Заняття вокального гуртка
« Щедрівочки вивчаємо, дружно й весело співаємо»
Мета: розвивальна: сприяти розвитку артистичних здібностей та інтересу до народної творчості ,
навчальна: розширювати знання дітей про пісні календарно-обрядового циклу – духовну основу життя народу; закріпити знання дошкільників про народні обрядові пісні, зокрема колядки і щедрівки; увести дітей у світ творчості Миколи Леонтовича та ознайомити дітей із хоровим шедевром «Щедрик » ; розучити щедрівку « Го – го – го коза »; формувати вміння емоційно, виразно та творчо виконувати обрядові пісні;
виховна: виховувати музичний смак, патрітичні почуття, любов і повагу до традицій українського народу та бажання зберегти і передати ці скарби наступним поколінням.
Музичний матеріал:
Валеологічна пісенька- співаночка Л. Арсеневської « Доброго ранку »
Вправа на дихання « Задуй свічечку ».
Вправа на розпівування звуків « мі –ме – ма –мо –мі ».
Вправа на релаксацію « Хоботок», « Горішок ».
Колядка « Добрий вечір тобі », « - повторення.
Щедрівка « Го – го – го коза » - розучування.
Дидактична гра « Відтвори ритм щедрівочки на інструменті ».
ХІД ЗАНЯТТЯ
1. Організаційний момент.
Валеологічна пісенька- співаночка Л. Арсеневської»Доброго ранку»
Доброго ранку, посміхнись скоріше
І сьогодні весь день буде веселіше.
Ми погладим лобик, носика та щічки,
Будемо красиві, як в гаю сунички
Розітрем долоні тепліше, тепліше,
А тепер поплещемо разом сміливіше
А тепер і вушка ми скоріш потремо
Посміхнемось знову. Будемо здорові!
2. Оголошення теми і завдань заняття гуртка.
- На сьогоднішньому занятті у центрі нашої уваги колядки і щедрівки – це пісні народних зимових обрядів. На нас чекає цікава і захоплива мандрівка до світу обрядової народної творчості. А ще ми ознайомимося із професійною музикою. Створеною на основі колядок і щедрівок. Отож, почнемо.
На заняттях вокалу ми вже знайомилися із народними календарно-обрядовими піснями, що пов’язані із зимовими святами.Давайте пригадаємо:
- Як називаються такі пісні? Наведіть кілька прикладів таких пісень.
- Яке свято українці величали колядами ?
(відповіді дітей)
А сьогодні я розповім вам про щедрівки.
Щедрі́вка — українська обрядова пісня. Співається на Новий Рік, після Різдва, із щедрими побажаннями врожаю, здоров'я і достатку на майбутній рік. Щедрівки співали окремо господареві, господині, хлопцеві, дівчині, усій родині.
Щедрівки, так само як і колядки беруть свій початок дуже давно. Це величальні українські обрядові пісні, які виконуються під Новий Рік і під час Йордану в Щедрий Вечір. Вони так само, як і колядки, оспівують величання господаря і його родини. Щедрівки також висловлюють побажання великого врожаю і достатку. Деякі щедрівки мають відбиток образів старого князівсько-дружинного побуту з часів Київської Русі. У щедрівках, так само, як і в колядках християнського циклу, відбиваються біблійні епізоди, такі, як народження Ісуса Христа й поклоніння волхвів і пастухів.
А зараз підготуємося до співу.
Вправа на дихання. «Задми свічку». Уявіть, що перед вами свічка. Зробіть глибокий вдих і постарайтесь задути свічку, видихнувши повітря (глибокий вдих і видих). Повторюємо вправу 3 рази.
3. Розспівування
* Вправа на розпівування звуків « мі –ме – ма –мо –му » , «ланцюгового» дихання.
* Ла –ла – ла- ла - ла кругом зима,
Лі – лі – лі – лі - літечка нема.
Да – да – да – да – да дарує сніг
Радість діточкам усім.
4. Виконання вивченої колядки «Добрий вечір тобі»
- Виконаймо колядку і щедрівку, поринувши в атмосферу цього чудового свята. Пам’ятайте про правильну співоцьку поставу.
(Художнє виконання пісень)
5. Перегляд репродукції картини В. Іваніва « Щедрий вечір"
- Щойно ми відчули, як пісенна творчість передала нам атмосферу свята. Проте ми вже знаємо, що ті самі почуття й життєві явища по - різному відображаються у різних видах мистецтва, адже мова (засоби виразності) різних видів мистецтв є різною.
- Порівняйте образи на картині із образами народних пісень і скажіть, чи вдалося художникові передати атмосферу народного свята.
- Хоча мова образотворчого мистецтва відрізняється від мови музичного мистецтва, проте ці твори об’єднує єдиний образ – образ емоційного піднесення, радості, світла і духовної чистоти.
(Демонстрація репродукції картини)
- А ще, діти, під час щедрувань обігрувалися театральні дійства: водили козу, Маланку,переодягались в циганів, ангелів. Виконували танцювальні рухи, відображаючи той чи інший образ.На сьогоднішньому занятті ми розучимо щедрівку « Го – го- го коза ».
6. Розучування щедрівки « Го – го- го коза »
· Демонстрація пісні.
( Відповіді дітей)
· Визначення побудови музики, до якої належить пісня.
· Словникова робота.
· Пофразове розучування мелодії
· Виконання першого куплету колядки.
А ще під цю щедрівку можна робити такі рухи ніжками.
- Діти, давайте за допомогою музичних інструментів відтворимо музичний ритм щедрівки.
7. Дидактична гра « Відтвори ритм щедрівочки на інструменті »
Нагадування дітям, як потрібно брати музичні інструменти ( показ )
А ще під цю щедрівку можна робити такі рухи ніжками.
( Розучування поєднання мелодії, рухів та гри на музичних інструментах)
Підсумок заняття
- Сьогодні ми поринули у світ української народної творчості. Ви ще раз переконалися, яке велике значення відіграють традиції у нашому житті, яку духовну красу несуть із покоління в покоління народні звичаї.