Заняття з розвитку мовлення середній дошкільний вік
«Ввічливі слова»
Вихователь: Лавріщева Н. А.
2009 р. |
Програмовий зміст. Увести в активний словник дитини ввічливі форми: добрий ранок (день, вечір), пробачте, будь ласка. Пояснити значення слів: допоможіть, будь ласка, вибачте, бувайте здорові, дозвольте запитати, вітаю, даруйте, перепрошую. Закріпити вимову дієслів чоловічого роду (минулий час, однина): пішов, знайшов, побачив, запросив. Учити закінчувати казку, фантазувати. Розвивати зв’язне мовлення, мислення,
Обладнання. Набір зображень тварин.
Хід заняття.
Вихователь. Доброго дня діти! Сьогодні я розповім вам казку.
Вихователь. Але спочатку пропоную погратися в гру «Різні слова». Назвіть «солодкі» слова. (Цукерка, цукор, яблуко, груша, банан, мандарин, апельсин, гумка.) «Великі» слова. (Стіл, стілець, дім, дерево, автобус, ведмідь, слон.)
Молодці! Гарно попрацювали. Сідайте зручніше, я розповім казку:
«На лісове свято лисиця подарувала малому лисеняті нову шубку. Гарна була шубка — яскраво-руда, аж вогниста, з біленькою цяткою на комірці.
— Носи, сину, цю шубку та будь слухняний і розумний. Захочеш у когось що-небудь запитати,— спочатку «будь ласка» скажи, а зустрінеш кого — чемно привітайся.
— А навіщо мені з усіма вітатися? Добрий день! Добрий день! Та в мене з такою шубкою тепер усі дні будуть добрі.
Лисеня гайнуло лісом. Над струмочком, під кущем ліщини, дрімав старий заєць. Прокинувся він та й каже:
— Лисеня, добрий день! Ти чиє будеш? Але лисеня не відповіло на привітання.
— Дивне якесь... Мабуть не з нашого лісу,— похитав головою заєць.
— 3 нашого,— сердито відповіло лисеня, — і в усьому лісі ні
в кого немає кращої від моєї шубки!..
Іде далі, а шлях йому лежить між молодих колючих акацій. А тут назустріч вийшли олені.
— Гей, ви! Усю дорогу мені загородили, пройти ніде! — гукнуло сердито лисеня.
— Може, ви хочете, щоб я через вас чудову шубку об колючки порвав?
Олені здивовано перезирнулися, притулилися до дерев, пропускаючи лисеня.
— Дивне лисеня! Таке невиховане! «Добрий день» не сказало.
— Чого б це я вам «Добридень!» казав? Хіба за це подарунки дають? — крутнуло хвостом лисеня та й подалося далі.
Подув холодний вітрисько, про щось невесело загомоніли гіллям дуби. Наполохане лисеня кинулося в один бік, у другий...
Зрештою воно зрозуміло, що заблукало. Сіло на старий пеньок та й заплакало.»
Вихователь. Діти, чи ми зможемо допомогти лисенятові? Хто йому допоможе?
(Вихователь з одним із вихованців розігрують сценку.)
— Добрий день, лисенятко.
— Добрий день.
— Яка гарна в тебе шубка, яскрава, блискуча.
— Та вона мені не допомогла.
— А що трапилось?
— Я заблукав.
— Я тобі допоможу. (Декілька дітей пропонують свою допомогу.)
Вихователь. Молодці, діти. Запропонували свою допомогу і вживали багато ввічливих слів.
Якщо ви когось ненароком штовхнули, то можна сказати: «даруйте», «перепрошую», «вибачте». А коли прощаєтесь, то можна сказати: «Бувайте здорові». Давайте повторимо.
Діти. Звертаються один до одного, використовуючи ввічливі слова.
Наприклад: Юлю, вибач, будь ласка. Ярику, дозволь запитати. Едику, вітаю.
Вихователь. Давайте запам'ятаємо ці слова та будемо їх вживати. А щоб краще запам'ятати, вивчимо вірш:
Чарівні слова
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
їх кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам'ятать неважко:
Маленькі ключики твої —
«Спасибі» і «Будь ласка».
В. Гринько
Діти, давайте пригадаємо нашу казку Які звірі там зустрічаються? (Заєць, лисиця, олені.) А які скоромовки про цих звірів ми знаємо?
Діти відповідають.
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису
— Лис лисички ніс із лісу.
А. Куліш-Зіньків
Ти — вухатий, я — вухатий.
В мене — хата, ти — без хати.
Ми обоє куцохвості.
Будем знову моркву гризти!
Хто ще хоче попоїсти?
А. Куліш-Зіньків
Вихователь. Так, добре. А тепер треба закінчити цю казку. Бо ми пообіцяли лисеняткові допомогти. Поміркуємо: хто б міг йому допомогти?
Діти розповідають. Якщо у вихованців виникають труднощі,
то вихователь допомагає.
Зразок розповіді:
«Чує лисеня, що хтось його пестить. Подивилося, аж то їжачок. Привітався їжачок. А лисенятко зажурене, мовчить. Тоді їжачок каже:
— Добрий день, сонечко! Спасибі тобі за те, що всіх зігріваєш.
— I стало в лісі світліше.
— Добрий день, ліс! Бувай здоровий сто років, бо ти всіх годуєш.
— I дерева розступилися.
— Добрий день, стежко!
— I з'явилася стежка.
Лисенятко здивувалося.
— Ти так завжди розмовляєш?
— Так. I ліс мені допомагає.
Зрозуміло лисеня, що воно всіх образило. Тоді вибачилось. їжачок запросив свого нового товариша додому. Але лисенятко сказало:
— Спасибі. Та зараз на мене чекає матуся. I побігло стежкою додому.»
Вихователь. Діти, яким було спочатку наше лисеня? (Зухвале, невиховане, пихате.)
А потім яким воно стало? (Чемним, вихованим, приємним.)
А як у народі називають лисицю? (Хитра, злодійка, лисичка - сестричка.)
А тепер, діти, давайте пограємо.
Гра «Лисиця та зайці»
Одна дитина виконує роль лисиці, інші — зайчат. Відводиться місце для домівки. На останні слова діти-зайці ховаються, а лисиця намагається до когось доторкнутися.
Зажурився заєць-тато:
Знов пустують зайченята.
Злий, зухвалий лис близенько.
— Зайченята, в дім хутенько!