12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Конспект уроку: "Звірі взимку. Турбота людей про звірів узимку."

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства на тему: " Звірі взимку. Турбота людей про звірів узимку."
Перегляд файлу

Тема. Звірі взимку. Турбота людей про звірів узимку.

Мета: розширити знання й уявлення учнів про звірів, їхні звички, характерні ознаки,

             навчити визначати найбільш сприятливі умови для життя тварин; з'ясувати                           

             особливості життя звірів взимку, необхідність допомогти їм;

             - розвивати увагу, кмітливість, артистичні здібності учнів, навички роботи з                            

             текстом;                                                                                                                                         

- виховувати любов і бережливе ставлення до тварин та бажання допомагати їм узимку; викликати бажання вивчати життя звірів

Обладнання: книга «Книга знатоків», відео матеріали, ребуси, малюнки із зображенням зимуючих птахів і тварин, підручник, картки для роботи в парах, групах.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Перевірка готовності учнів до уроку

2. Установка на увагу

а) Привітання

Привітайтеся. (Добрий день!)

А тепер поверніться, підтягніться,

Одне одному і мені теж усміхніться.

Тепер за парти тихо всі сідайте,

Урок природознавчста розпочинаємо з вами.

Займатися будемо сьогодні

Серйозними ділами.

Розкриватимемо віконця в чудовий світ природи,

То часу не втрачаємо і до роботи приступаємо.

б) Вправа на уважність

- Щоб урок був цікавим, ми повинні бути:

Девіз уроку:

У – уважні

Р – розумні

О – організовані

К – кмітливі

в) Таємничо – чарівна хвилинка

- Діти, давайте прочитаємо вислів на дошці (діти читають: «Книга – вікно в світ»).

- Як ви його розумієте?

Коли відкрити віконце, то за ним можна побачити багато дивного, нового, а кожна нова книга ознайомить з новим матеріалом, збагатить кожного новими знаннями

  • А сьогодні ми прочитаємо цю незвичайну книгу знатоків «Зимова енциклопедія», тобто в нас сьогодні урок – презентація нової книги.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень

1 сторінка. Бюро погоди.

  • Хто бажає виконати роль синоптика?
  1. Пора року
  2. Дата
  3. Температура повітря.
  4. Стан неба.
  5. Опади.
  6. Вітер.
  • Давайте, діти, підсумуємо спостереження.
  • Отже зараз зима. А що так зима? ( Це шлях, який проходить природа від осені до весни).
  • Доведіть, що зараз зима. Які природні явища характерні тільки для зими? ( Ожеледь, хуртовина)
  • Чому вчені вважають початком зими 22 грудня? ( Сонцеворот)
  • Так, від чого ж залежать зміни в природі? (Всі зміни залежать від висоти сонця на небозводі).
  • Дякуємо синоптику за інформацію про погоду. Продовжуйте вести спостереження, уважно придивляйтеся до змін, які відбуваються в природі.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

2 сторінка. Питайлик.

  • Що? Коли? Відкіль? Де? Як? Всім цікавиться питальний знак (говорять всі діти).
  • Питальний знак цікавиться, як діти підготували домашнє завдання.
  • Перевіряємо домашнє завдання.
  • Що об’єднує зображених птахів?
  • Це - … ( осілі птахи).
  • Це - … ( Перелітні птахи).
  • Це - … ( Зимуючі птахи)

Гра « Що зайве?»

Горобець, ластівка, синиця, голуб.

Дятел, сорока, снігур, ворона.

  • Чому перелітні птахи відлітають у теплі краї?
  • Що страшніше для птахів, холод чи голод?
  • Як ви допомагаєте птахам?
  • Я знаю, що всі учні нашого класу підключилися до акції « Допоможи птахам узимку»
  • Що люблять пташки?
  • Чого не можна їм давати?
  • Додому було додаткове завдання. Підібрати народні прикмети, пов’язані із птахами.

Народні прикмети

Гуска ховає ніс під крило – на мороз.

Ворони гуртами літають на снігопад.

Ворона кричить – на мороз.

Голуби туркочуть – тепло віщують.

Сорока під дах заховалася – бути хуртовинам.

Пам’ятники птахам.

  • А чи знаєте ви, що птахам за їхню допомогу люди побудували пам’ятники?

Горобцям – у Бостоні (США) за врятування від гусені, яка загрожувала людям знищити врожай.

Голубам – у Парижі, за те, що принесли звістку про аварію англійського підводного човна під час Другої Світової війни.

Гусям – у Римі, за те, що врятували місто від ворогів, зчинивши галас і цим попередивши мешканців.

 

ІV. Оголошення теми і мети уроку

1. Слово вчителя

              - Іноді зима прекрасна. Легкий мороз, пухнастий сніг, сріблястий іній прикрашає дерева. Діти весело катаються з гори на лижах і санчатах. А іноді – дмухне зима холодом, завіє хуртовиною, закрутить завією. Мороз аж тріщить. Замовкають пташки, ховаються в теплих житлах люди. Страшенно холодно. Але не про примхи зими сьогодні піде розмова. Про що, ви дізнаєтеся, коли розшифруєте ребуси.

3 сторінка. Чомучки.

2. Розгадування ребусів.

 

                                    ЦЬ          40

 

(вовк, заєць, сорока)

- Як одним словом можна назвати вовка, зайця, сороку? (Тварини)

- Яка тварина зайва? До якої групи тварин відноситься вовк, заєць?

- Чи зустрічаються вони взимку? (Так)

- Отже, нова тема нашого уроку: «Як зимують  звірі. Турбота людей про звірів узимку».

 V. Мотивація навчальної діяльності

На уроці дізнаємось:

  • Які звірі взимку сплять;
  • Які звірі ведуть активний спосіб життя;
  • Чим живляться звірі;
  • Як люди допомагають узимку лісовим мешканцям.

 

V. Вивчення нового матеріалу

4 сторінка. Нові таємниці.

Пригадайте

           - Як звірі восени готуються до зими?

           - Чому вони накопичують жирові запаси?

           - Для чого звірі змінюють своє хутряне вбрання?

            Розповідь вчителя

-  Зима приносить багато клопоту не тільки пташкам, а й усім звірам. Голод заставляє їх виходити зі своїх домівок у пошуках їжі.

-   Уявіть, ідемо ми зимовим лісом, а на зустріч нам ведмідь? Це так?

-   А чому ні?

-   Кого ще ми не побачимо у зимовому лісі? Чому?

-   Борсуки, ховрахи, їжаки, кажани, ведмеді взимку сплять. Цілісіньке літо вони готуються до зими. Нагулюють жир, заготовляють їжу, мостять гнізда, нори. Кажани ховаються у старих будівлях, на горищах, ведмеді сплять у барлозі, їжаки під пеньками.

          -   Але не всі звірі сплять. Зараз нам самі звірі розкажуть як вони зимують.

  1. Інсценування
  1. Мене знають всі звірі. Я зайчик. На зиму моє хутро стає густішим і світлішим. Взимку я живлюся корою і гілками дерев та кущів, насінням бур’янів. Кожний кущик для мене може стати домівкою.
  2. А я – білочка. Живу в лісі, житло влаштовую в дуплах, а іноді між гілками дерев. Всередині гніздечко вистеляю мохом, сухою травою, листям і шерстю. У такому гнізді тепло навіть у морози. На зиму я роблю запаси: горіхи, гриби, які легко потім знаходжу під снігом, завдяки доброму нюху. Взимку ховаюсь від холоду в гнізді, а в сильні морози дрімаю там кілька днів. Саме в цей час на мене може напасти мій лютий ворог – куниця.
  3. Так я така ! Знайомтесь я куниця! Я нічний звір. Живу на деревах. Весь день сплю у дуплах, в гніздах білок, лелек чи сорок. Люблю ласувати жабами, мишами. А взимку і білочку можу з’їсти. Бережись!
  4. А ми,дикі кабани, в пошуках корму рухаємося стадами. Розгрібаємо сніг та опале листя, знаходимо жолуді, горіхи ліщини, гриземо кору дерев.
  5. А мене – красиву, пухнасту, руденьку знають всі. Я – лисичка. Від негоди і ворогів ховаюсь в норі. Живлюсь пташками, мишами, а при нагоді і зайчика молодого можу спіймати.
  6. А я – вовк. Я розумний, спритний і сильний хижак. Живлюся козулями, оленями, зайцями, дикими свинями. Але в взимку мені дуже важко наздогнати здобич. Від холодів я ховаюсь в лігві, яке будую серед коренів дерев у густих хащах.

-    Дякуємо вам звірі.

Фізкультхвилинка

Розповідь вчителя

-  Але ж у наших лісах водяться лосі, козулі, олені. А як же вони зимують?

- Вони ведуть активний спосіб життя. Живляться молодими пагонами кущів і дерев, обгризають кору дерев, але у сильний мороз, коли кора повністю промерзне, все марно і різці сковзають по корі, як  склу. Вони цілими табунами блукають у великих лісах, ховаються у чагарниках.

-  Дуже важко тваринам узимку.

- Як допомогти їм ми дізнаємося, коли перегорнемо наступну сторінку нашої книги.

 5 сторінка Допитливих

Робота з підручником. С. 86

  • Їжачок Хитрячок заздалегідь, ще восени,  написав листа. відкрийте підручник на С. 86 і прочитайте.
  • До чого закликає вас їжачок?
  • Для чого кладуть у годівниці сіль?
  • Подивіться, як людина допомагає звірам?
  • Хто за професією ця людина?
  • Що ще робить лісник?

VІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів

6 сторінка. Розумники і розумниці

  1. Практична робота. Гра «Хто як зимує».( Робота в парах)

Використовуючи слова з довідки, вкажи стрілками, хто як зимує.

вовк

лисиця

їжак

олень

заєць

ведмідь

лось

борсук

Робота в групах

  1. Розгадування кросворда
  • Розгадавши кросворд, ви дізнаєтесь, як ви працювали на уроці.

1

2

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 7

 

 

 

 

 

  1. Ягода, якою живиться ведмідь. (Малина).
  2. Стрункий, швидкий, роги гіллясті. Пасеться весь день. Хто це? (Олень).
  3. Прийшла вона з довгим віником на бесіду з нашим півником. Схопила півня на обід, та й замела мітлою слід. (Лисиця).
  4. Плоди, якими живиться дикий кабан. (Жолуді).
  5. Житло білки. (Дупло).
  6. Невеличка лісова тварина, яка взимку живиться корою дерев. (Заєць).
  7. Тварина руда влітку, сіро – коричнева взимку, живе на дереві. (Білка).
  • Отже, яке слово отримали по вертикалі? (Молодці!).

Оцінювання.

ІХ. Підсумок уроку

7 сторінка. Підсумкова

Рефлексія

  • Уявіть собі, що ви перетворилися на тварину, яка живе у зимовому лісі. З яким проханням ви б звернулися до людей?

 

Х. Домашнє завдання

-     Хочу звернутися, діти, до вас із проханням.

Холодно взимку зайчатам і білці,

Песику — в будці, в сараї — корівці.

Мерзнуть у котика лапки і вуха,

Мерзне ворона в лиху завірюху.

Горю зарадити можемо —

В будку Шаркові настелим соломи,

Зайчикові покладемо під кущик

Кілька морквинок, листочок капусти,

Теплу корівці поставим водичку,

Птицям насиплемо крихт в годівничку.

Як допоможемо дружно, малята,—

Виживуть взимку птахи і звірята. (Л. Левченко)

Опрацювати статтю в підручнику С. 84-85.

1 група. Пригадати казки і мультфільми, у яких розповідається про зимове життя звірів.

2 група. Приготувати цікаву розповідь про звірів взимку.

 Ось і перегорнули ми  останню сторінку нашої незвичайної книги знатоків. Розкрили ще одне віконце у світ знань. Дружіть із книгою, діти, адже в народі говорять: « Книга вчить як на світі жить»

 

 

docx
Додано
24 березня
Переглядів
186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку