Заняття з духовно-морального виховання
для старшого дошкільного віку
«Праця та відпочинок – Божа настанова»
Мета: Вчити дітей розуміти значення праці та відпочинку в житті людей, що праця і відпочинок є установою Божою, як день і ніч. Уточнити знання дітей про відпочинок, що надмірна праця виснажує людину. Продовжувати розвивати вміння орієнтуватися у часі – повторити назви днів тижня. Виховувати працелюбність та вміння відпочивати, наводити приклади, коли людина є співтворцем Божим. Виховувати бажання надавати перевагу активним формам відпочинку.
Матеріали: дитяча Біблія, презентація або ілюстрації: день, ніч, місяць, зірки, сонце, пейзажі. Картинки для ігор - зображення знарядь праці та працівників. Вірш Миколи Вересюка «Дні тижня».
Біблійні тексти: Буття 1, 2:2-4, Іван 5:17 (Біблія в пер. Івана Огієнка)
Хід заняття:
-Діти, відгадайте загадки:
Один баранець пасе тисячі овець.
(Місяць і зірки)
Золоте сховалося, а срібне показалося.
(Сонце і місяць)
Коли мати входить в хату, Всіх вона вкладає спати.
А як батько заходить, Всіх на ноги підводить.
Хто зуміє відгадати: Що за батько, що за мати? (День і ніч)
- Молодці, тепер пограємо в гру.
Рухлива гра «День і ніч»
Діти стають колом, у центрі якого ведучий – «Сонце». Під час команди ведучого: «День!» учасники гри повертаються обличчям до Сонця і піднімають руки догори. А коли ведучий подає команду: «Ніч!», гравці повертаються до Сонця спиною, присідають, закриваючи обличчя руками.
- Діти, а Хто створив цей світ, день та ніч? Подивіться, яка чудова в мене є книга, ви знайомі з нею. (Показ Біблії) Бог через цю книгу вчить нас, як бути щасливими. (Дивимось ілюстрації або презентацію).
-Щоб створити небеса і землю, Бог працював. Він зібрав води в одному місці, і з’явилася суша. Він зробив, щоб на ґрунті росли трави, рослинність і дерева. Він створив сонце, місяць і зірки. Він створив усе живе в морі й на суші. Потім Він помістив Адама і Єву на землю, щоб дбати про неї та панувати над усіма іншими живими істотами.
- Молодці, попрацювали, трохи втомилися, тепер хочеться відпочити, так? Навіть у Біблії написано, що треба і працювати і відпочивати.
Сам Бог побажав явити власну творчу діяльність у формі праці та відпочинку, тож людині треба наслідувати Бога і в тому, і в іншому. Послухайте, що написано у Біблії.
«І скінчив Бог дня сьомого працю Свою, яку Він чинив. І Він відпочив у дні сьомім від усієї праці Своєї, яку був чинив. І поблагословив Бог день сьомий, і його освятив, бо в нім відпочив Він від усієї праці Своєї, яку, чинячи, Бог був створив. Це ось походження неба й землі, коли створено їх, у дні, як Господь Бог создав небо та землю». У вченнях і на власному прикладі Небесний Батько та Ісус Христос показали нам, що праця має велике значення і на небі, і на землі. Ісус сказав: “Отець мій працює аж досі,—працюю і Я”. Він також сказав: “Ми мусимо виконувати діла Того, Хто послав Мене”. Про Кого Він сказав?
Велике значення має наше ставлення до праці. Наведена далі історія розповідає про одного чоловіка, який у своїй роботі бачив більше ніж інші. (Дивимось ілюстрації або презентацію). Один чоловік проходив повз каменоломню і побачив трьох чоловіків за роботою. Він запитав кожного з них, що вони роблять. Їхні відповіді представили різне ставлення до тієї самої роботи. “Я видобуваю камінь”,—відповів перший робітник. А другий відповів: “Я заробляю три золотих у день”. Третій чоловік посміхнувся і сказав: “Я допомагаю будувати дім Божий”.
Тож треба в праці знаходити радість, це робить нас щасливими.
-Давайте пограємо в гру.
- "Кому що потрібно для роботи" (діти розкладають у відповідності картинки із зображенням знарядь праці та працівників).
-"Відгадай, що ми робимо" (відтворення трудових дій).
Мета: активізувати знання дітей про види роботи дорослих, професії; розвивати уяву, рухову активність, образне мислення; виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дитини з народними рухливими іграми, їхнім національним колоритом; дружні взаємини, позитивне ставлення до народних ігор.
ХІД ГРИ: За допомогою лічилки або за бажанням діти діляться на дві команди. Одна команда домовляється про те, яку роботу чи професію вони будуть показувати рухами, не вимовляючи жодного звука. Завдання другої команди — назвати, що показують їм друзі. Потім команди міняються ролями. Вихователь може корегувати рухи дітей відповідно до обраної професії.
Днів у тижні рівно сім. Це давно відомо всім.
Кожний свою назву має, Один одного міняє.
Споконвіку так ведеться, Перший – Понеділком зветься!
Кажуть, що цей день важкий! І чому це він такий?
Другий день – Вівторком звати, А за ним, потрібно знати
Третій день одразу йде, Він нам Середу веде.
День четвертий в нас Четвер, Пам’ятаймо відтепер.
П’ятий – П’ятницею звуть І її зазвичай ждуть,
Бо попереду чекають Дні коли відпочивають.
Шостий день у нас Субота, Та ще хатня є робота.
Тому треба помагати Батькам в хаті все прибрати,
На городі і в саду Все привести до ладу.
Сьомий день у нас Неділя. День святковий, день дозвілля.
Йдуть до церкви і гуляють, Всі в цей день відпочивають!
- Ви любите вихідні? Можна відпочивати, грати, співати, танцювати.
Руханка – танок.
-Відпочинок не означає бездіяльності та лінивства. Це оновлення тілесних та духовних сил через зміну діяльності. Дозвілля допомагає помістити Бога у центрі нашого життя та віднайти його в людях навколо нас. Майстрування, хобі, бесіди у колі родини, час молитви, зустрічі друзів є прикладами такої діяльності.
Подивіться на картинки (показ ілюстрацій гарних пейзажів). Сама природа, як найчудовіша картина, нагадує нам про свого Божественного Автора. Людина певною мірою теж є співтворцем, бо людська творчість - це дар Божий. Господь дав людині заповідь трудитися. Без фізичної праці неможливо досягти добробуту, а без духовного вдосконалення - спасти душу.
Творчість і труд завжди ідуть поруч. Без щирої віри в Бога творчість вироджується і стає бездушною, а праця - марною. Отже, кожний художник, скульптор, музикант, поет має творити все заради Божої слави. Як оточуючий нас світ розповідає нам про Творця, так само і творчість має крок за кроком наближати нас до пізнання Бога та очищення душі. Ми з вами можемо зробити гарний подарунок для наших рідних, щоб їх порадувати.
Діти виготовляють з педагогом аплікацію або малюнок.
Заняття розробила
вихователь-методист ЗДО № 4
м.Южного Одеської області
Оборіна Тетяна Володимирівна