Заняття "Ти – людина, значить, маєш права"

Про матеріал
Мета: розвивати вміння роботи в групах, робити з документами, закріпити здатність вирізняти і помічати порушення прав у наведених ситуаціях, систематизувати права; виховувати активну життєву позицію, патріотизм, гуманізм, гендерну толерантність.
Перегляд файлу

Додаток

Заняття

 Тема:Ти – людина, значить, маєш права

  Мета: розвивати вміння роботи в групах, роботи з документами, закріпити здатність вирізняти і помічати порушення прав у наведених ситуаціях, систематизувати права;виховувати активну життєву позицію, патріотизм, гуманізм, гендерну толерантність.

Обладнання і матеріали: Конституція України, Закон України «Про охорону дитинства», витяги із Конвенції ООН про права дитини, Загальної декларації прав людини; Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права, Хартії прав людини; відео презентація уроку; портрети видатних жінок: Лесі Українки, Марка Вовчка, Оксани Забужко, Ліни Костенко, Ади Роговцевої, Індіри Ганді, Маргарет Тетчер, Юлі Тимошенко, Ангели Меркель, королеви Вікторії; малюнок Ярослави Нуднової «Хлопчики і дівчатка мають однакові права», уривок з фільму «Кавказька полонянка», мультфільму «Дюймовочка», «Попелюшка», «Колобок», роздавальний матріал – кольорові картки, бланки з тестами, плакати для ігрупової роботи «Групи прав», емблеми команд, пам’ятка «Права та обов’язки учнів», аудіо запис щебетання птахів.

Хід заняття

 Клас поділено на чотири команди, залежно від кількості груп прав і обов’язків, за кольорами. На столі кожної групи знаходиться табличка з назвою команди, на бейджиу кожного учня дублюється назва команди. Колір команди підкреслено і кольором краватки в учня: зелені – особисті (громадянські) права – назва команди «Життя» (одне із найважливіших прав цієї групи); червоні – соціально-економічні – «Розумники» (право на освіту – одне із найважливіших прав цієї групи); сині – політичні права – «Політики»; жовті – культурні – «Креативні».

 

Організаційний момент.

 Для того, щоб налаштувати один одного на приємний лад, підбадьорити, пропонується провести «Хвилинку компліменту». Учні передають один одному парасольку відповідного кольору всередині групи і кажуть комплімент, та називають ім’я одноклассника, кому адресований цей комплімент. Після цього, команди по черзі піднімать вгору парасольку і кажуть комплімент іншій команді.

Бесіда. 

  • Що таке права?
  • Які нормативно-правові документи регулюють права людини? (слайд) Називаємо документ та даємо визначення поняття конституція, декларація, конвенція, закон.
  • На які групи поділяються права?

 Учні називають право людини, характеризують його, після чого кладуть руку на плече сусіда, називаючи його ім’я. Коли усі учні із однієї групи назвали права, то естафета переходить до іншої групи.

 Проблемне питання. Чи порушуються права людини, які?

 Робота з відеофрагментами.

  • Уривок з «Кавказької полонянки».
  • «Колобок».
  • «Дюймовочка».
  • «Попелюшка».

Після перегляду, учні пояснюють і називають права, які порушено. Це відповідь на проблемне питання.

 Розповідь тренера

 Права жінок. Особливістю розвитку нашого суспільства є гендерна нерівність. Багато хто жаліється на дискримінацію прав, вимагає зрівняти в правах жінок і чоловіків. Так виник напрямок суфражистів, феміністів, фетишистом. Але не кожен розуміє, що суспільство саме винне у поділі на ремінне та маскулінне. Спробуйте навести приклади з життя на підтвердження цього.

 Робота в групах.

  • Спочатку нас кладуть у дитячі колиски різного кольору – рожеві та сині.
  • Пізніше відводять до «дівчачих» та «хлопчачих» гуртків та секцій.
  • Ми чуємо про «жіночі» та «чоловічі» професії.
  • А також про «жіночі» та «чоловічі» обовязки у сімї.
  • Навіть приказки та прислівя на кшталт «Вислухай жінку та зроби навпаки» вважаються народною мудрістю.
  • За статистичними даними заробітна плата жінок на третину менша від чоловіків.
  • І безробітних жінок значно більше.
  • Але, в той же час, більше жінок, ніж чоловіків навчаються на лікарів та юристів.
  • Жінки є основними покупцями продуктів харчування, ліків.
  • Але чоловіки в Україні мають всиновлювати дітей нарівні з жінками, але, на відміну від жінок, їм не можна надавати відпустки тривалістю 56 календарних днів.

Розповідь тренера.

Перші спроби для зрівняння чоловіків та жінок у правах зроблено. У статті 24 Конституції України записано «Рівність прав жінки та чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній ті культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров’я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям».

Прийнято ЗУ «Про забезпечення рівних прав і рівних можливостей жінок і чоловіків», який вступив у силу 1 січня 2006 року, який передбачає покарання за дискримінацію за статевою ознакою

Незважаючи на тривалу дискримінацію за гендерною ознакою, а це є порушенням прав жінок, все ж були і є такі, які досягли значних висот у своїх починаннях, реалізувалися, попри існуючі суспільні стереотипи. Ось вони. (Слайд «Картинна галерея відомих жінок»).

Робота з таблицею.

У вашого класу було випереджальне завдання: провести анкетування жіночої частини нашої школи, мам, бабусь, сусідок на тему «Становище сучасної жінки». Результати вами ж таки оброблені, систематизовані, винесені у таблицю. (Слайд).

Питання анкети

Відсоток жінок, що відповіли на питання позитивно

1.

Чи стикались ви особисто з насильством у родині? у тому числі:

- з фізичним;

- з моральним

 

 

24% 52%

2.

Чи залежите ви фінансово від чоловіка?

31%

3.

Чи страждаєте ви від пияцтва чоловіка? У тому числі:

- морально;

- фізично

 

 

 

64% 30%

4.

Ранжуйте наступні поняття. Яке з них буде для вас на першій позиції:

- робота;

- хобі;

- сім'я;

- Друзі?

 

 

4%

 

96%

5.

Ранжуйте наступні поняття. Яке з них буде для вас на другій позиції:

- робота;

- хобі;

- сім'я

- друзі?

 

 

85%

 

11% 4%

Обговорення результатів анкетування. Як бачимо з результатів анкети, сім'я відіграє важливу роль в житті жінки. Але на друге місце жінки-респондентки вивели роботу (85 відсотків з тих, хто погодився заповнити анкету). Дуже часто жінкам доводиться вирішувати фінансові пробле­ми сім'ї. Робота для більшості з них — це запорука сімейного статку. Переважна більшість ваших матусь працює.

  Хтось мудрий сказав: «Світ тримається на ніжних руках жінок. Що буде зі світом, якщо вони втомляться?»

У 2007 році дев’ятирічна харківська школярка Ярослава Нуднова зі своїм малюнком «Хлопчики і дівчатка мають однакові права» стала переможницею від України Міжнародного конкурсу серед 8-10 річних дітей країн світу, що проводився Європейською Комісією. Ярослава зобразила в космічному просторі земну кулю, яку з обох боків утримують своїми руками жінка і чоловік, на вершині планети за учнівським столом сидять дівчинка-учениця та хлопчик-учень.

Малюнок юної художниці наочно демонструє, що мир, добробут і гармонія на Землі можуть бути досягнуті тільки тоді, коли жінки і чоловіки спільно, на засадах рівноправності й взаємодопомоги, творитимуть краще життя для себе, своїх батьків і дітей.

 

 

 

Робота з документами.

Права дитини. У кожної групи є витяги з нормативно-правових документів, які закріплюють права дитини.

Завдання. Знайдіть ті права, які перегукуються з правами, записаними в Конституції України (зелені, жовті – Декларація прав людини, червоні, сині – Конвенція про права дитини).

Обовязки людини. Кожна людина, окрім прав, має ще й обовязки.

  • Що таке обовязки людини?

 

Робота в групах.

Для перевірки того, чи вмієте ви систематизувати права людини за групами, чи розумієте ви, де права, а де обовязки, ви попрацюєте у групах над завданням. У кожної групи є ватман із зображенням Сонця (у кожної групи Сонце має своє ім’я, залежно від назви команди: особисті права, соціально-економічні права, культурні права та політичні права). Але, на жаль, Сонце не має промінчиків. Допоможіть і йому реалізувати своє право на щастя: виберіть із запропонованих промінців-прав саме ті, які стосуються вашого Сонечка, та приклейте їх. З іншого боку плаката заховалося ще одне Сонечко без промінчиків (у кожної групи Сонце має своє ім’я: особисті обов’язки, соціально-економічні обов’язки, культурні обов’язки та політичні обов’язки).

Завдання не вважається виконане групою до того часу, поки кожен із членів команди не дасть відповідь на завдання на індивідуальній карточці, а потім не повісить ці завдання з титульного боку плаката. По завершенню виконання завдань, кожен член команди піднімає карточку відповідного кольору, що є сигналом завершення роботи.

Підсумки заняття

Та команда, яка перша справилася із завданням, отримує бонуси – півбала, решту півбала вони отримують за підведення підсумків уроку.

.

Кожен учень отримує пам’ятку «Права та обов’язки учнів».

Вправа «Сюрприз».

 У мене в руках «Чарівна скринька», у ній – найцінніший скарб планети. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, що він там побачив, аж доти, доки всі найцікавіші та найсміливіші не зазирнуть на дно (аудіозапис щебетання птахів).

Кого ви побачили? (Учні називають себе, оскільки на дні скриньки лежало дзеркало).

Людина – найбільший скарб. Кожен із вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше не буде на Землі. Не важливо, яку професію ви оберете у житті, важливо, чи станете ви Справжньою Людиною. На завершення – вірш

 

 

Конституція – це основний закон держави, нормативно-правовий акт вищої юридичної сили, який закріплює основи правового статусу особистості, основи політичного та правового ладу певної країни та інші найважливіші питання.

Закон – нормативно-правовий акт вищої юридичної сили, прийнятий вищим представницьким органом державної влади, загальнообов’язковий для виконання усіма. ЗУ « Про охорону дитинства».

Конвенція ООН про права дитини – угода, міжнародний договір з певних питань.

Загальна декларація прав людини – документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.

Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права

Хартія прав людини

ПРАВА ЛЮДИНИ, ЗАКРІПЛЕНІ КОНСТИТУЦІЄЮ УКРАЇНИ

  1. Право на життя (ст. 27)
  2. Право на повагу до  гідності (ст. 28)
  3. Право на свободу та особисту недоторканість (ст. 29)
  4. Право на недоторканість житла (ст. 30)
  5. Право на таємницю листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції ( ст. 31)
  6. Право на невтручання у особисте та сімейне життя (ст. 32)
  7. Право на свободу пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України ( ст. 33)
  8. Право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів та переконань ( ст. 34)
  9. Право на свободу світогляду та віро сповідування (ст. 35)

 

  1.  Право на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації ( ст. 36) 
  2.  Право брати участь в управлінні державними справами ( ст. 38)
  3.  Право брати участь у всеукраїнському та місцевому референдумі (ст. 38)
  4.  Право мати однаковий доступ до державної служби у своїй країні.

 

  1.  Право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації ( ст. 39)
  2.   Право направляти колективні чи письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади (ст. 40)
  3.  Право володіти, користуватися та розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної та творчої діяльності (ст. 41)
  4.  Право на підприємницьку діяльність (ст. 42)
  5.  Право на працю (ст. 43)
  6.  Право на страйк (ст. 44)
  7.  Право на відпочинок (ст. 45)
  8.  Право на соціальний захист (ст. 46)
  9.  Право на житло (ст. 47)
  10.  Право на достатній життєвий рівень (ст. 48)
  11.  Право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне обслуговування ( ст. 49)
  12.  Право на безпечне для життя та здоров’я довкілля (ст. 50)
  13.  Право на освіту (ст. 53)
  14.  Право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди (ст. 56)
  15.   Право на вільний доступ людини до духовних та матеріальних цінностей, що створені людством.
  16.   Право брати участь у культурному житті суспільства.
  17.  Право  насолоджуватися мистецтвом.
  18.  Право розвивати науковий прогрес та користуватися його благами.

 

ОБОВЯЗКИ ЛЮДИНИ

  1. Батьки зобов’язані утримувати своїх дітей до досягнення ними повноліття.
  2. Повнолітні діти повинні піклуватися про своїх непрацездатних батьків.
  3. Неухильно додержуватися Конституції та законів України.
  4. Не посягати на права та свободи, честь і гідність інших людей.

 

  1. Захищати Вітчизну.
  2. Захищати незалежність держави.
  3. Шанувати державні символи.

 

  1. Сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлені законом.

 

  1. Не заподіювати шкоди культурній спадщині.

 

  1.  Відшкодовувати збитки, завдані культурній спадщині.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Множинська Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Трубіцина Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Крижанівська Антоніна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
1066
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку