Заняття з елементами тренінгу "Сприйняття різноманітності-основа толерантності"

Про матеріал
Заняття з елементами тренінгу у 6-Б класі на тему: «Сприйняття різноманітності – основа толерантності» Мета: ознайомити учасників з поняттям «толерантність», сприяти розвитку толерантного ставлення до інших.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу у 6-Б класі на тему:

 «Сприйняття різноманітності – основа толерантності»

        Мета: ознайомити учасників з поняттям «толерантність», сприяти розвитку толерантного ставлення до інших.

План:

1. Привітання та презентація заняття (3 хв)

2. Повторення правил (3 хв)

3.  Вправа «Толерантність» (10 хв)

4. Вправа «Вчимось цінувати індивідуальність» (15 хв)

5. Вправа «Яка вона – толерантна людина?» (10 хв)

6. Підбиття підсумків заняття (5 хв)

7. Ритуал прощання (2 хв)

Хід проведення заняття

  1. Привітання та презентація заняття

Мета: привітати учасників, оголосити мету заняття «Сприйняття різноманітності – основа толерантності», налаштувати на активну участь у занятті.

Час: 3 хв.

Ресурси: аркуші для фліпчарту із назвою теми та привітанням до учасників.

Хід проведення:

     Вчитель вітає учасників заняття, представляється та пропонує розглянути детальніше мету заняття та структуру:

     «Добрий день, шановні діти! Я пропоную вам взяти участь у цікавому тренінговому занятті, що називається «Сприйняття різноманітності – основа толерантності». Цє заняття дасть вам змогу зрозуміти, що таке толерантність і яким чином вона допомагає нам будувати стосунки з іншими людьми, сприймаючи, що всі ми різні та маємо різні вподобання і думки. Я навчу вас спілкуватися з оточуючими на принципах поваги та розуміння, що допоможе уникати непорозумінь і конфліктів. Ми обговоримо, яким чином наші особливості, різний досвід і погляди можна використати для об’єднання та пошуку спільних продуктивних рішень.

     Цей час ми проведемо дуже насичено і цікаво. Протягом заняття ми будемо навчатися та виконувати практичні завдання для того, щоб тренувати наші навички (наприклад, як ефективно спілкуватися або говорити «ні», коли це треба зробити).

     Наша робота проходитиме у формі цікавих ігор, вправ та розмов на важливі теми. При цьому ви також можете задати тему розмови, якщо у вас виникнуть запитання».

  1. Повторення правил

Мета: нагадати учасникам про правила, яких слід дотримуватися під час занять.

Час: 3 хв.

Ресурси: плакат «Правила» (аркуш із написаними правилами).

Хід проведення:

     Вчитель звертає увагу учасників на плакат із правилами, повторює їх та наголошує на їхній важливості.

     Вчителю варто обов’язково наголосити на тому, що всі правила залишаються в силі, що ми їх дотримуємося, адже вони допомагають нам ефективніше побудувати робочий процес.

  1. Вправа «Толерантність»

Мета: ознайомити учасників з поняттям «толерантність».

Час: 10 хв.

Ресурси: аркуш для фліпчарту, маркери.

Хід проведення:

     На першому етапі виконання вправи тренер запитує в учасників: «Що таке толерантність?», «Які слова-асоціації у вас виникають, коли думаєте про толерантність?» Відповіді учасників тренер фіксує на аркуші для фліпчарту.

     Коли мозковий штурм завершено, тренер у вигляді презентації або інформаційного повідомлення надає інформацію про те, що означає слово «толерантність».

До уваги вчителя!

     Поняття толерантності вперше почали вживати у XVIII столітті. Найвизначнішим представником толерантності в ті часи був Вольтер. Йому присвоюють вислів: «Я не згоден з тим, що ви говорите, але віддам своє життя, захищаючи ваше право висловити свою думку». У цьому афоризмі класична теорія толерантності.

     Розуміння толерантності не однакове в різних культурах, тому що залежить від історичного досвіду народів. У англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту сприймати іншу особистість, у французів – як свободу іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. У китайців бути толерантним означає великодушно й щиросердно ставитися до інших. В арабському світі толерантність це вміння вибачати, терпимість, співчутливість, а в персидському – ще й здатність до примирення.

     Толерантність – повага, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань. Толерантність це єдність у різноманітті.

