Інтегроване заняття
старший дошкільний вік
Вихователь: Лавріщева Н. А.
м. Новомосковськ
Програмовий зміст: Познайомити з творчістю художника - пейзажиста Івана Степового, продовжувати знайомити з творчістю І.І. Левітана. Закріпити знання про осінь, про види живопису (портрет, натюрморт, пейзаж). Вчити складати описову розповідь по пейзажній картині й придумувати до неї свою назву, поглибити сприйняття картини за рахунок підключення аналізаторів. Розвивати мовлення, розумову діяльність дітей, позитивні емоції, уяву. Виховувати в дітей почуття любові до рідної природи, милуватися її красою. Активізувати словник: Галерея, натюрморт, пейзаж, портрет.
Матеріал: картини по видах живопису портрети, пейзажі, натюрморти; картина І. Левітана «Золота осінь»; картина І. Степового «Осінній парк»; музика ; палітри на кожну дитину; музика Чайковського «Вересень Жовтень Листопад»
Попередня робота: перегляд презентації «Які бувають картини?», «Розгляд картин знаменитих художників»; перегляд книги «Художники Дніпропетровщини».
Хід:
- Діти сьогодні вранці я зустріла листоношу і він передав листа (в листі запрошення). Діти нас запрошують на екскурсію, у картинну галерею.
Діти підходять до воріт картинної галереї, а вона заплутана нитками й на кожній висять плями із завданнями:
- Чим пише художник картини?
- На чому пише картини?
- Що потрібно художнику для роботи? (масляні фарби, мольберт, пензлі, полотно…)
- Для чого потрібна палітра художнику?
- Яких художників ви знаєте?
- Які картини Ісаака Левітана ви знаєте?
- Назвіть українських художників ви знаєте?
(Діти заходять до кімнати де висять картини)
- Діти, я здогадуюся чиї це витівки, це шкідлива Пляма робить нам перешкоди, щоб ми не потрапили в картину галерею, але нам це не перешкода. (Виходить Пляма)
Пляма – Так це я. Я зараз зіпсую всі картини, чого вони тут висять. Вони такі не гарні, а я зроблю гарними і ніхто мене не зупинить.
- Зачекай, не займай картини! Вони нам подобаються, вони дуже гарні.
Пляма – А ви хоч знаєте, що це висить на стіні?
(Відповіді дітей. Вони розглядають картини, які розвішені по видах живопису на першій стіні висять портрети, на другій натюрморти, на третій пейзажі.).
- Діти, розглянете картини на цій стіні як їх можна назвати одним словом, що їх усіх поєднує? (портрет)
Якщо бачиш, що з картини
Хтось дивиться на нас -
Або принц у плащі старинному,
Або в робі верхолаз,
Балерина чи козак,
Або Микола, твій сусід, -
Ця картина називається ...(портрет)
- На цій стіні нашої картинної галереї зібрані картини, які назвемо одним словом...(натюрморт)
Якщо бачиш на картині
Чашку кави на столі,
Або морс в склянім графині,
Або квіти в кришталі,
Або грушу або торт,
Або всі предмети зразу, -
Знай що ці картини звуться (натюрморт)
- Діти, ці картини теж можна об'єднати одним словом, це...? (зображена природа, це пейзаж).
Якщо бачиш на картині
Намальовано струмок,
І ялину й білий іній,
Поле, сад або хмарини,
Ця картина називається...(пейзаж)
- Діти, скажіть яка картина вам тут знайома?
- Хто її написав? Як вона називається?
Розглядання картини.(картина вже була розглянута дітьми у вільній діяльності якийсь час назад).
Цю картину написав художник Ісаак Ілліч Левітан. Він жив давно, був дуже бідний. Найбільше на світі Ісаак. Левітан любив природу й за своє коротке життя написав багато картин про красу й багатство нашої чудової природи. Цю картину Левітан назвав «Золота осінь»
- Який настрій був у художника, коли він писав цю картину?
- Які кольори використав художник?
Пляма – Які розумні діти так багато знають про художників, про картини.
- А тепер я вас запрошую в наступний зал нашої картинної галереї, де перебуває картина, що особливо мені подобається.
Діти підходять й бачать картину й декілька «плям» на ній.
- Ну, Плямка вереда й тут постаралася нашкодити.
Пляма – Пробачте, я більше не буду.
- Сідай Плямка разом з дітьми і давайте ми тепер уважно розглянемо цю картину.
(Поки діти сідають на стільчики, вихователь прибирає з картини паперові плями) .
Перед вами картина Новомосковського художника – пейзажиста Івана Степового. Картина середнього розміру, обрамлена в дерев’яну рамку.
- Діти, про яку пору року художник написав картину? Скажіть осінь яка на цій картині? (засмучена, похмура, тепла, гарна й т д).
Читання вірша Якова Щоголіва «Осінь» (під музику)
Висне небо синє,
Синє, та не те!
Світить, та не гріє
Сонце золоте.
Темная діброва
Стихла і мовчить
Листя пожовтіле
З дерева летить.
Хоч би де замріла
Квіточка одна;
Тільки червоніє,
Що горобина.
Здалека під небом,
В вирій летючи,
Голосно курличуть
Журавлів ключі.
Бесіда по картині (моделювання плану складання розповіді)
- Як би ви назвали картину?
- Що осінь зробила з деревами?
- Що розташовано по обидва боки картини?
- Що розташовано вдалині?
- Яке небо зобразив художник?
- Яка погода? Чому?
Психогімнастика «Входження в картину».
« 1-2-3 в осінньому лісі опинись»
(вихователь повторює повністю розповідь, а діти виконують дії по ходу розповіді).
- Діти мені дуже сподобалась ця картина. Я б хотіла щоб ви розповіли про цю картину.
(Розповіді дітей по картині 1-2 дітям, при цьому нагадую щоб діти використовували у своїх розповідях те, про що говорили сьогодні при розгляданні картини.)
Пляма – Молодці, за ваші чудові розповіді. У мене є чарівні палітри і я хочу з вами пограти.
Гра – емпатія «Ми художники». (діти беруть пензлі і малюють уявну картину )
- У що ж Льоня одягне дерева? ( У золоті плаття)
- Які стовбури намалює Віка?(темні, мокрі після дощу)
- Яке небо намалює Софія? (блакитне з хмарами )
- Яку доріжку намалює Максим?(устелену осіннім листям)
- Яку воду в калюжах намалює Олена? (холодну й студену).
1