Фонетична ритміка — це система рухових вправ, у яких різні рухи (корпуси, голови, рук, ніг) поєднуються з проголошенням певного мовного матеріалу (фраз, слів, складів, звуків) . Розробка заняття з фонетичної ритміки стане в нагоді вчителям - дефектологам, логопедам, батькам.
Тема. Дихальні вправи. Темп. Звуки А-О-У. Ритм. Зміна сили голосу. Звуки Т-Д, П-Б. Звуки М,Н,Д. Звук Л. Інтонація.
Мета. Розвивати мовне дихання. Закріплювати навички діафрагмального дихання. Розвивати здатність до самоконтролю мовлення. Закріплювати вміння виражати свої емоції різними інтонаційними засобами. Стимулювати формування та закріплення навичок вимови шляхом використання рухів.
Устаткування. Барабан, таблички, картинки, іграшки.
Хід заняття.
І. Організаційна частина.
ІІ. 1. Дихальні вправи.
2. – вдих носом , на видиху кажемо па _______.(рука на діафрагмі, живіт утягуємо)
3. Вдих – У____
Вдих – У______Ф_____. Заморилися .
ІІІ. Темп. Зміна сили голосу.
Діти стоять по колу.
1. Розмірено стукає – діти ідуть в такт барабана;
а) говорять нормальної сили – па-па-па…
2. Швидше стукає – діти швидше ідуть по колу;
б) гучно стукає, діти гучно стукають ногами і голосно говорять ПА-ПА-ПА…,
в) тихо стукає – діти говорять тихо па-па-па…
3. Ще швидше – діти біжать по колу;
4. Сильно стукає – діти зупиняються.
ІV. Звуки П-Б, Т-Д.
А) Робити удари вперед (як бокс) – па-па-па …
Розслаблено нахилитися вперед, опустити руки до ніг: ба,ба, бум!
Б) Стрільба з автомату: тата тата…
Нахил до ніг – да-да-да, дай.
V. Звуки М, Н, Д.
а) - М_____- контролювання.
- М _____ - виконання рухів.
- А _____М_____ - від а до м.
- М_____А_____ - від м до а.
- М_____А_____- гладимо ліву руку.
- М_____А_____М_____А_____
- МАМА – погладжуємо ліву руку.
- ТАТО - кулаками різко ударити в талію
а) м_____, н_____, а______н_____- рухи на звук;
б) м_____ - рухи звука м;
м_____ яч – рухи звука м переходять в ч.
дай м’яч – на – рухи
в) діти по черзі дають м’яч і кажіть:
- Катя, дай м’яч! - На.
VІ. Зміна сили голосу.
а) Підкинули м’яча – опа!
б) підкидання м’яча вище – нижче – від голосна до тихо;
в) малюючи коло руками змінюємо голос.
VІІ. Звук Л. ла-ла-ла… рухи
VІІІ. Інтонація. Гра «Собака і кішка».