Заняття з факультативного курсу "Екологія"

Про матеріал

Розробка уроку з факультативного курсу «Екологія» за темою "Природа і ми. Глобальне потепління та парниковий эффект" має на меті ознайомити учнів з проблемою парникового ефекту, визначити її причини і можливі наслідки, а також шляхи подолання, актуальні для сучасного світу, розвивати логічне мислення, уміння формулювати і висловлювати власну думку, аргументувати відповідь, толерантно ставитися до думок оточуючих, виховувати любов і повагу до природи, бажання захищати і оберігати її.

Під час уроку проводиться експеримент, якийнаочно демонструє сутність глобального потепління і його руйнівний вплив на довкілля .

Учні виконують завдання, спрямовані на розвиток логічного і критичного мислення. Вони мають аналізувати, порівнювати, робити висновки. Завдання подані в ігровій формі, але є достатньо скландими. Учні мють не завчити поданий матеріал, а самостійно здобути знання. Вчитель тільки направляю школярів, ставлячи їм запитання, які можуть наштовхнути на правильний хід думок.

Робота в групах ("командах") дає змогу приділити увагу вихованню толерантностоі, умінню висловлювати власну думку і вислуховувати думки однокласників, розподіляти обов'язки і разом досягати мети.

Також школярі отримують знання з історії, вивчаючи інформацію про винахідників, що пов'язує екологію з іншими науками

Перегляд файлу

Урок з факультативного курсу «Екологія»

Тема: Природа і ми.

Глобальне потепління та парниковий эффект

Автор: Шаповал Ольга Василівна

Мета: ознайомити учнів з проблемою парникового ефекту, визначити її причини і можливі наслідки, а також шляхи подолання, актуальні для сучасного світу, розвивати логічне мислення, уміння формулювати і висловлювати власну думку, аргументувати відповідь, толерантно ставитися до думок оточуючих, виховувати любов і повагу до природи, бажання захищати і оберігати її.

Клас: 4.

Обладнання: скляна банка, ґрунт, термометр, кришка, настільна лампа, таблиця спостереження за ходом експерименту (додаток А), робочий зошит (додаток Б), картки із назвами команд, зелена та оранжева картки для кожної команди, портрет винахідника Томаса Алви Едісона.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Доброго дня, любі учні! Я рада вітати вас у цей чудовий сонячний день на нашій квітучій українській землі, на великій і красивій планеті Земля.

Розпочати наш урок я хочу віршем, який написав для нас талановитий поет Максим Рильський.

 

Струмок серед гаю, як стрічечка.

На квітці метелик, мов свічечка.

Хавилюють, маюють, квітують поля –

Добридень тобі, Україно моя!

 

- Діти, як ви вважаєте, поет любив природу України? Поясніть свою думку. (Так, поет любив природу України, тому що він з любов’ю і ніжністю описував її.)

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Постановка проблемного запитання.

- Як ви вважаєте, діти, цей вірш написаний паро природу України у якомусь конкретному сторіччі – ХІХ,ХХ, чи сьогоднішньому, ХХІ? Або, можливо, вірш Максима Рильського описує природу нашої Батьківщини у всі часи? (Вірш описує природу України у всі часи.)

- Діти, поміркуйте: з часом природа змінюється, чи залишається незмінною? (Учні висловлюють і аргументують свої думки.)

- Підведіть праву руку ті, хто вважає, що природа з часом змінюється.

- Підведіть ліву руку ті, хто вважає, що природа залишається незмінною.

- Це і буде проблемне питання, на яке сьогодні ми відшукаємо відповідь. А ще ми поговоримо про явище, про яке ви, мабуть, багато разів чули, але хочете дізнатися більш – парниковий ефект.

 

ІІІ. Актуалізація знань.

3.1. Актуалізація знань про планету.

- Діти, розгорніть зошити для сьогоднішнього уроку. Як завжди, ми будемо працювати в них, а в кінці уроку складемо їх у нашу екологічну папку.

Любі учні, ви знаєте, що сьогодні жителі планети Земля стали активними покорителями космосу. Люди вже побували на Місяці і збираються відвідати Марс.

- Об’єднайтеся у групи так, як ми робимо це кожного уроку.

(Учні об’єднуються у групи по 5 учнів: «Піфагор», «Аврора», «Альфа і Омега», «Афіна», «Геліос».)

- Повторимо Золоті правила роботи в групі:

 

- Висловлюйте свою думку і поважайте думку товариша.

- Обговорюйте проблемні питання пошепки, щоб не заважати іншим групам.

