Тренінгові заняття
«Як не стати жертвою злочину»
Мета. Формування уявлення про можливі джерела небезпеки; обговорення і роз’яснення конкретних ситуацій; навчання учнів орієнтуватися в різних обставинах, уміння давати об’єктивну оцінку своєї поведінки; розвиток творчого мислення; формування практичних навичок і вмінь; виховання позитивного ставлення до власного життя, життя оточуючих та негативного до правових порушень.
Обладнання. Папір, маркери, дошка, завдання для груп.
План
-
Представлення теми та очікуваних результатів.
-
«Мозковий штурм» щодо можливих джерел небезпеки.
-
Робота в групах над складанням пам’яток, як уникнути небезпеки стати жертвою злочину та як діяти в небезпечній ситуації.
-
Захист та обговорення пам’яток з практичними елементами.
-
Виведення основних правил поведінки в ситуації небезпеки.
Хід заходу
-
Ведучий повідомляє, що зустріч присвячено проблемі злочинності та практичним питанням, що і як треба робити, щоб не стати жертвою злочину.
Чітко вказує мету та завдання.
-
Ставляться питання на зразок:
-
Як ви гадаєте, чи є дана тема актуальною? Чому?
-
Які види злочинів зустрічаються найчастіше?
-
Які випадки скоєння злочинів характерні для нашого міста?
-
Які категорії населення є найвразливішими?
-
Що сприяє росту злочинності? (На дошці записуються думки).
Ведучий підсумовує сказане, чому дана тема є актуальною, наводячи конкретні дані (можна використати дані свого міста чи району), або надає слово працівникам охоронних органів.
-
Учні об’єднуються в групи і, виходячи із запропонованих ними джерел небезпеки, отримують конкретне завдання:
-
Проаналізувати ситуацію;
-
Вказати всі можливі заходи, як уникнути небезпеки;
-
Практично пояснити, як діяти в небезпечній ситуації.
(При підготовці використовуються ватмани, на яких готується своєрідна пам’ятка та предмети, які реально можна використати в даний момент).
Найчастіше учні вибирають ситуації, що стосуються:
-
Пізнього повернення додому;
-
Проїзду автостопом;
-
Проникнення в житло.
(Ситуації та їх кількість на обговоренні можуть бути різними, залежно від часу, рівня підготовки та організованості учнів).
-
Захист група проводить за планом, практично демонструючи, як та за допомогою чого можна діяти в конкретній ситуації.
-
Підводячи підсумок, робиться загальна пам’ятка щодо вищеобговореного.
Наприклад:
Як уникнути небезпеки?
-
Не провокувати.
-
Не відкриватися незнайомим.
-
Аналізувати ситуацію.
-
Бути пильним.
Як діяти при небезпеці?
-
Нестандартно.
-
Довіряти своїм інстинктам-реакціям.
-
Не думати про шкоду, збитки.
-
Використовувати всі можливі засоби чи варіанти.
-
Тощо
Вірити у свої можливості.
Ведучий підсумовує роботу, і закликає всіх залишити на дереві знань свої враження.
Для цього кожному учневі дається самоклеючий аркуш, вирізаний у вигляді листа, на я кому він пише лаконічну відповідь (залежно від запитання):
-
Що ти найкраще зрозумів у ході роботи?
-
Що ти зможеш зробити у складній ситуації?
-
Який засіб, спосіб для тебе більш прийнятний?
-
Заключне узагальнююче питання може бути довільним.
Поки учні аналізують отриману інформацію і готують свою доповідь (2-3 хв.), вчитель вивішує дерево (намальоване), на стовбурі якого написана тема. Потім кожен учень прикріплює свій аркуш-відповідь до гілочки, тим самим створюючи єдине ціле.