Тема: «Мандрівка осіннього листочка»
(середня група)
Мета: Вчити дітей уміти бачити та радіти красі всього, що живе на землі. Показати дітям, що природа прекрасна у всі пори року. Пояснити, що в природі ніщо не відбувається випадково: опале листя потрібне рослинам і тваринам, жучкам і павучкам восени та взимку на землі. Вчити дітей активній допомозі тваринам і рослинам. Пояснити, як погано, коли люди думають лише про себе. Вчити дітей любити та оберігати природу,милуватися її красою.
Обладнання: Макети дерев, осінні листочки, шапочки листочків, гілка калини, чарівна паличка, запис (шум вітру, хоровод «Осінь знов до нас прийшла», спокійна мелодія), кошик з гостинцями, бинт, глина, знак «Дерева ламати не можна».
Хід заняття:
Стоять макети дерев, куща калини, біля них лежить багато осіннього листя. Під «шум вітру» летить кленовий листочок. Вихователь бере листочок.
Вихователь: «Діти, листочок мандрує, разом з вітром, гаями, лісами, садами і хоче всіх запросити в осінню мандрівку. Тож вирушаємо подорожувати разом з листочком».
Під осінню спокійну мелодію звучать слова:
Мої любі, дітки, навкруги подивіться, травам, деревам ніжно вклоніться,
Несіть же їм ласку у кожній долонці, разом з промінням веселого сонця,
Хай же мандрівка казкою стане, про неї розкажете мамі.
Ось і чарівний ліс, як тут тихо, які гарні листочки на деревах, на землі.
Діти, а хто ж це їх так гарно розфарбував? – запитує вихователь.
Так, вірно. Це осінь. Красуня осінь – справжня чарівниця.
Милуємося ми з її краси.
Які чудові фарби, подивіться, послала осінь на гаї, ліси.
У лісі спокій, ніжна тиша, не чути птахів голоси.
Пройдемо, дітки, тихо – тихо,Щоб не нарушить дивної краси.
- Діти, а вам подобається осінь? Чим подобається? А ви хотіли б стати листочками, такими гарними, різнокольоровими?
-Так.
-А ви вірите в чудеса?
- Ось у мене є така чарівна паличка і вона зможе вас перетворити на листочки, потрібно нею махнути і сказати чарівні слова: «Паличко, паличко, 1, 2, 3, хлопчиків і дівчаток на листочки перетвори», (одягання шапочок).
- Тепер ви не хлопчики і не дівчатка. Ви красиві кленові, калинові, дубові листочки.
- Листочки, розкажіть про себе. Ось ти , кленовий листочок, розкажи, будь ласка, про себе.
Кленове листя ( І. Блажкевич)
Стоять осінні клени у барвах золотистих і дивляться на мене,
А я дивлюсь на них. Ось листячко упало,нагнувсь я до листка:
Він жовтий і червоний, мов лапка в гусака.
-А ти, калиновий листочок, що нам скажеш?
Схилилася калина на воду,
Дивилась на красную вроду,
Горобчики з поля летіли,
Всі ягоди з неї об’їли.
У сумі калинонька мила
Все листя у воду зронила
Прийшли за вітрами морози
Замерзли в калиноньки сльози.
-А хто ще хоче розповісти?
Листя жовте та червоне легко з дерева злітає,
Мов метелик на долоні, з тихим шелестом сідає.
Ходить осінь по садах, ходить, усміхається.
Ніби в казці, швидко так кольори міняються,
Мов господарка уміла, лиш пройшла лісочком,
Там травичка пожовтіла, виросли грибочки.
- А що ще, листочки, ви вмієте робити? (кружляти, танцювати, літати, падати).
- Діти, а ви бачили таночок осінніх листочків, як вони гарно кружляють, танцюють під веселу мелодію вітру. А давайте й ми спробуємо так. (Під музику діти заводять хоровод «Ось і знов до нас прийшла осінь золотиста»).
- Діти, сподобалось вам бути листочками?
- А кленовий листочок запрошує нас з вами на лісову галявину. Ось подивіться, яка гарна лавочка під дубочком. Сядемо на неї відпочинемо. А кленовий листочок приготував нам казочку про осіннє листячко. Ось послухайте, будь ласка.
Шелестить під ногами листячко в садочку: ш – ш – ш. Вітер наче зрадів, що так багато йому робити, зриває осінні листочки з дерев, не жаліє. Вкриває ними стежки в садку, крутить їх у повітрі. І неначе приспівує листкам до таночка.
- Не сердьтеся, не сердьтеся на мене, на вітра веселого! Ви тут розпустилися навесні, зазеленіли влітку, гріло вас сонечко, пили ви свіжі роси і годували цим дерево, освіжали в садку повітря. Ви багато зробили, листочки, за літо. А тепер холодні ночі, дощі, сонце не гріє, і ви пожовкли. Я зірву вас, я вкрию вами матусю – землю. А навесні нове листячко розпуститься на деревах.
-Ш – ш – ш, чуємо! – прошепотіли листочки. А ми? Ми вже нікуди не здатні? Ми вже загинемо?
Коли ось по стежці повзе великий жук.
- Он яку купу листя хтось добрий мені нагрів, - каже жук. – Під ним я добре перезимую. І заліз аж під листя. Шелестять листочки:
- Ми гріємо, ходіть до нас!
- От бачите, листочки, ви ще станете комусь у пригоді, - каже вітер. – Ще не один до вас звернеться.
І справді, під купою листя назбиралось багато жучків, павучків, багато усяких маленьких тварин, які завмирають на зиму. Аж ось повзе щось колюче, все в голочках. Це їжак. Йому теж потрібне листя для зимового житла. Понатикав листя на колючки і побрів далі. Шумить вітер, зриває листочки з дерев. Ш – ш – ш- шелестить листопад. Ніщо марно не пропадає в природі.
- Діти, сподобалась вам казочка? В яку пору року дерева залишаються без листя? Чим корисні жовті осінні листочки? Отже, в природі нічого не пропадає марно. Листочки не можна палити.
- Ось відпочили, послухали гарну казочку і листочок знову запрошує в подорож. (Підходять до куща калини).
- Чому калина так низько нахилилась? Чому гірко зажурилась. Що з тобою, чи втомилась, чи на вроду свою зажурилася?
Калина: «Люди недобрії мені пострічалися, тому віти мої – обламалися.
Хто ж мені, біднесенькій, допоможе? Адже скоро настануть морози.
Ягідки з мене звисають, допоможіть мені, дітки, благаю!
Діти, що ж нам робити, як нам калині допомогти? Як вилікувати гілочки? Вихователь змащує їх глиною, потім забинтовує бинтом, діти допомагають.
- Ось ми полікували калину. Бачите дерева, кущі не можна ламати. Їм дуже боляче, їх потрібно берегти. Давайте прикріпимо ось цей знак тут в лісі: «Ліс ламати заборонено».
Калина: «Дякую вам, любі дітки, що гілочки мої полікували. За чуйність та за щедрість вашу я вас пригощу чаєм з калини. Він дуже корисний, допомагає при застуді».
Дякуємо, тобі калина. До побачення. І тобі кленовий листочок – за таку цікаву подорож – теж дякуємо. Тож лети до купи листочків і будеш зігрівати землю своїм теплом.