- Будьте дуже уважними.

- Капітан тримає картку із назвою команди.

- Якщо команда готова дати відповідь, капітан показує зелену картку, якщо команді потрібна допомога – оранжеву.

 

- Виконайте завдання номер 1. Складіть розповідь про нашу планету для космонавтів, які летять у далекі Галактики. На це у вас є 3 хвилини.

(Виконання завдання учнями.)

- Діти, час закінчився. Капітани кожної групи, виходьте до дошки. Зачитайте ваші відповіді.

(Капітани зачитують відповіді.

Наш дім – планета Земля.

На нашій планеті є річки, моря і океани, рівнини і гори.

Наша планета прагне бути чистою, красивою і здоровою.)

- Молодці, усі команди впоралися із завданням!

 

3.2. Актуалізація знань про екологію.

- Діти, згадайте, що таке екологія?

(Учні висловлюють свої думки, актуалізують знання, отримані на попередніх уроках.)

- Подивіться на завдання 2. Питання того, що саме слід називати екологією, хвилювало людей здавна. Навіть великий детектив Шерлок Холмс, коли розслідував одну зі своїх справ, знайшов записи відомого британського вченого. Нажаль, із плином часу записи не збереглися повністю. Що могло бути написано у блокноті генія?

(Учні висловлюють свої думки.)

- Отже, яку відповідь ми запишемо?

(Учні складають спільну відповідь. Наприклад:

Екологія – це наука, яка вивчає взаємовідносини між усіма жителями планети Земля, від найменших до найбільших, і природні умови усіх куточків планети.)

- Діти, як ви вважаєте, а що ж таке клімат?

(Учні висловлюють свої думки. Приблизна відповідь:

Клімат – це погода у певній місцевості протягом великого відрізку часу.)

- Запишіть відповідь.

 

IV. Робота за темою уроку.

4.1. Робота з терміном «Зміни клімату».

- Подивіться на завдання 3. Знаючи, що таке клімат, як би ти поясним Шерлоку Холмсу, що таке зміни клімату?

(Учні висловлюють свої думки. Приблизна відповідь:

- Зміни клімату – це суттєва зміни погоди у певному місці планети.)

- Діти, як ви вважаєте, якщо минулої весни у нашій країні випав сніг у квітні – це можна вважати зміною клімату? Чому?

(Ні, не можна, тому що це одиничний випадок.)

  • А можна вважати зміною клімату танення льодовиків у Арктиці?

(Так, можна, тому що це продовжується багато років.)

 

4.2. Практична робота. Експеримент. Робота з терміном «Парниковий ефект».

- Зараз ми підходимо до найцікавішої частини нашого уроку. Ми проведемо науковий експеримент і дізнаємося, що таке парниковий ефект.

- Щодня ми бачимо, як людина змінює природу: будує міста, осушує болота, навіть будує острови. Але все це має не тільки гарні наслідки, а може мати також і погані, шкідливі. Які шкідливі наслідки діяльності людини ви можете назвати?

(Вихлопні гази, забруднення повітря, водойм, ґрунтів.)

- Подивіться на завдання 4. Прочитайте уважно інструкцію.

- На дошці ми бачимо таблицю для запису результатів експерименту. Камілла, виходь до дошки. Капітан команди «Аврора» буде записувати результати експерименту.

 

- На дні банки треба ми бачимо ґрунт, насипаний шаром 3 см. Ставимо в ґрунт вертикально термометр, накриваємо прозорою кришкою (склом) і встановлюємо лампу на висоті 20-30 см. Використовуємо лампу розжарювання, тому що лампа денного світла не дасть намтепло.

- А що ж ми змоделювали?

- Ґрунт – це поверхня нашої планети. Лампа – це Сонце, джерело тепла і світла. А кришка – це і є ті шкідливі гази, які піднімаються від землі вгору і окутують нашу планету, а в деяких великих містах навіть утворюють смог.

- Камілло, запиши показники термометра, не вмикаючи лампу ( 18 градусів).

- Вмикаємо лампу і спостерігаємо за показаниками термометра протягом 15 хв. Показники термоментра будемо записвати щохвилини.

 

- А поки експеримент триває, давайте поміркуємо над завданням 5. Шерлок Холмс серйозно замислювався над проблемою парникового ефекту. Він навіть виділив цій темі сторінку свого блокноту. На жаль, місіс Хадсон розлила чай саме на цю сторінку. Як ти вважаєш, що міг написати знаменитий детектив?

- Які причини парникового ефекту ми можемо назвати?

(Відповіді учнів: робота технічних пристроїв, які працюють на твердому і рідкому паливі і забруднюють повітря шкідливими викитдами, забруднення водойм нафтою і відходами виробництва, забруднення ґрунтів речовинами, які використовують у сільському господарстві.)

- Які ж наслідки парникового ефекту?

(Відповіді учнів: зміна клімату на свій планеті. Це буде впливати на всіх жителій Землі. Наприклад, якщо розтануть айсберги і вода затопить острови та частини материків, зникнутьт багато видів рослин і тварин, підуть під воду міста.)

 

- Повернемося до нашого експерименту.

- Камілло, зачитай, будь ласка, результати.

1 хв, - 18 градусів, 2 хв – 18 градусів, 3 хвилини – 19 градусів, 4 хв – 10 градусів, 5 хвилин – 19 градусів, 6 хвилин – 20 градусів, 7 хв – 20 градусів, 8 хв – 21 градус, 9 хв – 21 градус, 10 хв – 21 градус.

- Запишіть результати до таблиці у ваших зошитах.

 

- Продовжуємо міркувати далі. Подивіться на завдання 6.

- Як ви вважаєте, коли вплив людини на природу сильніший – у часи Шерлока Холмса або сьогодні? Обґрунтуйте свою думку.

(Вплив на природу більший сьогодні, тому що людей на планеті стало більше, люди освоїли більше територій, будують більше заводів, фабрик, використовують більше машин та інших технічних засобів, які працюють на паливі, що викидає в повітря шкідливі речовини, більше забруднюють воду відходами виробництва, погіршують стан ґрунту.)

- Запишемо відповідь.

- Повернемося до результатів експерименту.

Камілло, зачитай, будь ласка, результати.

11 хв – 22 градуси, 12 хв – 22 градуси, 13 хв – 23 градису, 14 хв – 23 градуси, 15 хв – 24 градуси.

 - Знімамо кришку. Лампу не вимикаємо.

- Запишіть результати спостережень у свою таблицю.

- Діти, подивимося знову на термометр. Поки ви записували, тепло вийшло з банки, і температура знизилася до 21 градусу. Про що це нам каже?

(Відповідь учнів: це доводить, що шкідливі гази, які окутують планету, не випускають з неї тепло, і тому температура на Землі підвищується. А якщо їх не буде, то і температура підвищуватися не буде.)

Запишіть в зошит висновок експерименту.

 

V. Усвідомлення і узагальнення знань.

- Діти, подивіться на дошку. И бачите портрет вченого, який зробив величезний внесок у боротьбу з парниковим ефектом. А його винаходи оточують нас всюди. Ось і зараз, коли на вулиці похмуро, у нас в класі за допомогою його винаходу є світло. Хто це і про який винахід я розповідаю?

(Відповіді учнів: цей винахід – електрична лампочка.)

- Електричну лампу, або, як її ще називають, лампу накалювання (або лампу розжарювання) винайшов видатний учений Томас Алва Едісон.

- Подивіться на завдання 7. Уявимо, що ми прийшли в Галерею слави вчених, які своїми винаходами допомогли людству в боротьбі з парниковим ефектом.

- Першим ми бачимо портрет відомого винахідника. Це – Томас Алва Едісон. Поясніть, як його винахід допоміг зменшити парниковий ефект?

(Відповіді учнів: Томас Алва Едісон винайшов лампу накалювання. З винаходом лампи люди стали використовувати для освітлення своїх помешкань і робочих місць електрику, а не свічки і дрова, а отже, почали менше спалювати деревини і вугілля, робити менше шкідливих викидів у повітря. Також електрика – це відновлювальне джерело енергії. Використання електрики не руйную природу, не знищує її багатств.)

- Запишіть свою відповідь.

- Подивіться на наступне завдання. Яким чином допомогли природі винахідники електротранспорту?

(Відповіді учнів: Винахідники електротранспорту допомагають зменшити викиди у повітря шкідливих речовин, які окутують нашу планету, і цим самим – зменшити парниковий ефект. Також електротранспорт дозволяє не використовувати нафту, газ і вугілля, а значить, не завдавати шкоди природі видобутком і переробкою цих речовин.)

- Запишіть відповідь.

- Діти, а який саме електротранспорт замінює той, що потребує вугілля, нафту і газ?

(Відповіді учнів: Електровози та електрички замінили паровози, що потребують вугілля або дрова трамваї та тролейбуси – автобуси, електромобілі – звичайні автомобілі, що їздять завдяки бензину або газу.)

 

VI. Підведення підсумків уроку.

1. Робота в командах.

- А зараз, любі учні, знову об’єднайтесь у команди. І перед вами завдання 8. Поміркуйте і запишіть, яким чином ми можемо зупинити зміни клімату і, зокрема, глобальне потепління, зумовлене парниковим ефектом. На виконання завдання у вас є 5 хвилин.

(Учні працюють у командах.)

  • Час закінчився. Я прошу до дошки капітанів команд із відповідями.

(Капітани команд зачитують відповіді. Приблизна відповідь: Сьогодні люди можуть використовувати більше відновлювальні джерела енергії, наприклад, переходити на електротранспорт, більше їздити на велосипеді.)

  • Дякую капітанам за відповіді і командам за злагоджену роботу.

 

2. «Інтерв’ю».

- Наш урок завершується. Я дістаю мікрофон і, як і кожного уроку, кожен із вас говорить, що нового він дізнався, що йому сподобалося найбільше і що він хотів би дізнатися ще.

(Учні висловлюють свої думки.)

- Любі учні, я вдячна вам за чудовий урок, за вашу роботу і бажання дізнатися нове. Сподіваюсь, наступний урок буде таким же цікавим. Дякую за увагу.

Додаток А

 

Температура, °С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1   2   3   4   5   6   7   8   9  10  11  12  13  14  15 

Час, хв

Таблиця спостереження за ходом експерименту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Оля\Desktop\1455499399_9-y.jpgЗавдання 1.  Склади розповідь про нашу планету для космонавтів, які летять у далекі Галактики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Оля\Desktop\Detective-Sherlock-Holmes-Coloring-Page-for-Kids.jpgЗавдання 2. Шерлок Холмс розслідував справу, і знайшов записи відомого британського вченого. Нажаль, із плином часу записи не збереглися повністю. Що могло бути написано у блокноті генія?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 3. Знаючи, що таке клімат, як би ти поясним Шерлоку Холмсу, що таке зміни клімату?

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Оля\Desktop\798760044.gif

 

Завдання. Щоб зрозуміти, що таке парниковий ефект, проведи дослід. Результати запиши.

1) На дно банки треба насипати ґрунт, шаром 2-3 см. Постав в ґрунт вертикально термометр, накрий прозорою кришкою (склом) і встанови лампу на висоті 20-30 см (Використовуй лампу розжарювання).

2) Запиши показники термометра, не вмикаючи лампу.

3) Увімкни лампу і спостерігай за показаниками термометра протягом 15-15 хв. Показники термоментра запиши щохвилини.

4) Зніми кришку і продовжуй спостереження.

Температура, °С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1   2   3   4   5   6   7   8   9  10  11  12  13  14  15 

Час, хв

5) Зроби висновки.

 

Поясни, чому підвищується температура? Порівняй це з парниковим ефектом на планеті.

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Оля\Desktop\Detective-Sherlock-Holmes-Coloring-Page-for-Kids.jpgЗавдання 5. Шерлок Холмс серйозно замислювався над проблемою парникового ефекту. Він навіть виділив цій

темі сторінку свого блокноту. На жаль, місіс Хадсон розлила чай саме на цю сторінку. Як ти вважаєш, що міг написати знаменитий детектив?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Оля\Desktop\Empire-state-building_104478.jpg Завдання 6. Як ти вважаєш, коли вплив людини на природу сильніший – у часи Шерлока Холмса або сьогодні? Обґрунтуй свою думку.

 

C:\Users\Оля\Desktop\1455834039_13-y.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 7. Уяви, що ти прийшов в Галерею слави вчених, які своїми винаходами допомогли людству в боротьбі з парниковим ефектом.

C:\Users\Оля\Desktop\thomas-edison-coloring-page.gifПершим ми бачимо портрет відомого винахідника. Це - Томас Алва Едісон. Поясни, що він винайшов і як це допомогло зменшити парниковий ефект?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Яким чином допомогли природі винахідники електротранспорту?

 

 

C:\Users\Оля\Desktop\e1d0991fd584174a8b9657008dc40db4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 8. Склади правила для боротьби з парниковим ефектом, які ти можеш виконувати в школі і вдома. Придумай слоган для боротьби з парниковим ефектом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Оля\Desktop\gir-holding-tree-and-bucket-coloring-page.png

 

C:\Users\Оля\Desktop\boy-planting-a-seedling-coloring-page.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Desktop\енергія і середовище\PB222821.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Desktop\енергія і середовище\PB222835.JPG

 

 

 

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
963
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку