Заняття "Мовленнєвий етикет – основа успішного професійного спілкування"

Про матеріал
Заняття з української мови (за професійним спрямуванням) для студентів дошкільного відділення, що має на меті розширити уявлення здобувачів освіти про мовленнєвий етикет, етичні мовленнєві формули; сприяти розвитку вмінь використовувати набуті знання у процесі професійного мовлення; виховувати толерантність, культуру мовлення, любов та повагу до слова, до своєї професії
Перегляд файлу

ТЕМА.  Мовленнєвий етикет – основа успішного професійного   спілкування

МЕТА:   розширити уявлення студентів про мовленнєвий етикет, етичні мовленнєві формули; удосконалити орфографічну та пунктуаційну грамотність студентів, вміння складати діалоги та розігрувати їх відповідно до запропонованої ситуації спілкування;  сприяти розвитку  вмінь студентів використовувати набуті знання у процесі професійного мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння; виховувати толерантність, культуру мовлення, любов та повагу до слова, до своєї професії.

ТИП ЗАНЯТТЯ:  Заняття на творче застосування знань і вмінь.

Обладнання:  мультимедійна техніка, мультимедійна презентація, фрагменти відео, роздруковані завдання для роботи в групах.

 

Епіграф:

Не завжди кажи те, що знаєш, але завжди знай, що говориш. 
М. Клаудіус

 

Література

 

1. Антонюк Т. М., Борис Л. М., Стрижаковська О. С. Українська мова (за професійним спрямуванням): Навчальний посібник для студентів ВНЗ І-ІІ рівня акредитації. — Чернівці: Місто, 2010. — 248 с.

2.  Зоряна Мацюк, Ніна Станкевич. Українська мова професійного спілкування: Навч. посібник. – К.: Каравела, 2005. – 352 с.

3. Зубков М. Г. Мова ділових паперів. – Харків: Торсінг, 20101. – 384 с.

4.  Зубков М. Г. Сучасна українська ділова мова. – Х.: Торсінг,2003. – 448 с.

5. Український правопис / НАН України, Інститут мовознавства імені О. О. Потебні; вид. – К.: Наукова думка, 2003. – 240 с.

6. Шевчук С. В., І. В. Клименко. Українська мова за професійним спрямуванням: підручник. – К.: Алерта, 2014. – 77 с.

 

 

 

 

 

 

Хід ЗАНЯТТЯ

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети  заняття.

Слово викладача.

Кожного дня ми спілкуємося з людьми. Чи завжди ми замислюємося, які слова вживаємо, що відчуває людина, поспілкувавшись із нами? Наші слова можуть вселити в душі оточуючих любов і ненависть, добро і злобу, позитивні і негативні емоції. Експериментально доведено, що грубе слово як негативний подразник діє кілька секунд, але реакція на нього триває декілька годин і навіть днів.

Мовлення людини – це своєрідна візитна картка, це свідчення рівня освіченості, культури, а разом з тим, через сукупну мовленнєву практику мовців – це і показник культури суспільства.

Тому так потрібно жити і спілкуватися красиво, дотримуючись певних мовленнєвих етикетних правил. Адже етикетні правила — це маленькі цеглинки, з яких складаються імідж, репутація людини. Саме про такі цеглинки й піде мова на сьогоднішньому занятті «Мовленнєвий етикет – основа успішного професійного   спілкування».

(Студенти записують тему заняття в зошити).

У процесі роботи ви розширите уявлення про мовленнєвий етикет, етичні мовленнєві формули, удосконалите орфографічну та пунктуаційну грамотність, щоб використовувати набуті знання у процесі професійного спілкування. Але спочатку давайте  пригадаємо ключові терміни, які розглянули на попередніх заняттях.

ІІІ.     Актуалізація опорних знань студентів.

           1.    Експрес-опитування.

1) Розкрийте зміст поняття «етикет».

Етикет – це сукупність правил поведінки, що регулюють зовнішні прояви людських взаємин (поводження з оточуючими, форми звертань і привітань, поведінка в громадських місцях, манери і одяг).

2) Як ви розрізняєте поняття «мовний», «мовленнєвий» етикет?

Мовний етикет – це сукупність мовних засобів, які регулюють нашу поведінку в процесі мовлення.

Мовленнєвий етикет – реалізація мовного етикету в конкретних актах спілкування, вибір мовних засобів вираження.

3) Назвіть мовні моделі (стандартні етикетні ситуації)

  •             Звертання 
  •             Вітання та побажання 
  •             Прощання 
  •             Вибачення
  •             Запрошення та прохання 
  •             Згода, підтвердження 
  •             Заперечення, відмова 
  •             Співчуття
  •             Подяка 
  •             Побажання
  •             Пропозиція, порада
  •             Привітання з певної нагоди
  •             Знайомство 

4) Культура мовлення – це…( дотримання усталених норм вимови й побудови фраз). 

5) Дайте визначення поняттю «спілкування».

Спілкування – це один із виявів соціальної взаємодії, в основі якого лежить обмін думками, почуттями, волевиявленнями з метою інформування.

6) Що ми розуміємо під поняттям «педагогічне спілкування»?

Педагогічне спілкування - це професійне спілкування вчителя з усіма учасниками навчально-виховного процесу, яке спрямоване на створення оптимальних умов для здійснення мети, завдань виховання і навчання.

IV.     Творче застосування знань і вмінь.

1. Випереджувальне індивідуальне завдання. Дослідження етикетних народних висловів.

На минулому занятті ми говорили, що мовний етикет вироблявся протягом багатовікової історії, тож має національну специфіку. Кожен із вас отримав індивідуальне завдання: дібрати народні прислів’я та приказки, сформулювати правила  мовленнєвого етикету.

  1. Від красних слів язик не відсохне.
  2. Дорожчий привіт, ніж обід.
  3. Дід говорить про курку, а бабця про качку.
  4. Коли хочеш, що сказати, то подумай, як почати.
  5. М'які слова і камінь крушать.
  6. Одне добре слово краще доброї сварки.
  7. Мова - один, вухо-два, раз скажи, два рази послухай.
  8. Слово - срібло, мовчання – золото.

Давайте спробуємо об’єднати їх у групи:

  • прислів'я про ввічливість, вихованість, про перевагу доброго слова;
  • прислів'я, у яких підкреслюється перевага слухання перед говорінням;
  • ті, що стосуються помилок у побудові бесіди.

Як бачимо, в основі національного мовленнєвого етикету лежать загальнолюдські морально – етичні цінності. Забувати про них, нехтувати ними ми не маємо ніякого морального права.

2. Слово викладача.

Як ви вважаєте, чи залежить життєвий та професійний успіх людини від уміння спілкуватися? 

  1.          Інтерактивний прийом "Мікрофон.

Таким чином,  мовлення вихователя служить зразком для дитини,  за яким вона буде вчитися будувати своє висловлювання. Так які ж ознаки характеризують мовлення вихователя? Назвіть та охарактеризуйте їх.

  •   Правильність мовлення – відповідність прийнятим літературно-мовним нормам.
  •   Точність мовлення – відповідність думок мовця.
  •   Ясність  -   доступність розуміння слухача.
  •   Логічність – відповідність законам логіки.
  •   Простота – природність, відсутність химерності.
  •   Багатство –  різноманітність використовуваних у ній мовних засобів.
  •   Стислість  - відсутність у ній зайвих слів, непотрібних повторень.
  •   Чистота – усунення не літературних слів, жаргонних, вульгарних, іноземних, що вживаються без особливої необхідності.
  1.               Робота у групах.

Педагог повинен самокритично ставитися до власного мовлення і при наявності недоліків у ньому прагнути до їх усунення.

Але встановити і виявити недоліки свого мовлення не завжди легко. Крім того, у результаті тривалого недбалого ставлення до свого мовлення деякі недоліки можуть міцно закріпитися і у подальшому не помічатися. Щоб знати про недосконалість власного мовлення, необхідно прислуховуватися до зауважень колег.

З’ясуйте, яких неточностей припустився Ваш товариш під час спілкування. Вкажіть правильні варіанти (відеофрагменти занять студентів на практиці).

Порада: учіться слухати себе та інших з погляду нормативності. Будьте вдячними тому, хто виправляє ваші мовленнєві помилки. Свої ж зауваження, поради та рекомендації іншим робіть тактовно, делікатно.

  1.               Інтерактивна вправа «Коректор».

Ми ще раз переконалися, що для вихователя володіння зразковою мовою - це показник його професійної підготовленості. Давайте перевіримо вашу грамотність.

Знайдіть і поясніть помилки у поданих мовних формулах, правильні варіанти запишіть. З'ясуйте, в яких етикетних ситуаціях ними послуговуються.

1. Моя фамілія Кривенко.

2. Я буду проводити заняття на протязі неділі.

3. Дозвольте подякувати Вас.

4. Я до Вас по такому ділу.

5. До зустрічі через пару днів.

6. Скажіть, будь ласка, скільки годин.

7. Молодець, Миколка, ти вірно сказав.

8. Усього Вам самого найкращого.

9. Прийміть участь у засіданні.

10. Прошу вас виступить по слідуючому питанню.

Вміння грамотно укладати документи – це ще одна грань вашої професійної діяльності.

6.  Продовжте речення. Поясніть, у яких документах можуть вживатися такі речення.

1. Висловлюємо щиру вдячність… . 2. Дуже дякуємо за надану можливість… . 3. Дозвольте висловити щиру вдячність… . 4. Просимо вибачення за… . 5. Вибачте, але ми, на жаль, не зможемо… . 6. Нам дуже прикро, що змусили Вас… . 7. Просимо Вас уважно вивчити наші пропозиції і дати… . 8. Будемо раді, якщо Ви погодитеся… . 9. Будемо вдячні, якщо Ви підтвердите… . 10. Дуже шкода, але ми не можемо…

Під час спілкування дуже важливо будувати свої висловлювання з урахуванням мовленнєвої ситуації. Основними її умовами є: адресат мовлення, тема й основна думка висловлювання, мета і місце спілкування.

 

  1.               Робота в парах. Моделювання комунікаційної ситуації.

Використовуючи етикетні мовленнєві формули, складіть і розіграйте за особами діалог фахового спрямування (8-12 реплік) відповідно до однієї з поданих ситуацій. Зробіть висновок про залежність вживання етикетних формул від ситуації мовлення.

Ситуація 1.   Влаштування на роботу.

Ситуація 2.   Встановлення контакту на роботі.

Ситуація 3.   Правила представлення та знайомства.

Ситуація 4.   Запізнення на роботу.

Ситуація 5.   Схвалення і похвала.

Ситуація 6.   Звернення з якимось проханням.

Ситуація 7.   Телефонний дзвоник  батькам дитини, щоб з’ясувати причини    її відсутності.

V.   Підбиття підсумків заняття: бесіда за запитаннями.

  • Чого навчилися і які завдання ставимо перед собою?
  • Які  недоліки потрібно виправити і власному мовлені?
  • Чи допомогла діяльність на занятті краще зрозуміти, узагальнити знання про мову, мовлення і спілкування?
  • Що ви порадите студентам молодших курсів  для покращення культури мовлення?

Висновок: сучасній діловій людині вирішувати справи завжди легше, а професійна діяльність приносить задоволення, якщо вона поводить себе більш коректно у спілкуванні з оточуючими, дотримуючись мовленнєвого етикету.

VІ.   Домашнє завдання.

Підготувати  усне повідомлення «Етикетна роль міміки та жестів вихователя».

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
29 грудня 2021
Переглядів
3457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку