Заняття з елементами тренінгу
«Торгівля людьми. Як не стати жертвою?»
Мета: підвищити рівень поінформованості та усвідомлення учнями гостроти проблеми торгівлі людьми, обговорити причини, форми та ознаки цього явища; формувати знання про причини й наслідки торгівлі людьми; формувати негативне ставлення до подібного роду діяльності; розвивати вміння розпізнавати підозрілі пропозиції щодо працевлаштування; навчити учнів не потрапляти у руки шахраїв-торговців.
Хід заняття
Доброго дня усім! Сьогодні ми з вами обговоримо важливу тему, яка турбує багатьох і постає справжньою проблемою. Проте перш ніж розпочати нашу взаємодію пропоную познайомтися та прийняти правила роботи в групі.
1.Вправа - знайомство «Країни Європи»
Мета: познайомити учасників для створення комфортної атмосфери під час подальшої роботи групи.
Психолог пропонує учасникам по колу назвати своє ім’я і продовжити речення:
«Мене звати…. Я хочу відвідати…. ( назвати країну)».
- Підніміть руки ті, хто бував у тій країні, яку Ви назвали.
- А тепер ті, хто знає мову цієї країни.
- А тепер ті, хто знає трудові законодавства цієї країни.
- А тепер ті, хто знає культурні і релігійні норми цієї країни, її закони.
Обговорення:
Отже, більшість із нас не знають або погано знають мову, чи закони тих країн, де хотіли б попрацювати. Як ви думаєте, ті дівчата, жінки, чоловіки, що їдуть із нашої країни в пошуках кращого життя, дуже відрізняються від нас у цьому плані? Вони краще інформовані?
А чи існує ризик для нас та інших, коли ми отак « не знаючи броду ліземо у воду»?
2.Прийняття правил роботи
Учасники у режимі «мозкового штурму» називають необхідні правила роботи. Тренер записує їх на плакаті (активность, конфіденційність, тут і тепер, безоцінне ставлення). Примітка: кожне правило погоджується учасниками тренінгу підняттям руки.
3. Вправа « Очікування»
Мета: з′ясувати, що учасники чекають від заняття.
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття? Що ви хочете дізнатися, щоб ця зустріч була для вас корисною, відповідала вашим вимогам?
(Всі відповіді учні записують на стікерах «валізах» і прикріплюють до «літака».Наприкінці тренінгу потрібно звернутися до записаних « очікувань», та разом їх оцінити, наскільки присутні отримали те, чого вони бажали.)
4.Повідомлення теми заняття
Сьогодні ми з вами зібралися саме для того, щоб поговорити про таке явище як торгівля людьми.. Можливо дехто із вас і не здогадується, що ця проблема існує у всьому світі і набуває глобальних масштабів. Тож мета нашої зустрічі полягає в тому, щоб ми ще більше дізналися про торгівлю людьми, усвідомили гостроту проблеми, визначили причини, форми та ознаки цього явища, розкрили шляхи попадання в цю ситуацію. І все це ми робимо для того, щоб попередити чи унеможливити попадання вас у, так зване, рабство. Адже торгівля людьми неабияк стосується нашої держави.
Ця проблема не визнає державних кордонів, не робить різниці між розвиненими державами та державами, що розвиваються. Вона чудово адаптована як до бідності, так і до розкоші. Використовуючи складну економічну ситуацію в Україні, високий рівень безробіття і правову недосконалість країни, малу обізнаність населення нечисті на руки ділки організували кримінальний бізнес - запрошення громадян працювати за кордоном, де вони зазнають жорстокої експлуатації, заробляючи мізерні кошти для себе і тисячі - для організаторів цього бізнесу.
5.Проведення з учнями міні-тесту «Торгівля людьми: міф чи реальність?»
Мета: виявлення первинних уявлень учнів з даної теми.
Міні-тест «Торгівля людьми: міф чи реальність?»
№ з\п |
Твердження |
міф |
реальність |
1 |
Торгівля людьми є гострою проблемою нашого суспільства. |
|
+ |
2 |
Продані особи усвідомлюють те, що з ними може статися. |
+ |
|
3 |
Торгівля людьми – це проблема інших і не стосується України. |
+ |
|
4 |
Знаючи способи вербування, можна відрізнити фальшиву пропозицію від справжньої. |
|
+ |
5 |
Продані особи змогли заробити гроші. |
+ |
|
6 |
Торгівля жінками є грубим порушенням прав людини. |
|
+ |
7 |
Торгівля жінками негативно відбивається на здоров’ї, сім’ї, особистості і навіть небезпечна для життя. |
|
+ |
(Після проведення тесту психолог називає правильні відповіді, а учні самі себе перевіряють.)
Торгівля людьми – це багатоступінчатий процес, першим етапом якого є вербування жертви з метою її подальшого переміщення та експлуатації. Вербувальники вдаються до різних методів:
- через фільми
- через модельні агентства
- через шлюбні агентства
- через інтернет.
6. Мозковий штурм «Торгівля людьми – це ….»
Мета: визначити поняття «торгівля людьми»
Учасникам тренінгу пропонується продовжити речення: «Торгівля людьми –це…». Вислови групи записуються на фліп-чарті.
Торгівля людьми — це протизаконна торгівля людськими істотами в цілях комерційної сексуальної експлуатації або примусової праці: це сучасна форма рабства.
Торгівля людьми це дії, здійснювані з метою вербування, перевезення, передачі, переховування або утримання людей шляхом загрози силою або її застосування або інших форм примусу, викрадення, шахрайства, зловживання владою або вразливістю положення, або шляхом підкупу, у вигляді платежів або вигоди, для отримання згоди особи, яка контролює іншу особу. Експлуатація включає, як мінімум, експлуатацію проституції іншими особами або інші форми сексуальної експлуатації, примусову працю або послуги, рабство або звичаї, схожі з рабством, підневільний стан або вилучення органів (Палермський протокол).
7. Вправа «Причини торгівлі людьми»
Мета: визначити рівень поінформованості учасників щодо причин торгівлі людьми
Тренер об’єднує учасників в дві міні-групи. Кожна група отримує аркуш паперу з заголовком «Причини торгівлі людьми». Через 10 хвилин учасники презентують напрацювання груп.
Тренер може доповнити виступи учасників; серед причин, які призводять до торгівлі людьми, можуть бути наступні:
інформаційні:
- погана обізнаність українських громадян щодо можливостей працевлаштування за кордоном та їх наслідки;
- публікації багатообіцяючої реклами в пресі та «агітація»
- низька обізнаність стосовно своїх прав.
правові:
- відсутність належної системи захисту потерпілих;
- недостатнє покарання злочинців.
причини, пов’язані з «людським фактором»:
- складні стосунки в сім’ї (відсутність або недостатність батьківської опіки над дітьми, вживання батьками алкоголю, наркотиків; очікування фінансової допомоги від одного з членів родини ….)
- слабкі професійні навички;
- зависока або занизька самооцінка;
- бажання зробити запаморочливу кар’єру;
- швидко без зайвих зусиль заробити великі гроші;
- жага до «красивого життя»;
- надмірна схильність до ризикованої поведінки;
- зайва довірливість ….
Питання для обговорення:
- Що нового ви дізнались, виконуючи цю вправу?
- Як ви вважаєте, чи потрібна така інформація для кожного? Чому?
8. Мозковий штурм «Форми торгівлі людьми»
Мета: актуалізувати знання учасників щодо форм торгівлі людьми
Торгівля людьми може відбуватися у різних формах.
Серед них:
рабство або звичаї, подібні до рабства;
підневільний стан;
залучення в боргову кабалу;
торгівля людьми з метою сексуальної експлуатації;
торгівля людьми з метою використання у порнобізнесі;
торгівля людьми з метою трудової експлуатації (примусова праця);
торгівля людьми з метою використання у жебракуванні;
торгівля людьми з метою вилучення органів;
торгівля людьми з метою використання у збройних конфліктах;
торгівля людьми з метою втягнення у злочинну діяльність;
проведення дослідів над людиною без її згоди;
примусова вагітність;
усиновлення/удочеріння з метою наживи.
9.Аналіз ситуацій. Робота у групах.
Мета: вчити аналізувати складові ситуації торгівлі людьми.
Учасники об’єднуються у підгрупи по 5-6 осіб. Кожна підгрупа отримує описання ризикових ситуацій, серед яких необхідно виділити ситуації торгівлі людьми і пояснити їх.
Висновок. Тренер звертає увагу у часників тренінгу на наявність трьох обов’язкових компонентів при визначенні ситуації торгівлі людьми:
- Дії – вербування, переміщення, переховування, передача або одержання людини.
- Способи – обман, шантаж, використання уразливого стану людини .
- Мета – експлуатація.
Ситуація 1 .
Юрій уже два місяці працює в Європі за туристичною візою. На початку другого місяця роботодавець сказав, що гроші не заплатить . (експлуатація)
Ситуація 2.
Михайло знайшов роботу в Росії за об'явою в газеті. Заплативши фірмі гроші за працевлаштування, він разом з 23 чоловіками поїхали до Росії. Представник фірми повинен був зустріти їх на пероні, але ніхто не зустрів. У місті їх ніхто не чекав - роботи не було навіть для місцевих жителів. (ошукання)
Ситуація 3.
Знайомий Сергія запропонував заробити багато грошей на будівництві в Польщі. Потрібен тільки квиток, а там роботодавець відкриє їм робочу візу. Прибувши на місце, Сергій дізнався, що буде працювати нелегально. У нього забрали паспорт, з території не можна було виходити.. Жив він у бараку, працював без вихідних по 14-16 годин на добу... ( ситуація торгівлі людьми)
Ситуація 1. Тетяна вже три місяці працює в Будапешті прибиральницею у приватному готелі. В Угорщину вона приїхала за туристичною візою. Наприкінці другого місяця роботодавець сказав, що грошей не заплатить.
1(Експлуатація).
Ситуація 2. Тарас знайшов роботу у Білорусі через фірму, яка дала оголошення у газеті. Заплативши фірмі гроші за працевлаштування, він разом з 12 чоловіками поїхав до Мінська. Представник фірми повинен був зустрічати їх на пероні, але ніхто не зустрів. У місті їх ніхто не чекав — роботи не було навіть для місцевих жителів. 2(Обман).
Ситуація 3. Знайомий Андрія запропонував заробити багато грошей на будівництві у Росії. Потрібен тільки квиток до Москви, а там роботодавець його зустріне і забезпечить реєстрацію і офіційний дозвіл на роботу. Прибувши на місце, Андрій дізнався, що буде працювати нелегально. У нього забрали паспорт, з території не можна було виходити. Жив він у бараці, працював без вихідних 14-16 годин на добу. 3(Ситуація торгівлі людьми).
Ситуація 4. Олена познайомилась у гуртожитку з братом своєї сусідки по кімнаті. Він сподобався дівчині і вона погодилась поїхати з ним на тиждень до Петербурга. Хлопець відвіз Олену до квартири свого «знайомого». Він забрав паспорт дівчини «на реєстрацію» і покинув її. Через деякий час Олена дізналась, що хлопець винен хазяям багато грошей, які вона повинна відробити «дівчиною за викликом».
4(Ситуація торгівлі людьми).
Висновок . Отже ми можемо сказати , що Торгівля людьми - це вербування, перевезення, передача, приховування або прийом осіб шляхом погрози застосування сили чи інших форм примусу, викрадення, шахрайства, обману, зловживання владою чи вразливого становища або шляхом виплати чи одержання грошей або іншого тиску, щоб отримати згоду особи, яка має контроль над іншою особою з метою експлуатації.
Виходячи з обговорення ситуацій в групах та користуючись Стат. 149-1 Кримінального кодексу України і виписку з Протоколу до Конвенції ООН про міжнародну організовану злочинності) на малюємо: «Ланцюг злочинних дій торгівців людьми».
10. Інформаційне повідомлення «Ланцюг злочинних дій торгівців людьми».
Мета: проаналізувати ланцюжок торгівлі людьми та механізми його функціонування.
Тренер звертається до учасників із запитанням:
- Які етапи торгівлі людьми, виходячи з визначення «торгівля людьми» ви можете назвати?
Далі тренер пропонує розглянути плакат «Етапи торгівлі людьми» та коментує кожен з етапів
«Етапи торгівлі людьми»
Кожен з цих етапів супроводжується рядом дій, котрі ставлять жертву все в більшу залежність від торгівця людьми та підтримують здійснення усього процесу.
Першим етапом торгівлі людьми є вербування, він нерозривно пов’язаний з наступним та створює сприятливі умови для їх реалізації.
У широкому значенні вербування – це схилення людини до згоди на її використання в якості виконавця певних видів робіт або надання послуг.
Цей етап може здійснюватися шляхом повного чи часткового обману майбутньої жертви, так і у насильницький спосіб.
У першому випадку людині, наприклад, обіцяють працевлаштування у певній сфері, а потім змушують займатися іншою діяльністю, у другому – особа хоча і знає, чим вона буде займатися, однак її обманюють стосовно умов праці або країни призначення, у третьому – застосовуються засоби примусу (в т.ч. викрадення), коли людина не може виявляти свою волю.
Вербування може здійснюватися різними шляхами:
через оголошення про працевлаштування або навчання за кордоном в ЗМІ чи Інтернет;
через туристичні, шлюбні, модельні агенції, фірми працевлаштування за кордоном;
через листування («наречена по пошті»);
через спеціалізовані сайти;
через фізичних осіб-вербувальників (свах, колишніх постраждалих від торгівлі людьми, «випадкових» знайомих);
через близьке оточення (друзів, знайомих, сусідів).
Вербувальники дають брехливі обіцянки і надії, намагаються представити роботу за кордоном як єдиний спосіб заробити необхідні гроші. Свої дії найчастіше мотивують «простим людським бажанням допомогти». Вони також можуть запропонувати фінансову допомогу по оформленню проїзних документів, віз тощо. Таким чином, майбутня жертва вже підпадає під економічну залежність.
Зробивши свою роботу, вербувальники передають жертву до рук перевізників.
Переміщення людини – це зміна її перебування шляхом перевезення та іншого переміщення її як через державний кордон країни, так і в межах території країни.
Воно може бути відкритим чи таємним, примусовим чи добровільним, легальним чи нелегальним. Нерідко жертв переміщення укривають (переховують в спеціальних приміщеннях, не випускають за територію, змінюють зовнішність).
Наступний етап торгівлі людьми – передача людини, яка є об’єктом торгівлі, до рук покупця або його представників. Таким чином, здійснюється акт купівлі-продажу, в результаті якого жертва переходить у власність іншої людини.
Кінцевим етапом торгівлі людьми є експлуатація людини.
Щоб змусить людину підкоритися, торгівці використовують різні методи: вилучають документи, ставлять у боргову кабалу (жертва повинна відпрацьовувати «витрачені» на неї гроші, сплачувати за житло, їжу), обкладають великими штрафами, застосовують фізичне насилля, катують, погрожують, шантажують, обмежують свободу пересування та спілкування тощо.
Питання для обговорення:
- Як ми можемо використати отриману інформацію у повсякденному житті?
11. Мозковий штурм «Хто може стати жертвою торгівлі людьми?»
Мета: підвести учасників до усвідомлення, що жертвою торгівлі людьми може стати будь-хто.
Тренер пропонує учасникам дати відповідь на питання:
- Хто може стати жертвою торгівлі людьми?
Відповіді записуються на фліп-чарті.
Питання для обговорення:
- Які висновки ми можемо зробити з цієї вправи?
Висновок:
Жертвою торгівлі людьми може стати хто завгодно, незалежно від статі, віку, соціального статусу. Навіть немовля може опинитися у рабстві. Так, наприклад, згідно статистики наймолодшому врятованому було 3 роки, а найстаршому – 73 роки. Постраждати від торгівлі людьми може як жінка, так і чоловік, як малозабезпечена людина, так і достатньо благополучна.
12.Гра « Вгадай, хто це: торговець чи жертва?»
Мета: вчити учнів бути відповідальними та спостережливими.
Перед проведенням гри тренер задає запитання:
- Чи можливо по зовнішньому вигляду зрозуміти хто перед тобою – торговець живим товаром чи потенційна жертва ? (учні висловлюють свої припущення)
Потім ведучий пропонує учасникам пограти в гру, показуючи їм ватман з портретами різних людей і пропонує визначити за зовнішністю , хто з них торговець людьми , а хто - жертва (учасники записують на листку номери портретів). Потім ведучий обговорює з дітьми їхні вибори, пропонуючи їх обґрунтувати. В кінці гри підводиться неочікуваний підсумок: «Насправді на ватмані немає ні торговців людьми , ні жертв . Це звичайні люди. А суть гри полягає в тому, що зовнішність не завжди відповідає нашим припущенням!».
13. Вправа «Торгівля людьми: міфи та стереотипи»
Мета: інформувати учасників про міфи і факти торгівлі людьми; розвивати вміння аналізувати та озвучувати свою точку зору.
Кожен учасник тренінгу отримує по три картки: «Згоден», «Не згоден», «Не впевнений» (або три картки зеленого, червоного, жовтого кольору відповідно). На екран виводиться по одному міфу стосовно торгівлі людьми, а учасники відповідно до свого ставлення мають підняти картку та пояснити свою позицію (за бажанням).
Відносно торгівлі людьми існує багато стереотипних суджень. Стереотипи взагалі дуже розповсюджені в суспільстві. Вони виникають в результаті схильності людей до спрощеного мислення та виступають як умовні «ярлики», що наклеюються на людей та явища. Через те, що стереотипи дають хибне уявлення, яке не зовсім відповідає дійсності, їх часто називають міфами.
Деякі поширені міфи стосовно торгівлі людьми:
1. Зі мною такого не станеться.
Так зазвичай вважають благополучні люди, які мають вищу освіту, гарну роботу, достаток. Але факти переконують, що від ризику потрапити у ситуацію торгівлі людьми ніхто не застрахований. До того ж сучасні работоргівці стали значно винахідливішими і почали використовувати більш витончені методи вербування.
Так зазвичай кажуть студенти, до яких приходять з лекціями фахівці громадських організацій з протидії торгівлі людьми. Більшість з них не усвідомлює того, що саме молоді люди від 18 до 25 років становлять групу ризику, адже саме вони - майбутні випускники коледжів і університетів невдовзі зіткнуться з проблемою працевлаштування, чіпляючись за будь-яку можливість заробити гроші.
2. Торгівля людьми – це торгівля виключно лише молодими жінками, яких використовують виключно у сексуальній сфері.
Існує думка, що жертвами торгівців людьми, як правило стають дівчата та молоді жінки. Але багато прикладів свідчать про те, що у ситуацію торгівлі людьми можуть потрапити чоловіки, діти і навіть люди похилого віку. Використовувати їх можуть у різних сферах: на виробництві, у сільському господарстві й т. ін.
Чоловіки становлять приблизно 24%, від кількості осіб, що потрапляють в рабство - це досить великий показник, адже чоловіки менш схильні шукати допомоги, ніж жінки: вони вважають себе сильними і здатними захистити себе, тому пункт перший «зі мною такого не станеться» стосується їх у першу чергу.
3. Вони знали, що їх може очікувати, тож самі й винні.
Люди потрапляють до тенет работоргівців у результаті обману, шахрайства, шантажу, погроз. Навряд чи хтось свідомо погодиться обмежити свою свободу, працювати безкоштовно, жити у поганих умовах, терпіти знущання.
4. Тільки малоосвічені, наївні люди можуть стати жертвами торгівлі людьми.
Більшість постраждалих, що звернулися по допомогу, закінчили технікуми, коледжі, інститути. Тож говорити про низький рівень освіти не можна. Крім того, чимало людей отримують пропозицію з працевлаштування від тих, кому довіряють.
5. Робота у сусідній Росії є менш ризиковою, ніж у Туреччині.
Росія, в очах багатьох українців, досі є «братньою державою», яку навіть важко вважати «закордоном». Відсутність візового режиму, володіння мовою і нібито заможніше життя російських громадян, підштовхує наших співвітчизників погоджуватися на сумнівні пропозиції.
Тим не менш, Росія зараз - основна країна призначення для українських жертв. На її територію припадає 37% потерпілих (дані МОМ 2007-2008 років).
Друге місце займає сусідня Польща (20%). Щоправда підписання договору про легальне працевлаштування між Україною і Польщею дає надію на зменшення ризику потрапляння до тенет работоргівців, але лише за умови, якщо майбутній працівник ретельно перевіряє діяльність фірми і всі необхідні документи (наприклад, ліцензію, копію дозволу на працевлаштування громадян України, трудовий договір зрозумілою мовою тощо).
На третьому місці - Туреччина.
6. Друзі та родичі не можуть бути замішаними у торгівлю людьми.
Друзі, родичі, знайомі – це ті, кому довіряють найбільше. Останнім часом сформовано нову стратегію вербування, коли людину, що працювала деякий час на експлуататора, відпускають за умови, що замість себе вона приведе двох-трьох інших «працівників». Залякані жертви повертаються додому і проводять своєрідну рекламну кампанію серед своїх друзів та далеких родичів. По статистиці, 17% постраждалих були продані в рабство своїми же друзями, партнерами чи колегами.
7. Довести вину і покарати торгівців людьми неможливо.
Торгівля людьми - це кримінальний злочин, що в Україні, як і у багатьох країнах світу, карається ув'язненням від 5 до 15 років із конфіскацією майна. А у деяких державах, наприклад США та Канаді, - довічним ув'язненням.
За 2008 рік було порушено 322 кримінальні справи і винесено 83 вироки за статтею 149 «Торгівля людьми або інша незаконна угода щодо передачі людини» Кримінального кодексу України.
Питання для обговорення:
- Чи змінилась у когось думка після виконання цієї вправи?
- Чим шкідливе існування таких міфів та стереотипів?
14.Вправа «Закінчи речення».
Представники від кожної команди витягають по 2 картки з незакінченими пропозиціями, обговорюють в команді і закінчують варіанти записуючи на аркушах:
- Торгівля людьми - це ...
- Жертвами торгівлі людьми найчастіше стають ...
- Жінки хочуть виїхати за кордон, тому що ...
- Пропонуючи роботу за кордоном, траффікери ...
- Які бувають види експлуатації...
- Основні методи вербування людей - це ...
15. Інформаційне повідомлення: «Якщо Ви вирішили працювати за кордоном: поради фахівців»
У пошуках роботи за кордоном можуть допомогти молодіжні бізнес-центри, численні інформаційні дайджести (ЗМГ, реклама), вищі навчальні заклади і звичайно ж, поради знайомих. Якщо вже знайшли роботу, тоді ...
Спочатку необхідно вийти зі стану ейфорії від перспектив, про які Ви мрієте. Якщо після цього Ваше рішення відносно роботи за кордоном не змінилося, треба розібратися з наступними позиціями. По-перше, звідки Ви отримали інформацію про таку роботу: чи є це джерело надійним; чи влаштовують Вас умови майбутньої роботи.
Переконайтеся, що фірма, яка пропонує роботу, має ліцензію на працевлаштування українських громадян за кордоном, отриману у Міністерстві праці та соціальної політики України.
Поцікавтеся в центрі зайнятості, чи є у фірми позитивний досвід працевлаштування українських громадян за кордоном.
Вимагайте оформлення спеціальної робочої візи - туристична та гостьова візи не дають права на роботу.
Підписаний контракт є обов'язковою умовою працевлаштування. Контракт підписується у 2 примірниках (для кожної із сторін).
Контракт повинен бути написаний зрозумілою для Вас мовою (українською або російською).
У контракті повинна міститися найбільш повна інформація про умови роботи:
- термін дії контракту;
- тривалість робочого дня;
- вихідні дні;
- оплата праці;
- умови проживання;
- медичне страхування;
- повне ім'я та адреса роботодавця;
- умови розірвання контракту.
Уникайте фраз типу: «та інші види робіт», «всі роботи на вимогу роботодавця».
Від'їжджаючи, обов'язково залиште вашій родині, друзям чи родичам якомога точніші координати вашого майбутнього місця перебування (точну адресу та реквізити організації, усі можливі контактні телефони, ваше місцезнаходження - майбутню адресу проживання, координати людини, через яку ви знайшли роботу - менеджера організації, знайомого, який порадив цю роботу). Обов'язково телефонуйте додому.
Після приїзду у країну, де Ви будете працювати, зареєструйтеся в посольстві України - інформація про Ваше перебування допоможе дипломатичним представникам України захистити Ваші інтереси у разі необхідності.
Запитання для обговорення:
- Як ви гадаєте, з якою метою виконували дану вправу?
- Чи отримали ви нову для вас інформацію?
16. Вправа. «Сигнальник»
У цій вправі ми застосуємо прапорцеву сигналізацію.Ми використаємо лише два прапорці – білий і синій. Піднятий синій прапорець означає «так», піднятий білий прапорець означає «ні». Зараз кожний із вас спробує себе у ролі сигнальника. По три ситуації ви маєте розв’язати і повідомити про своє рішення підняттям прапорця. Нагадаю : синій – «так», білий – «ні».
Кожна людина обов’язково повинна
а) виконувати свої обов’язки; (синій)
б) стати донором; (білий)
в) розповсюджувати наркотики. (білий).
Вербувальники, які організовують вивіз людей за кордон
а) завжди є іноземцями; (білий)
б) завжди вдаються до насилля; (білий)
в) входять у довіру до жертви і діють підступно. (синій).
При виїзді для роботи за кордоном у рабську залежність може потрапити
а) тільки той, хто не знає мови країни; (білий)
б) тільки той, хто не звик багато працювати; (білий)
в) за певних обставин будь-хто. (синій).
Торгівля людьми є характерним явищем
а) лише для малорозвинутих країн; (білий)
б) лише для країн Африканського континенту; (білий)
в) для більшості країн світу. (синій).
Торгівля людьми
а) сприяє установленню міжнародних зв’язків; (білий)
б) є порушенням прав людини; (синій).
в) обкладається великими податками. (білий).
Міжнародна спільнота
а) визнає лише легальну торгівлю людьми; (білий)
б) засуджує торгівлю людьми; (синій)
в) дозволяє торгівлю людьми лише між окремими країнами. (білий).
Залучення дітей до створення дитячої порнографії
а) дозволяється за згодою їх батьків; (білий)
б) дозволяється за згодою дітей; (білий)
в) є протизаконним за будь – яких обставин. (синій)
Сексуальна експлуатація дітей
а) дозволяється тільки за згодою їх батьків; (білий)
б) є серйозним порушенням прав людини; (синій)
в) не є злочином, якщо дитина за це отримує гроші. (білий)
При знайомстві через Інтернет
а) не варто зізнаватись батькам про нових знайомих; (білий)
б) обов’язково треба надавати всю інформацію про себе (вік, адресу, номер телефону); (білий)
в) не слід відповідати на листи чи прохання, які викликають у вас почуття сорому чи дискомфорту. (синій).
Телефонувати на телефон довіри можна
а) лише повнолітнім; (білий)
б) тільки у випадку, коли на ваше життя скоєно замах; (білий)
в) у будь-якому випадку, коли ви відчуваєте психологічний дискомфорт. (синій).
17.Вправа « Ми будуємо будинок».
Мета: побудувати будинок як стратегію протидії ганебному явищу протидії торгівлі людьми.
Давайте з Вами побудуємо наш будинок - побудуємо стратегію нашої протидії ганебному явищу торгівлі людьми.
Робота в групах
І гр.
Які зміни в нашій державі, суспільстві, у нашому законодавстві можуть зупинити торгівлю людьми?
ІІ гр.
Що кожен з нас може конкретно зробити для вирішення проблеми?
III гр.
Якими шляхами краще поширювати інформацію про запобігання торгівлі людьми?
Відповіді на запитання на листках у вигляді геометричних фігур (чотирикутника-фундамент; квадрата - стіни; трикутник-дах),клеяться на дошці.
Ми побудували будинок. А тепер давайте розглянемо інформаційні матеріали по попередженню торгівлі дітьми.
18.Вправа «Валіза»
Мета : навчити учнів не потрапляти у руки шахраїв-торговців.
Кожному учаснику тренер пропонує «зібрати валізу» в дорогу (в неї потрібно покласти те, що обов'язково повинен мати кожен, хто відправляється за кордон). Учні записують відповіді на листочках і опускають їх в « уявну валізу».
19.Вправа. «Дешифрування».
А на завершення, шановні учні, пропоную вам скласти фразу. Кожна група отримує однакові набори карток з окремими фрагментами єдиної фрази (ЗУП-ИНІ- ТЬ Р – АБС-ТВО). Всього два слова вам треба скласти , але змісту вони набудуть надзвичайного. І нехай ця фраза стане нашим проханням і нашим наказом всім людям планети. (Команди складають фразу «ЗУПИНІТЬ РАБСТВО»)
20.Підсумок
Мета : отримати зворотний зв′язок від учасників групи.
Дякую вам за активність, за ефективну роботу в групі.
А чи всі можливості ви використали в Україні? Озирніться довкола і ви побачите успішних молодих людей, які самостійно побудували в Україні сімейний добробут, кар’єру, досягли успіхів у навчанні, роботі. Можливо, не все у нас так погано, можливо, варто піти іншим шляхом? Вибір залишається за вами.
-Чи збулися ваші очікування?
- Будьте завжди вільними.
Прошу вас підійти до «Літака» й перемістити свою «валізу» (очікування) вниз на стільки, на скільки збулися ваші очікування від сьогоднішньої зустрічі.