     16 листопада у всьому світі відзначається Міжнародний день толерантності.

     Неможливо подобатися всім, неможливо любити всіх, неможливо, щоб всі хлопці класу/групи були відданими друзями. Тому що у нас різне виховання, освіта, інтелект, бажання вчитися, потреби, характер, смаки, темперамент і т. ін. Але ми можемо жити у згоді один з одним, цінувати один одного, приймати його таким, яким він є, тобто бути толерантними.

     На жаль, нетерпимість, ворожість до іншої культури, способу життя, звичок завжди існувала і продовжує існувати в наш час.

     Слід зазначити, що предметом нетерпимості може виступати як національна, релігійна, соціальна, статева належність дитини, так і особливості її зовнішнього вигляду, інтереси, захоплення, звички.

  1. Вправа «Вчимось цінувати індивідуальність»

Мета: сформувати в учасників розуміння того, що кожна людина має індивідуальні ознаки і повага до особливостей кожного є основою толерантності.

Час: 15 хв.

Ресурси: аркуші А4 за кількістю учасників, ручки, торбинка чи конверт.

Хід проведення:

     Вчитель на першому етапі вправи звертається до учнів:

     «Те, як ми сприймаємо світ, і те, що з нами відбувається, залежить від наших переконань, внутрішніх настанов, стереотипів та наших особливостей Наприклад, «займатися у житті тим, що подобається»; «бути вільним», «жити для власного задоволення» тощо). Індивідуальні ознаки є нашим орієнтиром у побудові життя. Зараз вам необхідно буде на аркушах паперу написати три ознаки, які відрізняють вас від інших учасників групи. Це може бути зовнішній вигляд, одяг, будь-які вміння та досягнення тощо. Аркуші підписувати не потрібно. На виконання цього завдання у вас є 5 хвилин. Після завершення роботи ми зберемо ваші записи у нашу торбинку (конверт)».

     Після того як учасники виконали завдання, вчитель продовжує:

     «Тепер ми зачитаємо всі записи, які є на аркушах. Той, про кого йдеться, має мовчати, а решта учасників повинні відгадати, хто є автором тих чи інших тверджень».

     Вчитель по черзі зачитує записи. Якщо учням важко відгадати, про кого йдеться, автор має назватися самостійно.

     Після того, як усі твердження будуть зачитані, тренер ініціює обговорення.

Запитання для обговорення:

Які висновки можна зробити після цієї вправи?

Чи цінуєте ви ту рису характеру, яку назвали щодо себе, і в інших людях?

Якщо в інших людей є ті гарні риси, яких ми не маємо, чи гідні ці люди нашої поваги та сприйняття?

Чи всі люди заслуговують поваги? Чому?

До уваги вчителя!

     Ймовірно, учні матимуть різні думки та відповіді щодо поваги до людей. Вчителю необхідно підкреслити важливість поважати різні думки, які прозвучать у колі.

     Деякі учні можуть зазначити, що «злі» люди не гідні поваги. У такому випадку вчитель може зауважити, що люди не бувають тільки «злі» або «добрі», люди можуть вчиняти по-різному. Часто буває, що люди роблять те чи інше під впливом оточення або ситуації, в якій вони опинилися. Необхідно розуміти різницю між людиною (її рисами) та її вчинками. Варто повідомити учням, що трапляється багато випадків, коли люди, які вчиняли жахливі дії, потім змінювалися та більше не чинили нічого злого.

     На другому етапі, після обговорення, вчитель резюмує:

     «Ми часто хочемо бути такими, як решта, і виникають ситуації, коли ми від цього страждаємо. В інших же обставинах – досить добре, коли ми – як усі. Проте важливо пам’ятати, що кожна людина/дитина є індивідуальністю і її слід цінувати. Коли люди різні та не схожі між собою – вони стають цікавими один одному, можуть знайти нове, нестандартне вирішення будь-яких проблем. «Повага до людини» не є нашим ставленням до того чи іншого її вчинку. Поняття «повага до людини» передбачає, передусім, повагу до особистості та повагу до людської гідності. Іноді це просто називають золотим правилом: Поводься з іншими так само, як би хотів, щоб інші поводилися з тобою. Повага та сприйняття різноманітності інших людей – це прояв толерантності».

  1. Вправа «Яка вона – толерантна людина?»

Мета: з’ясувати, яке уявлення мають учасники про толерантну людину та її особистісні риси.

Час: 10 хв.

Ресурси: бланки з роздрукованим переліком ознак (Додаток) за кількістю учасників, ручки, аркуш для фліпчарту, маркери.

Хід проведення:

     На першому етапі вчитель звертається до учнів: «Пропоную вам визначити, які риси притаманні толерантній людині».

      Вчитель роздає учасникам бланк із переліком ознак, які притаманні толерантній людині (Додаток).

      «Перед вами є бланк, який містить перелік тих ознак, які притаманні толерантній людині. У колонці «А» поставте, будь ласка, знак «+» навпроти тих ознак, які притаманні вам, або які, на вашу думку, у вас найбільш виражені. Ті ознаки, які у вас наймеш виражені, позначте «0».

      Після того, як вчитель упевниться, що всі учасники виконали завдання, він продовжує:

     «Зверніть увагу на колонку «Б». У ній ви маєте поставити «+» навпроти тих ознак, які, на ваш погляд, найбільш притаманні толерантній особистості».

     По завершенні роботи вчитель пропонує учасникам скласти характеристику толерантної особистості, на погляд групи загалом.

     «Тепер ми маємо з вами визначити, яка ж, на вашу думку, є толерантна людина. Допоможе виконати це завдання той бланк, в якому ви робили позначки. Ми будемо працювати із колонкою «Б». Хто відмітив першу ознаку із цієї колонки, підніміть, будь ласка, руку».

     Вчитель підраховує кількість відповідей за цією ознакою. Таким же чином обчислюється кількість відповідей за кожною ознакою. Вчитель робити позначки на аркуші для фліпчарту. Ті три якості, які набрали найбільшу кількість балів, і є основними ознаками толерантної особистості, на думку групи.

    На другому етапі, по завершенні роботи, вчитель ініціює обговорення.

Запитання для обговорення:

Чи важко було виконувати вправу?

Чому важливо визначати власні ознаки/особливості?

Чи відрізняються ознаки толерантної людини від тих, які ви зазначали?

Після обговорення вчитель резюмує:

     «Ми виконали важливу роботу, визначивши власні ознаки. Саме вони і допомагають з легкістю управляти негативними емоціями, такими як злість, образа та інші, відчувати до оточуючих, до світу любов та співчуття. Часом, зосередившись на другорядному, не помічаємо головного. Те, що нам притаманне, дає змогу пам’ятати про життєві пріоритети, зосереджуватися на найважливішому, досягати бажаного. Не слід забувати, що різні люди мають різні ознаки. І на формування гарних стосунків впливає те, наскільки ми поважаємо відмінності інших людей. Треба пам’ятати, що наскільки для нас важливі наші особисті ознаки, наскільки для іншої людини також важливі її особливості».

  1. Підбиття підсумків заняття

Мета: підбити підсумки заняття та обмінятися враженнями.

Час: 5 хв.

Ресурси: аркуш для фліпчарту із написаними на ньому запитаннями для обговорення з групою.

Хід проведення:

Вчитель ставить учасникам запитання та пропонує усім, хто бажає, висловитися з приводу тренінгового заняття.

Запитання для обговорення:

Що виявилося корисним на сьогоднішньому занятті?

Що найбільше запам’яталось?

  1. Ритуал прощання

Мета: сприяти позитивному завершенню заняття та згуртуванню учасників.

Час: 2 хв.

Хід проведення:

Вчитель дякує учням за увагу та пропонує винагородити один одного аплодисментами.

 

 

 

 

 

(Додаток)

Ознаки

А

Б

«+»

«+»

«0»

Дружелюбність

 

 

 

Вміння пробачати

 

 

 

Уміння спілкуватися

 

 

 

Відкритість до нового

 

 

 

Почуття гумору

 

 

 

Турпіння

 

 

 

Довіра

 

 

 

Вміння контролювати свою поведінку та слова

 

 

 

Доброзичливість

 

 

 

Вміння слухати

 

 

 

Співпереживання

 

 

 

Прагнення до знань

 

 

 

Розважливість

 

 

 

Уважність

 

 

 

Сприйняття думок іншої людини

 

 

 

 

docx
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку