Заняття з розвитку емоційно-особистісної сфери.
«Посмішка по колу»
Тема: «Посмішка по колу»
Пр.завдання:-Закріпити вміння дітей розуміти емоційний стан іншої людини та адекватно виражати й регулювати власний.
-Формувати моральні уявлення учасників групи та вміння переносити набуті знання й навички на спеціально створені життєво важливі ситуації.
-Через жести,міміку,лозу діагностувати емоційний стан дітей і за допомогою ігрової корекції сприяти нейтралізації негативної емоційної енергії та агресивної поведінки.Розвивати вміння брати участь у вільній груповій бесіді та висловлювати адекватно свою думку;уміння фантазувати,творчу уяву,розмірковувати.Виховувати доброзичливе ставлення до інших.
-Тренінг відчуттів і сприймання кольору,звуків,музики.
-Словникова робота:активізувати в мові дітей слова-визначення емоційних станів:радість,сум,гнів,образа,страх,байдужість та ін..
-Сприяти вербалізації власних переживань та емоційних відчуттів дітей.
Матеріал:пано «Веселка настрою»,іграшка-символ(чарівний клубок),квіточки-жетони,магнітна дошка,фломастери,пано «Сміх»,магнітофон.
Діагностичний блок:
Діагностика настрою у вправі «Веселка настрою»,визначення внутрішнього емоційного стану дітей у грі «Море хвилюється…»та психотехніках «Мені приємно-неприємно,коли..»та рівня групової взаємодії й симпатій у спілкуванні у вправі «Павутинка дружби».
Розвиваючий блок:
Психотренінг групової взаємодії-вправа «Павутинка дружби».
Тренінг навичок спілкування «Компліменти».Вправа-візуалізація «На що схожий настрій?» та «Сміх».
Довільне малювання на тему «Саме веселе».
Хід заняття:
Діти заходять в зал.
Вихователь:Сонечко встало
Іде новий день.
Любі малята
Усім: «Добрий день.»
Діти,давайте станемо в коло,візьмемось за руки,а тепер уважно подивіться мені в очі і повторюйте.
Сію дитині в серденько ласку,
Сійся-родися ніжне «будь-ласка»,
Вдячне «спасибі», «вибач»тремтливе-
Слово у серце,як зернятко в ниву.
«Доброго ранку!», «Світлої днини!»-
Щедро даруй ти людям дитино.
Діти,на початку нашого заняття давайте визначимо,який у вас сьогодні настрій.Подумайте,якою квіткою ви б хотіли стати у чарівній країні «Фантазії»?Підійдіть, виберіть її і поставте на ту смужку веселки,яка відповідає кольору вашого настрою сьогодні.
Вправа «Веселка настрою»
Я бачу,що у вас сьогодні чудовий настрій.Ви задоволені і спокійні.Але ж так буває не завжди.Іноді буває сумно і гірко.І ви мабуть помітили, що в житті людей завжди поряд- радість і сум,добро і зло,щастя і сльози,приємне і неприємне(показуємо на зображення сонечка і заплаканої хмаринки на стіні).
А тепер подумайте,від чого залежить наш настрій і розкажіть усім,коли вам буває приємно.Арозповідати вам буде допомагати сьогодні наш веселий талісман,чарівний клубок.І говорити буде тільки той,у кого в руках цей чарівний талісман.
Психотехніка «Мені приємно, коли…»
-А тепер навпаки розкажіть,коли вам буває неприємно.
Психотехніка «Мені неприємно,коли…»
-Діти,а як ви дізнаєтесь,який настрій у людей,що вас оточують?(по виразу обличчя).
-Давайте подивимось,чи вмієте ви за виразом обличчя розпізнавати стан людини,її настрій і почуття(фото «Емоції дітей»).
-А тепер давайте пограємо в гру «Море хвилюється».
Гра «Море хвилюється»
Діти ходять по колу, взявшись за руки і говорять слова: «Море хвилюється раз…»і по їх закінченні усі завмирають,а назначена дитина демонструє якийсь емоційний стан,а інші відгадують його.Гра повторюється до тих пір,поки всі діти побувають у ролі ведучого.
Діти,як ви думаєте,а який у мене сьогодні настрій?(широко усміхаємось дітям).Так,він дійсно чудовий.Мій настрій сьогодні схожий на білу легеньку,пухнасту хмаринку.А ваш?
Діти виражають свої відчуття,наприклад:на тепле сонечко,на пухнасте кошеня,на квіткову поляну,на лагідне море та ін..
Коловий тренінг «На що схожий настрій?»
-Діти,а що ж робити,якщо у вас все-таки поганий настрій?Давайте разом подумаємо як можна покращити свій поганий настрій.Що вам допоможе його покращити?Що для цього потрібно зробити?
Вправа «Як покращити свій настрій?»
Діти наводять приклади, можна:
-погратися з котиком
-подивитися по телевізору веселий мультфільм
-погратися з улюбленою іграшкою
-заспівати веселу пісеньку
-помилуватися чудовими квітами або природою,послухати шелест листя і трав та спів пташок
-піти погуляти з друзями
-подзвонити найкращому другу та ін..
Відповіді дітей у вигляді карток- символів виставляємо на магнітну дошку.
-Діти ,а зараз уявіть,що ви торкаєтесь музики-що ви відчуваєте?Яка вона?Якого вона кольору?Який настрій викликає?
Вправа «Музика і емоції»
Демонстрація музичних фрагментів.Діти діляться враженнями про те,які прочуття викликав у них характер музики:весела,радісна музика,лагідна,мрійлива,тривожна,зла,спокійна,святкова,піднесена.
-А тепер уявіть,що ви торкаєтесь до сміху.Який він?Якого кольору?Якщо згадали про сміх,то мусимо посміхнутись.
Мімічна гімнастика
Усміхніться:
-як сонечко
-як кіт на сонечку
-як собачка господарю
-як мамі
-як клоуни у цирку
-Діти,у вас усіх були чудові усмішки,сміх розсипався по залу,а я його зловила.
Ось який він(демонструю пано «Сміх»,яке представляє різнокольорові плями різної форми).
Подивіться на ці краплинки сміху,що ви уявляєте?Домалюйте,що захочете,якнайвеселіше.
Діти по черзі домальовують із кольорових плям якесь зображення,яке вони собі уявили,на що воно схоже(сонечко,квіти,метелик,м’ячик та ін..)
Вільне малювання на тему «Найвеселіше»
Я дарую вам на згадку цей веселий сміх,а ви можете подарувати його один одному.Діти обмінюються малюнками і дарують посмішки.
Заключна вправа «Я-твій друг»
Я-твій друг,і ти -мій друг.І друзі навколо.
В мене ніс і в тебе ніс,в нас носи чудові.
В мене щічки,в тебе щічки,щічки в нас гарненькі.
Я-твій друг і ти мій друг,ми-друзі рідненькі.