Заняття математичного гуртка «Піфагорчики»
Тема заняття: Фіксики і Логіка
Мета заняття: формувати в учнів навички розв’язування логічних задач; розвивати логічне мислення, культуру математичного мовлення; виховувати стійкий інтерес до предмета, вміння і навички міркувати, самостійність, допитливість,відповідальність, колективізм, волю до перемоги.
Люди помиляються саме тому, що їм бракує логіки.
Г.В. Лейбніц
Хід заняття
І. Організаційний етап.
Доброго дня, любі друзі! Запрошую винахідливих, уважних і життєрадісних учнів нашої школи зайняти свої місця та взяти участь у нашій грі. Бажаю успіхів!!!
Сьогодні дозволяється: активно думати, проявляти знання, кмітливість та ініціативність.
Німецький математик Г. В. Лейбніц вважав, що винахідливість і дотепність виявляються саме в іграх, а тому заслуговують на увагу.
Забороняється: бути пасивним, байдужим, зволікати з відповіддю.
Отож, розпочнемо!
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань заняття.
Історичні відомості.
Сьогодні ми з вами помандруємо просторами царства Логіки. Логіка – це наука про закони і форми правильного мислення.
Історія логіки як науки налічує понад 2,5 тисячі років і поділяється на два основні етапи: традиційний і сучасний. Саме в період традиційного розвитку, логіка формується як галузь філософії. Перші загальні схеми правильних міркувань були викладені у працях давньогрецького філософа Аристотеля. У той час логіка розвивалась у тісному зв’язку з геометрією та граматикою. В Україні логіка була обов’язковим предметом навчання в Києво-Могилянській академії.
Міркувати логічно – значить міркувати відповідно до законів мислення. Адже усе в навколишній природі підпорядковується певним законам. Не є винятком у цьому і сама людина як частинка природи, її мислення.
Як сказав ще давньогрецький філософ Геракліт, що багато знати – мало, це ще не мудрість. Мудрість – це не просто широкі й глибокі знання, це перш за все вміння мислити, міркувати. І саме логіка допомагає виробляти людині в собі такі вміння.
У грі беруть участь учні 5 і 6 класів. За кожне правильно виконане завдання можна отримати 1 бал. Можна скористатися підказкою Помагатора, але лише один раз. Його підказка коштує 0,5 бала.
Сьогодні у нас незвичне заняття. Хочу, щоб воно запам’яталося кожному з вас, щоб математика завжди залишалася вашим улюбленим предметом. Його мета – допомогти нам поринути у казковий світ математики. І допоможуть нам в цьому герої дуже популярного мультика. До нас прийшли розумні маленькі чоловічки, яким знайома будь-яка наука. Вони доведуть нам, що математика – наука цікава і дуже важлива Підкажіть, діти, імена цих мультяшних героїв.
|
Вчитель. Отже розпочинаємо змагання. І перше завдання від героя якого мультика? Як його звати? Папус пропонує обчислити вирази:
|
Відповіь: 1. 1 яблуко =7, ожина=5+яблуко=5+7=12, 7=1+3банани=1+3•2, 1 банан=2, 7+12+2=21;
2. 1 яблуко=10, 1 виноград=7, 1 вишня=2, 2+10-7=5
|
А ця героїня, яку звати… (Мася) була так зайнята домашніми справами, що написала зайве число. Допоможемо їй виправити помилки!
а) 9, 10, 15, 25, 48; б) 18, 36, 45, 50, 63; в) 16, 49, 55, 64, 81; г) 136, 749, 1234, 594, 333. |
Відповідь: Зайві а)9 – одноцифрове; б)50 – не ділиться на 9; в)55 – не є квадратом числа; г)1234- чотирицифрове)
|
А це хто такі? Сімка запитала у Нолика: «Скільки в мене квітів, якщо всі з них окрім двох - троянди, всі окрім двох - тюльпани, і всі окрім двох - маргаритки? Допоможемо Нолику! |
|
Відповідь: Три
|
Осінь Якщо припустити, що літо надворі, То овочі звідки взялися в коморі? А як припустити, що в місті зима, Постане питання – чом снігу нема? Якщо ж припущу, що весна завітала, Чом листя пожовкле лежить покривалом? Якщо припущу, що в берези є коси, Хто золотом їх чепурить? Звісно, осінь. Завдання від …(Дідуса) Дівчата Береза, Верба і Тополя посадили три дерева: березу, вербу і тополю. Жодна з них не посадила дерева, від якого пішло її прізвище. Яке дерево посадила кожна дівчинка, якщо відомо, що Береза посадила не тополю?
|
Відповідь:
|
береза |
верба |
тополя |
Береза |
- |
+ |
- |
Верба |
- |
- |
+ |
Тополя |
+ |
- |
- |
|
А ці гарненькі дівчатка (Шпуля і Верта) задають такі питання 1.Два автомобілі їхали по шосейній дорозі і проїхали 120 км. Скільки проїхав кожен автомобіль? 2. Одне яйце варять протягом 4 хвилин. Тоді воно вважається звареним. За скільки хвилин зваряться 5 яєць? 3. Чи можна 50 учнів поділити на 5 бригад так, щоб у кожній бригаді була непарна кількість учнів? 4. Селянин ішов до залізничної станції і зустрів 2 бабусі, кожна з яких несла по 2 кошики, а в кожному кошику було по 2 кролі. Скільки йшло до станції? |
|
Відповідь: 1.120 км, 2. 4 хв.,3. Ні, бо сума п’яти непарних чисел буде числом непарним, 4. 1 селянин
|
В понеділок Фаєр взяв у Ігрека в борг 2 цукерки і з’їв їх із задоволенням. У вівторок Фаєр взяв у борг в Ігрека 4 цукерки. 2 цукерки він повернув Ігреку, щоб розрахуватися за понеділок, а дві інші із задоволенням з’їв. В середу Фаєр взяв у борг в Ігрека 6 цукерок. 4 цукерки він повернув Ігреку, а дві інші з’їв. В четвер Фаєр взяв у борг в Ігрека 8 цукерок. 2 цукерки він з’їв, а 6 цукерок він чесно повернув Ігреку, розрахувавшись за середу. В п’ятницю Фаєром було взято в борг в Ігрека 10 цукерок. 2 цукерки були із задоволенням з’їжені, а 8 із вдячністю повернуті Ігреку. Дай відповідь на чотири запитання:
|
|
Відповідь: 1) 30; 2) 20; 3) 10; 4) 10
Кусачкі цікаво, який номер місця стоянки автомобіля? |
|
Відповідь: 87
= 58 =74,
то
Відповідь: 68 – 53 + 85 = 100
В дев’ятнадцяти кружечках потрібно розставити всі цілі числа від 1 до 19 так, щоб сума чисел в будь-яких трьох кружечках, що лежать на одній прямій, дорівнювала 30.
Відповідь: Помічаємо, що 1+19=20, 2+18=20, 3+17=20 і т. д., записуємо доданки кожної суми в протилежні кружечки, а число 10 помістимо в центральний кружечок.
І наостанок, поради від фіксиків!
Щоб навчитися плавати, потрібно лізти у воду. Щоб знати математику, потрібно постійно розв’язувати задачі. Цим і досягаються дві корисні і потрібні речі: виробляється вміння логічно і чітко мислити і усвідомлено застосовувати здобуті знання.
Ліна Костенко писала: «А що таке життя? Це те, що переждалось? Чи все-таки життя – це те, що відбулось?» Вважаю, що сьогоднішня наша зустріч відбулася.
До нових зустрічей!