Заняття – тренінг «Світ професій і твій вибір»

Про матеріал
Активізація процесу формування психологічної готовності учнів до професійного самовизначення, формування відповідального ставлення до вибору професії.
Перегляд файлу

        Заняття – тренінг  «Світ професій  і твій вибір»

Мета: активізація процесу формування психологічної готовності учнів до професійного самовизначення,  формування відповідального ставлення до вибору професії.

Обладнання: картки з памятками; аркуші з назвами типу професій; листя, квіти, плоди яблук із паперу, дерево, намальоване на ватмані; скотч.

 

                            Структура  тренінгу

І. Вступна частина.

1. Привітання. Знайомство.

  Тренер повідомляє тему, мету, структуру заняття.

2. Вправа «Мене звати…Я вмію так…»

     Перший учасник чи учасниця називає своє імя, а потім показує який-небудь рух.  Другий учасник називає ім’я попереднього, показує його рух, потім називає своє ім’я і показує свій рух ( наприклад, Таня вміє так, а я, Наташа, можу так). Кожен наступний учасник повторює імена й рухи всіх попередніх учасників. Ця  гра допоможе створити дружню атмосферу в колективі.

3. Правила.

  Ведучий пропонує перелік правил, які необхідні для ефективної роботи на занятті. Учасники обирають правила, а також пропонують свої. Правила тренінгу записуються на ватмані і вивішуються на видному місці. Для того, щоб згуртувати групу, проводиться вправа «Правила». Учасники об'єднуються  в команди; залежно від кількості учасників їх може бути від двох до чотирьох . Кожна команда обирає правило, яке вона загадує іншим командам ( складає вірш, співає пісню, в якій описується  це правило; показує пантоміму). Інші команди повинні відгадати , яке правило загадували їхні суперники.

4. Очікування.

   Учасники розповідають, що вони очікують від цього заняття.

 

ІІ. Основна  частина.

1. Бліцопитування «Дороги, які ми обираємо»

- Що таке професія? ( Професія – це рід  трудової  діяльності).

- У чому відмінність професії від інших видів діяльності? Що необхідно у першу чергу, щоб отримати професію? (Освіта).

- Президент, двірник, прибиральниця – це професії? (Ні, тому що ніде не навчають цим заняттям, хоча вони є трудовою діяльністю).

- Що є основною ознакою професії? На що ми сподіваємося, отримуючи професію? ( Вона приносить нам радість, задоволення, забезпечуватиме матеріально).

- Що таке спеціальність? ( Вид заняття в межах однієї професії).

- Які спеціальності ви знаєте в професії лікаря, вчителя?

- Що таке посада? ( Це перелік обовязків, які покладаються на певну людину і є обовязками для виконання).

  Кожен учасник по колу висловлює свої думки з приводу поставленого запитання. Ведучий уважно вислуховує кожного учасника ,  а потім дає короткі визначення поняттям, які обговорювалися, після чого вивішує на дошку всі сформульовані визначення.

2.  Робота  в  групах.

   Учасники обєднуються в три команди. Кожна команда отримує аркуші , на яких написані назва професії, спеціальність і посада. Порадившись між собою,  необхідно визначити, що є що. Представник команди презентує  роботу групи.

   Завдання: визначити професію, спеціальність, посаду і пояснити на таких прикладах:

  • Головний бухгалтер – бухгалтер – бухгалтер-касир;
  • Старший інженер – інженер – інженер-технолог;
  • Учитель початкових класів – учитель – завуч;
  • Продавець – завідувач відділу – продавець продовольчих товарів;
  • Головний лікар – лікар – терапевт;
  • Бригадир – будівельник – штукатур.

3. Міні-повідомлення «У світі професій».

  У світі налічується величезна кількість професій, понад 40000. Одні виникають, інші зникають із нашого суспільства. Усі професії об’єднуються у 5 груп – типів. Головною ознакою класифікації обрано предмет праці.

   І тип – «Людина – природа»

Вимоги: Спостережливість, терплячість, дбайливе ставлення до природних обєктів, акуратність, фізична витримка, вміння передбачати результати своєї праці. Головним предметом праці є рослини, тварини і мікроорганізми.

   ІІ тип – «Людина – знакова система»

  Головним предметом  праці є умовні знаки, цифри, коди, природні та штучні мови.

Вимоги: гарна память, точність сприймання, стійкість концентрованої уваги.

   ІІІ тип – «Людина – людина»

Вимоги: високі моральні якості, вміння налагоджувати взаємини з людьми. Людина замкнута, нетовариська, вразлива у ситуаціях частих контактів із людьми неодмінно зазнає перевантаження, втрачає працездатність, стає невротиком. Головним предметом праці є люди, групи, колективи.

   ІV тип – «Людина – техніка»

   Головним предметом праці є  технічні системи, матеріали, обєкти.

Вимоги: професії потребують від спеціаліста широкого використання різних схем, креслень, графіків. Важливим є вміння переводити умовні позначення креслень, схем у наочно-конкретні образи та оперувати ними. Необхідно також володіти комплексом рухових навичок: точність і плавність рухів, швидке перемикання й розподіл уваги.

V  тип – «Людина – художній образ»

Вимоги: розвинений художній смак, художні і творчі здібності.

4. Рухлива гра «Кішки, собаки, корівки».

   Учасники стоять у колі, і кожен почергово  називає  одну із тварин  - кішка, собака або корова. Потім ведучий просить усіх заплющити очі і, промовляючи звуки, які кажуть ці тварини, об’єднатися у групи, кожна із яких отримує завдання.

       Завдання:

Розташувати професії відповідно до зазначених типів.

Кожній команді роздаються назви  професій ( по три професії з кожного типу):

  • І – маляр, скульптор, модельєр, шліфувальник,  музикант, балетмейстер;
  • ІІ – бухгалтер, програміст, перекладач, оператор звязку, оператор компютера, секретар-друкарка;
  • ІІІ – садівник, ветлікар, пасічник, агроном, лісничий, майстер зрошування.

    На дошці вивішуються назви типів професій, під якими кожна команда повинна прикріпити отримані професії.

    Представники команд презентують виконану роботу й аргументують свій вибір.

5. Повідомлення  «Чинники, що впливають на вибір професії».

   Для того. щоб правильно обрати професію, яка б приносила вам не тільки матеріальні прибутки, а й задоволення, необхідно враховувати такі важливі чинники,  як  мета праці, засоби праці, умови праці, характер спілкування в колективі, рівень відповідальності, особливості виконуваної роботи, типові труднощі, мінімальний рівень підготовки, необхідний для якісного виконання обов’язків.

6. Робота  в  групах.

   Групи формуються за допомогою рухливої гри або лічилки. Кожній команді необхідно схарактеризувати професію за такими параметрами: мета праці, засоби праці, умови праці, характер спілкування, відповідальність у праці, особливості праці, типові труднощі, мінімальний рівень підготовки.

    Назви професій для команд: продавець, бухгалтер, лікар.

7. Вправа «Відгадай  професію».

Мета: ознайомити учасників із мініхарактеристиками деяких професій, сформувати уявлення про вимоги до певних професій.

    Ведучий зачитує характеристики професій, а учасникам необхідно відгадати їх назви.

  • Рахівник, відповідальний, враховує , освоює, виконує, рахує,  зберігає засоби для підприємства ( економіст, бухгалтер);
  • Багатогранний, екстравагантний, творить, прикрашає, створює; завжди неповторний результат праці (художник, дизайнер);
  • Вишуканий, обдарований, творчий; обдаровує, хвилюється, розвивається; часто виступає у певних образах( актор);

Пильний, безстрашний, контактує, організовує, відповідає; нагороджують, надають позачергове звання (слідчий, міліціонер, військовий).

8. Вправа «Дерево».

Мета: рефлексія з приводу обрання професії.

   На дошці прикріплене дерево, вирізане з картону або намальоване на ватмані. На столі знаходяться вирізані зелені листочки, білі квіти, плоди. Учням потрібно взяти листочки, якщо вони ще з професією не визначилися, квітку – у виборі сумніваються, плід – визначилися з вибором. Кожен учасник прикріплює на дерево плід, квітку чи листок.

   За допомогою цієї вправи можна побачити, скільки дітей вже визначилися з вибором і кому ще потрібна допомога.

ІІІ. Підбиття підсумків тренінгу.

  • Що було важливим на занятті?
  • Які висновки із заняття можна зробити для себе?
  • Чи збулись ваші очікування?

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 травня 2019
Переглядів
1945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку