довгими шиями. Зазвичай взимку лебедів у нас в Україні не зустрінеш, адже це перелітні птахи. Але інколи лебеді залишаються зимувати у нас. І тому люди обов`язково допомагають цим красивим птахам.
Діти, ось послухайте я зачитаю вам вірш
Лебідь
(В. Паронова)
Шия довга й ніжна,
Пір'я білосніжне,
Крилами тріпоче,
Радісно ґелґоче.
Любить чисту воду,
Тишу й прохолоду.
Їсть траву, комашок,
Рибу й черепашок.
Як гніздо звиває,
Пухом вистеляє.
Пух, неначе вата, -
Тепло лебедятам.
А коли завіє,
Крига воду вкриє,
Лебедина зграя
В дальню путь рушає.
Сподобався вірш?Про кого він?
Діти, а чи знаєте ви, що у нас на Україні є місто назване на честь лебедів і називається воно- Лебедин. Ось послухайте про це легенду.
Легенда
Давно це діялось .На горбистій місцевості розкинулось поселення. Добрі, працьовиті люди в ньому жили, бо ж розводили всякі дерева садові. З однієї сторони поселення було захищене старезним лісом, а з іншого- ставками. Навесні до цих ставків прилітали лебеді, оселялися, гніздились. Вільно їм тут було: ніхто на них не полював, їжі було вдосталь, та й люди милувались їх красою. Білі красені щороку відлітали на зиму туди, де тепло.
Але одного року лебідка поранила крило і не змогла відлетіти. Залишився біля неї і її друг. Довго плавав навколо лебідки, підпихаючи та допомагаючи здійнятись в небо, та не змогли.
Наступила зима. Вода в ставку почала замерзати, як не намагався лебідь розбивати кригу, але вона наближалась до лебідки. Піднявся лебідь високо, замахав крильми, ніби кличучи на допомогу. Побачив Степан, що сталось лихо. Підійшов до ставу, аж там птахи знесилені і зморені. Повернувся додому, попросив допомоги у сусіда, щоб витягнути лебедів з полону. Поселили птахів у хліві. Спочатку красені боялися і нічого не їли, але потім звикли до всіх та так і дожили до весни у Степана. Коли розтав лід, відпустив Степан птахів на став.
Повертаються лебеді з дальніх країв, а їх друзі вже тут. Не було меж радості пташиній. А зібралось на ставку птахів тьма-тьмуща. Подивились люди на те диво та й прозвали поселення Лебедином.
Сподобалась вам легенда?Зрозуміли чому так назвали місто?
Діти, а давайте ми з вами уявимо себе лебедем:
Фізхвилинка
-Я-лебідь, красивий птах (машуть руками)
-У мене довга і гнучка шия (нахиляючись, витягують шиї і кивають в сторони)
-Гордовита постава (випрямляються)
-На моїх крильцях росте білосніжне, гладеньке пір`ячко (помахи рук перед собою)
-Рухи мої плавні і граційні
-Помахом мої крила піднімаються і опускаються(руки в строни вгору-вниз)
-Моя шийка гарно вигинається, коли я п`ю водичку нахиляється і піднімається(нахили тулуба з витягуванням шиї)
-Я любуюся красою своїх лебедів-товаришів(махи руками з поворотом один до одного)
-Легко сідаю на водичку і піднімаюся в небо (присідання)
-І радісно дивуюся своїй неповторності(кружляння)
Молодці,діти.
Ой, я ледь не забула. До нас сьогодні надійшов лист. Послухайте, про що він:
Любі діти! Вихованці д/с «Орлятко».
Ми екологічна група любителів природи, повідомляємо вам, що на Степанівському ставку мешкає пара лебедів. Вони вже повернулися з теплих країв, а їхні друзі ще десь у дорозі. І тому птахам тут дуже самотньо. Тож просимо вас зробити іграшкових, паперових лебедів, щоб хоч трішки розрадити самотніх птахів до повернення товаришів.
Діти, як ви гадаєте, впораємось ми з цим завданням?
Лебедя робити дуже легко і просто, але спочатку зробимо пальчикову гімнастику:
Бабці кланявся гусак
так і так , так і так,
гелготали гуси
Вельми ввічливий гусак
в нашої бабусі.(лікті на столі, пальчики докупи, нахили кисті рук).
Сьогодні ми звами зробимо ось таких іграшкових лебедів. Подивіться, який вони чудові, мають красиве оздоблення-оперення білого та чорного , довгий, міцний дзьоб. Такого лебедя легко і просто зробити за допомогою паперу. У вас на столі є квадратний аркуш паперу та готові фігури .Старша група буде робити лебедя орігамі, а середня група повторе основні базові форми складання орігамі та буде оздоблювати готові форми.
Отже, спочатку квадрат треба скласти трикутничком, тобто, верхній кутик зігнути до нижнього. Утворимо косиночку, робимо базову форму «паперовій змій». Це для вас не нове, ми вже робили паперового змія. Одну лінію загинаємо, гарненько придавлюючи лінію згину. І другу сторону згинаємо, рівняємо до лінії згину Ось у нас форма «паперового змія» .Далі нам потрібно ще раз зігнути бокові сторони, але вже не до лінії згину, а до середини. Місце згину добре фіксуємо. Тепер потрібно сформувати шийку лебедя: верх загинаємо до самого низу ,знову фіксую місце згину пальчиками , а кінчик кутика загинаю вгору . Це буде голівка .Пальчиком проводжу на місці згину. Залишилося перевернути на другу сторону і зігнути навпіл фігуру. А тепер двома пальчиками відтягую шийку лебедика і внизу фіксую двома пальчиками. І голівку відтягую і
фіксую. Ось і зробили ми красивого лебедя. Тепер його треба оздобити. Для цього нам потрібні фломастери, та готові форми оченят та дзьобів. Старша група домальовує червоним дзьоба, а чорним-очі. Середня група наклеює дзьоб. А для того, щоб лебідь був красивий, та ще й пухнастий, з пір`ячком, ми його оздобимо пір`ям. Для цього треба один його бік змастити гарно клеєм і по одній пір`їнці, починаючи з хвостика, викласти на фігурі. А потім притиснути серветку, щоб пір`ячко гарно приклеїлось і прибрати залишки клею. Так само робимо і з іншого боку: гарно змащуємо клеєм, прикладаємо пір`ячко, притискаємо серветкою. Старша група наклеює біле пір`ячко, а середня-чорне на чорні форми. В кінці роботи вологими серветками витираємо руки. От і отримали ми красивих лебедів білого та чорного кольорів. Давайте пригадаємо, з чого почнемо роботу?(закріплення з дітьми послідовності роботи).
Самостійна робота дітей під музичний супровід.
Коли старша група ще працює, Із середньою провести гру «Хто швидше складе картинку».
А тепер візьміть кожен свого лебедя і посадимо їх на озерце. Я думаю , що наші роботи розрадять лебедів на ставку. Їм не буде сумно і вони діждуться своїх друзів, які ще летять з теплих країв.
Діти, вам сподобались ваші роботи? Чим сподобались? А що важче було робити: складати чи клеяти-оздоблювати? Молодці.
Дякую всім за заняття. Сподіваюсь вам усім було цікаво і ви дізнались багато нового.
Любі діти! Вихованці д/с «Орлятко».
Ми екологічна група любителів природи, повідомляємо вам, що на Степанівському ставку мешкає пара лебедів. Вони вже повернулися з теплих країв, а їхні друзі ще десь у дорозі. І тому птахам тут дуже самотньо. Тож просимо вас зробити іграшкових, паперових лебедів, щоб хоч трішки розрадити самотніх птахів до повернення товаришів.
Лічилка
Летіла лелека,
Летіла здалека,
Та й сіла на хаті
Зірки рахувати.
Не їла, не спала,
Всю ніч рахувала,
А вдосвіта збилась,
Зоря покотилась,
Упала додолу
На піжмурці в колу.
Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
***
У лузі журавлик
Щипав собі щавлик.
Купіть йому горщик -
Він зварить вам борщик.
Бубоніла діду баба:
- Ой не дмухай на кульбабу,
Бо з кульбаби полетять
Сто малих кульбабенят.
Лебідь
(В. Паронова)
Шия довга й ніжна,
Пір'я білосніжне,
Крилами тріпоче,
Радісно ґелґоче.
Любить чисту воду,
Тишу й прохолоду.
Їсть траву, комашок,
Рибу й черепашок.
Як гніздо звиває,
Пухом вистеляє.
Пух, неначе вата, -
Тепло лебедятам.
А коли завіє,
Крига воду вкриє,
Лебедина зграя
В дальню путь рушає.