Заняття та спосіб життя, суспільна організація, культура та релігійні вірування первісних людей.

Про матеріал
Учні на уроці навчаться характеризувати суспільну організацію влади за первісних часів, порівнювати життя первісних людей за родової та сусідської общини, пояснювати передумови переходу від родової общини до сусідської; давати визначення поняття «держава», назвати передумови її виникнення; поглиблять розуміння поняття «цивілізація»; простежать зв’язок між природними умовами й розвитком людського суспільства; виховувати повагу до старших.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________                Всесвітня історія  6  клас

 

Тема: Заняття та спосіб життя, суспільна організація, культура та релігійні вірування первісних людей.

Мета: охарактеризувати суспільну організацію влади за первісних часів, порівняти

життя первісних людей за родової та сусідської общини, пояснити передумови переходу від родової общини до сусідської; дати визначення поняття «держава», назвати передумови її виникнення; поглибити розуміння учнями поняття «цивілізація»; простежити зв’язок між природними умовами й розвитком людського суспільства; виховувати повагу до старших.

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;

- Соціальну та громадянську компетентності для формування розуміння

первісна культура;

-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій;

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;

Тип  уроку: комбінований.

Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал,

роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, таблиця, картки.

 

План уроку:

1. Суспільна організація.

1) Сім’я і рід у первісному суспільстві.

2)  Роди і племена — первісні колективи людей.

3)  Перехід до сусідської общини.

4) Найдавніші релігійні вірування людини.

 

 

Хід  уроку:

І. Організація  навчальної  діяльності.

-14-638

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер поняття.

1) Збиральництво, 2) землеробство, 3) скотарство, 4) рибальство, 5) полювання, 6) ремесло.

Зразок заповненої таблиці

Привласнювальне господарство

Відтворювальне

1, 4, 5

2, 3, 6

Прийом «Неповні речення»

Вставте пропущені слова в текст.

У новому кам’яному віці — … відбувся перехід від … господарства до … господарства. Зі збирання виникає …, з полювання — … . Люди почали займатися виготовленням знарядь праці на предметів, необхідних у побуті. Таких людей називали … . Перехід до виробничого способу господарства вчені позначають поняттям «… революція».

Завдання

1. Визначте і поясніть на прикладах, чим відрізнялося господарювання і життя людини до похолодання, під час холодного клімату та після потепління.

2. Опишіть основні винаходи людства доби кам’яного віку.

Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні поговоримо про первісне суспільство.

Повідомлення теми та мети уроку.

 

ІІІ. Вивчення  нової  теми.

1. Суспільна організація

1)  Сім’я і рід у первісному суспільстві

Еволюція неандертальців, їх пристосування до нових умов життя привели до появи нового типу людини — кроманьйонця.

Характеризуючи життя та заняття кроманьйонців, можна виділити такі особливості:

  1.            будували з жердин круглі житла на пагорбах, біля річок; дах накривали шкурами тварин;
  2.            у шатрі палав вогонь;
  3.            поблизу житла розміщувалися господарські ями для збереження запасів м’яса;
  4.            почали приручати диких тварин: собак, поросят, ягнят, козенят;
  5.            важливу роль відіграє сім’я, оскільки саме в сім’ї більшість дітей народжується і виховується.

Робота з термінами та поняттями

Сім’я — група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом. Сім’я не могла існувати окремо. Загінне полювання, будівництво нових жител потребували зусиль великої групи людей. Так формувалися роди.

Рід (родова община) — група кровних родичів, які усвідомлювали себе нащадками спільного предка, вели спільне господарство і жили разом.

Завдання

Уявіть, що під час археологічних розкопок були виявлені рештки двох типів жител первісних людей.

  1.     Перший тип — невеликі округлі та овальні хижки (діаметром 4—5 м), з каркасом із кісток, бивнів мамонта або жердин з одним вогнищем.
  2.     Другий тип — довгі спільні багатовогнищеві житла.

Спробуйте з’ясувати, яким суспільним організаціям вони належать.

Робота з підручником

Учні опрацьовують матеріал підручника про життя в родовій общині, після чого виконують завдання.

а) Назвіть основні ознаки родової общини.

(Родинні зв’язки, власна територія, спільна праця, колективна власність (окремим людям належали лише виготовлені ними гарпуни, списи, кам’яні знаряддя), зрівняльний розподіл продуктів; єдині для всіх правила поведінки (звичаї) і релігійні уявлення.)

б) Розкажіть, як господарювала община мисливців і збирачів.

в) Чим займалися чоловіки, а чим — жінки?

2) Роди і племена — первісні колективи людей

Робота з підручником

Учитель пропонує учням опрацювати текст параграфа і дати відповіді на запитання.

а) Які звичаї та традиції існували в родовій общині та племені? (Загальні свята, родичалися по матері, заборонялося брати чоловіка чи дружину зі свого роду.)

б) Чому найстрашнішою карою для давньої людини було вигнання з роду чи общини?

Прийом «Мозковий штурм»

а) Як ви вважаєте, чому жінка-мати користувалась такою пошаною за первісної доби?

б) Чому виживання роду залежало від жінок?

Причини панування жінок у первісному суспільстві:

  1.     неможливо було визначити спорідненість за чоловічою лінією;
  2.     жінки зберігали вогонь, від якого залежало життя общини;
  3.     жінки розпоряджалися продуктовими запасами общини;
  4.     збиральництво давало більше їжі та було постійнішим, ніж полювання.

Учені назвали рід людини кам’яного віку «материнським», а саму добу материнського роду — словом «матріархат».

Після відкриття металів усі обов’язки в племені поступово зосереджуються в руках чоловіків. Вони оволоділи секретами обробки металів і передавали їх своїм синам. До імені сина почали додавати батькове. Так виник рід, який назвали «батьківським», а всю добу — словом «патріархат».

Робота з таблицями

а) Учитель демонструє учням порівняльну таблицю і коментує її.

Обов’язки в родовому суспільстві

Чоловіки

Жінки

Будівництво житла

Полювання

Рибальство

Приручення тварин

Виконання важкої господарської роботи (оранка, корчування лісу під поле тощо)

Виготовлення знарядь праці

Магія

Ведення домашнього господарства (приго-тування їжі, догляд за дітьми, старими)

Збирання (ягід, диких плодів, грибів, коріння)

Збирання річкових молюсків

Обробка шкур, прядіння, ткацтво, виготовлення одягу

Мотичне землеробство

Сівба, збирання урожаю

Виготовлення посуду, гончарство

Магія

б) Учитель пропонує учням заповнити порівняльну таблицю «Форми організації людей».

Критерії для порівняння

Стадо

Родова община

Час існування

 

 

Кількість людей у колективі

 

 

Заняття

 

 

Спосіб життя

 

 

3)  Перехід до сусідської общини

Прийом «Евристична бесіда»

а) Поміркуйте, як поява нових металевих знарядь праці могла вплинути на її продуктивність.

б) Якщо людям стало набагато легше обробляти землю, то чи обов’язково було працювати всім разом?

Робота з підручником

Учитель пропонує учням опрацювати матеріал підручника про родову та сусідську общини, з’ясувати риси сусідської общини та заповнити порівняльну таблицю.

Родова та сусідська община

Критерії для порівняння

Родова община

Сусідська община

Кому належить земля?

 

 

Кому належить урожай?

 

 

Зразок відповіді

Головні риси сусідської общини:

  1.     не всі члени общини були родичами;
  2.     земля общини розподілялася на наділи;
  3.     кожна сім’я обробляла ділянку, і лише найважча робота виконувалася спільно;
  4.     з’являється знать, яка керувала общиною й отримувала частину врожаю та приплоду худоби.

3. Найдавніші релігійні вірування людини

Робота з термінами та поняттями

Релігія — це віра в надприродні сили та поклоніння їм.

Релігійні уявлення — вірування в надприродні сили, що управляють природою та життям людей.

Язичництво — обожнювання сил природи.

Культ — шанування людини або бога.

Прийом «Евристична бесіда»

1) У кого чи в що вірять сучасні люди?

2) Як ви гадаєте, чи могла первісна людина правильно пояснити явища природи — вітер, блискавку, грім, грозу, дощ? Чому?

Імовірною причиною виникнення в людини релігійних вірувань є її прагнення людини зрозуміти, як влаштований навколишній світ, як і чому в ньому відбуваються ті чи інші явища та події.

(Учитель демонструє схему «Первісні форми релігії» та пояснює особливості кожної з них. Учні складають у зошиті таблицю за матеріалом розповіді вчителя.)

Первісні вірування

Форма релігії

Характеристика

Тотемізм

 

Фетишизм

 

Магія

 

Анімізм

 

Тотемізм — це віра в походження людини від тваринного предка.

Первісна людина вірила в те, що певні види тварин, рослин, іноді явищ природи виступають предками — покровителями людини, що між ними існує надприродний родинний зв’язок. Часто роди мали імена тварин, наприклад «рід Оленя», «рід Бобра». До тварини-тотема ставилися з пошаною, її не можна було вбивати. На честь цієї тварини влаштовували свята, під час яких люди переодягалися в її шкіру. Часто тотем уявляли у вигляді ідола — кам’яної чи дерев’яної фігури, адже вважалося, що його душа перебуває в цьому предметі.

Фетишизм — це віра в існування у матеріальних об’єктів надприродних властивостей.

Дуже поширеним у первісних людей було вшанування різних предметів — фетишів. Ними могли стати будь-які предмети, що вразили уяву людини: каміння дивної форми, шматок дерева, зуб тварини тощо. Таким предметам приписували надприродні властивості: здатність лікувати, охороняти від ворогів, допомагати на полюванні. Найбільш поширеними фетишами були обереги, амулети і талісмани, які відводили небезпеку від людей і приносили їм успіх.

Так, у давніх германців наймогутнішим фетишем вважалася ялина. Взимку вони приходили до однієї з найвищих у лісі ялин, просили у неї допомоги і заступництва, співали і танцювали навколо неї, вішали на неї подарунки. А індіанці Північної Америки, знаходячи камінець, схожий за формою на людське обличчя, зберігали його, розфарбовували і називали дідусем, приносили йому подарунки і просили захисту від небезпеки. Звичай поклоніння камінню існував у багатьох племен Північної Азії.

Робота з термінами та поняттями

Анімізм — віра в те, що все неживе має душу. Віра в існування духів, одухотворення сил природи, тварин, рослин і предметів, приписування їм розуму, могутності. Намагання підкорити сили природи привело до появи магії.

Магія — віра первісних людей у можливість впливу на навколишню дійсність, будь-яке природне явище, на інших людей шляхом набору символічних дій: замовлянь, заклинань, примов та інших традиційних обрядів і церемоній.

Вчені помітили, що первісні люди часто зображували смертельно поранених тварин. Висловіть припущення, з якою метою вони вдавалися до такого прийому.

Робота з ілюстративним матеріалом

Учитель демонструє ілюстрації: Кам’яний ідол, знайдений біля Гусятина в річці Збруч, тотемний стовп-ідол, людина-чаклун у вигляді оленя, яка виконує обрядовий танець на стіні печери, зображення бізона, пораненого гарпунами.

1) Опишіть зображене і поясніть, як пов’язані ілюстрації із віруваннями первісних людей.

2) Чому ідолів встановлювали на почесному місці, часто посередині поселення?

3) Чому для виконання обрядів первісні люди вдягалися у шкіри і повторювали їх рухи?

Стародавні люди вірили в потойбічне життя. Небіжчикові в могилу клали зброю, їжу та прикраси, бо вважали, що ці речі стануть йому в пригоді у світі мертвих. Так виник культ предків — поклоніння та вшанування пам’яті померлих родичів.

Робота з ілюстративним матеріалом

Учитель демонструє учням ілюстрацію із зображенням давнього поховання.

1) Чому люди, ховаючи родича, клали його на бік, ніби він спить?

2) Про що свідчать знайдені в дитячому похованні прикраси та іграшки?

3) Навіщо, на вашу думку, померлому робили кам’яне ложе, клали зброю, а ноги придавлювали каменями?

 

ІV. Висновки  та  узагальнення.

Робота зі схемою

Заповніть пропуски у схемі «Розвиток суспільства».

Відповідь: первісне стадо; сусідська община.

Прийом «Неповні речення»

Закінчіть речення та заповніть у них пропуски.

1. Розвиток суспільства привів до виникнення майнової нерівності та поділу людей на … . (Класи)

2. Родинні зв’язки, власна територія, спільна праця, колективна власність, зрівняльний розподіл продуктів — це ознаки, характерні для … . (Родової общини)

3. Учені назвали рід людини кам’яного віку «материнським», а саму добу — … . (Матріархатом)

4. Виготовленням посуду в родині займалися … . (Жінки)

5. У сусідській общині з’являється … , яка керувала нею і отримувала частину врожаю та приплоду худоби. (Знать)

6. Під час воєнних конфліктів сусідську общину очолював … . (Військовий вождь)

7. Перші держави виникли на території … . (Стародавнього Сходу)

 

V. Домашнє  завдання.

  1. Прочитати параграф з підручника.
  2. Підготуйте розповідь про життя людей у родовій або сусідській общинах.

 

 

1

 

docx
Додано
2 листопада 2022
Переглядів
645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку