Заняття з елементами тренінгу «Вирішення конфліктів з використанням відновлювальних практик»

Про матеріал
Ознайомлення з поняттям «конфлікт», видами конфліктів, позитивними та негативними сторонами конфлікту, засобами вирішення конфліктів; формування вмінь безконфліктної поведінки, з урахуванням інтересів та потреб інших; надати основи збереження психологічного здоров’я учасників освітнього простору.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу за темою

«Вирішення конфліктів з використанням відновлювальних практик».

 

Мета: ознайомити з поняттям «конфлікт», видами конфліктів, позитивними та негативними сторонами конфлікту, засобами вирішення конфліктів; формувати вміння безконфліктної поведінки, з урахуванням інтересів та потреб інших; надати основи збереження психологічного здоров’я учасників освітнього простору.

 

 Знайомство. Вправа «Клубок».

Час – 25 хв.

Мета: надання учасникам можливості познайомитися один з одним, створення дружньої атмосфери, вдосконалення навичок уважного слухання.

Матеріали: клубок ниток.

Інструкція:

 Запросити учасників стати в коло. Поясніть, що кожен матиме можливість перекинути клубок ниток незнайомому (або добре знайомому) учаснику, не випускаючи з рук свій кінець нитки. Продемонструйте це: киньте комусь клубок, відрекомендуйтесь та розкажіть коротко про себе, чим цікавитесь, чим полюбляєте займатись. (Не забувайте при цьому тримати кінець нитки в руках). Продовжуйте гру до того часу, доки всі учасники не будуть залучені до «комунікаційної павутинки».

Запитання для обговорення:

  • Що ви можете сказати про «комунікаційну павутину»? (Тягнеться від одного до іншого; інколи може призвести до плутанини).
  • Що станеться, якщо я потягну свій кінець пряжі (Інші відчують деякий тиск).
  • Що відчують інші, коли один з учасників роздратований аба засмучений?

Після цього гра продовжується, але в зворотному напрямку – починає водити той, хто спіймав клубок останнім. Коли він передає клубок іншому учасникові, то намагається згадати його імя та хобі.

Запитання для обговорення:

  • Що ви відчували, коли приєдналися до кола?
  • Що відчуваєте зараз?

 

Очікування учасників. Вправа «Пісочний годинник».

Час - 20 хв.

Мета: з’ясування очікувань і побоювань учасників, а також того, наскільки очікування співпадають із загальною метою тренінгу.

Матеріали: фліп-чарт, маркери, стікери, ручки для кожного учасника.

На фліп-чарті намальований пісочний годинник. Учасники на стікерах пишуть свої очікування від тренінгу, потім підходять до фліп-чарту, читають вголос та прикріплюють до верхньої частини пісочного годинника.

 

 

Визначення поняття «конфлікт». Вправа «Намалюй конфлікт»

Час – 25 хвилин.

Мета: з’ясування поняття «конфлікт».

Інструкція. Визначення поняття «конфлікт»

Матеріали: фліп-чарт, маркери, папір А4 для кожного учасника.

Учасники отримують листки паперу, на яких їм пропонують намалювати картину або будь-який малюнок, який асоціюється з поняттям «конфлікт». Після завершення роботи кожен презентує її, обґрунтовуючи, що саме значить цей малюнок і чим він асоціюється з конфліктом. Фасилітатор записує ключові асоціації на фліп-чарті.

Конфлікт є невід’ємною частиною нашого життя. Конфлікт впливає на формування нашого характеру та світогляду, є ресурсом для нашого розвитку та при умовах  його конструктивного вирішення, взаємовідношень між людьми. В повсякденному житті слово «конфлікт» використовується по відношенню до багатьох явищ – від військових зіткнень та протиставлень різних соціальних груп до побутових непорозумінь. Хоч більшість людей і вважає конфлікт негативним явищем, він може зробити нас сильнішими та мудрішими, виховати нашу волю, допомогти зрозуміти свої якості, зблизити з людьми, які нас оточують. З іншого боку, на емоційному рівні в результаті конфлікту у людини виникає відчуття гніву та роздратування, під впливом чого може з’явитися депресія. В процесу конфлікту людина опирається на свій егоїзм, не звертаючи  увагу на відчуття та думки свого опоненту, але з часом втомлюється, і намагається як можливо скоріше завершити сварку.

 Люди відстоюють свої інтереси по-різному. Існує загальновідомих три методи вирішення конфлікту:

  • підхід з позиції сили – підхід з позиції сили означає примус сторони до дій, яких ви хочете від них домогтися;
  • підхід з позиції права – звернення до закону або адміністративним процедурам;
  • підхід з позиції інтересів – можливість сфокусуватися на проблемі з урахуванням прихованих потреб сторін.

Після дискусії можна підбити підсумки про суть конфлікту, його позитивні та негативні сторони. Конфлікт постійно існує в житті, але наша реакція на нього зумовлена нашим попереднім досвідом. Хоча не сам конфлікт є проблемою, а те, як ми на нього реагуємо Якщо ми вважаємо, що конфлікт є загрозою, то ми реагуємо відповідно. Якщо ж знаємо, що конфлікт може призвести до вирішення протиріч, то відносимося більш конструктивно і спокійно. Крім того, наша реакція на конфлікт залежить від того, наскільки ми вміємо його вирішувати і цьому треба вчитися.

Питання для обговорення:

  • Що спільного мають ваші асоціації з поняттям «конфлікт»?
  • Чому слово «конфлікт» набуває переважно негативного значення?
  • Чому Ви асоціюєте конфлікт з позитивним поняттям?

 

Розуміння причин виникнення конфлікту. Вправа «Історія, розказана Вовком»

Час – 15 хвилин.

Мета: розуміння впливу упереджень та відсутності інформації на виникнення конфлікту.

Інструкція. Вправа «Історія, розказана Вовком»

Матеріали: фліп-чарт, маркери, інформаційне повідомлення «Історія, розказана Вовком».

Фасилітатор пропонує учасникам згадати казку про Червону Шапочку і описати головну героїню (характерні властивості записує на підготовленому фліп-чарті, де зображена Червона Шапочка), те ж саме робить з портретом (характеристиками) Вовка. Після цього фасилітатор читає вголос інформаційне повідомлення «Історія, розказана Вовком» і просить учасників висловити свої думки про головних героїв, почувши інший варіант казки.

Наприкінці, доречно зробити висновок про те, що задача медіатора полягає в тому, щоб детально з’ясувати подробиці конфлікту від обох сторін і залишатися неупередженими.

Питання для обговорення:

  • Які висновки можна зробити за результати цієї вправи?
  • Наскільки влучно можна судити стосовно конфлікту, почувши опис ситуації з однієї сторони? Які проблеми можуть виникати в такому разі?
  • Чи відомі вам побідні казки, в яких один з персонажів був несправедливо обвинувачений?
  • Якою може бути роль медіатора в подібних ситуаціях?

Інформація для фасилітатора «Історія, розказана Вовком»

Ліс був моєю домівкою. Я тут мешкав, тому я дбав про нього. Намагався тримати його в чистоті.

І ось одного сонячного дня, коли я прибирав сміття після туристів, то почув за спиною чиїсь кроки. Я сховався за деревом і побачив маленьке дівчисько, що самовпевнено спускалося по стежці, тримаючи в руці кошик. Я зразу ж запідозрив щось недобре, тому що вона була вдягнута якось чудернацьки — вся в червоному, на голові щось незрозуміле, начебто вона не хотіла, щоб її впізнали. Звичайно я зупинив її, щоб поставити кілька запитань. Я запитав, хто вона така, звідки і куди прямує. Вона почала щось базікати про те, що йде до своєї бабусі та несе їй сніданок у кошику. Власне кажучи, вона здалася мені щирою дівчинкою, але вона була в моєму лісі, до того ж вона виглядала досить підозріло з тим дивним червоним клобуком на голові. Ось я й вирішив дати їй науку, наскільки це серйозна справа вештатись по моєму лісі без попереднього запрошення та ще й в такому кумедному вбранні.

Я дозволив їй продовжувати свій шлях, а сам випередив її і дістався хатинки її бабці раніше. Мені відкрила порядна стара жіночка. Я розповів їй про свою проблему, і вона погодилася, що її онука заслуговує на добру прочуханку. Ми домовилися, що бабця сховається і не буде показуватися, доки я її не покличу. Як ви вже, мабуть, здогадуєтеся, вона сховалася під ліжком.

Коли дівчисько дісталося до хатинки, я запросив її до спальні, де я лежав у ліжку, одягнутий як її бабуся. Дівчисько швиденько зайшла до спальні, така собі розрум’янена, і почала плести щось зовсім нечемне про мої великі вуха. Мені це дуже не сподобалося, але я стримався і сказав, що маю такі великі вуха, щоб краще її чути. Я просто мав на увазі, що хотів більш уважно почути, що вона верзе. Але вона знову почала нести образливу нісенітницю — на цей раз про мої банькуваті очі. Тепер ви маєте зрозуміти, як я ставився до цієї дівчинки, котра попри свою пришелепкувату зовнішність, виявилася такою уїдливою. Але ж я свого часу поклявся завше підставляти щоку, тому нагадав їй, що маю такі великі очі, щоб краще її бачити.

Те, що вона сказала після цього, мене дійсно дістало. Розумієте, я маю дуже проблемні великі зуби. І коли це дівчисько знову-таки нечемно про них відізвалася, я втратив контроль над собою. Я скочив з того ліжка і гримнув на неї, що, мовляв, маю такі великі зуби, щоб краще її було їсти.

Тепер, давайте подивимося правді в очі: чи чули ви колись, щоб який-небудь вовк, що поважає себе, з’їв хоч одну маленьку дівчинку. Відповідь буде «ні» — це всім відомо! Але те дівчисько немов з глузду з’їхало: воно почало бігати по всій хатинці і репетувати немов її ріжуть! А я був змушений ганятися за нею, щоб якось її угамувати. Мені довелося скинути бабцин одяг, але це все тільки ускладнило. Раптом двері з тріском відчинилися — на порозі стояв дроворуб з великою сокирою в руці. Я подивився на нього і негайно зрозумів, що маю ВЕЛИКІ проблеми. Вікно за моєю спиною було відчинено, і я прожогом вискочив в нього.

Цим все і закінчилося. Але, на жаль, бабця ніколи нікому не розповідала мою версію того, що сталося. Через це пішов поголос, що я дуже злий і страшний звір. Всі почали мене обминати десятою дорогою. Не знаю, що сталося з тим дівчиськом у пришелепкуватому червоному клобуку, але мені з тих пір живеться не дуже солодко.

 

Позиції та інтереси. Ситуація «Дві сестри». Схема «Айсберг»

Час – 15 хвилин.

Мета: розуміння інтересів сторін в конфліктів, їх відмінність від позицій.

Інструкція. Ситуація «Дві сестри». Схема «Айсберг»

Матеріали: зошит учасника – матеріали: ситуація «Дві сестри», схема «Айсберг»; фліп-чарт, маркери.

Фасилітатор розказує учасникам ситуацію «Дві сестри» та просить проаналізувати у чому полягає різниця між «позицією» та «інтересом».

На основі ситуації «Дві сестри» тренер пояснює різницю між «позицією» - те, на чому людина наполягає в конфліктній ситуації та «інтересом» - реальна потреба людини. Для наочності можна зобразити схему «Айсберг» та пояснити, за допомогою яких питань медіатор переходить від позицій до інтересів учасників конфлікту.

Інформація для фасилітатора. Ситуація «Дві сестри»

Дві сестри лежать на своїх ліжках у кімнаті, в якій обидві живуть, і сваряться через те, закрити чи підняти фіранки. Одна встає і закриває їх; інша встає та відкриває їх. Їх конфлікт здається нерозв’язним. Заходить їх молодших брат і запитує, що відбувається. Одна сестра говорить, що яскраве сонячне світло заважає їй, так як вона намагається здрімнути. Інша сестра говорить, що вона намагається читати книгу зі свого домашнього завдання, і їй потрібне світло з вікна. Почувши це, молодший брат підходить, вмикає лампу біля ліжка і закриває штору. Обидві сестри задоволені.

 

Позиція

Інтерес

Сестра 1

Відкрити штори

Потрібне світло для читання

Сестра 2

Закрити штори

Хоче заснути, світло заважає

Інформація для фасилітатора. Схема «Айсберг»

 

Газетная бумагаПозиції (вимоги, ЩО люди

кажуть, що вони хочуть… )

Інтереси, потреби,

відчуття (ЧОМУ люди

хочуть, що вони кажуть…)

 

 

Ключ до успіху – переключити дискусію від позицій до потреб та інтересів. Запитати учасників ЧОМУ?

 

Визначення позицій та інтересів. Стратегія «Виграш – виграш»

Час – 15 хвилин.

Мета: ознайомлення зі стратегією «Виграш – виграш», яка сприяє задоволення інтересів обох сторін конфлікту.

Інструкція. Стратегія «Виграш – виграш»

Матеріали: зошит учасника – матеріали: стратегія «Виграш – виграш», ручки.

Фасилітатор презентує учасникам стратегію «Виграш-виграш» (можливо на прикладі рішень для ситуації «Дві сестри»). Учасники об’єднуються в 3 малі групи, де вони обговорюють одну із запропонованих ситуацій, визначають позиції та інтереси сторін, а також можливе рішення «виграш – виграш». Після обговорення учасники презентують свою роботу.

Питання для обговорення:

  • Чи важко вам було знайти інтереси, кожної із сторін? Чому?
  • Чи важко вам було знайти рішення «виграш – виграш»? Чому?
  • Що, на вашу думку, заважає у реальному житті розв’язувати конфлікти, на основі стратегії «Виграш – виграш»?

Інформація для фасилітатора. Стратегія «Виграш – виграш»

Ситуація 1.

Подруга Олі запрошує своїх друзів до себе, щоб подивитися фільм у ніч, коли святкується Хеловін. Фільм починається опівночі. Оля дуже хоче бути разом з друзями, але її батьки не хочуть, щоб вона так пізно виходила з дому. Вони бояться, що з нею щось трапиться.

 

Позиція

Інтерес/Потреба

Оля

 

 

Батьки Олі

 

 

Можливе рішення «Виграш – виграш»:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ситуація 2.

Олександр і Денис – хороші друзі, які проживають поряд один з одним. Їх будинки знаходяться в декількох кварталах від школи. Олександр зазвичай їздить до школи на велосипеді. Таким чином він може довше спати і все ж встигати в школи вчасно. Декілька місяців тому він зламав ногу, і його батькові довелося відвозити його до школи на машині. На цей час він позичив свого велосипеда Денису, щоб той міг їздити на ньому в школу. Тепер, коли нога Олександра зрослася, він хоче повернути свій велосипед, але Денис не віддає його. Він говорить, що, коли він ходить до школи пішки, інші дражнять його. Якщо ж він їде на велосипеді, вони не роблять цього.

 

Позиція

Інтерес/Потреба

Олександр

 

 

Денис

 

 

Можливі рішення «виграш – виграш»:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ситуація 3.

Аня хоче отримати роботу, щоб мати більше грошей на витрати. Її мати не хоче, щоб вона йшла на роботу, тому що думає, що Аня повинна віддавати всі сили заняттям у школі.

 

Позиція

Інтерес/Потреба

Аня

 

 

Мама Ані

 

 

Можливі рішення «виграш – виграш»:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Інформаційне повідомлення. Техніка «Я-твердження»

Час – 20 хвилин.

Мета: формування розуміння способу формулювання власних інтересів у такий спосіб, щоб бути почутим іншою особою.

Інструкція. Інформаційне повідомлення. Техніка «Я-твердження»

Матеріали: сценарій рольової гри; фліп-чарт з презентацією «Я-твердження».

Фасилітатор просить двох добровольців відтворити ситуацію, що описує відмінність між «Я-твердженням» та «Ти-твердженням».

Після першої сценки фасилітатор запитує учнів, що вони помітили з точки зору мовної стилістики, міміки та жестикуляції учасників сценки. Потім, пояснює, що в даному випадку учасники сценки використовували так зване «Ти-твердженням», яке зазвичай передає почуття роздратованості, докору або осуду дій іншої людини. «Ти-твердженням» здебільшого налаштовують людей на так звані захисні та агресивні реакції. Фасилітатор запитує учнів, чи вважають вони, що Лора та Поліна зможуть владнати свій конфлікт. Після обговорення запрошуються добровольців для інсценування сценки №2.

Після цього проводиться дискусія щодо того, в чому полягала різниця між першим та другим діалогами. Фасилітатор презентує учасникам формулу «Я-твердженням» та мету застосування даної техніки в конфліктній ситуації, наводить декілька прикладів формулювання «Я-твердження» (бажано, з власного досвіду). Варто також пояснити, що за допомогою «Я-твердженням» можна передати свої інтереси, почуття стосовно ситуації, не звинувачуючи і не критикуючи при цьому іншу людину.

Питання для обговорення:

  • В чому полягає різниця між першою та другою сценками?
  • Як би ви зреагували, якщо б до вас звернулися так, як у сценці 1? А в сценці 2?
  • Які недоліки застосування «Ти-твердження» під час конфлікту?
  • Які переваги застосування «Я-твердження» під час конфлікту?

Інформація для фасилітатора. Сценарій рольової гри

Сценка №1. «Ти-твердження»

ЛОРА: Не можу повірити, що ти забула взяти з собою наш плакат. Ти така забудько! Завжди запізнюєшся і ніколи нічого не робиш своєчасно! Як же нам тепер робити презентацію?

ПОЛІНА: Але ж ти відмовилася допомагати мені минулого вечора. Через це мені довелося працювати над плакатом до самої ночі, і я ледве не проспала школу цього ранку. Я так поспішала, що забула взяти з собою плакат. Моєї провини тут немає.

Сценка №2. «Я-твердження»

ЛОРА: Поліно, я дуже незадоволена, що в нас немає плакату. Без нього ми не зробимо презентацію. Мені дуже хотілося б, щоб якимось чином ми отримали його ще до обіду.

ПОЛІНА: Мені дуже шкода, що я забула його дома. Я так поспішала сьогодні вранці. Чудово розумію, що без цього плакату ми не зможемо зробити презентацію. Може моя мама зможе завезти його в школу по дорозі на роботу?

Інформація для фасилітатора. Формула «Я-твердження»

Я почуваюся…(власні почуття і переживання стосовно ситуації),

коли ти… (опис конкретних дій співрозмовника, які викликають негативні емоції),

тому що… (пояснення, чому дії співрозмовника викликають такі емоції, висловлення власних інтересів),

ось чому я хочу/бажаю/хотіла б… (бажані зміни в діях співрозмовника).

 

Техніка «Я-твердження» (продовження)

Час – 30 хвилин.

Мета: відпрацювання навички застосування «Я-твердження».

Інструкція. Техніка «Я-твердження»

Матеріали: зошит учасника – матеріали: вправа «Я–твердження, ручки, м’яка іграшка або м’яч.

Фасилітатор пропонує учасникам сформулювати «Я-твердження» до наведених у зошитах ситуацій. Учасники працюють самостійно 10 хвилин.

Після закінчення самостійної роботи, фасилітатор зачитує одне з тверджень та кидає іграшку (м’ячик) комусь із учасників для того, щоб він/вона зачитали свій варіант. Доцільно дати можливість 5-6 учасникам зачитати свої варіанти одного і того ж твердження. Фасилітатор повинен слідкувати, щоб усі частини «Я-твердження» були присутні у формулюваннях учасників. У разі, якщо щось пропущене, фасилітатор пропонує групі покращити варіант «Я-твердження» - додати ту частину, якої не вистачає.

Питання для обговорення:

  • Чому важливо, щоб «Я-твердження» включало усі зазначені вище частини (дивись попередню вправу)? Що буде, якщо пропустити одну з частин «Я-твердження»?
  • Які помилки можна зробити, формулюючи «Я-твердження»?
  • Як застосовує техніку «Я-твердження» медіатор?

Інформація для фасилітатора. Вправа «Я-твердження»

Спробуйте скласти та записати «Я-твердження» для наступних ситуацій:

1. Твій молодший брат постійно розкидає свої речі по кімнаті, тобі доводиться прибирати за ним. Тобі хотілося б, щоб твій брат став охайнішим і сам прибирав за собою.

2. Ти гніваєшся на свого сусіда по парті, вчора ви домовилися, що принесете по два підручники на сьогодні, але він забув. Через це ви були без підручника на математиці, а зараз треба читати уривок з літератури, а книжки немає.

3. Твій знайомий має звичку постійно тебе штовхати, коли до тебе звертається – тобі це набридло, до того ж у тебе болить плече.

3. На уроці фізкультури ви грали два на два в настільний теніс у парі з товаришем. Ваш товариш відбивав усі подачі, навіть коли м’ячик летів на вашу сторону – ніби він грав сам. Вас це дуже образило, адже ви домовилися грати як партнери.

 

Підсумки дня. Вправа «Ми сьогодні»

Час – 10 хвилин.

Мета: підбиття підсумків, пригадування важливих подій минулого дня.

Інструкція. Вправа «Ми сьогодні»

Матеріали: матеріали «Смайлики», фліп-чарт, маркери, ножиці, скотч або клей.

Фасилітатор просить кожного учасника по колу висловитися з приводу того, що цінного він/вона отримали за сьогодні, які нові знання та навички набули. Після цього учасникам пропонується обрати «смайлик», що відповідає їх стану наприкінці дня, та закріпити його на фліп-чарті біля свого імені. Дана вправа дає можливість учасникам оцінити успішність роботи, а тренерам – загальну атмосферу на тренінгу. Вправу бажано проводити після закінчення кожного робочого дня.

Інформація для фасилітатора. Матеріали «Смайлики»

Будь ласка, обери «смайлик», який відповідає твоєму настрою по завершенню сьогоднішнього дня та прикріпи його на фліп-чарті біля свого імені.

 

    5     9     2

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
4 грудня 2019
Переглядів
4261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку