Інтегрована спеціально-організована діяльність мовлення та у світі природи
старший дошкільний вік
Вихователь: Лавріщева Н. А.
м. Новомосковськ
Програмовий зміст: навчати дітей слухати й чути звуки навколишнього середовища, а також звуки й інтонації мовлення, розрізняти їх, наслідувати; формувати уміння за допомогою інтонації передавати мовний настрій звертати увагу на вимову звуків [г], [х], тренувати вимову звукосполучення [дз]; продовжувати вчити підбирати прикметники до іменника. Розвивати мовлення, мислення, творчу уяву; виховувати у дітей бажання брати участь у всіх видах діяльності, позитивні емоції, бажання допомагати, бережне ставлення до дерев.
Матеріал: магнітофонний запис звуків весни, ілюстрації із зображення дерев, металофон, барабан, дзвіночки.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вихователь Діти, сьогодні до нас в гості завітав Незнайка він просить у нас допомоги.
Привітанням журавля, хто пробуджує поля,
Небеса та ручаї, та заквітчує гаї.
Здогадались, хто вона?
Так, ця дівчина... (Весна).
— Що навесні відбувається з природою?
(Відповіді дітей. Вона прокидається, радіє, оживає).
Вихователь. Що можна сказати про весну, яка вона?
(Радісна, святкова, квітуча, весела).
Вихователь. Кожен тішиться весною і співає свою пісню. Сьогодні ми з вами послухаємо весняну пісню природи. Ось послухайте, цю пісню?
(Магнітофонний запис дзюрчання струмка.) (Відповіді дітей)
Вихователь
Густий туман на землю ліг,
Чорніє, тане білий сніг,
Біжить струмок, бринить струмок,
Щоб змить останній білий сніг.
Давайте відтворимо звуки струмка. (Діти дзвонять у дзвоники.)
Вихователь. Зараз ви чули звуки. Це мовні звуки чи ні?
(Ні. Це звуки немовні).
Вихователь. А як ми можемо відтворити за допомогою мовних звуків пісенька струмка? (Дзень – дзень – дзень).
Вихователь. Ось і зашуміла, заграла весняна вода. Який характер має пісеньки струмка? (веселий, святковий…)
Вихователь
Дощик, дощик кап-кап-кап.
Ти не капай довго так.
Змокли всі доріжки,
Будуть мокрі ніжки.
— Чи чули ви шум весняного дощу?
— Чи схожий він на осінній дощ?
— Який весняний дощ?
(Лагідний, жвавий, теплий, веселий).
(За допомогою металофону діти відтворюють звуки дощу.)
Вихователь. А як за допомогою мови передати пісеньку дощу? (Крап-крап-крап).
Вихователь
Дядько Дощ стоїть над лісом —
Неба велетень дістав.
Він сміється, мов залізом,
Дудонить: «Га-га! Га-га!».
— На якому інструменті можна зімітувати звуки грому? (На барабані).
Вихователь. Яким ви собі уявляєте грім? (Злим, суворим, сильним).
Вихователь. Відтворіть за допомогою мовного апарату звуки грому.
(Гах! — Гах! — Гах!)
Вихователь. Діти після дощу і грому стало сумно. Що зможе нас розвеселити? (сонечко)
Закличка: «Ой сонечко, сонечко, засвіти! Буду краще я рости.»
Фізкультхвилика «Сонячний зайчик» із люстерком
Вихователь. А зараз ми дізнаємося, які пісні співають дерева навесні. У кожного дерева своя пісня. (Вихователь виставляє картину із зображенням берези.)
— Береза співає ніжну, тиху пісню. Спробуйте за допомогою звука [а] відтворити ніжну, тиху пісню берези.
А-а-а-а-а-а. (Протяжно, ніжно.)
Вихователь. Слухаючи цю пісню, хочеться обійняти берізку, пожаліти її.
Дуб співає мужню, голосну пісню. (Вихователь виставляє картину з зображенням дуба.)
(Діти відтворюють.)
Вихователь. Слухаючи пісню дуба, хочеться стати сильним і відваженим.
— Верба схилилася над ставом і заспівала задумливу пісню. (Вихователь виставляє картину із зображенням верби.)
(Діти співають пошипки.)
— I одразу ми замислилися, кожен став думати свою думу.
Ігрова вправа «Дерева» (діти уявляють себе деревами)
Вихователь Діти давайте розповімо Незнайці, як треба поводиться з деревами.
Дид/гра «Добре - погано»
Вихователь
Іде Весна, біжить Весна,
Усяк її чекає.
I кожен пісеньку свою,
Цій дівчинці співає.
Підсумок
Вихователь. Чиї пісні ми сьогодні почули?
— Яка пісня вам найбільше сподобалася?
— Чиї пісні ви б хотіли послухати весною?