Конспект інтегрованого заняття з розділу «Дитина у природному довкіллі» для дітей середнього віку.
Тема: «Як звірі до зими готуються?»
Програмові завдання: Продовжувати формувати у дітей уявлення про тварин, учити розпізнавати їх за зовнішніми ознаками (вуха, хвости). Пояснити особливості линяння тварин та зміни кольору хутра. Розкрити підготовку до зими тварин, які впадають в сплячку. Формувати інтелектуальну, екологічну, комунікативну компетентності. Розвивати інтерес до об'єктів природи, активність, мову, мислення, увагу, пам'ять. Виховувати бережне ставлення до тварин.
Матеріал: чарівний клубочок, місточок з будівельного матеріалу, «чарівна» книга, аудіо запис «голос з екрану», фізхвилинка «Веселі звірята», картинки диких звірів, картинки до гри, плакат для створення картини з фігурками тварин, клей, емблеми «Кращий знавець тварин».
Література: Вивчаємо природу рідного краю./Укл. В. В. Федієнко. – Х.:ВД «Школа», 2009.-32с. Л.Б Фесюкова, О.О. Григор'єва. Пори року. Комплексні заняття. – Х.: Веста: «Ранок», 2007. – 208с.
Хід заняття
Доброго ранку, доброго дня!
Все навкруги добрим
Хай буде щодня.
Усміхнись – стане веселіш,
Засміється навіть слон і мишка,
То нехай на всій землі,
Як ліхтарики засяє нам усмішка.
Ти котись, котись клубок
Через річку і місток
Через поле і лісок
Приведи нас до казок
Голос з екрану.
Я чарівна книга і відкриє її той, хто відгадає мою загадку та виконає завдання:
Дуже я потрібна всім – і дорослим і малим.
Всіх я розуму учу. А сама завжди мовчу.
Голос з екрану:
Казок на світі є багато.
І веселих, і сумних.
То ж чи можемо
Прожити ми без них?
Не можемо без казки у світі ми жити,
Бо казка нас вчить, як потрібно дружити,
Як зло подолати, як хитрих провчити.
Як чуйних і добрих, й сміливих любити.
Голос з екрану:
Сьогодні я вам прочитаю казочку про те, як тварини готуються до зими, а ви подумайте чи все у казці правда, чи є й вигадка?
Ось і бублик
Іще бублик –
Буде в'язочка,
Сідайте зі мною
Слухати казочку!
Як їжачок готувався до зими
В лісі жив Їжачок. Змайстрував він собі хатинку в дуплі старої липи. Тепло там, сухо. Ось наступила осінь.
Падають жовті листочки з дерев. Незабаром і зима прийде. Почав Їжачок готуватися до зими. Пішов в ліс, наколов на голочки сухого листя. Приніс до своєї хатинки, розстелив його, стало ще тепліше.
Знову пішов в ліс Їжачок. Назбирав грушок, яблук, шипшини. Приніс на голочках в хатинку і склав у куточку.
Ще раз пішов Їжачок в ліс. Знайшов грибочки, висушив і теж склав в куточку.
Тепло і затишно Їжачкові, а одному так сумно. Захотілось йому знайти товариша. Пішов в ліс, зустрів Зайчика. Але не хоче зайчик іти в хатинку Їжачка. І сіра Мишка не хоче, і Ховрашок. Тому, що у них свої нірки є.
Зустрів Їжачок Цвіркуна. Сидить цвіркун на стеблі, тремтить від холоду
- Іди до мене жити! – запросив звірок його.
Пострибав Цвіркун до Їжачка. Взимку Їжачок Цвіркунові казки розповідав, а Цвіркун пісні співав.
Голос з екрану:
Як заєць взимку живе
Зима. Мороз. Всі тварини від лютого холоду поховалися. А в зайця немає ні нори, ні гнізда.
Сьогодні під кущами виспиться, завтра в ярочку приляже, де ямку в снігу викопає – там у нього й дім. Зате шубка у зайця тепла, пушиста й біла, як сніг. Добре йому в такій шубці – тепло, і сховатися від ворогів не важко: притулився до снігу – спробуй розгледіти!
Вдень заєць спить, а як прийде ніч, виходить погуляти й попоїсти.
Поки снігу в полі не багато, він лапками його розриє, глянь – травичку знайде. А як намете хуртовина глибокі замети, тоді вже не розкопати зайчикові снігу. Зате в лісі він на високий замет вилізе, з кущів, з дерев молоді гілочки пообгризає або кори поїсть, от і ситий.
А інколи і в село в гості завітає. Прийде пізно ввечері, коли в селі тихо, всі вже сплять підбіжить до стіжка і почне сіно смикати. Насмиче, наїсться, а потім назад в ліс побіжить. Так і живе заєць цілу зиму.
Зайчик змінює своє хутро на тепліше, з'являється у нього пух та змінює свій колір на біленький, щоб заховатись від лисички, лягти в сніжку і ніхто його не бачить.
Лунає музична хвилинка «Веселі звірята». (Діти виконують рухи під музику)
Молодці, як ви гарно рухалися.
Та не лише зайчик любить ховатися у сніжку. Тваринки вирішили з вами побавитись, вони заховалися в сніжку, виглядають тільки хвостики і вушка, а вам треба їх впізнати. Спробуємо?
Гра «Впізнай тваринку». (Діти розглядають картинки, та впізнають на них різних тваринок).
Так, білочка, вовк, лисиця будуть і взимку вести активний спосіб життя, вони будуть шукати собі їжу, лисичка під товстим шаром снігу почує мишку, і спіймає її, а білочка знайде насіння в шишках, а якщо снігу не багато, то й грибочок, запаси білочка робить, зариваючи їх, а потім про них забуває і так проростають нові деревця. Вовки збираються в зграї так їм краще полювати.
- Чим живляться вовки?
- Погляньте наш клубочок покотився, а на картинках зупинився.
Давайте розмістимо тварин в їхні будиночки. (Дитина обирає будь-якого дикого звіра і розміщує на картині).
Молодці, ви гарно відшукували домівки тварин.
Ось нам час повертатись до дитячого садка, давайте покотимо наш клубочок.
Ти котись, котись клубок
Через річку і місток
Через поле і лісок
Приведи нас в дитсадок
Сьогодні ви були активними, вправними, відповідали на мої запитання…(Діти отримують емблеми «Кращий знавець тварин»).