Заняття природничого гуртка
«У світі цікавого» на тему:
« Як живеться вам птахи,
на гребінчиках дахів?»
Підготувала
вчитель початкових класів
Лисичанської ЗОШ № 2
Швець Ірина Миколаївна
МЕТА: Розширити уявлення учнів про птахів – частину живої
природи.
Збагатити знання учнів відомостями про зимуючих і
прилітних птахів ( зимових гостей) нашого краю.
Розкрити особливості життя птахів узимку.
Закріпити знання про особливості будови тіла птахів.
Розвивати спостережливість, допитливість.
Вчити розрізняти художні засоби, якими користуються
письменники, поети, художники, скульптори, композитори
для зображення птахів.
Формувати навички виразного читання в особах.
Підтримувати піднесений емоційний настрій під час
розповідання віршів, розігрування інсценізацій.
Розвивати образне мислення, творчу уяву, фантазію.
Удосконалювати вміння зображувати птахів.
Поглиблювати поняття про гармонійне заповнення
площини аркуша елементами зображення.
Виховувати бережне ставлення дітей до природи,
бажання допомагати птахам і тваринам узимку.
Виховувати естетичні смаки.
ОБЛАДНАННЯ: Декорація « Українська хата», українські
національні костюми для учасників інсценізації уривка
з вірша Л. Українки « Мамо, іде вже зима…»
Фонограма-супровід
Фонограма « Голоси птахів».
Фонограма « Ой у вишневому садочку» ( для проведення
фізкультхвилинки).
Таблиці « Зимуючі птахи». « Прилітні птахи».
Наголовники із зображенням птахів ( для читання в особах
вірша М. Підгірянки « Пташки взимку»).
Годівничка, види кормів для зимуючих птахів.
Виставка книг
Виставка ілюстрацій картин художників « Чарівним
пензлем проведу…»
Виставка творів декоративно-прикладного мистецтва
« Майстриня-голочка на полотні лишила слід…»
Виставка дитячих іграшок.
Таблиця « Поетапне зображення пташки».
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Пролунав дзвінок.
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти просто молодці.
ІІ. Підготовка до проведення заняття.
1. Відгадування загадки.
- Діти, відгадайте загадку.
Прийшла до нас бабуся
у білому кожусі.
Поля причепурила,
пухнастим снігом притрусила.
Відгадайте, хто вона,
ця бабуся чепурна? ( Зима).
Вчитель: - Скажіть, яка вона, зима?
Учні: ( Варіанти відповідей: біла, сніжна, холодна, весела, сумна…)
Вчитель: - А тепер давайте послухаємо, якою змальовано зиму у
віршах, якими влучними і яскравими висловами поети зобразили її.
- Послухайте вірш Миколи Сингаївського « Білі черевички у зими».
1
1учень:
Білі черевички у зими
Вкрив дерева білими крильми
Морозець колючий , мов шипшина.
Білі черевички у зими,
Біла - біла в неї кожушина.
Білі сани, білогриві коні.
Білі рукавички пухові,
Білі щоки, а вуста червоні
Мов розквітлі маки польові
Вчитель: - Ось яке незвичайне біле вбрання у зими!
- А от у що одягла зима все довкола, ми дізнаємося з вірша
Олександра Олеся «Зимою вдосвіта».
2 учень:
Коли із хати вийшли ми,
Ще тільки розсвітало…
Під білим килимом зими
Усе навколо спало.
В пухнасті ковдри і свитки
Ялини повлягались,
Кущі насунули шапки
І вовною пишались.
Укрилось ряднами село,
Безмежний степ біліє,
Стежки й дороги занесло,
І цяточки не мріє.
2
Вчитель:- А тепер ми почуємо про дивне явище - метеликів серед
зими!
3 учень:
Метелики
Погляньте, погляньте, яка благодать!
Дивіться, метелики з неба летять!
Квітки повмирали усюди надворі,-
Морозець малює на шибках узори…
Картинкою гарною стане віконце,
Як трошки поблискує золотом сонце.
Погляньте, погляньте, яка благодать:
Метелики з неба летять і летять. ( О. Олесь).
Вчитель:
- Ось вона яка, красуня – зима!
Поети зуміли влучними і
красивими словами описати зиму, перетворити її на справжню
чарівницю. Адже слово - це могутній засіб, що допомагає побачити
у звичайному незвичайне.
Вчитель: - Вслухайтеся в зиму… Чи можна назвати її «беззвучною»?
- Які звуки ви чуєте в зимову пору? (Варіанти відповідей учнів:
шум вітру, шурхіт снігу, тріск гілок, стукіт бурульок і т. п.)
Діти:- А ще іноді чути голоси птахів.
Вчитель: - Тож зазирнемо у затишну українську оселю і послухаємо
розмову між ненькою і сином.
3
3. Інсценізація уривка вірша Л. Українки « Мамо, іде вже зима».
Син: Мамо, іде вже зима,
Снігом травицю вкриває,
В гаю пташок вже нема…
Мати: Знаю, знаю.
Чую, як за вікном завиває,
Шибки снігом заліпляє.
Син: Мамо, чи кожна пташина
В вирій на зиму літає?
( Мати відривається від шиття, підводить сина до вікна).
Мати: Ні, не кожна.
Онде, бачиш , пташина сивенька
Скаче швидко отам біля хати,-
Ще зосталась пташина маленька.
Син: Чом же вона не втіка?
Нащо морозу чека?
Мати: Не боїться морозу вона,
Не покине країни рідної,
Не боїться зими навісної,
Жде, що знову прилине весна.
Вчитель: - Застигла земля, вкрилась льодом річка, завмерли дерева.
Зима зачарувала весь світ, приспала його до весни.
Казковий сон природи! Але зима не тільки красива, але й холодна і
голодна пора року. І про це нам нагадують голоси змерзлих птахів.
. 4
4. Слухання грамзапису « Голоси птахів».
Вчитель: - Голоси яких пташок ви впізнали?
5. Гра « Чия це пісенька?»
- Чик - чирик! ( Горобчик).
- Кар- кар- рокс! ( Ворона).
- Чи-чи- ку! ( Синиця).
- Чек- чек! ( Сорока).
- Тр- тррр! ( Дятел).
Вчитель: - Молодці, діти! Ви швидко відгадали, яким пташкам
належали голоси. А це означає, що ви вмієте слухати голоси
природи і спостерігати за птахами і тваринами.
ІІІ . Повідомлення теми і мети заняття.
Вчитель:- На сьогоднішньому занятті нашого гуртка ви дізнаєтеся « Як живеться вам, птахи,
на гребінчиках дахів?». ( Відкриваю назву теми).
Також дізнаєтеся більше про зимуючих та прилітних птахів, про
особливості їх життя взимку, про те, чим ви зможете допомогти
пташкам під час лютих морозів. Ви побачите, якими засобами
письменники і поети, художники і композитори, а також майстри
різних видів декоративно- ужиткового мистецтва зображують
птахів. Ви також навчитеся малювати птахів узимку гуашшю на
кольоровому картоні, створювати композицію, гармонійно заповнюючи при цьому зображенням площину аркуша.
5
ІV. Розширення уявлення учнів про світ птахів.
- Яких ви ще птахів знаєте?
( Варіанти відповідей: Лелеку, шпака, журавля, соловейка та ін.)
-А горлицю, мухоловку, щиглика не забули?
- Та хіба їх всіх пригадаєш?
( Відкриваю « Хвилинку - цікавинку»).
- Тільки в Україні їх 360 видів.
- А всього на Землі - 8635 видів. Є птахи, що дуже швидко літають,
а є птахи, що люблять ходити пішки. Є птахи - древолази і навіть
птахи- водолази. Одні залишаються на зиму з нами, інші відлітають
далеко-далеко, деякі прилітають на зиму у гості.
2. Робота з таблицями « Зимуючі птахи», « Прилітні птахи».
Вчитель: - Поговоримо про зимуючих у наших краях птахів.
Погляньте на таблицю.
- Яких пташок вам доводилося бачити біля своїх будинків, на деревах у парках?
- Як ви думаєте, що примушує завжди обережних птахів так близько перебувати біля людського житла?
6
3. Читання учнями в особах вірша М. Підгірянки «Пташки взимку».
Вчитель: - Якби ми розуміли пташину мову, то, мабуть, почули б таке прохання.
( Діти одягають шапочки із зображенням птахів).
Горобчик: Цір- цір, цір- цір,
Вийди, Івасю, надвір!
Синичка: Час-час, час-час,
Вийди, Марусю, до нас!
Щиглик: Цинь-цинь, цинь- цинь,
Хлопчику, зернятко кинь!
Омелюх: Ціть-ціть, ціть-ціть,
Нас рятувати спішіть!
Повзик: Цінь-цінь, час-час,
Подбайте , діти, про нас!
Дятел: На сніданок для пташки
Киньте зерен, киньте кашки!
Снігур: Цір-цір, ціть-ціть,
Діти, кохані, спішіть!
7
4. Хвилинка-цікавинка. Повідомлення вчителя.
- Голод- найстрашніший ворог птахів узимку.
- Діти, пташки сподіваються на вашу допомогу. Було б чудово,
якби у кожного з вас була вдома годівничка.
а) Допомога зимуючим птахам.
( Показую годівничку).
- До неї обов’язково навідаються синички, горобчики, снігурі, та й горличка загляне. А іноді завітає обережний омелюх та дятел.
- Синички полюбляють насіння льону, гарбузяче й кавуняче, снігурі- кленове, ясеневе, бузкове. У годівнички кладуть плоди горобини, калини, шипшини. Горобчикам потрібне насіння споришу, для голубів - подорожника. Ціле насіння краще подрібнити, а смажене насіння не слід давати пташкам. Омелюхи полюбляють сухі ягоди, костогризи - кісточки з вишень.
8
У прислів’ї говориться: « Підгодуй птахів узимку, вони віддячать
тобі влітку».
Весною і влітку у наших садах
Клюватиме птаство шкідливих комах,
Від гусені злої врятує сади-
Щоб гілля додолу зігнули плоди.
б) Інформація Птахи- помічники».
Вчитель: - А апетити у птахів- помічників неабиякі.
Синиця з’їдає 500-600 гусениць за день.
Дятел- близько 1000 різних комах і личинок.
Галка з’їдає за день 400 личинок хруща.
Сова знищує 1000 польових мишей,зберігаючи
1000 кг хліба.
Ластівка за рік з’їдає близько 2000 кг комах
( майже повний кузов вантажівки).
9
в) Інформація «Зимівля птахів».
Вчитель:- Який другий ворог птахів окрім голоду?
Так, це холод.
- Чи цікавилися ви, де ж ночують птахи взимку?
Довгу зимову ніч пташки проводять по-різному. Ворони і галки
ночують великими зграями у парках, садах, на деревах.
Дятли, повзики, синиці –гаїчки ховаються в дуплах, а горобці і
синиці великі під дахами, на горищах, біля опалювальних труб.
Вчитель: - Зимуючі птахи у шпаківнях не зимують, бо шпаківні промерзають і продуваються вітром.
- Як же врятувати пташок від холоду?
Якщо вони не будуть голодними, постійно матимуть вдосталь їжі, то холод пташки перенесуть набагато легше.
4. Перегляд демонстраційного матеріалу.
Вчитель: - Важко сказати, хто більше і краще оспівує птахів у своїх творах: поети чи письменники. Хто створює кращі мистецькі твори: художники, скульптори чи народні умільці.
10
а) Робота з виставкою книг.
- Зверніть увагу на цю чудову виставку книг. Образи птахів знайшли своє відображення у творах письменників і поетів. Вірші,
цікаві оповідання про життя птахів, а також науково- популярні статті ви зможете знайти у нашій шкільній бібліотеці.
б) Розгляд ілюстрацій з картин художників.
Виставка « Чарівним пензлем проведу…»
- Такі чудові створіння як птахи не могли не привертати до себе уваги художників. Тендітних, ніжних, витончених і водночас гордих птахів зображували своїми чарівними пензлями і фарбами художники. Яка чудова картина відомого художника Левітана
«Грачи прилетели». Та й на інших картинах птахи ніби ось-ось
злетять і почнуть співати.
11
в) Розгляд робіт народних умільців.
Виставка « Майстриня - голочка на полотні лишила слід…»
- Твори народних умільців теж вражають своєю вишуканістю і красою. З якою любов’ю вишиті ці пташки, справді як живі!
- А виконані вмілими руками роботи з бісеру, з природного матеріалу! В кожну з них вкладено часточку душі. Декоративно перероблені природні зображення птахів стають ще більш прекрасними і часом навіть неземними.
- Тож нехай всі ці чудові твори надихнуть вас на творчу роботу.
г) Робота з виставкою дитячих малюнків « Птахів малюють діти».
- Подивіться на ці чудові малюнки! Всі ці роботи є зразками не тільки зображення пташок, але й зразком створення композиції, зразком гармонійного заповнення площини аркуша додатковими деталями ( дах будинку, гілка дерева, гроно горобини, сніжинки. сонечко, місяць у нічну пору). Всі ці деталі допоможуть вам створити сюжетну композицію і рівномірно заповнити площину аркуша.
12
6. Робота в парах. Визначення будови тіла птахів.
- Ви, мабуть, помітили, що всі птахи мають схожу будову тіла.
Попрацюйте в парах і скажіть, з яких частин складається тіло птахів? Назвіть їх.
( Учні працюють в парах за таблицями, що лежать на кожній парті).
- Чим відрізняється будова тіла птахів? ( Розміром голови, тулуба, крил, формою дзьоба, довжиною хвоста, висотою ніг).
- А ще птахи відрізняються одна від одної кольором пір’я.
Погляньте, пір’ячко яких кольорів переважає у птахів?
- У яких птахів пір’ячко має холодні відтінки? Теплі відтінки?
- У яких птахів пір’я має ахроматичні відтінки?
7. Підготовка до малювання.
а) Розгляд послідовності поетапного зображення пташки.
- Майже однаковими за будовою тіла й розміром є такі пташки, як горобець, синичка, снігур. Тож ви можете намалювати одну з цих пташок.
- Погляньте, як це зробила для вас я.
Ви будете малювати гуашшю на аркуші кольорового картону, тому вам не потрібно буде затоновувати всю площину аркуша гуашшю.
натомість ви зможете приділити більше уваги створенню композиції, а саме предметам другого плану.
13
1) Перший етап – тулуб. Це великий овал, розташований вертикально з незначним нахилом вправо.
Малюємо його тоненьким пензликом з коротким ворсом чорною гуашшю.
2) Другий етап- голова. Це менший овал, розміщений відносно великого горизонтально. Праву частину овалу загостримо.
3) Третій етап- крильце. Видовжений овал приєднуємо до великого овалу з лівого боку, нижню частину загострюємо.
4) Четвертий етап- хвостик. Це прямокутничок, верхня частина якого звужена, нижня- трохи ширша.
5) П’ятий етап- лапки і дзьоб.
6) Шостий етап- око.
- По мірі висихання контурних ліній зафарбовуємо тулуб, крильця, голівку, хвостик. Поки зображення пташки підсохне, зображуємо предмети другого плану, що повинні заповнити площину аркуша і створити композицію з назвою « Як живеться вам, птахи, на гребінчиках дахів?». Ці додаткові деталі- дерева, кущі, снігові кучугури, гілка горобини, годівничка, сніжинки і т. п.
Якщо зображення пташки висохло, створюємо на основних кольорах відтінки ( білий, блакитний, холодний зелений).
Щоб око пташки було блискучим, Обведемо його білим контуром і з одного боку позначимо блік - білу смужку.
7. Практична діяльність учнів.
а) Ознайомлення з правилами виконання роботи.
( На кожній парті - « Правила виконання роботи»).
- Не забувайте ретельно прополіскувати пензлики, змінюючи колір.
14
Вчитель: - Пензлики не можна ставити у воду, щоб не деформувати їх. За необхідності користуйтеся вологими серветками.
б) Проголошення девізу перед початком роботи.
- Починайте працювати. Допоможе нам працювати наш девіз:
Працюватимем старанно,
Малюватимем охайно.
Ми- художники й митці!
Наші друзі- фарби й олівці!
- Бажаю вам успіху і натхнення. До роботи!
V. Підсумок заняття.
Перегляд і оцінювання робіт учнів.
Вчитель: - Ці роботи є найбільш вдалими: на них точно зображена будова тіла пташки і вдале композиційне рішення, гармонійно заповнена площина аркуша. Ці роботи заслуговують на високий бал.
- Яких зимуючих і прилітних птахів ви запам’ятали?
- Як треба піклуватися про пташок узимку?
- Тож хочу звернутися до вас іще раз із проханням:
Насипайте в годівнички
Крихіт хліба чи пшона,
І пташина кожна вдячно
Борг поверне вам сповна.
Бо пташки- це наші друзі!
Як настануть теплі дні,
Цілі дні вони працюють,
Без спочинку, в вихідні.
Шкідників, комах з’їдають,
Щоб не шкодили землі,
Чи деревам, чи кущам.
Діти: - Отже, пташки милі,
дякуємо вам!
Вчитель: - Дякую всім за творчу працю. До нової зустрічі на занятті нашого гуртка.
15