Мета заняття: дати поняття про різне призначення одягу та взуття; навчити правильно доглядати за одягом та взуттям, вдягати його за призначенням; виховувати охайність, вміння правильно і красиво одягатися.
САНІТАРНО-ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ ДО ОДЯГУ, ВЗУТТЯ.
Мета: Дати поняття про різне призначення одягу та взуття. Навчити правильно доглядати за одягом та взуттям, вдягати його за призначенням. Виховувати охайність, вміння правильно і красиво одягатися.
Обладнання: демонстраційний матеріал (одяг різного призначення); малюнки одягу та взуття різного призначення, ілюстрації із зображенням тваринок (котик, качка, песик, тигр, ластівка, білочка).
Хід
І. Організаційний момент
Сядьте, діти, всі гарненько,
Руки покладіть рівненько,
Голову вище підніміть,
Свої плечі розведіть.
Мені, діти, усміхніть,
Веселіше подивіться.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель.
- Діти, яка сьогодні на вулиці погода?
-Як ви одяглися сьогодні, коли йшли до школи?
- Чому ви одяглися тепліше?
- Щоб сталося б, якби ви прийшли до школи без верхнього одягу?
ВІРШИК
Не треба котику вдягатись, Один такий, хтось зовсім інший,
Бо в нього гарний кожушок, Є в кожушку, у пір'ї хтось.
В пісочку може пес качатись, Однак, людині трохи гірше,
А качка в пір'ї йде в ставок. Самій усе робить прийшлось.
І ластівка свій одяг має Взуття і одяг треба шити.
І в тигра гарний одяг є. А в холод — шапку одягати.
А білочка руде вдягає. Таке життя. А що робити?
В природі кожному своє. Самому треба раду дати,
Звір в чому спить, у тому й ходить Щоб в світі цім не пропадати
Вночі і вдень. В воді пливе. І одяг треба, і взуття.
Нічого одягу не шкодить, Ще й зовсім різне одягати
Звір все життя у ньому живе. На кожен випадок життя.
Загадки.
- Назвіть відгадки одним словом. (Одяг)
Має писок, шкіру й вуха (Ботинки)
ІІІ. Повідомлення теми та завдань заняття
- Учитель. Одяг захищає людину від холоду і від жари. В одному одязі легко і зручно працювати. В іншому – бігати, відпочивати, йти в похід і т.д.
Я вважаю. що ви вже здогадалися, про що саме йтиме мова під час заняття сьогодні? (діти відповідають)
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Учитель - Навіть новонароджену дитину треба одягати, щоб захистити її від впливу зовнішнього середовища: від жари та холоду, від дощу тавітру, від сонячного проміння, яке може обпекти шкіру. Отже, одяг потрібний людині, щоб жити в цьому світі. Людина придумала собі одяг, і почала шити різним для роботи й відпочинку, на будень і свято.
1. Розповідь учителя про взуття
- Діти назвіть взуття, що людина може носити взимку та влітку. (Босоніжки, валянки, черевики, чоботи, кеди)
- Я вважаю, що взуття не потрібне. Якої думки ви? (Відповіді дітей.)
- Як ви вважаєте, чому валянки не можна взувати влітку, а сандалі — взимку?
- Отже, взуття одягають відповідно до погоди. Майстра, який шиє та лагодить взуття, називають шевцем або чоботарем.
2.Бесіда учителя з дітьми про одяг та його призначення.
- Діти, назвіть одяг, що можна носити влітку; узимку, восени.
У кожного з вас є шкільний, святковий, спортивний одяг, а також одяг, у якому ви допомагаєте мамі поратися по господарству.
Для роботи одяг повинен бути простий і зручний, щоб вільно можна було рухатись і працювати, а для свята — красивий, вишуканий, прикрашений різними оздобами, що милували око.
(Вчитель розкриває дошку з малюнками різного одягу і взуття для роботи,спорту, відпочинку, для театру. Це можуть бути моделі сучасного і колишнього одягу для порівняння).
Сьогодні ми поговоримо про різний одяг, його призначення і про те, як за ним доглядати, щоб він був завжди гарним і чистим та довго міг прослужити своєму господарю. Як і дорослі, так і діти повинні вміти одягатися і знати, що, коли, куди можна і потрібно одягти, щоб не виглядати смішним, а почувати себе зручно, невимушено. Одяг повинен бути завжди чистим і зручним, приносити людині радість і задоволення, оберігати від холоду і жари.
Отже, розглянемо малюнки і поговоримо про різний одяг та взуття. (Діти
розглядають малюнки одягу, визначають, який одяг для чого призначений).
Вчитель. А тепер подумайте, яким повинен бути одяг для роботи на городі?
Діти. Зручним, щоб не заважав працювати, легким, чистим і т.д.
Вчитель. А яким повинен бути святковий одяг?
Діти. Красивим, нарядним, веселим, гарним, вишуканим...
Вчитель. А в такому одязі було б зручно сидіти за партами?
Діти. Ні. Для школи потрібна форма, зручний і простий одяг, щоб легко було
рухатись, вставати, сідати, щоб не чіплявся за парти і стільці...
Вчитель. А на заняття спортом можна було б іти в святковому одязі?
Діти. Ні. Для фізкультури потрібний спортивний одяг.
Вчитель. З усього сказаного, зрозуміло що для кожного виду діяльності людини, на кожний випадок життя потрібний різний одяг, який повинен відповідати своїм вимогам. Але завжди повинен бути чистим і зручним.
ВІРШ
Спортивний одяг для дітей,
Щоб легко було в нім стрибати.
Щоб в нім дитина все зуміла
Залізти спритно на канат,
На перекладину гайнути,
І легко стати на шпагат.
Та, як в театр чи в гості йдеш,
То слід щось гарне одягнути.
Святковий одяг ти береш,
Бо там красивим треба бути.
А для твоїх шкільних занять
Є в школі визначена форма.
Її потрібно одягати,
Бо це для класу звична форма.
А ще домашній одяг є,
Який у хаті одягаєш.
А йдеш гуляти - тут своє,
Для цього інший одяг маєш.
3. Зустріч з дівчинкою Бруднулькою
Вчитель.- Діти до нас в гості завітала дівчинка Бруднулька . Що з нею не так? (Діти називають -брудне обличчя, плаття, не зав’язані шнурівки, порвана шкарпетка, волосся не розчесане)
То ж, назавжди запам'ятай,
Коли й куди що вдягнути.
Потрібні речі одягай,
Щоб чистим і охайним бути.
А ще вимога є така
Старе вдягаєш чи новеньке,
Для дівчинки і хлопчака
Потрібне все завжди чистеньке.
Щоб одяг був завжди чистенький,
Красивий, рівний і гладенький,
Його потрібно берегти.
Про це подбати мусиш ти.
4. Гігієнічні вимоги до взуття
Вчитель. Що до взуття, то тут є ще більше вимог і правил, бо від взуття за лежить формування стопи, твоє здоров’я, красива хода. Якщо взуття чистеньке, має невеличкий каблучок (підвищення під п'ятою), не тісне і не злітає з ноги, то це дуже добре, «воно якраз по нозі. В такому взутті б ходи ти, воно не натирає шкіру, не робляться мозолі, дитина почуває себе комфортно і розвивається правильно стопа!
У тому випадку, коли порушені ці норми, нема каблучка — тоді розвивається плоскостопість, деформується стопа, людина не може довго ходити, бігати, ноги втомлюються, нога калічиться; коли взуття брудне, вологе, то розвиваються різні види грибкових хвороб, які дуже неприємні, бо викликають свербіння, неприємний запах, ноги печуть і болять. Якщо взуття завелике, то човгає з ноги і стирає шкіру, а це дуже пече, болить, робиться рана, а від цього можуть виникати і інші болячки.
Тому взуття завжди повинне бути дуже зручним, чистим не тільки зверху, а й
усередині. А ще для кожного випадку своє. Тобто, для занять, фізкультурою —
легкі тапочки з гумовою підошвою, щоб легко бігати, стрибати, вилазити. Для по-
ходів і далеких переходів — кросівки, бо в них зручно ходити, вони для цього при-
значені. Для дому — тапочки з підвищенням під п'ятою. Для школи — змінне взут-
тя теж з підвищенням під п’ятою, невеличким каблучком; зручне і легке, щоб
нога не потіла, а була сухою протягом всього дня. На вулицю теж потрібне інше
взуття, залежно від пори року і від погоди. А от, коли ви йдете в театр, то треба
взути гарні туфлі, а не йти в тапочках чи кросівках. Та запам'ятайте, що за взут-
тям треба дуже слідкувати: мити, чистити, натирати кремами і витирати з них
пил та бруд. Мабуть, недаремно кажуть:«Яке в людини взуття, така й душа». Хто
знає? Правда це чи ні, але завжди приємно дивитись, коли взуття у людини
чисте, гарне, без запаху.
І про взуття не забувай
Помий, почисть, повитирай.
Ще й просушити не забудь.
Завжди охайним дуже будь!
Про чистоту хто всюди дбає,
Завжди здоров'я добре має!
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Складання інструкції з догляду за одягом та взуттям (групова робота)
Учитель -А тепер давайте зробимо висновки. Щоб людина завжди почувала себе
впевнено і добре, щоб була у хорошому настрою, треба:
Діти.
Вчитель. Щоб було приємно тобі і всім навколо, завжди будь охайним і чистим, одягайся відповідно до того, чим будеш займатись, що зібрався робити або куди йти. Бережи свій одяг і взуття, слідкуй за своїм зовнішнім виглядом
2. Слухання віршика
Щоб одяг був завжди чистенький,
Красивий, рівний і гладенький,
Його потрібно берегти.
Про це подбати мусиш ти.
Прийшов із школи - і скоріше
Ти форму чисть і в шафу вішай,
А якщо треба - попрасуй,
Ніколи ти речей не псуй.
Бо ж завтра треба одягати,
Щоб акуратним в школі бути.
Штанців чи плать не кидай мамі,
Бо школярі все роблять самі.
Буває, що в калюжу втрапив
І брудом одяг весь захлюпав.
Ну й що? У тебе є вода і мило,
То ж за прання берися сміло.
Не треба мамі все кидати,
Колись же треба привикати,
Самому треба потрудитись.
В житті це точно знадобиться!
І про взуття не забувай:
Помий, почисти, повитирай,
Ще просушити не забудь.
Завжди охайним, друже, будь!
Запитання:
- Що потрібно, щоб взуття виглядало новим щодня? Чому?
3. Робота над прислів'ями
4.Гра «Так чи ні?»
VI. Підсумок
Вчитель. Одяг, взуття, а особливо білизна — це «предмети» особистої гігієни,
бони індивідуальні для кожного і мінятись ними, позичати їх не можна, тому що в кожної людини, навіть якщо вона вийшла щойно з ванни, на шкірі є безліч хвороботворних мікробів, які можуть передаватися від людини до людини.
Про чистоту хто всюди дбає,
Завжди здоров'я добре має.
І настрій в того просто гарний,
І в світі ти живеш немарно.
Ти вмієш сам усе зробити,
Це краще, аніж байди бити.
Охайний всюди гарним ходить —
Краса нікому не зашкодить!
- Навіщо людині одяг?
- Яким він повинен бути?
- Яких правил потрібно дотримувати з догляду за одягом?