Заняття "Риби, що походять з Південної Азії"

Про матеріал

Розробка заняття гуртка "Школа юного акваріуміста".

Мета заняття: навчальна: ознайомити гуртківців з різноманітністю акваріумних риб, що походять з Південної Азії; зробити висновки про роль риб у водних екосистемах;

розвивальна: розвивати логічне мислення на основі загальнорозумових дій та операцій, стимулювати розвиток умінь дітей аргументувати свою відповідь; удосконалювати вміння працювати в групах, уміння та навички роботи з роздавальним матеріалом, таблицями;

креативно-виховна: розвиток творчих здібностей вихованців, підтримувати інтерес до майбутньої професії; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

валеологічна: вирішення завдань фізичного й санітарно-гігієнічного виховання, розвиток працездатності, профілактика втомлюваності.

Перегляд файлу

Гурток «Школа юного акваріуміста»

Керівник гуртка    Чумак І. М.

Розділ 7. Біологічні особливості риб та умови їх утримання в акваріумі

(за навчальною програмою «Школа юного акваріуміста»).

Тема заняття: Акваріумні риби, що походять з Південної Азії

Мета заняття:  навчальна: ознайомити гуртківців з різноманітністю акваріумних риб, що походять з Південної Азії; зробити висновки про роль риб у водних екосистемах;

розвивальна: розвивати логічне мислення на основі загальнорозумових дій та операцій, стимулювати розвиток умінь дітей аргументувати свою відповідь; удосконалювати вміння працювати в групах, уміння та навички роботи з роздавальним матеріалом, таблицями;

креативно-виховна: розвиток творчих здібностей вихованців, підтримувати інтерес до майбутньої професії; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

валеологічна: вирішення завдань фізичного й санітарно-гігієнічного виховання, розвиток працездатності, профілактика втомлюваності.

Обладнання: наочні посібники, технічні засоби навчання, роздатковий матеріал.

Тип заняття: комбінований

Форма заняття: заняття з компютерною підтримкою

Міжпредметні зв ́язки: географія,  екологія, іхтіологія

Основні поняття та терміни: кісткові риби, плавальний міхур, зябра, зяброві кришки, луска, обтічна форма.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з текстом.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2.Репродуктивний. Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємоповязаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схеми.

5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.

6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

 

Хід заняття

І. Організаційний момент. Створення психологічного настрою.

1. Привітання з групою

Добрий день, шановні діти, починаємо заняття!

Сподіваюсь на співпрацю і на цілий шквал думок.

У вас  нове на кожнім кроціви ж такі ще молоді!

Почувайтесь на занятті, ніби риби у воді.

2. Вправа «Чарівник»

Ручка кожного із вас на 1 хв перетвориться на вашу  «чарівну паличку», яка виконуватиме бажання, але не для вас. Ви буде бажати щось для вашого сусіда по парті.             

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

- Думаю, ви погодитеся зі мною, що серед тварин, що заселяють нашу планету, зокрема водне середовище, значне місце посідають риби. Вони постійно живуть у воді, і це позначилося на їх будові та життєвих процесах.

Слайд 3

- Надзвичайна пристосованість риб до умов життя не може не викликати захоплення в кожного, хто знайомиться з дивовижною різноманітністю цієї групи тварин. Риби мають різноманітну форму, деякінавіть фантастичну, різні розміри, забарвлення тіла, прекрасно володіють здатністю пристосовуватися до умов навколишнього середовища, У цього класу тварин було достатньо часу, щоб створити таке біорозмаїття. Адже риби зявилися на Землі близько 435 мільйонів років тому.

- Великий систематик Карл Лінней  зазначив у своїй  «Системі природи»:  «Якби ви не бачили риб, чи могли б ви повірити, що такі істоти дійсно існують?!»

IIІ. Повідомлення теми і мети заняття

Слайд 4

- Тема нашого сьогоднішнього заняття «Риби, що походять з Південної Азії»  дасть нам змогу краще познайомитися з цими незвичайними тваринами.

- Мета нашого заняття:ознайомити гуртківців з різноманітністю акваріумних риб, що походять з Південної Азії; зробити висновки про роль риб у водних екосистемах;

ІV. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду гуртківців

- Для проведення нашого заняття, науково-дослідний інститут океанології любязно надав нам для подорожі на морське дно свій батискаф «Кальмар».

- Також  вам просили передати  таке   прохання: уважно спостерігати за всім під час подорожі та зібрати якомога більше інформації про тих риб Південної Азії, які можна утримувати в акваріумах.

- Але перш ніж вирушити у подорож, нам потрібно перевірити, чи всі учні готові до цікавих зустрічей з морськими мешканцями.

- Тому запрошую вас взяти участь у  невеликому  бліц-турнірі.

 

Слайд 6

Бліц-турнір «Далі, далі…»

  •                   До якого типу тварин належить надклас Риби?
  •                   Яку форму тіла мають риби?
  •                   Чим вкрита шкіра риб?
  •                   Який орган чуття у риб служить для сприйняття  течії води?
  •                   Яку назву має процес метання самками ікри з подальшим заплідненням  її сім'яною рідиною самців?
  •                   Температура тіла риб  залежить від температури навколишнього середовища, отже рибице
  •                   Чому важко тримати в руках живу рибу?

Слайд 7

Завдання для гуртківців: «Способи нересту риб». Поставте стрілочки відповідно до способу нересту риб.

1. Ікра, виметанна на дрібнолистих рослини.

2. Ікра, падаюча на дно.

3. Ікра, виметанна в гніздо, вириті на дні водойми.

4. Ікра, виметанна в щелину між камінням.

5. Ікра, відкладена на плоский камінь або широкий лист рослини.

6. Ікра, приклеєна до нижньої сторони листка

7. Ікра, відкладається на стінки печерки.

8. Ікра, відкладається на стелю печерки або на нижню сторону каменю.

9. Нерест поза водойми.

 10. Ікра в пінному гнізді на поверхні води.

11. Інкубація ікри в роті.

1. Більшість афіоземіон і фундулопанаксів

2. Представники родів прокатопус і лампріхтіс

3. Більшість цихлід

4. Представники родин сарганові, меланотенові, бедоцієві

5. Підряд лабіринтові

6. Копеіна Арнольда, або бризкаюча тетра

7. Родини араванових, цихлові, щукоголові та морскі кардиналові

8. Риба-лист

 

  1.             4, 2-1, 3,4 – 2, 5-3, 6-8, 7-3, 8-3, 9-6, 10-5, 11-7

 

Слайд 8

- А ще наші колеги-акваріумісти передали для вас  старовинну скриньку, яку підняли з борту затонулого піратського корабля. Зазирнемо, що в цій скриньці.

- Ой, та тут якісь пергаментні свитки. Подивимось. Так це для вас приготовані «Мудринки зі скриньки»:

  •                   Поясніть  вислови:
  •                  «почувається    як риба у воді»;
  •                  «мовчить як риба»

 

Слайд 9

Гра «Нерест анциструсів»

У мене є пара анциструсів підкажіть:

  1.              Як відрізнити самця від самки;
  2.              Як дізнатися коли самка буде відкладати ікру;
  3.              Яка поведінка анциструсів перед і після нересту;
  4.              На яких місцях частіше відкладають ікру;
  5.              Який період між нерестами.

Відповідь:

  1.              У самців є вусики;
  2.              Самка збільшується в розмірах, її черевце стає округлим;
  3.              Перед нерестом самець з самкою облюбовують якусь схованку та ретельно її чистять. Післясамець виганяє самку з схованки, кладка ікринок щільна і нагадує купку, самець обмахує плавниками ікринки;
  4.              Пара шукає якесь укромне містечко: кокос, трубку
  5.              1-2 місяці, залежить від складу води та віку анциструсів.

 

V. Вивчення нового матеріалу

Слайд 10

- Отже, ми справились з усіма завданнями, довели, що ми готові до відповідальної подорожі.  Займаємо свої місця, й уважно спостерігаємо в ілюмінатори. Задраїти люки! Починаємо занурення.

