Наш Ковель
Заняття для дітей старшої групи
Вихователі: Гурська О.В.
Мета: узагальнити та активізувати уявлення дошкільнят про рідний край в якому вони живуть, його історичне минуле та сьогодення; дати уявлення про великі міста України, розширити знання про рідне місто; спонукати дітей виявляти інтерес до історії рідного міста; активізувати словник за темою; розвивати психічні процеси та уяву, вміння логічно, граматично правильно висловлювати свої думки, бажання цікавитись історією рідного міста, краю, видатними місцями, походженням назв, сприяти формуванню любові до Батьківщини; виховувати почуття патріотизму, національної свідомості, людяності, гордості за рідне місто, його людей.
Матеріал: карта України, вірші про Ковель, слайди «Ковель», відео.
Хід заняття
– Діти, ми з вами народились і живемо на чудовій, мальовничій землі – нашій славній Україні. Це наша держава, наша Батьківщина – земля не тільки наших дідів, а й прадідів.( Дитина читає вірш, а діти по черзі викладають з пазлів карту
Украіни ).
В Україні є різні міста
І великі, й малі, ще й маленькі
Це і Харків, і Київ, й Одеса
І Луганськ , і Донецьк,
Це і Львів, і Суми, й Тернопіль
Це і Рівне, й мій рідний Ковель
– Діти, а які ще великі міста України ви знаєте?
– Але у нас із вами є ще одна Батьківщина, вона називається мала Батьківщина.
– Як вигадаєте, що це може бути? Так, це місто, в якому ми народились і живемо. Кожна людина любить і прославляє своє рідне місто.
(Стук у двері. Заходить кореспондент.)
– Доброго дня, любі діти! Я кореспондент з дитячого телеканалу.
– Скажіть, в яке місто я потрапив?
– А в який дитячий садок?
– Скільки вам років?
То ви – майбутні школярі. Так, саме про ваш дитячий садок я нещодавно прочитав в Інтернеті, що тут зростають розумні діти. Отже, сьогодні я буду слухати і записувати ваші розповіді та відповіді, а самих кмітливих буду запрошувати на телепередачу.
– Діти, а чи знаєте ви чому ваше місто так називається? Ось послухайте невелику розповідь про виникнення нашого міста.
Ковель – старовинне українське місто, яке розпочинає свою історію ще з давніх давен, коли тут було староруське поселення. За давньою легендою першим поселенцем у тутешній місцевості був вправний майстер – коваль, тому і село, де він жив назвали Ковле. З часом це слово переросло у сучасну назву міста. Польський король дозволив князю Василю Сангушку утворити з села Ковле місто. Це – потужний залізничний вузол Західної України. Ковельський край був колискою багатьом вченим, письменникам, артистам, імена яких прославили не лише Волинь, а й Україну. В цьому краї брали наснагу для творчості: Т.Шевченко, І.Франко, П.Куліш, М.Старицький, М.Лисенко, М.Драгоманов. Саме тут Леся Українка черпала наснагу творчості, тут матеріалізувались в її слові одвічні мрії українського народу про волю.
– Малята, а зараз уважно роздивіться фотографії сьогодення та минулого (слайди «Наш Ковель: сьогодення і минуле»).
Бесіда за слайдами.
– Що зображено на прапорі та гербі міста?
– Кому встановлено пам’ятники в нашому місті?
– А що знайоме ви побачили на фото в минулому?
– А в якому місті вам би хотілося жити?(Роздуми дітей).
– Діти, а щоб ви могли сказати про ваше місто?
Гра – комплімент «Місто яке?»
Дидактична гра «Передзвін» ( Робота в групах).
– Якими гарними словами можна охарактеризувати наше місто?
– За що ви любите своє місто?
– А що таке рідний край?
– Яка річка протікає в нашому місті?
– А звідки можна дізнатися про наше місто?
Дидактична гра «Щоб я зробив в місті, якби був мером?»
– Діти, а чи хотіли б ви побачити місто з висоти? Уявіть, що ми зараз здійснимо подорож над нашим містом аеропланом.(Перегляд відео про Ковель з висоти та читання вірша А.Семенюка «Мій Ковель»)
Є квітка Волині в моїй Україні –
То місто чарівне в квітучих садах.
У подвигах ратних і мирної днини
Несуть ковельчани його слави стяг.
Приїжджайте, відчуйте як Тур`я хлюпоче,
Як пахнуть тумани в обіймах весни.
Тут Лесина Мавка ваш дух залоскоче
І Ковель назавжди ввійде в ваші сни.
Кореспондент: – Малята, побувавши у вас на занятті я дуже багато чого цікавого дізнався про Ковель. Дякую вам.
– Діти, ось і закінчилась наша незвичайна подорож рідним містом. Які моменти нашої подорожі вам сподобались найбільше? ( Відповіді дітей ).
Підсумки заняття.
Пояснювальна записка
Без будь-кого з нас Батьківщина
може обійтися, але будь-хто з нас
без Батьківщини – ніщо.
Василь Сухомлинський
Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, захищати її свободу і незалежність людина не може бути свідомим громадянином і моральною особистістю. Соціально – економічні проблеми сьогодення та пропаганда жорстокості, бездуховності, насильства в засобах масової інформації негативно впливають на моральні цінності підростаючого покоління. Слід відзначити, що цілісна система формування свідомого громадянина, патріота своєї країни на сучасному етапі остаточно не сформована.
Тож з огляду на актуальність означеної проблеми національно – патріотичне виховання дітей є одним з пріоритетних напрямів освітньо – виховної роботи з дітьми дошкільного віку. Патріотичні почуття дітей дошкільного віку засновуються на їх інтересі до найближчого оточення ( сім’ї, батьківського дому, рідного міста), яке вони бачать щодня, вважають своїм рідним, нерозривно пов’язаним з ними.
Отже, мета даного заняття - допомогти дошкільникам навчитися любити свою Батьківщину, зокрема рідне місто, зростати гідним та свідомим громадянина ми своєї країни, міста через включення самих дошкільників у процес відкриття й засвоєння знань, насичення пізнавального процесу емоційними переживаннями, простими і приємними для дітей образами.