Тема заняття: Подорож по топографічній карті.
Мета: формувати уявлення учнів про топографічну карту її значення для туриста, вміння правильно користуватись компасом, визначати азимут за картою та місцевості; розвивати мислення, пам'ять; виховувати пізнавальний інтерес учнів до спортивного орієнтування та зацікавленості у відвідуванні гуртка.
Обладнання: топографічні карти, компаси, картки з завданнями, «скарб» (цукерки).
Хід заняття.
(Привітання, емоційне підготування підготування гуртківців на позитив.)
(Учасники гуртка «Юні туристи» представляють свій склад команди, обирають капітана, назву та девіз своєї команди в цікавій формі.)
(Команда гуртківців заздалегідь отримують домашнє завдання намалювати малюнки на тему: «Мій рідний край – Україна». Проводиться виставка малюнків та визначаються переможці.)
(Гуртківцям демонструється протягом 15 секунд 10 умовних топографічних знаків на картці. Учням потрібно їх запам'ятати. Виграє той учень, який більше запам'ятав та намалював топографічних умовних знаків.)
(Читається текст, а потім в надрукованому вигляді роздається текст гуртківцям. Учням потрібно умовними топографічними знаками зобразити шлях туриста, користуючись текстом.)
Зразок: Турист вийшов з дому і пішов по грунтовій дорозі повз вітряного млина. Далі його шлях до табору йшов через луг. Він підійшов до змішаного лісу. Вузька стежка в лісі привела його на роздоріжжя, звідки направо йшла грунтова дорога, що веде до річки, наліво дорога через луки до болота, а прямо стежка до джерела. Він пішов по грунтовій дорозі і підійшов до річки, яку перейшов по дерев'яному мосту. Від мосту по грунтовій дорозі підійшов до фруктового саду, пройшовши його турист вийшов до табору.
(Кожен гуртківець отримує завдання на картці: Переведіть числовий масштаб в іменований.)
Зразок: 1:500 000; 1:3500; 1:40 000; 1:5000.
(Кожен гуртківець отримує картку з назвою географічного об'єкта на топографічній карті. За допомогою компаса він визначає азимут свого об'єкта стосовно свого умовного місця знаходження на топографічній карті. Результат записує в картку.)
(Гуртківці отримують завдання: Між найвищими точками горбів на топографічній карті знайти відстань по прямій, використовуючи лінійку.)
(Для конкурсу потрібно підготувати компаси, загадкові листи, «скарб» (цукерки.)
Потім всі діти виходять на подвір'я. Отримують компаси та загадкові листи з завданням для того щоб знайти «скарб».
Від спеціально зазначеного місця в загадкових листах гуртківці визначають місце з якого потрібно починати пошук. Потім користуючись компасами, визначаючи азимут шукають «скарб» на місцевості. Заховуються декілька загадкових листів з вказаним азимутом та відстанню.
Зразок: Кут 250°; 70 м.
Гуртківці дотримуючись напрямків, що вказані в першому листі, користуючись компасом, знаходять друге послання, далі – третє і т. д. Останній лист вказує місце, де знаходиться «скарб» (цукерки).
Для того, щоб конкурс проходив цікаво, він повинен бути несподіваним для дітей, мати вигляд експромту. Після кожного знайденого листа, учні отримують додаткові запитання з туристичного орієнтування, хто першим відповідає, той отримує заохочувальний приз (цукерку)).
Зразок запитань:
lll. Заключна частина заняття.
(Підводяться підсумки заняття, обговорюються помилки та досягнення гуртківців. Учні нагороджуються знайденим «скарбом» (цукерками).