Мета даної розробки показати важливість гендерного виховання та формування гендерної культури у школярів - шестикласників, усвідомлення ними того, що вони є рівноправними у можливостях самореалізації, самовираження, самоствердження, виконання різних соціальних ролей незважаючи на різні фізіологічні, психологічні та індивідуальні особливості.
2 заняття
Тема:Гендерні стереотипи.
Мета: поширити знання дітей про гендерну рівність, познайомити з новим терміном «гендерні стереотипи»;
розвивати навички роботи в групі, вміння логічно мислити та аналізувати, обґрунтовувати свою думку;
виховувати розуміння того, що хлопчики і дівчатка, жінки і чоловіки хоча й різні, але повинні мати рівні можливості та права.
Обладнання: аркуші паперу, маркери.
Хід заняття
Шановні шестикласники та шестикласниці! Давайте пригадаємо нові слова , вирази та їхні значення з минулого нашого заняття.
(Відповіді учнів та учениць).
Можливо, після першого заняття у когось з вас виникло питання: «А чому існує гендерна нерівність? Що є її причиною?» Отже, мета сьогоднішнього заняття:
- дізнатися, що таке гендерні стереотипи;
- визначити вплив стереотипів на людину;
- визначити шляхи подолання гендерних стереотипів.
Давайте послухаємо з вами дві особи, які відповідають на одне й те ж саме запитання холодного морозного вечора: «Чому ти без шапки?». Перша особа каже: «Навіщо мені шапка? Для мене холод не страшний». Відповідь другої особи: «Я не ношу шапки, вона псує мені зачіску». Скажіть, будь ласка, чи можете ви визначити з відповідей, хто з них - хлопчик, а хто – дівчинка?
(Міркування дітей).
Мабуть, одразу після почутого ви подумали, що «всі хлопці не бояться морозу», а «всі дівчатка турбуються про свою зовнішність». Але поміркувавши, ми вирішили, що і перша, і друга відповідь можуть належати і хлопчикам, і дівчаткам. Тоді, чому ж перша думка була хибною? Напевно тому, що ви дуже часто чуєте судження про те, якими мають бути хлопчики і дівчатка, чоловіки і жінки в певних життєвих ситуаціях. Ці узагальнені судження (думки) називаються стереотипами (грецькою «stereos» - твердий і «typos» –відбиток). Тобто, стереотип – це узагальнення, за яким риси і характеристики, властиві частині групи, поширюються на всіх людей у групі.
А якщо ми пригадаємо ситуацію, з якої розпочали наше заняття, то ми можемо також говорити і про гендерні стереотипи – тобто стійкі для певного суспільства в певний історичний період уявлення про відмінності між чоловіками і жінками, хлопчиками та дівчатками, про їх місце і роль у сім’ї та суспільстві.
Давайте пригадаємо деякі гендерні стереотипи, які, на жаль, є досить розповсюдженими в наші дні.
(Вчитель(ка) називає стереотипи, а учні та учениці коментують їх).
Отже, ви самі помітили, що такі судження, а ще їх можна назвати гендерні стереотипи, не стосуються всіх дівчаток чи хлопчиків нашого класу, а отже є хибними. Саме такі хибні судження впливають на вас з дитинства, адже ви часто їх чуєте вдома, вони транслюються і по телевізору. Саме вони є однією з причин гендерної нерівності у нашому житті та суспільстві.
Стереотипи виникають під впливом різних причин в певні історичні періоди і, на жаль, передаються з покоління в покоління. Небезпечність існування гендерних стереотипів в тому, що вони заважають людині знайти своє місце в житті, реалізувати свої таланти й здібності. Наприклад, ще донедавна військова справа вважалась суто чоловічою і серед військових не було місця жінкам. Так само дивиною були вихователі-чоловіки у дитячих садках, ця професія вважалась суто жіночою. Але не слід забувати, що ми всі від народження різні. І, можливо, є дівчатка, які мріють про кар’єру мореплавця чи військового, а також і хлопці, мрія яких – працювати з дітьми.
Отже, стереотипи потрібно долати, потрібно вчитися аналізувати їх і змінювати і все заради того, щоб кожна людина стала самодостатньою особистістю.
І наостанок нашого заняття я пропоную вам гру «Країна без гендерних стереотипів». Ваше завдання – уявіть собі , що ви є першими жителями нової країни. Ви не можете жити з гендерними стереотипами своєї країни, напишіть у групах, які гендерні стереотипи слід здолати і забути про них назавжди.
(Діти виконують поставлене завдання).
Дякую всім за роботу. А тепер візьміть мікрофон і доповніть, будь ласка, речення:
«Я дізнався/ дізналася ....»
«Мені сподобалось...»