Тема. Продукти харчування. Буква К.
Мета: розвивати мовне дихання, артикуляційну, дрібну та загальну моторику, фонематичний слух, відчуття ритму, увагу, збагачувати словник по темі «Продукти харчування», продовжувати закріплювати поняття про голосні звуки, тверді та м’які приголосні звуки, формувати уміння утворювати прикметники від іменників та ділити слова на склади, познайомити з новою буквою, розвивати навички читання складів.
Обладнання: записи музики, гра «Лісові горішки», м’яч, коктейльні трубочки, квасоля, коробка з м’ячиком для гри «Варим кашу», баночки з крупами, дерев’яні лопатки до гри «Оладки», малюнок котика, картинки із зображенням предметів, що починаються звуком [ к ], ручки, зошити, «планшети» до гри «Шукаємо букви», К – клоун, півсфери балансувальні, дошка Більгоу, букви з лінолеума А О У І К.
День розпочинається,
Природа прокидається,
Сонечко встає, нам тепло дає.
Ми перезираємось,
Один одному всміхаємось
І з гостями привітаємось!
Туп – туп, тупочу – руки на поясі, тупають лівою ногою 2 рази, потім 3 рази правою
Привітатись вас прошууууу! – руки в кулачках перед грудьми; лівим кулачком зверху стукнути по правому 1 раз, правим зверху стукнути по лівому 1 раз, плеснути в долоні 1 раз і підняти руки вгору на «ууууууу».
А щоб далі розмовляти, треба язички розім’яти.
Діти сідають на килимку півколом.
Діти за логопедом повторюють вправи з рухами (технологія біоенергопластики): парканчик, лопатка, гойдалка, чистим зубки, мавпа грає на піаніно на верхніх зубах, на нижніх зубах, годинник, цукерка.
Язички розім’яли, тож про що говоритимемо далі скажіть.
Жили –були сир, котлети,
Мармелад, зефір, багети,
Соки, овочі та фрукти.
Ми все це називаємо … продукти
Де можна придбати продукти харчування? Тож збираємось у дорогу.
Діти стоять у колі. На підлозі розкладені картонні горішки. На звороті кожного символ звука О, -, . Йдуть по колу, промовляючи вірш з різною швидкістю.
По ліску ось дітки йшли
І горішки там знайшли.
Мишенятко не втерпіло
І один горішок з’їло.
Хрусь!
В дорогу ми зібрались, а що будемо купувати не домовлялись. Тож пропоную купувати лише те, що стосується їжі.
Логопед називає два слова і кидає м’яч дитині. Дитина ловить м’яч, називає одне слово, що стосується їжі і повертає логопеду м’яч.
Оса – ковбаса, ворони – макарони, мак – лак, поріг – пиріг, диван – банан, суп – дуб, місто – тісто, сіль – біль, Маша – каша.
Тож рушаємо далі. Трохи ніжки притомились, поїдемо на коні.
Діти лежать на спині, виконуючи артикуляційну вправу «Лоша». Обидві руки перед очима. Діти почергово з’єднують з великим пальцем інші пальці одночасно на обох руках. Ритмічно тупають ногами – кінь іде.
Прррр!
Під’їхали до базару. А там…
На базарі баба Галя
Овочі на борщ купувала:
Капустину і морквину,
Бурячок і цибулину
І картоплю, і квасолю…
Думала борщу наварить вволю!
І … розсипала квасолю…
Ми квасолю будемо не збирати, а з нею грати.
Діти в парах перекочують один одному по столику квасолинку через коктейльну трубочку.
Баба Галя вже скупилася, пропоную і нам крупу купувати та смачну кашу готувати.
На столику стоять баночки з крупами.
Дитина обирає баночку, називає крупу та проговорює, яку кашу готуватиме.
Каша з гречки – гречана
Каша з рису – рисова
Каша з манної крупи – манна
Каша з перлової крупи – перлова
Каша з пшона – пшоняна
Каша з пшеничної крупи - пшенична
Потім, бере «каструлю» - коробку з отвором і, рухаючи коробкою, намагається потрапити маленьким м’ячиком у отвір. Інші діти при цьому звуконаслідують:
буль-буль-буль,
пф-пф-пф
ах!
Ще ми вміємо готувати оладки.
Діти сидять у колі. Руки лежать на колінах – одна рука долонею вниз, друга долонею вгору. Перед кожною дитиною викладені три лопатки із зображенням звуків , -, О.
Вірш проговорюється з прискоренням.
Гралися ми в ладки,
Смажили оладки.
Ми посмажим, повернемо,
Знову гратися почнемо.
Стоп!
Логопед називає звук ( А П У І ТЬ), діти піднімають відповідну лопатку – фішку.
Досить грати,бо треба котика нагодувати оладками. Покличемо: кс-кс-кс-кс-кс!
10.Скоромовка з рухами .
Був собі коточок,
Украв собі клубочок
Та й сховався у куточок.
І малює у куточку картини. Будемо картини розглядати і склади у словах рахувати.
11.Незвичайний складоподіл.
Логопед показує картинки – крем, крокодил, кава, килим, книга, квадрат, колобок, квіти, кіт, кекс, ківі, кінь, комбайн, кульбабка.
Якщо у слові 1 склад, діти торкаються одночасно обома руками лоба; 2 склада – лоба і грудей, 3 склада – лоба, грудей, ніг.
Щоб не забути, які картини намалював котик, можемо записати.
Приготуємось до м письма.
12. Підготовка руки до письма.
Діти сидять за столиками. Перший раз грає музика – діти виконують рухи в повітрі, другий раз грає музика – малюють риску, хвильку, коло, крапку в зошиті.
Риску ми намалювали.
Наші пальчики писали.
Ми руками потрясем,
Малювать почнем.
Хвильку ми намалювали.
Наші пальчики писали.
Ми руками потрясем,
Малювать почнем.
Коло ми намалювали.
Наші пальчики писали.
Ми руками потрясем,
Малювать почнем.
Крапку ми намалювали.
Наші пальчики писали.
Ми руками потрясем,
Малювать почнем.
13. Вправа «Шукаємо букви».
У кожного «планшет» - чорний картон у файлі. На файлі написані вивчені букви. Рухаючи всередині файла білим картонним кружечком, прикріпленим до дерев’яної палички, дитина знаходить букви, які називає логопед.
Ми знаємо букву А. Знайдіть її (і т. д.). Всі картини котика починаються яким звуком? Яка буква нам потрібна? На нашому планшеті нема букви К. А щоб ви не сумували, до вас клоун Кльопа поспішає.
14. Знайомство з новою буквою.
Клоун так перекрутився, що на букву К перетворився. Розглянемо її.
Розгляд букви, аналіз, письмо в повітрі рукою , носиком.
А зараз на доріжку вибігаємо і склади з новою буквою читаємо.
15. Читання складів.
На підлозі лежить дошка Більгоу, балансувальні півсфери, поряд з якими розкладені букви А, О, У, І.
Дитина стає на дошку Більгоу, називає букву К. Її в руках тримає логопед. Далі наступає на півсферу і проговорює склад з тією буквою, що лежить поряд. – КА і т. д.
По черзі проходять доріжкою всі діти, проговорюючи:
К КА КО КУ КІ
16. Підсумок.
1