Заняття з цікавої математики з елементами дослідницько-пошукової діяльності
Тема: «Незвідане та дивовижне поруч. Куля. Куб. Числа і цифри 1 – 4».
Мета: продовжувати вчити відрізняти об’ємні фігури від плоских; формувати уявлення про куб і кулю, уміння розпізнавати об’ємні геометричні фігури в предметах навколишнього середовища; закріпити поняття «раніше», «пізніше», знання цифр в межах 4; орієнтування в часі (дні тижня, пори року, частини доби, годинник); сприяти формуванню в дошкільнят елементів наукових знань через цікаві досліди «Вода що малює»; розвивати дрібну та загальну моторику, логічне мислення, уважність, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати самостійність та старанність у роботі, формувати навички співробітництва та співдружності на занятті.
Матеріали: демонстраційні: «Театр рукавичок», об’ємні фігури куля, куб, кленові «Листочки-запитайлики», ІКТ (DVD-плєер, мультимедія, ноутбук), презентація «Дивовижні предмети, які схожі на кулю та куб?»; роздавальні: об’ємні кулі, куби, картки із цифрами 1-4, набір карток для вправи «Встанови порядок», люстерко, пластиковий контейнер з невисокими бортиками, щільнй паперовий рушник з намальованими в рядочок кольоровими крапочками, пляшка з водою.
1. Організаційний момент. [Створення емоційно-гармонійного фону].
Дефектолог: У світі стільки є загадок і краси,
Відразу просто не збагнути…
А ти тепло й любов у світ неси,
Щоб добрим і потрібним бути. Надія Красоткіна
2. Психогімнастика «Осіння стежина». [Зняття емоційного напруження].
Дефектолог: Привітаємось до гостей. Який чудовий місяць листопад! Він поведе нас стежинами незвіданими та дивовижними. Давайте уявимо, що ми йдемо по осінній стежині, листя шурхотить, і ми як завжди опинилися в нашому золотому та дружньому колі, праворуч (ліворуч) впав каштан, а ліворуч (праворуч) впали на долоньку крапельки дощу.
3. Д/вправа «Листочки-запитайлики».
[Повідомлення теми заняття. Розвиток діалогічного мовлення, полілога].
4. Гра «Театр рукавичок». [Розвиток дотикових аналізаторів].
На столах дітей стоїть «Театр рукавичок», в яких заховані об’ємні фігури куля та куб.
Дефектолог: пропоную визначити на дотик, що в них знаходиться. Що ви дістали плоскі чи об’ємні предмети? Діти роблять висновок, вони дістали об’ємні предмети - кулю, куб.
Дефектолог: Візьміть свої кулі, покатайте між долонями, по столу, акцентую увагу на тому, що фігура котиться вільно.Чому ця фігура може котитися? (Вона кругла, у неї немає кутів, сторін). Ця фігура називається кулею. Якщо куля подивиться на себе в люстерко. На що вона схожа? (На круг).
- Розгляньте другу фігуру. Покатайте куб між долонями, по столу, акцентую увагу на тому, що фігура котиться невільно. Виходить? (Ні). Що заважало їй котитися?(Кути, сторони). Ця фігура називається кубом. Якщо куб подивиться на себе в люстерко. На що схоже його відображення? (На квадрат). Що можна зробити з об’ємних фігур?
5. Презентація «Дивовижні предмети, які схожі на кулю та куб?»
[Розвиток зорового сприйняття, уваги, синтезування отриманої інформації].
6. Гімнастика для очей. [Зняття зорового напруження].
7. Фізхвилинка «Танцюючі смайлики». [Розвиток загальної та дрібної моторики; ритмічна координація рухів під музичний супровід].
Вдень танцюють і вночі,
Невгамовні смайлики,
Танцюристи-хохмачі!
Веселуни, стрибайлики.
8. Вправа «Встанови порядок». [Розвиток пам’яті, мислення, уяви. Забезпечення цілісного сприйняття зображеного на картинці].
Дефектолог: Запрошую вас розкласти перед собою цифри від одного до чотирьох. Ось у мене завдання, на картинках які ви розглянете ви повинні визначити , у якому порядку відбувалася дія, тобто що було «раніше», а що «пізніше», треба встановити порядок, розклавши картки з цифрами 1, 2, 3,4:
Що раніше, що пізніше,
Прийде все у певний час,
Поясніть мені будь-ласка
Яка подія відбулась у Вас?
8. Дослідницько-пошукова діяльність «Лабораторія Дітлахів».
[Вдосконалення набутих навичок для подальшого сміливого самостійного пошуку та експериментування].
Дефектолог: Запрошую всіх приготувати собі матеріали для досліду. (Діти готують місце для досліду).
- На передодні, ми з вами приготували паперові серветки з намальованими на них в рядочок кольоровими крапочками райдуги.
Пальчикова гімнастика « Квіткова веселка».
Давайте пальчиками пройдемося по крапочках.
- Чому Орхідея Журилася Зранку? Барвінок Спитав Фіалку.
9. Підсумок заняття. [Оцінка роботи дітей].
Дефектолог: Малята, що вас здивувало на занятті?
Про яку гру ви розповісте своїм батькам?
Що було самим складним? Чому?
Незвідані та дивовижні історії не закінчились,
Багато чого вивчили, а що повторили.
Ви дружні, веселі були у весь час,
Хороші сюрпризи чекають на вас.