Слайд 11

- Ознайомлення з рибами і водяними рослинами Південної Азії почнемо з острова Шрі-Ланка.Шрі-Ланкаострів раю. Улюблена країна романтиків і шукачів пригод. Шрі-Ланка вражає всіх своєю тропічною рослинністю в міжгірних площинах, водоспадами й плантаціями. Острів лежить недалеко від нульової паралелі в екваторіальній смузі. Яскраве сонце і волога, яку постачає теплий океан,— причина того, що основний колір на острові зелений. Опадів тут навіть більше, ніж потрібно. Тому на узбережних рівнинах багато боліт. На багнистих землях скрізь утворюються великі й маленькі ставки, ями. Вода тепла, 26...ЗО °С, слабокисла. Усю товщу води пронизують сплетіння рослин, над водною поверхнею піднімаються їхні квітконоси, тягнуться вгору болотяні трави.

Слайд 13

  •                   Розглянемо риб, які пропливають повз нас.

Біля поверхні води, серед м'яких корінців плаваючих рослин, ховаютьсяазіатські щучки.

Це коропозубі риби. Вони не родичі справжніх щук, але схожі на них формою тіла. На голові у риби є блискуча пляма, що привертає увагу комах. Щучки живляться личинками і лялечками комарів, які снують біля поверхні водойми, а також комарами і мухами, які падають у воду.
Тут же, біля поверхні, плавають зграї мальків расбор і барбусів різних видів. Роди расбора і барбуснайбільші в родині коропових.
Велика кількість дрібних видів коропових потрапляє до акваріума. Коропові живуть зграями. У зграю збираються риби приблизно одного віку. У боротьбі за існування зграйний спосіб життя дає переваги миролюбним дрібним тваринам перед одинаками. Зграєю риби пливуть впевненіше, не звертають убік без необхідності, заощаджують сили і менше витрачають кисню на дихання. У зграйної риби, яка опинилася на самоті, поступово розвиваються розлади: втрачається апетит, рухи стають метушливими, риба може загинути. Тому зграйних риб в акваріумі утримують 3—4 пари.

Зграї бувають двох типів: яких саме?без вожака і з вожаком. В перших усі риби займають однакове становище. Зграї з вожаком зустрічаються рідше. Такі зграї, наприклад, малабарських даніо. У центрі зграї з 8—10 рибокнайсильніший даніо. Кожна зграя займає певну ділянку у водоймі і не допускає туди інших.

Повідомлення гуртківця. Тіло даніо струнке, основне забарвлення синюватозеленувате, сріблясте. У дорослих самців рожевий відтінок. За головоюкілька жовтих штрихів, від яких до хвоста тягнуться золотисто-жовті смуги. Спина оливкова, черевце сріблясто-рожеве. Плавці самця біля основи червонуваті. У самок смуга, яка проходить уздовж верхньої лопаті хвостового плавця, більше, ніж у самців, вигнута вгору. Довжина тіла даніо 10 см.Тримаються малабарські даніо в швидкотекучих річках поруч з чорними барбусами. Тіло барбусів високе, 6 см завдовжки. Упоперек тіла проходять чотири чорні смуги. Передня половина тіла пурпурова, задня темна, з зеленуватим блиском. Спинний, анальний та черевні плавці вугільно-чорні. Найпривабливішого забарвлення набувають дорослі самці, які з кожним нерестом стають усе красивішими.

Фізкультхвилинка.

Трава низенька-низенька, ( Всі присіли)

Дерева високі-високі.(Піднімають руки вгору)

Вітер дерева колише-гойдає(Обертаються)

То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво)

То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)

То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)

Птахи летятьвідлітають, (Махають руками)

А учні тихенько за парти сідають.(Всі сідають).

Слайд 14

  •                   Рухаємося далі.

Витоки ланкійських річок здебільшого в горах, де під тінистим пологом зелених джунглів біжать по кам'янистих схилах прозорі струмки. Температура води 23... 26 °С. Падаючи з каменя на камінь, вода розбризкується і піниться, насичується киснем. Ось великий уламок став на шляху потоку й утворилася маленька запруда.

  •                   Справа від нас пливе зграя досить знайомих на вигляд риб. Вони є у нас в акваріумі. Можливо,  хтось впізнає їх?
  •                   Тут серед камінців і густих кущиків водоростей ховаються вишнево-червоні з чорною поздовжньою смугою вишневі барбуси. Довжина рибок 5 см. Тіло вузьке, зверху темніше. Низ хвостового стеола із золотистим блиском. Забарвлення самки бліде, черевце облямівкою.

Видовий склад риб здебільшого спільний для ШріЛанки і для південної частини Індії. Так, з 30 видів ланкійських коропових 20 оселилося і на материку.

Слайд 15

  •                   По лівому курсу бачимо зграю риб.

Ніби із золотистого скла вирізьблено тендітне тіло скляного окуняз родини робалових. Видно кожну кісточку, кожну судинку в прозорому тілі. Внутрішні органи прикриває срібляста плівка. Спинних плавців два, перший складається з колючок. Край анального плавця в дорослих самців облямований блакитною лінією. Вприроді скляні окуні виростають до 7 см, в акваріуміз п'ятикопійкову монету. Зграйні, дуже спокійні риби. Живляться дрібною живою їжею в товщі води.

Дуже цікаві види об'єднує родина чотиризубихриб-куль. (Повідомлення гуртківця).Тіло в них яйцеподібне. Шкіра гола або всіяна мікроскопічними голочками. Черевних плавців немає. Риби пересуваються у воді не дуже швидко, але в будьякому напрямку, швидко рухаючи при цьому маленькими прозорими грудними та спинним плавцями. Чотиризубими родина названа за особливу будову щелеп, які складаються з чотирьох кісткових пластин з гострими, як лезо бритви, краями. Цими міцними щелепами риби розчавлюють і розтирають черепашки молюсків, щоб з'їсти їх м'ясо. Очі риби-кулі помітно виступають по боках великої голови. Будова їх унікальна. По краях рогівки ока є округлі клітини, від яких до центра ока тягнуться тонкі вирости. Коли риба перебуває у темряві, жовто-червоний пігмент зосереджується в кулястій частині клітини, а коли на око потрапляє яскравий промінь, пігмент переміщується у вирости й послаблює світло в 100 раз. Такі «сонцезахисні окуляри» дають рибі можливість бачити однаково добре в напівтемряві глибин і на поверхні.

Більшість азіатських риб-куль поводиться дуже агресивно щодо всіх риб. Живуть вони переважно серед рослин або каміння. Непроханих гостей зустрічають перед схованкою й лякають, намагаючись прогнати. При цьому риба швидко заковтує воду в особливий відросток кишечника і роздувається, мов м'ячик, показуючи противникові, яка вона велика. При зустрічі двох риб-куль бійка між ними починається із взаємного «обпльовування» струменем води. Від сильного противника риба-куля при першій нагоді спритно тікає. Якщо якийсь хижак усе-таки поласує її м'ясом, то його чекає страшна смерть. Печінка риби-кулі виробляє тетраодотоксинотруту, втричі сильнішу за отруту кобри і в триста разів за отруту гадюки. Однак у певній пропорції розведений тетраодотоксинефективні ліки проти деяких серцево-судинних хвороб. Тому здобуті з велетенських морських риб-куль кришталики отрути ціняться дорожче за діаманти.

У наших акваріумах найчастіше живе куткутія. Довжина тіла цієї риби-куліблизько 8 см. Забарвлення сіро-коричневе або оливкове з дрібними плямами, що добре маскує рибу під колір грунту. Черевце брудно-біле. Самки трохи дрібніші, забарвлення їх світліше.

В акваріумах рибу-кулю утримують окремо. Кожна риба повинна мати свою схованкуквітковий горщик, печерку з каміння тощо, їдять ці риби будь-яку недрібну живу їжу, невеликих рибок і молюсків. Живуть однаково добре в прісній і солонуватій воді (1 столова ложка кухонної солі на 10 л води).

Слайд 16

  •                   Зараз ми запливаємо до водойм Тайланду.

З риб до замуленої води рисових полів добре пристосувалисяриби, які мають вуса, довжина яких може дорівнювати довжині тіла. Такі вуса допомагають вчасно відчути небезпеку.

Розкладаючись, органічні рештки поглинають багато кисню, тому в воді на полях його мало. Там живуть риби, пристосовані до дихання атмосферним повітрям. Це, зокрема, лабіринтові, які мають надзябровий лабіринтовий орган (лабіринт).Лабіринтовий орган дає можливість вижити у воді,де практично немає кисню. Більше того, якщо лабіринтовій рибі заважати дихати повітрям, вона загине навіть у насиченій киснем воді.

Слайд 17.Повідомлення гуртківця про лабіринтових риб

Слайд 18

Морські коники живуть у морі. А чи є прісноводні види? Чутка про них ходила ще з початку XX століття, після однієї з природознавчих експедицій. Минали роки, але прісноводних коників ніхто не бачив. Установили навіть винагороду — 10 000 доларів тому, хто привезе пару живих прісноводних коників. І от нарешті, в 1953 р., сенсація в колі акваріумістів! Прісноводного коника знайдено в підводних заростях повільно текучих річок на кордоні Таїланду, з Лаосом. Жива колекція акваріумних риб поповнилась ще одним експонатом.

Морський коник відомий усім. Та не всі знають, що це близький родич риб-голок. Тіло в них, як і в інших голок, закуте в ребристі кістково-шкіряні кільця, що захищають їх не тільки від поштовхів, а й від нападу. Рухам вони не заважають. Рот у морських голок довгий, трубчастий і дуже вузький. Зябра теж не такі, як в інших риб. Вони містяться не на зябрових дугах, а з'єднані у вигляді кущиків. Черевних плавців немає, хвостовий дуже маленький. Плавають риби завдяки швидким коливанням спинного плавця, повороти роблять завдяки грудним. Тривалий час голки висять вертикально в заростях рослин. Перед нерестом у самців з'являється виводкова камерадві шкіряні зморшки на черевці. Під час ікрометання риби, притулившись головами під кутом до дна, плавають по колу, струшуючи тілом. Потім стають вертикально, самка обвивається навколо самця і відкладає два ряди янтарних ікринок у його виводкову камеру. Після нересту ікра розвивається 18—20 діб. Новонароджені голки мають довжину 1,5 см, схожі на ниточки, без жовткового міхура. Ікра й мальки розвиваються в солонуватій воді, риби через це опускаються в гирла річок.

- Подорож наша закінчена. Повертаємося у клас, щоб узагальнити  ті знання, які ви отримали.

 

VІ.  Закріплення та узагальнення знань

Слайд 21

1. Гра «Склади пазл»

- Ви отримуєте пазли, завдання простескласти зображення акваріумної риби і сказати її назву.

 

VІІ. Підсумок заняття

- Що ви дізналися сьогодні на занятті?

- Що вам запамяталося?

- Які із тих акваріумних риб, про які ми сьогодні говорили, вам були відомі?

- Про які ви почули вперше?

 

VІІІ. Рефлексія заняття

Слайд 22

- У вас на партах лежать сходинки із кружечками різного кольору. Кожна сходинка вказує на вашу активність на занятті.

  •              Нижня сходинка означає, що ви були неактивні, заняття вам не сподобалося.
  •              Середняви працювали, але виконували тільки ті завдання, які були легкими.
  •              Остання сходинкащо ви активно працювали, інформація була для вас цікавою.

- А кружечки означають ваш настрій.

  •                 Зеленийпозитивний.
  •                 Жовтийбайдужий.
  •                 Червонийнегативний.

- Приклейте кружечок, що символізує ваш настрій,  на ту сходинку, яка відповідає вашій активності на занятті.

- Покажіть ваші результати. Я бачу, що в усіх настрій гарний, і ви всі добре працювали. Молодці!

- Дякую всім за співпрацю!

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

97

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку