Заняття – тренінг «Світ професій і твій вибір»
Мета: активізація процесу формування психологічної готовності учнів до професійного самовизначення, формування відповідального ставлення до вибору професії.
Обладнання: картки з пам’ятками; аркуші з назвами типу професій; листя, квіти, плоди яблук із паперу, дерево, намальоване на ватмані; скотч.
Структура тренінгу
І. Вступна частина.
1. Привітання. Знайомство.
Тренер повідомляє тему, мету, структуру заняття.
2. Вправа «Мене звати…Я вмію так…»
Перший учасник чи учасниця називає своє ім’я, а потім показує який-небудь рух. Другий учасник називає ім’я попереднього, показує його рух, потім називає своє ім’я і показує свій рух ( наприклад, Таня вміє так, а я, Наташа, можу так). Кожен наступний учасник повторює імена й рухи всіх попередніх учасників. Ця гра допоможе створити дружню атмосферу в колективі.
3. Правила.
Ведучий пропонує перелік правил, які необхідні для ефективної роботи на занятті. Учасники обирають правила, а також пропонують свої. Правила тренінгу записуються на ватмані і вивішуються на видному місці. Для того, щоб згуртувати групу, проводиться вправа «Правила». Учасники об'єднуються в команди; залежно від кількості учасників їх може бути від двох до чотирьох . Кожна команда обирає правило, яке вона загадує іншим командам ( складає вірш, співає пісню, в якій описується це правило; показує пантоміму). Інші команди повинні відгадати , яке правило загадували їхні суперники.
4. Очікування.
Учасники розповідають, що вони очікують від цього заняття.
ІІ. Основна частина.
1. Бліцопитування «Дороги, які ми обираємо»
- Що таке професія? ( Професія – це рід трудової діяльності).
- У чому відмінність професії від інших видів діяльності? Що необхідно у першу чергу, щоб отримати професію? (Освіта).
- Президент, двірник, прибиральниця – це професії? (Ні, тому що ніде не навчають цим заняттям, хоча вони є трудовою діяльністю).
- Що є основною ознакою професії? На що ми сподіваємося, отримуючи професію? ( Вона приносить нам радість, задоволення, забезпечуватиме матеріально).
- Що таке спеціальність? ( Вид заняття в межах однієї професії).
- Які спеціальності ви знаєте в професії лікаря, вчителя?
- Що таке посада? ( Це перелік обов’язків, які покладаються на певну людину і є обов’язками для виконання).
Кожен учасник по колу висловлює свої думки з приводу поставленого запитання. Ведучий уважно вислуховує кожного учасника , а потім дає короткі визначення поняттям, які обговорювалися, після чого вивішує на дошку всі сформульовані визначення.
2. Робота в групах.
Учасники об’єднуються в три команди. Кожна команда отримує аркуші , на яких написані назва професії, спеціальність і посада. Порадившись між собою, необхідно визначити, що є що. Представник команди презентує роботу групи.
Завдання: визначити професію, спеціальність, посаду і пояснити на таких прикладах:
3. Міні-повідомлення «У світі професій».
У світі налічується величезна кількість професій, понад 40000. Одні виникають, інші зникають із нашого суспільства. Усі професії об’єднуються у 5 груп – типів. Головною ознакою класифікації обрано предмет праці.
І тип – «Людина – природа»
Вимоги: Спостережливість, терплячість, дбайливе ставлення до природних об’єктів, акуратність, фізична витримка, вміння передбачати результати своєї праці. Головним предметом праці є рослини, тварини і мікроорганізми.
ІІ тип – «Людина – знакова система»
Головним предметом праці є умовні знаки, цифри, коди, природні та штучні мови.
Вимоги: гарна пам’ять, точність сприймання, стійкість концентрованої уваги.
ІІІ тип – «Людина – людина»
Вимоги: високі моральні якості, вміння налагоджувати взаємини з людьми. Людина замкнута, нетовариська, вразлива у ситуаціях частих контактів із людьми неодмінно зазнає перевантаження, втрачає працездатність, стає невротиком. Головним предметом праці є люди, групи, колективи.
ІV тип – «Людина – техніка»
Головним предметом праці є технічні системи, матеріали, об’єкти.
Вимоги: професії потребують від спеціаліста широкого використання різних схем, креслень, графіків. Важливим є вміння переводити умовні позначення креслень, схем у наочно-конкретні образи та оперувати ними. Необхідно також володіти комплексом рухових навичок: точність і плавність рухів, швидке перемикання й розподіл уваги.
V тип – «Людина – художній образ»
Вимоги: розвинений художній смак, художні і творчі здібності.
4. Рухлива гра «Кішки, собаки, корівки».
Учасники стоять у колі, і кожен почергово називає одну із тварин - кішка, собака або корова. Потім ведучий просить усіх заплющити очі і, промовляючи звуки, які кажуть ці тварини, об’єднатися у групи, кожна із яких отримує завдання.
Завдання:
Розташувати професії відповідно до зазначених типів.
Кожній команді роздаються назви професій ( по три професії з кожного типу):
На дошці вивішуються назви типів професій, під якими кожна команда повинна прикріпити отримані професії.
Представники команд презентують виконану роботу й аргументують свій вибір.
5. Повідомлення «Чинники, що впливають на вибір професії».
Для того. щоб правильно обрати професію, яка б приносила вам не тільки матеріальні прибутки, а й задоволення, необхідно враховувати такі важливі чинники, як мета праці, засоби праці, умови праці, характер спілкування в колективі, рівень відповідальності, особливості виконуваної роботи, типові труднощі, мінімальний рівень підготовки, необхідний для якісного виконання обов’язків.
6. Робота в групах.
Групи формуються за допомогою рухливої гри або лічилки. Кожній команді необхідно схарактеризувати професію за такими параметрами: мета праці, засоби праці, умови праці, характер спілкування, відповідальність у праці, особливості праці, типові труднощі, мінімальний рівень підготовки.
Назви професій для команд: продавець, бухгалтер, лікар.
7. Вправа «Відгадай професію».
Мета: ознайомити учасників із мініхарактеристиками деяких професій, сформувати уявлення про вимоги до певних професій.
Ведучий зачитує характеристики професій, а учасникам необхідно відгадати їх назви.
Пильний, безстрашний, контактує, організовує, відповідає; нагороджують, надають позачергове звання (слідчий, міліціонер, військовий).
8. Вправа «Дерево».
Мета: рефлексія з приводу обрання професії.
На дошці прикріплене дерево, вирізане з картону або намальоване на ватмані. На столі знаходяться вирізані зелені листочки, білі квіти, плоди. Учням потрібно взяти листочки, якщо вони ще з професією не визначилися, квітку – у виборі сумніваються, плід – визначилися з вибором. Кожен учасник прикріплює на дерево плід, квітку чи листок.
За допомогою цієї вправи можна побачити, скільки дітей вже визначилися з вибором і кому ще потрібна допомога.
ІІІ. Підбиття підсумків тренінгу.