Програмовий зміст: створювати сприятливі умови для формування морально-етичної компетентності; учити співчувати, співпереживати; формувати вміння оцінювати свої вчинки та вчинки інших; виховувати миролюбність.
ПРО МОРАЛЬ ЗНАТИ — НЕГАРАЗДІВ УНИКАТИ
Тема. ТОЛЕРАНТНІСТЬ І ТЕРПІННЯ ПОРЯД ІДУТЬ
Програмовий зміст: створювати сприятливі умови для формування морально-етичної компетентності; учити співчувати, співпереживати; формувати вміння оцінювати свої вчинки та вчинки інших; виховувати миролюбність.
Матеріал: картинки із зображенням костюмів, будинків народів світу, віник із лозинок, прислів’я та приказки про дружбу; ілюстрації із зображенням казкових героїв. Словник: толерантність.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Різні в світі є країни,
Різні люди є у світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти.
— Діти, ми з вами живемо на великій планеті. Як вона називається?
— Правильно, наша планета називається Земля. На нашій планеті багато різних країн, де живуть люди з різним кольором шкіри. Вони говорять різними мовами. У кожного народу своя культура: пісні, казки, одяг, звички, ігри, навіть будинки в різних народів різні. Подивіться на картинки: як багато народів у світі, які у всіх красиві костюми! Щоб на Землі панував мир, ми всі маємо приймати інших такими, якими вони є, поважати їх і жити з ними в злагоді. Діти, як ви розумієте вислів «жити в злагоді»? Це означає дружити чи сваритися? (Відповіді дітей.)
— Правильно, жити в згоді — жити разом і дружно, не сваритися, поважати і розуміти одне одного. А як ви ставитеся до своїх рідних, братів і сестер?
— Які ви молодці! Дуже важливо захищати і оберігати одне одного. Зараз я вам розповім одну притчу. Діти сідають на килим півколом.
БАТЬКО І СИНИ
Жили батько й сини. Сини не жили в згоді один з одним, сварилися, не слухалися батька. Тоді батько звелів принести віник і каже: «Зламайте!» Скільки сини не билися — не могли зламати віник. Тоді батько розв’язав віник і велів зламати по лозині. Сини легко переламали їх по одній. Батько каже: «Так і ви: якщо у згоді житимете, ніхто вас не здолає, а якщо сваритиметесь та все нарізно — вас усякий легко погубить».
Бесіда за змістом притчі
— Про що ця казка?
— Чого батько хотів навчити своїх синів?
— Правильно, батько хотів, щоб брати не сварилися, жили в дружбі, злагоді. Спробуймо і ми зламати віник.
Діти по черзі беруть віник у руки і намагаються зламати його.
— Не виходить? Спробуйте ще раз. Ніяк? Тоді я розв’яжу віник і роздам вам лозинки. Спробуйте зламати. Роздає кожній дитині по лозинці.
— Ось як легко і просто ви зламали їх. Якщо ми з вами житимемо дружно і в згоді і як лозинки триматимемось купи, то нас не зможе перемогти зло. А якщо ми сваритимемось і все робитимемо поодинці, нарізно, то будь-хто зможе нас образити і нашкодити нам. Ось якої мудрості навчила нас казка.
— Зараз я пропоную трохи відпочити.
Фізкультхвилинка
Що ж, мабуть, прийшла пора
Трохи відпочити.
Хочу я на фізхвилинку
Всіх вас запросити.
Раз — підняли руки вгору,
Два — схилились всі додолу.
Руки в боки! Скік-скік-скоки!
Нахилились. Повернулись,
Одне одному всміхнулись.
Покрутились вправо,
вліво — Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири!
Набираємося сили.
Нахились, повернись,
До товариша всміхнись.
— Пригадаймо інші казки. Я впевнена, що всі вони можуть навчити нас мудрості і добра. Чи всі пам’ятають казку «Ріпка»? Про що в ній ідеться?
— Як дід зміг витягти ріпку?
— Правильно, у казці розповідається про те, як складно витягти ріпку. Сам дід не зміг впоратися, і навіть удвох із бабою не вдалося це зробити. Тільки коли зібралося багато помічників, вдалося витягти ріпку.
— Отже, ми можемо сказати, що казка «Ріпка» — про дружну і міцну сім’ю і про спільну роботу.
— Є така приказка: «Усі за одного, а один за всіх — тоді і в справі буде успіх».
Розподіліться на підгрупи і складіть модель казки за допомогою геометричних фігур.
Діти викладають модель казки: овал — ріпка, квадрат — дід, великий трикутник — баба, маленький трикутник — онучка тощо.
— Ви всі прекрасно знаєте казку Г. Андерсена «Снігова королева». У цій казці ми бачимо інший приклад. Тендітна дівчинка Герда, заради любові до свого брата Кая, готова принести себе в жертву. Щоб урятувати Кая від чарів злої Снігової королеви, розтопити його крижане серце, маленька дівчинка долає всі труднощі на своєму шляху. Пригадаймо, хто допоміг Герді врятувати Кая.
— Правильно, їй допомагають друзі: ворон і ворона, маленька розбійниця, олень. А що ще допомагає Герді? Поміркуйте, що вона відчуває до Кая? Вона жаліє його чи ображається, що він поїхав зі Сніговою королевою?
— Правильно, головні її помічники — це любов, дружба, співчуття, почуття взаємодопомоги. Завдяки цим почуттям маленька дівчинка змогла подолати всі перешкоди на своєму шляху і своїми сльозами розтопила крижане серце друга. Нехай і в наших серцях живуть такі прекрасні почуття до наших рідних, друзів, до всіх, хто нас оточує.
— Які приказки можна дібрати до цієї казки?
• Без друга в житті туго.
• Друг пізнається в біді.
• Не май сто рублів, а май сто друзів.
Показує ілюстрації до казки «Гидке каченя». — Чи здогадалися, яка це казка?
— Так, це казка «Гидке каченя», яка вчить бути добрим і сильним у будь-якій ситуації. Маленький лебідь був негарним і незграбним, усі з нього сміялися, принижували його, гнали геть. Він був дуже самотній. Але, незважаючи на це, він залишився добрим. За свої страждання він був нагороджений — перетворився на прекрасного лебедя!
— Як ви вважаєте, як потрібно ставитись до тих, хто на вас не схожий? Хто слабший за вас? Хто негарний?
— Справді, усі люди різні, але всі заслуговують на повагу, допомогу, співчуття. До всіх треба ставитись однаково добре. Тоді і до вас будуть ставитись так само.
— Розгляньте ілюстрації із зображенням казкових героїв. Вихователь демонструє ілюстрації до казок.
— Які герої викликають у вас жалість?
— Хто з казкових героїв вам не подобається? Чому?
— На якого казкового героя ви хотіли б бути схожими?
— Багато казок склали різні народи і написали письменники, але всі вони вчать нас толерантності. Слово «толерантність» означає дружбу, терпиме ставлення до інших, взаєморозуміння, співчуття, допомогу і любов між людьми. Казка вчить, що світ ділиться на хороших і поганих людей, тварин та інших істот. Але добрих завжди більше, і їм завжди щастить. Казка вчить не боятися труднощів. У казкових героїв завжди багато друзів: людей, звірів, риб, птахів. Вони ніколи не відмовляють у допомозі.
— Пропоную вам відгадати загадки і сказати, чого вчить нас та чи інша казка.
• Стоїть півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає.
Мерщій півника хапає.
— Як називається ця казка?
— Яке лихо трапилося і чому?
— Як ви вважаєте, чого навчає нас ця казка?
• Бабуся онучку дуже кохала.
Шапочку червону їй подарувала.
Дівчинка ім’я забула сказати.
Ну, відгадали, як її звати?
— Як повівся вовк?
— Чи можна назвати його толерантним? Чому?
• І від діда він утік,
І від баби він утік,
А від лисички втекти не зміг.
— Чи добре повівся колобок?
— Чи хвилювалися дід із бабою?
— Чим закінчилися пригоди колобка?
• Цапки на місточку зустрілись,
Посварилися, побились
Та й у річку звалились.
— Чи можна назвати цапків толерантними?
— Як їм треба було поводитись?
• Була на болоті зелена, бридка,
А стала прекрасна й розумна така.
— Казка вчить ніколи не судити про людей за їх зовнішнім виглядом. Згадайте, як Іван-дурень виявився Іваном-царевичем, Царівна-жаба — Царівною Прекрасною, а гидке каченя — красивим лебедем. Казка вчить нас шанувати своїх батьків, любити і захищати свою Батьківщину, як Котигорошко. З казок ми дізнаємося, що не можна бути жадібним, не можна обманювати, не можна зраджувати друзів, не можна бути злим і жорстоким. Та головне — казка вчить, що добро завжди повертається до того, хто допомагає іншим. Добро завжди перемагає що?
— Правильно, у казках добро завжди перемагає зло.
— Яких висновків ми сьогодні дійшли?
— Які цінності є в нашому житті?
— Які почуття допомагають нам у житті?
— Правильно, жити і дружити нам допомагають любов, дружба, доброта, милосердя, вірність, взаємодопомога, толерантність. Пам’ятайте, що ваше життя і життя людей, які вас оточують, залежатиме від того, які з цих цінностей стануть головними у вашому житті.