Заняття "ТОЛЕРАНТНІСТЬ І ТЕРПІННЯ ПОРЯД ІДУТЬ"

Про матеріал

Програмовий зміст: створювати сприятливі умови для формування морально-етичної компетентності; учити співчувати, співпереживати; формувати вміння оцінювати свої вчинки та вчинки інших; виховувати миролюбність.

Перегляд файлу

ПРО МОРАЛЬ ЗНАТИ — НЕГАРАЗДІВ УНИКАТИ

Тема. ТОЛЕРАНТНІСТЬ І ТЕРПІННЯ ПОРЯД ІДУТЬ

 Програмовий зміст: створювати сприятливі умови для формування морально-етичної компетентності; учити співчувати, співпереживати; формувати вміння оцінювати свої вчинки та вчинки інших; виховувати миролюбність.

Матеріал: картинки із зображенням костюмів, будинків народів світу, віник із лозинок, прислів’я та приказки про дружбу; ілюстрації із зображенням казкових героїв. Словник: толерантність.

ХІД ЗАНЯТТЯ

Різні в світі є країни,

 Різні люди є у світі,

Різні гори, полонини,

 Різні трави, різні квіти.

 — Діти, ми з вами живемо на великій планеті. Як вона називається?

— Правильно, наша планета називається Земля. На нашій планеті багато різних країн, де живуть люди з різним кольором шкіри. Вони говорять різними мовами. У кожного народу своя культура: пісні, казки, одяг, звички, ігри, навіть будинки в різних народів різні. Подивіться на картинки: як багато народів у світі, які у всіх красиві костюми! Щоб на Землі панував мир, ми всі маємо приймати інших такими, якими вони є, поважати їх і жити з ними в злагоді. Діти, як ви розумієте вислів «жити в злагоді»? Це означає дружити чи сваритися? (Відповіді дітей.)

— Правильно, жити в згоді — жити разом і дружно, не сваритися, поважати і розуміти одне одного. А як ви ставитеся до своїх рідних, братів і сестер?

 — Які ви молодці! Дуже важливо захищати і оберігати одне одного. Зараз я вам розповім одну притчу. Діти сідають на килим півколом.

БАТЬКО І СИНИ

Жили батько й сини. Сини не жили в згоді один з одним, сварилися, не слухалися батька. Тоді батько звелів принести віник і каже: «Зламайте!» Скільки сини не билися — не могли зламати віник. Тоді батько розв’язав віник і велів зламати по лозині. Сини легко переламали їх по одній. Батько каже: «Так і ви: якщо у згоді житимете, ніхто вас не здолає, а якщо сваритиметесь та все нарізно — вас усякий легко погубить».

Бесіда за змістом притчі

— Про що ця казка?

 — Чого батько хотів навчити своїх синів?

— Правильно, батько хотів, щоб брати не сварилися, жили в дружбі, злагоді. Спробуймо і ми зламати віник.

Діти по черзі беруть віник у руки і намагаються зламати його.

— Не виходить? Спробуйте ще раз. Ніяк? Тоді я розв’яжу віник і роздам вам лозинки. Спробуйте зламати. Роздає кожній дитині по лозинці.

 — Ось як легко і просто ви зламали їх. Якщо ми з вами житимемо дружно і в згоді і як лозинки триматимемось купи, то нас не зможе перемогти зло. А якщо ми сваритимемось і все робитимемо поодинці, нарізно, то будь-хто зможе нас образити і нашкодити нам. Ось якої мудрості навчила нас казка.

— Зараз я пропоную трохи відпочити.

Фізкультхвилинка

 Що ж, мабуть, прийшла пора

Трохи відпочити.

Хочу я на фізхвилинку

 Всіх вас запросити.

 Раз — підняли руки вгору,

Два — схилились всі додолу.

Руки в боки! Скік-скік-скоки!

Нахилились. Повернулись,

 Одне одному всміхнулись.

Покрутились вправо,

 вліво — Щоб нічого не боліло.

Раз, два, три, чотири!

Набираємося сили.

Нахились, повернись,

До товариша всміхнись.

— Пригадаймо інші казки. Я впевнена, що всі вони можуть навчити нас мудрості і добра. Чи всі пам’ятають казку «Ріпка»? Про що в ній ідеться?

— Як дід зміг витягти ріпку?

— Правильно, у казці розповідається про те, як складно витягти ріпку. Сам дід не зміг впоратися, і навіть удвох із бабою не вдалося це зробити. Тільки коли зібралося багато помічників, вдалося витягти ріпку.

 — Отже, ми можемо сказати, що казка «Ріпка» — про дружну і міцну сім’ю і про спільну роботу.

 — Є така приказка: «Усі за одного, а один за всіх — тоді і в справі буде успіх».

Розподіліться на підгрупи і складіть модель казки за допомогою геометричних фігур.

 Діти викладають модель казки: овал — ріпка, квадрат — дід, великий трикутник — баба, маленький трикутник — онучка тощо.

 — Ви всі прекрасно знаєте казку Г. Андерсена «Снігова королева». У цій казці ми бачимо інший приклад. Тендітна дівчинка Герда, заради любові до свого брата Кая, готова принести себе в жертву. Щоб урятувати Кая від чарів злої Снігової королеви, розтопити його крижане серце, маленька дівчинка долає всі труднощі на своєму шляху. Пригадаймо, хто допоміг Герді врятувати Кая.

 — Правильно, їй допомагають друзі: ворон і ворона, маленька розбійниця, олень. А що ще допомагає Герді? Поміркуйте, що вона відчуває до Кая? Вона жаліє його чи ображається, що він поїхав зі Сніговою королевою?

— Правильно, головні її помічники — це любов, дружба, співчуття, почуття взаємодопомоги. Завдяки цим почуттям маленька дівчинка змогла подолати всі перешкоди на своєму шляху і своїми сльозами розтопила крижане серце друга. Нехай і в наших серцях живуть такі прекрасні почуття до наших рідних, друзів, до всіх, хто нас оточує.

— Які приказки можна дібрати до цієї казки?

• Без друга в житті туго.

• Друг пізнається в біді.

 • Не май сто рублів, а май сто друзів.

Показує ілюстрації до казки «Гидке каченя». — Чи здогадалися, яка це казка?

— Так, це казка «Гидке каченя», яка вчить бути добрим і сильним у будь-якій ситуації. Маленький лебідь був негарним і незграбним, усі з нього сміялися, принижували його, гнали геть. Він був дуже самотній. Але, незважаючи на це, він залишився добрим. За свої страждання він був нагороджений — перетворився на прекрасного лебедя!

— Як ви вважаєте, як потрібно ставитись до тих, хто на вас не схожий? Хто слабший за вас? Хто негарний?

— Справді, усі люди різні, але всі заслуговують на повагу, допомогу, співчуття. До всіх треба ставитись однаково добре. Тоді і до вас будуть ставитись так само.

 — Розгляньте ілюстрації із зображенням казкових героїв. Вихователь демонструє ілюстрації до казок.

 — Які герої викликають у вас жалість?

 — Хто з казкових героїв вам не подобається? Чому?

— На якого казкового героя ви хотіли б бути схожими?

 — Багато казок склали різні народи і написали письменники, але всі вони вчать нас толерантності. Слово «толерантність» означає дружбу, терпиме ставлення до інших, взаєморозуміння, співчуття, допомогу і любов між людьми. Казка вчить, що світ ділиться на хороших і поганих людей, тварин та інших істот. Але добрих завжди більше, і їм завжди щастить. Казка вчить не боятися труднощів. У казкових героїв завжди багато друзів: людей, звірів, риб, птахів. Вони ніколи не відмовляють у допомозі.

— Пропоную вам відгадати загадки і сказати, чого вчить нас та чи інша казка.

• Стоїть півник на печі,

 Їсть смачненькі калачі.

 Тут лисичка прибігає.

Мерщій півника хапає.

— Як називається ця казка?

 — Яке лихо трапилося і чому?

— Як ви вважаєте, чого навчає нас ця казка?

• Бабуся онучку дуже кохала.

Шапочку червону їй подарувала.

Дівчинка ім’я забула сказати.

Ну, відгадали, як її звати?

— Як повівся вовк?

— Чи можна назвати його толерантним? Чому?

 • І від діда він утік,

 І від баби він утік,

А від лисички втекти не зміг.

— Чи добре повівся колобок?

— Чи хвилювалися дід із бабою?

 — Чим закінчилися пригоди колобка?

 • Цапки на місточку зустрілись,

Посварилися, побились

Та й у річку звалились.

— Чи можна назвати цапків толерантними?

— Як їм треба було поводитись?

• Була на болоті зелена, бридка,

А стала прекрасна й розумна така.

 — Казка вчить ніколи не судити про людей за їх зовнішнім виглядом. Згадайте, як Іван-дурень виявився Іваном-царевичем, Царівна-жаба — Царівною Прекрасною, а гидке каченя — красивим лебедем. Казка вчить нас шанувати своїх батьків, любити і захищати свою Батьківщину, як Котигорошко. З казок ми дізнаємося, що не можна бути жадібним, не можна обманювати, не можна зраджувати друзів, не можна бути злим і жорстоким. Та головне — казка вчить, що добро завжди повертається до того, хто допомагає іншим. Добро завжди перемагає що?

 — Правильно, у казках добро завжди перемагає зло.

 — Яких висновків ми сьогодні дійшли?

— Які цінності є в нашому житті?

— Які почуття допомагають нам у житті?

 — Правильно, жити і дружити нам допомагають любов, дружба, доброта, милосердя, вірність, взаємодопомога, толерантність. Пам’ятайте, що ваше життя і життя людей, які вас оточують, залежатиме від того, які з цих цінностей стануть головними у вашому житті.

docx
Додано
15 травня 2020
Переглядів
822
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку