Заняття логопедичне "Згадуємо про зиму"

Про матеріал
Тема: Згадуємо про Зиму. Мета: закріпити знання про зиму, про зимові явища в природі, вміння описувати зиму за уявою, складати речення за картиною, підбирати зменшувально-пестливі слова до заданих слів, розвивати артикуляційний апарат, мовленнєве дихання, дрібну моторику рук, мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, виховувати любов до природи, прагнення більше спілкуватись на занятті. Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, кошик із сніжками, обладнання до вправи «Зимовий вітер», сніжинка, річки, зображення сніжинки до вправи «Наведи по пунктиру».
Перегляд файлу

 

Тема: Згадуємо про Зиму.

Мета: закріпити знання про зиму, про зимові явища в природі, вміння описувати зиму за уявою, складати речення за картиною, підбирати зменшувально-пестливі слова до заданих слів, розвивати артикуляційний апарат, мовленнєве дихання, дрібну моторику рук, мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, виховувати любов до природи, прагнення більше спілкуватись на занятті.

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, кошик із сніжками, обладнання до вправи «Зимовий вітер», сніжинка, річки, зображення сніжинки до вправи «Наведи по пунктиру».

 

Хід заняття

 

І. Організаційна частина

1. Привітання

Доброго ранку, сонечко ясне!

Доброго ранку, небо прекрасне!

Доброго ранку усім малюкам!

Доброго ранку всім нашим гостям!

 

ІІ. Основна частина.

  1. Відгадування загадки про зиму. Вступна бесіда про зиму та зимові місяці.
  • Діти, пропоную вам відгадати загадку і дізнатись, про що ми поговоримо на сьогоднішньому занятті.

 

Чудо-сани прилетіли,

Скакуни в тих санях білих.

А у них сидить цариця -

Білокоса, білолиця.

Рукавом махає –

Сріблом все вкриває!

 (Зима)

 

  • Так, ви правильно здогадались, це зимонька-зима. А хто з вас може назвати зимові місяці?
  • Який зараз місяць?
  • Чому цей місяць називають «лютий»?
  • Діти, а чи замислювались ви, чому в цей останній місяць зими часто йде мокрий сніг, навіть дощ, сніжок розтає, чому Зима плаче?
  • Я запитала в неї і почула відповідь, що час дуже швидко минає, незабаром ця пора року скінчиться , а на зміну їй прийде весна, і від зими і сліду не лишиться, ніщо про неї не нагадуватиме. Бачите, є за чим журитися зимі, сумувати. Я б хотіла, щоб на сьогоднішньому занятті ми з вами пригадали  все, що ви знаєте про цю пору року, щоб зимонька-зима не сумувала.

Про сніжну зиму на занятті

Будемо сьогодні розмовляти

Нам потрібно гарно попрацювати,

Все, що знаємо, про неї пригадати!

 

  • І сьогодні ця морозна пора року вам передала вам кошик, заповнений сніжками. Кожна сніжка буде означати якесь завдання – згадку про чарівну  Зиму.  Виконавши всі завдання, ми з вами розвеселимо засмучену пору року, і вона вже не буде такою злою і сумною. Будемо розвеселяти Зиму?

 

  1. Артикуляційна гімнастика «Зимові пригоди Язика»
  • Перш, ніж почати працювати, Зима пропонує вам трішки розім’яти язички, щоб працювати і говорити вам було легше. Артикуляційна гімнастика буде сьогодні теж непростою, а зимовою – ви виконаєте вправи і дізнаєтесь, яка пригода трапилась взимку з язичком.

 

Ти послухай, ось яка

Сталася пригода взимку в Язика:

 

Вийшов ранком на поріг,

А навколо – білий сніг.

 

Треба сніг повідкидати,

швидко він узяв лопату.     

(Вправа «Лопатка»)

 

Став язик прудким, мов зайчик,

Перестрибнув він парканчик.

(Вправа«Парканчик»)

 

На конячці прокатнувся,

(Вправа «Конячка»)

 

І на сніжку обернувся.

 

Бачить гірка – снігова,

Вітер з неї повіва.

(Вправа «Гірка»)

 

З гірки з’їхав на санчатах,

Трішки змерз, вернувся в хату.

(Вправа «Голочка»)

 

Гарно, тепло у хатині,

Зараз він перепочине.

Самовар його чекає -

В чашку чаю наливає.

(Вправа «Чашечка»)

 

Щоб гарячий чай попити,

Треба його остудити.

(Вправа «Хоботок»)

 

Ой, яке смачне варення!

(Вправа «Смачне варення»)

 

Є й цукерочки у мене!

 

Дуже гарно язичкові:

Він веселий і здоровий!

 

Пісеньку свою чудову

Заспівати він готовий:

«Пя – пя – пя»

(Вправа «Млинець»)

 

  • Язичок ми трішки розім’яли, починаємо тепер активно працювати.

 

  1. Розповідь про зиму.  Слухання музики (Вівальді «Зима») та складання уявної розповіді про зиму.
  • Діти, хто з вас любить зиму?
  • І справді, зима – красуня. Скільки красивого навкруги! Блискучий  іній на деревах, кущах, траві. Ажурні сніжинки кружляють у зимовому вальсі. Казкова краса зими притягує, бентежить, хвилює людські душі. Дерева, кущі і кучугури в білих пухнастих шубах перетворюються на чудернацькі скульптури. Вигадливі морозні малюнки на вікнах вражають своєю красою, не схожою із живою. Холодна зимова краса, наче застигла у нерухомому сні.
  • Цю красу ви дійсно можете спостерігати в природі – в парках, лісах, біля будинків. Її описують поети, письменники, художники, композитори в своїх творах і картинах.
  • Отже, дістаємо з кошика першу сніжку, і виконаємо перше завдання, яке нам приготувала Зима.
  • Я хочу, щоб зараз ви послухали музику (Вівальді – «Зима»), закрили очі і уявили зиму, а потім розкажете мені, що саме ви уявляли – спробуємо скласти невеличку розповідь про зиму.

 

  1. Гра «Склади речення за малюнком».
  • На черзі наступне завдання і наступна сніжка.
  • Я вам перед цим розповідала, що зиму описують і музиканти, і поети, і художники. Музику ми тільки що послухали, а тепер розглянемо картини і спробуємо описати, що на них зображено.

 

  • У білій шапці пуховій, у ранкову пору
    Зима-зимонька прийшла і картину принесла.

 

(Діти з допомогою логопеда складають речення за картинами, на останньому малюнку повинна бути зображена вітряна погода)

 

  1. Вправа на розвиток мовленнєвого дихання «Зимовий вітер».
  • Діти,  ви знаєте, що взимку часто йде сніг та дмуть вітри, і ми тільки що побачили це на картині, а хто мені підкаже - який вітер дме взимку – холодний чи теплий?
  •  Я хочу, щоб ви уявили себе зимовими вітерцями і виконали разом зі мною дихальну вправу. Я вам роздам палички, до яких прикріплені малесенькі сніжинки, я буду зачитувати слова вправи, а вам необхідно буде дмухати на сніжинки з такою силою, як буде вказано у вправі. Домовились? (Логопед слідкує, щоб діти правильно дихали, не піднімали плечі під час вдиху)

 

  • Спокою вітер взимку не знає…

Віхоли крутить, шляхи замітає,

(сильно дмухаємо на сніжинки – вдих носом – видих ротом)

 

Інколи ввечері виє за тином,

(видих із звуком «у-у-у-у-у»)

 

Може проситься в теплу хатину.

 

Тільки під ранок вітер спочине –

(легенько дмухаємо на сніжинки)

 

Вляжеться тихо на сніжній перині!

(ледь-ледь дмухаємо на сніжинки).

 

  • Сподобалось вам бути зимовими вітерцями?

 

  1. Бесіда про зимові розваги. Промовляння чистомовок про зиму.
  • Ми з вами продовжуємо говорити про зиму, тепер давайте пригадаємо, в які ігри ми можемо гратись тільки взимку?
  • Ви вже сказали, що взимку можна кататись на санках, на лижах, на ковзанах, і зараз ми з вами промовимо чистомовки і уявимо, що відправляємось на сніжну гірку розважатись! Це і буде наступним завданням від чарівниці - Зими.

 

  • Ма -  ма – ма – зараз вже зима.
  • Ло – ло – ло -  снігу намело.
  • Емо - емо – емо – саночки візьмемо.
  • Демо – демо – демо – на гірку підемо.

 

  1. Гра «Назви ласкаво»
  • Молодці!
  • Я дістаю ще одну сніжку і хочу, щоб ви виконали наступне завдання  - зима хоче перевірити, чи ви добрі та ввічливі діти? Я буду називати вам слова, які нам передала зима, а вам необхідно буде сказати лагідно про те, що ви почуєте.
  • сніг – (сніжок)
  • сніговик - (сніговичок)
  • мороз (морозець)
  • сніжинка – (сніжиночка)
  • гора – (гірка)
  • сани – (санчата)
  • лід – (льодок).

 

  1. Фізкультхвилинка
  • Ви добре справились із завданням, а тепер я хочу, щоб ви трішки відпочили, проведемо фізкультхвилинку.

 

  • У володарки Зими 
    Трішечки замерзли ми. 
    Грудень каже: «Пострибай!» 
    Січень просить: «Присідай!» 
    Встали — сіли, встали — сіли, 
    Розігріли наше тіло. 
    Лютий місяць нагадав: 
    Час нам братися до справ. 
    Сіли, дітки, всі гарненько. 
    Спинки держимо рівненько. 
    Рівненько сідаємо  
    Знання здобуваємо!

 

  1. Вправа - римування «Яка зима?»
  • Ось ми вже і відпочили трішечки, і згадали про всі зимові місяці, зимові явища.
  • А тепер я беру наступну сніжку, і хочу, щоб ми з вами трішки погрались – спробуємо себе у ролі поетів. Я буду вам зачитувати початок  вірша, а вам потрібно буде доповнити вірш словами, яких не вистачає. Всі вірші будуть пов’язані із зимою.

 

Зима! Зима! Усякий знає

Вона холодною буває.

Летять, кружляють, як пушинки

Легкі, білесенькі ……(сніжинки)

 

От випав сніг.. Яка обнова!

Зима тоді така   чудова!

Міста чистенькі, білі села -

Зима тоді така…(весела).

 

І особлива, і чарівна

Як королева чи царівна!

А вранці іній - от обнова!

Яка зима у нас…( казкова )

 

Насунуть хмари звідусіль

І закружляє заметіль.

І не завадило б кожуха,

Така буває …( завірюха)

 

Синичка змерзла і голодна,

Бо видалась зима холодна.

А блисне сонечко згори -

Ото краса для…( дітвори )

 

На гірку всі біжать вони,

Несуть санчата й ..( ковзани )

Хоч і мороз за ніс щипає,

Дітей ніщо не зупиняє!

 

Дітей ніщо не зупиняє

Бо все одно зима прекрасна

Вся біла-біла, світла,…( ясна )

Яка ж зима? Яка вона?

Вона весела й чарівна!

 

  • Отже, хто мені скаже?  Якою буває зима?

 

  1.  Гра «Спіймай зимові слова»
  • Ой, погляньте, а що це до нас залетіло в групу? (Сніжинка)
  • А що може трапитись із сніжинкою, якщо вона буде довго знаходитись в приміщенні?
  • І щоб сніжинка не розтанула, я хочу, щоб ви пограли в гру – я буду називати різні слова, а вам необхідно буде плескати в долоні лише тоді, коли почуєте «зимові» слова, тобто ті, які відносяться до зими.

 

  • Сніг, стіл, сніжинка, бурулька, чашка, лід, іній, велосипед, мороз, шафа, завірюха, велосипед.

 

  • Молодці, ви були дуже уважними! Ми правильно визначили всі «зимові слова», і сніжинка тепер не розтане.

 

  1.  Гра «Зимові нісенітниці»
  • На черзі наступне завдання –  ви вже знаєте, що в зими є друг- художник мороз, який любить малювати узори на вікнах, я беру наступну сніжку, і наступне завдання приготував нам сам мороз – на екрані будуть з’являтись зимові картинки, але вони не прості – художник мороз  вирішив з вами пожартувати і дещо переплутав, коли їх малював… Вам потрібно визначити, що саме переплутав мороз.

 

  1.   Пальчикова вправа «Ми пішли у двір гулять». Творча робота «Наведи сніжинку по пунктиру».
  • Сніжки закінчуються в нашому кошику, і Зима вже потроху звеселяється, тому що ви завдання виконуєте правильно. В нас залишилась остання сніжка. Давайте виконаємо наступне завдання – розімнемо наші пальчики і створимо подарунок для Зимоньки - зими.

 

  • Раз, два, три, чотири, п’ять – 

(загинають пальці по одному)

Ми пішли у двір гулять!        

 («йти» по столу вказ.і серед.пальцями)

Бабу снігову зліпили,           

 (ліпити кульку долонями)

Пташок крихтами кормили, 

 («кришити» хліб всіма пальчиками)

З гірки потім ми катались,    

(вести вказівним пальцем по долоні)

А іще в снігу валялись!  

(покласти долоні на стіл одним та іншим боком)

Втомлені ми всі прийшли,

(струсити долоні й пальці)

З’їли суп  - і спати лягли!

(«їсти» ложкою суп, потім покласти долоні під голову)

 

  • Молодці, діти! А тепер я пропоную зробити невеликий сюрприз для зими – перед кожним з вас лежить аркуш із зображенням сніжинки, але це зображення нечітке. Я хочу, щоб ви навели зображення сніжинки по пунктиру, а потім розфарбували сніжинку.
  • Тепер всі завдання ми виконали, давайте подаруємо ці сніжинки, які ви розмалювали, Зимі, і вона, можливо, звеселиться.

ІІІ. Заключна частина.

  1. Підсумкова бесіда
  • Про яку пору року ми говорили на занятті?
  • Які завдання приготувала для нас Зима?
  • Яке завдання сподобалось вам виконувати найбільше?
  • Ви виконали всі завдання, розвеселили Зиму, ваші сніжинки їй сподобались, і вона приготувала для вас теж солодкий сюрприз.
  • На цьому наше заняття закінчено. До зустрічі!

 

1

 

docx
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
1806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку