ПРОГРАМА
ДОСЛІДЖЕННЯ готовності учнів 4-х класів до переходу в середню ланку школи
практичного психолога
Актуальність дослідження
Під час навчання в школі дитина долає ті чи інші кризові перехідні етапи, кожний з яких має свою специфіку, свої проблеми, що вимагають особливої уваги шкільного психолога. Одним з таких етапів є перехід із молодшої школи до середньої. Складність цього періоду обумовлена передусім сукупністю тих змін, що відбуваються у внутрішньому світі дітей даного віку.
Перехід на другий ступінь загальної освіти не завжди відбувається успішно. Не всі школярі виявляються психологічно готовими до подолання труднощів адаптаційного періоду, не всі піднімаються в своєму розвитку до рівня відповідності новим, більш високим, ніж у молодшій школі, вимогам.
У початковій школі центральним психічним новоутворенням є субєктність навчальної діяльності, яка має такі характеристики:творчий потенціал, комунікативно-мовленева культура, рефлексія, самостійність., відповідальність, здатність до саморегуляції психологічних процесів, поведінки. Головною умовою формування субєктності навчальної діяльності є перехід від зовнішньої до внутрішньої детермінації життєдіяльності учнів, стимулювання потреби а самопізнанні, саморозвитку.
Актуальність проведення дослідження визначається тим, що цінність освіти в очах сучасних дітей невисока. Це позначається на ефективності навчальної діяльності, що, у свою чергу, має цілий ряд віддалених соціально-психологічних наслідків, з якими суспільство стикається все частіше. Тому для попередження можливих негативних явищ на даному етапі розвитку особистості школяра, виявлення труднощів перед переходом до наступного ступеню навчання, у квітні 2021 навчального року Одеському ліцеї №_____ проведено спеціальне психологічне дослідження готовності учнів 4-х класів до переходу в середню ланку школи.
Мета дослідження. Визначення рівня готовності учнів 4-х класів до переходу в середню ланку школи, порівняння отриманих даних. Подальше використовування отриманих даних у профілактичній, просвітницькій, корекційно-відновлювальної та розвивальної роботи з учнями, педагогами, батьками.
Завдання дослідження.
Об'єкт дослідження дослідження - учні 4-х класів
Предмет дослідження – рівень готовності учнів 4-х класів до навчання в середній школі.
Респонденти. В дослідженні беруть учать всі учні 4-х класів Одеського ліцею, батьки яких дали згоду на здійснення психологічного супроводу.
Гіпотеза:
Для досягнення поставленої мети та перевірки висунутої гіпотези використано наступний психодіагностичний інструментарій:
№ |
Назва методики, автор, джерело |
Спрямованість |
Категорія респондентів |
Для вирішення якого завдання використовується |
1 |
Стандартизована методика для визначення рівня розумового розвитку молодших школярів Е. Замбацявічене |
вимірювання мовленнєвих, математичних здібностей, просторової уяви та пам'яті й розрахований на групове використання |
Учні 4-х класів |
Дослідження рівня готовності до переходу в середню ланку школи |
2 |
Анкета на підставі методики оцінки рівня шкільної мотивації Н.Г. Лусканової |
виявлення рівня шкільної мотивації й загального відношення до навчання |
Учні 4-х класів |
Дослідження рівня готовності до переходу в середню ланку школи |
3 |
Соціометрія, Дж. Морено(Альманах психологічних тестів// Сост. Римские.) |
Вивчення взаємних симпатій між членами групи. Виявлення авторитету членів групи за ознаками симпатій-антипатії. |
Учні 4-х класів |
Дослідження міжособистісних стосунків в групі.
|
4 |
Методика «Короткий переказ» |
Визначення рівня комунікативно-мовленнєвого розвитку. |
Учні 4-х класів |
Дослідження рівня готовності до переходу в середню ланку школи
|
Ефективність роботи щодо визначення готовності четвертокласників до навчання в середній ланці, що її проводить шкільний психолог, багато в чому залежить від того, який саме зміст має поняття «готовність до переходу в середню школу». Згідно з визначенням, що його дає «Робоча книга шкільного психолога» за ред. І. В. Дубровіної, готовність до переходу в середню школу - це:
• сформованість основних компонентів навчальної діяльності, успішне засвоєння програмного матеріалу;
• новоутворення молодшого шкільного віку - довільність, рефлексія, планування, теоретичне мислення;
• якісно інший, більш «дорослий», тип взаємовідносин з учителем та однокласниками.
Вирізняють такі складові готовності до навчання у середній школі:
• успішне засвоєння програмового матеріалу та сформованість основних компонентів навчальної діяльності;
• наявність новоутворень молодшого шкільного віку — довільності, рефлексії, мислення через поняття тощо;
• якісно новий тип взаємовідносин із дорослими та однолітками.
• сформованість уміння вчитися;
• достатній розвиток пізнавальних здібностей, психічних процесів (сприймання, запам'ятовування та осмислення навчальної інформації);
Особливості психічного, особистісного розвитку дитини на межі вікових періодів:
• Відбуваються зміни у психіці дитини.
• Перебудовуються сформовані раніше життєві поняття.
• Завдяки розвитку нового рівня мислення (теоретичного) відбувається перебудова всіх інших психічних процесів: «Пам'ять стає мислячою, а сприйняття — думаючим».
• Навчальна діяльність втрачає своє основне значення у психічному розвитку дітей. Але продовжує бути оцінюваною, важливою, впливовою на інтелектуальну сферу розвитку.
• Якщо в початковій школі діти знайомилися з навчальною діяльністю, то в середній — опановують основи самостійних форм роботи.
Якщо інтелектуально та особистісно дитина не доросла до 5 класу, то замість адаптації виникає дезадаптації. Вона може відбуватися в сфері спілкування з однолітками та вчителями (замкненість, негативістська демонстративність, агресивність, конфліктність чи страхи, неправдивість, залежність, підлабузництво), в родинному спілкуванні чи в навчальній діяльності.
Що ж до труднощів у навчанні учнів 5-х класів, то причини можуть бути такі:
• недостатність підготовки при нормальному і навіть хорошому рівні розвитку мислення та інших пізнавальних процесів;
• значні пробіли в знаннях за попередні періоди навчання;
• психологічні — не сформованість необхідних мисленнєвих дій і операцій (аналізу, синтезу, поганий мовленнєвий розвиток, недостатність уваги і пам'яті);
• слабка довільність поведінки і діяльності — небажання, «неможливість», за словами школярів, «змусити себе постійно займатись».
Перехід учня з початкової школи до школи другого ступеня – це складний етап у житті дитини, який потребує особливої уваги. Складність цього етапу зумовлена, тим, що умови навчання в середній школі пред'являють більш високі вимоги до актуального розвитку учня, підвищують темпи навчальної діяльності. Тому психологічна служба школи вважає доречним надання рекомендацій батькам учнів, класному керівнику та практичному психологу школи.
Таблиця підсумкових показників
Рівня готовності школярів 4 класів до переходу в середню ланку школи
Прізвище, імя учня
|
Мислення |
Мотивація |
км |
Соціометрія |
Рівень готовності |
|||||||||||||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Зведена таблиця результатів загальноміського дослідження на тему:
«Готовність до навчання учнів 4-х класів в середній ланці школи»
Дослідження виконано практичним психологом Одеського ліцею №____
Загальна кількість респондентів:_____ учня___ ____
|
Загальна кількість |
Високий рівень готовності (кількість) |
Середній рівень готовності (кількість) |
Низький рівень готовності (кількість) |
Примітка |
|
|
|
|
|
|
Група ризику:
(з найменшим показником готовності до навчання в середній ланці школи)
1.
2.
3.
4.
АНАЛІТИЧНИЙ ЗВІТ
за результатами дослідження готовності учнів 4-х класів до навчання в середній ланці школи
практичного психолога
ПІП
Проблема дослідження. Під час навчання в школі дитина долає ті чи інші кризові перехідні етапи, кожний з яких має свою специфіку, свої проблеми, що вимагають особливої уваги шкільного психолога. Одним з таких етапів є перехід із молодшої школи до середньої. Складність цього періоду обумовлена передусім сукупністю тих змін, що відбуваються у внутрішньому світі дітей даного віку.
Перехід на другий ступінь загальної освіти не завжди відбувається успішно. Не всі школярі виявляються психологічно готовими до подолання труднощів адаптаційного періоду, не всі піднімаються в своєму розвитку до рівня відповідності новим, більш високим, ніж у молодшій школі, вимогам.
У початковій школі центральним психічним новоутворенням є суб’єктність навчальної діяльності, яка має такі характеристики: творчий потенціал, комунікативно-мовленнєва культура, рефлексія, самостійність., відповідальність, здатність до саморегуляції психологічних процесів, поведінки. Головною умовою формування суб’єктності навчальної діяльності є перехід від зовнішньої до внутрішньої детермінації життєдіяльності учнів, стимулювання потреби а самопізнанні, саморозвитку.
Актуальність проведення дослідження визначається тим, що цінність освіти в очах сучасних дітей невисока. Це позначається на ефективності навчальної діяльності, що, у свою чергу, має цілий ряд віддалених соціально-психологічних наслідків, з якими суспільство стикається все частіше. Тому для попередження можливих негативних явищ на даному етапі розвитку особистості школяра, виявлення труднощів перед переходом до наступного ступеню навчання, у квітні 2021 навчального року в школі № ____проведено спеціальне психологічне дослідження готовності учнів 4-х класів до переходу в середню ланку школи.
Мета дослідження: Визначення рівня готовності учнів 4-х класів до переходу в середню ланку школи, порівняння отриманих даних. Подальше використовування отриманих даних у профілактичній, просвітницькій, корекційно-відновлювальної та розвивальної роботи з учнями, педагогами, батьками.
1.Серед досліджуваних учнів за методикою для визначення рівня розумового розвитку молодших школярів Е. Замбацявічене для молодших школярів було розроблено 4 субтести, які складаються з 40 вербальних завдань, підібраних з урахуванням програмного матеріалу початкових класів.
До складу І субтесту входять завдання, які вимагають від учнів вміння диференціювати суттєві ознаки предметів або явищ від несуттєвих, другорядних. За результатами виконання завдань субтесту можна скласти враження про запас знань досліджуваного.
ІІ субтест складається із завдань, що являють собою словесний варіант виключення «п'ятого зайвого». Дані, отримані при використанні цієї методики, дають уявлення про володіння операціями узагальнення й абстрагування, про здатність досліджуваного виділяти суттєві ознаки предметів або явищ.
III субтест складається з завдання на умови виділення за аналогією. Для їх виконання досліджуваному слід уміти встановлювати логічні зв'язки і відносини між поняттями.
IV субтест спрямований на виявлення уміння учнями узагальнювати предмети, явища.
Таким чином, високий рівень розумового розвитку мають ___ учнів. Середній рівень-__. Суттєво низьких результатів не було але ____ учнів з низьким показником мають не достатньо розвинені інтелектуальні вміння, що свідчить про низький запас знань, не вмінні диференціювати суттєві ознаки предметів, погано володіють операціями узагальнення та абстрагування, погано встановлюють логічні зв’язки і відносини між поняттями.
При виявленні рівня шкільної мотивації та відношення до навчання встановлено, що___ учня мають максимально високий рівень шкільної мотивації, учбової активності. Такі діти відрізняються наявністю високих пізнавальних мотивів, стремлінням найбільш успішно виконувати всі пред’явленні школою вимоги. Вони дуже чітко слідують всім вказівкам вчителя, добросовісні та відповідальні, сильно переживають, якщо отримують незадовільні оцінки чи зауваження педагога.
____ учнів мають добру шкільну мотивацію. Подібні показники мають більшість учнів навчальних класів, які успішно справляються з учбовою діяльністю. Подібний рівень мотивації є в межах середньої норми.
____ учнів - низька шкільна мотивація. Подібні школярі відвідують школу без особливого задоволення, пропускають заняття. На уроках часто займаються зайвими справами, граються. Мають серйозні труднощі в навчальній діяльності.
_____ учнів мають негативне відношення до школи. Такі діти іспитують серйозні труднощі в школі: вони не справляються з навчальною діяльністю, відчувають проблеми в спілкуванні з однолітками, в взаємовідносинах з вчителями. Школа нерідко сприймається ними як ворожа середа, прибуття в якій для них обтяжне. Можуть плакати, проситися додому. В інших випадках можуть проявляти агресивні реакції, відмовлятися виконувати ті чи інші завдання, слідувати нормам, правилам.
Діагностика на визначення рівня комунікативно-мовленнєвого розвитку, через переказ тексту свідчить про середні та високі показники розвитку. Суттєво низьких балів не має.
На високому рівні володіють навиками комунікативно-мовленнєвої сфери____учнів.
На достатньому рівні- ___ учня.
На середньому рівні – ___учнів.
Загальний висновок за результатами діагностики.
На підставі аналізу сформованості всіх психологічних новоутворень робимо висновок про готовність учнів 4-х класів до переходу на II ступінь шкільного навчання.
Висока готовність - учень виконав усі запропоновані завдання на хорошому рівні;( __%). В них сформовані основні компоненти навчальної діяльності, вони добре засвоюють програмний матеріал.
Середня - учень виявив або середній рівень сформованості всіх новоутворень віку; або низький рівень сформованості одного-двох новоутворень при високій сформованості інших;( ___%)
Низька - учень виявив низький рівень сформованості всіх новоутворень віку.(___%)
Рекомендації класному керівнику та педагогам:
Практичний психолог
______________________ __________________
(П.І.Б.) (підпис)
Протокол діагностичного обстеження класу / групи
Дата (строки) проведення ___ _____________________
Мета дослідження ___Діагностика рівня готовності до переходу в середню ланку школи учнів 4-х класів
Характеристика вибірки: У дослідженні приймали участь діти 4-го класу, Одеського ліцею №.
Клас/група:
Кількість дітей (учнів/студентів) _____
Вік від _______ до ______ років. Середній вік ______ років
Результати обстеження:
Високо мотивовані учні-___ (ПІП,.)
Середній рівень мотивації-__(ПІП)
Низький рівень мотивації-__(ПІП0
Мотивація відсутня-_(ПІП)
Високий рівень готовності:-__
Середній рівень готовності:-__
Низький рівень готовності:-__
Рекомендації класному керівнику та педагогам:
• Заохочувати дітей на очах у всього класу. Вміти знайти у відповідях кожного школяра щось особливе.
• Створювати обстановку успіху, вчити радіти перемогам інших і підбадьорювати тих, хто програв.
• Закінчуючи урок, не упустити випадку, щоб перед класом підбадьорювати тих, хто ще не впевнений в собі і малоактивний, побоюється нових вчителів.
Проводити консультування батьків, діти яких мають проблеми з розвитком пізнавальної, мотиваційної сфери. (за участю психолога).
Практичний психолог
______________________ __________________
(П.І.Б.) (підпис)
Картка діагностики готовності учня 4-го класу до навчання в середній школі.
П.І. учня____________________________________________вік________________клас_____
1. субтест. (Продовжи речення)
Чобіт має |
Шнурок
|
пряжку |
підошву |
ремінці |
ґудзики |
У теплих краях мешкає |
Ведмідь
|
олень |
вовк |
верблюд |
пінгвін |
У році |
24 міс
|
3 міс |
12 міс |
4 міс |
7 міс |
Місяць зими ... |
Вересень
|
жовтень |
лютий |
листопад, |
березень. |
В Україні не живе |
соловей |
лелека |
синиця |
страус |
шпак. |
Батько старший за свого сина |
часто |
завжди |
ніколи |
рідко |
іноді |
Час доби |
рік |
місяць |
тиждень |
день |
понеділок. |
Вода завжди ... |
Прозора
|
холодна |
рідка |
біла |
Смачна |
Дерево завжди має ... |
Листя
|
квіти |
плоди |
коріння |
тінь |
Пасажирський транспорт |
Комбайн
|
самоскид |
автобус |
екскаватор |
тепловоз |
Бали________
2. субтест. (Одне слово з п 'яти зайве )
1 |
Тюльпан |
лілія |
картопля |
ромашка |
фіалка. |
2 |
Річка |
озеро |
море |
міст |
болото |
3 |
Лялька, |
ведмедик |
пісок |
м'яч |
лопатка |
4 |
Київ |
Львів |
Вашингтон |
Донецьк |
Рівне |
5 |
Шипшина |
бузок |
каштан |
жасмин |
троянда |
6 |
Курка |
півень |
лебідь, |
гусак |
індик |
7 |
Коло |
трикутник |
чотирикутник |
указка |
квадрат |
8 |
Сашко |
Віктор |
Петро |
Нестеренко |
Миколка |
9 |
Число |
ділення, |
додавання |
віднімання |
множення |
10 |
Веселий |
швидкий |
сумний |
смачний |
обережний. |
Бали____
1.______________________________________
2._______________________________________
3._______________________________________
3-Й субтест.
1 Огірок - овоч
Троянда- бур'ян, роса, садочок, квітка, земля
2. Город - морква
садок - паркан, гриби, яблуня, колодязь, лава
3 Учитель - ученик
лікар - окуляри, лікарня, палата, хворий, термометр
4. Квітка - ваза
птах- дзьоб, чайка, гніздо, перо
5. Рукавичка- рука
чобіт - панчохи, підошва, шкіра, нога, щітка
6. Темний – світлий
Мокрий- сонячний, слизький, сухий, теплий, холодний
7. Годинник-час
Термометр- скло, температура, ліжко, хворий, лікар
8. Машина двигун
Човен- ріка, маяк, вітрило, хвиля
9. Стіл -скатертина
Підлога- меблі, килим, пил, дошки, цвяхи
10. Стілець -деревяний
Голка- гостра, тонка, блискавична, коротка, стальна
Бали____
4.й субтест Яким загальним словом можна назвати ... ?»
Мітла, лопата - |
|
Шафа, диван - ... |
|
Літо, зима - ... |
|
Червень, липень… |
|
Окунь, карась - |
|
День, ніч -…. |
|
Огірок, помідор |
|
Слон, мураха…. |
|
Бузок, рокита - |
|
Дерево, квітка |
|
бали_____
5-й субтест (Н.Г Лусканова)
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
|
10 |
|
Загальна сума балів: |
Питання: 1,2,3,7,9,10 «Так» оцінюються по 3 бали
4,5,6,8 відповідь «ні» — 3 балами.