Заняття з малювання патріотичного спрямування для дітей середнього дошкільного віку (5-й рік життя) з використанням електронного додатку журналу «Джміль». «Гарна калина, як рідн

Про матеріал

Про матеріал:

Заняття з малювання патріотичного спрямування для дітей середнього дошкільного віку (5-й рік життя) з використанням електронного додатку журналу «Джміль». Знайомити дітей з народним символом – калиною, із символічним значенням калини в українській народній творчості та національних традиціях; узагальнити і розширити знання дітей про народний символ України – калину, ; виховувати цікавість до народної творчості, любов до рідної країни; допомогти дитині усвідомити свою приналежність до рідного народу, його історії, культури, традицій.

Перегляд файлу

Про матеріал:

Заняття з малювання патріотичного спрямування для дітей середнього дошкільного віку (5-й рік життя) з використанням електронного додатку журналу «Джміль». Знайомити дітей з народним символом – калиною, із символічним значенням калини в українській народній творчості та національних традиціях; узагальнити і розширити знання дітей про народний символ України – калину, ; виховувати цікавість до народної творчості, любов до рідної країни; допомогти дитині усвідомити свою приналежність до рідного народу, його історії, культури, традицій.

 

Заняття з малювання патріотичного  спрямування для дітей середнього дошкільного віку (5-й рік життя) з використанням електронного додатку журналу «Джміль».

 «Гарна калина, як рідна ненька Україна

                         Задорожна Людмила  Віталіївна 

                            Шосткінський дошкільний  навчальний   

                             заклад (ясла-садок) № 2 «Іскорка»  

                       Сумської область. Вихователь.  

Мета: продовжувати  познайомити дітей з народним символом – калиною, із символічним значенням калини в українській народній творчості та національних традиціях; узагальнити і розширити знання дітей про народний символ України – калину, читаючи легенди, вірші та пісні; вчити дітей малювати калину, вірно передавати форму та колір; розвивати пізнавальний інтерес до обрядів, звичаїв Батьківщини, окомір,вміння спостерігати та передавати в малюнку гроно калини,листя складної форми; виховувати цікавість до народної творчості, любов до рідної країни; допомогти дитині усвідомити свою приналежність до рідного народу, його історії, культури, традицій.

Матеріали та обладнання: інтер’єр українського подвір’я, хати, кетяги калини,мультимедійна дошка, мультимедійні презентації  електронного додатку журналу «Джміль», кошик з кетягами калини, великий аркуш паперу для спільної роботи, фарби, магнітофон,

Хід заняття

I. Організаційний момент.

Вихователь:

У нас сьогодні дуже багато гостей.

Діти, давайте до них привітаємось.

Вихователь. Тільки сонечко зійде,

                       Зазирне в вікно світанок

                   До вікна ми підійдемо

                   І промовим : «Добрий ранок!»

                   Доброго дня вам, любі малята,

                   Хлопчики милі мої і дівчата.

                   Щирою посмішкою я вас вітаю,

                   Доброго настрою на весь день бажаю.

                  Хай на милих ваших личках

                   Привітні розцвітуть усмішки.

                   Вліво, вправо поверніться

                   І сусідам посміхніться.

                   За руки один одного візьмемо –

                   І дружно привітаємось –

                   Добрий день!

Сюрпризний момент. (Назустріч дітям виходить дівчинка. (хтось із дорослих).)

Доброго дня, любі малята й шановні гості! Щиро вітаємо вас у моїй світлиці. Ви, мабуть, звернули увагу на чудові вишивки на сорочках, скатертинах, рушниках,іграшки,посуд.

Вихователь. Хто ти, дівчинко маленька?

Дівчинка. Українка молоденька.

Вихователь. А як тебе звати?

Дівчинка. Щоб дізнатись, як мене звати, треба загадку вам відгадати.

                  Хатою у садочку,

                  у зеленому віночку ,

                  У червоному намисті,

                  дівчинонька чепуриться.

                  І збігаються всі діти,

                  щоб на неї подивитися.

                  За намисто кожен смик,

                    та й укине на язик.         (Калина )

Дівчинка. Відгадали. Мене звати Калина.

 II. Основна частина.

Вихователь. А ви загадки про калину знаєте?Дівчина підготувала загадки і просить відгадати їх.

Відгадування загадок про калину

1. Та гірка вона все літо.

    Припече мороз – вона

    Стала добра й смачна.

2. У вінку зеленолистім,

    У червоному намисті

    Видивляється у воду

    На свою хорошу вроду.

3. Червона, й соковита,

    Та гірка вона все літо.

    Припече мороз –

    Стала добра й смачна.

4. Кущем красивим вона росте,

    І білою парасолькою цвіте.

    Дозріє червоною, як малина,

    Але цей гірка …

5. Хто ж ті ягоди не знає,

   Від застуди їх приймає.

   На кущах вони висять,

   І, як маків цвіт, горять.

   Тільки це не є малина.

   Що за ягода…

Дівчинка. Бачу, багато ви про мене загадок знаєте. Тож запрошую вас у свою світлицю.

(Діти заходять до світлиці,стилізовану під українське подвір’я розглядають інтер’єр)

Вихователь. Сьогодні я розкажу вам про те, як калина пов’язана з традиціями нашого народу, про те, що вона уособлює в народних повір’ях, переказах, загадках, прислів’ях. Ми згадаємо вірші, легенди та пісні, присвячені калині. Дізнаємось про символічне значення калини для українського народу. Адже кожному, хто любить свою Батьківщину, варто цікавитися й пишатися його звичаями, робити все, щоб вони зберігалися, як дорогоцінний скарб, і переходили від покоління до покоління.

Вихователь. Як зветься наша Батьківщина?

Бесіда-розповідь "Наша країна – Україна"  (з використанням мультимедійних  презентації з журналу «Джміль»  «Наша країна – Україна».№2,2015)

Вихователь. Так, наша Батьківщина це Україна.   Україна — край, де ми народилися живемо, де жили наші предки. Україна – це Батьківщина для всіх людей, які живуть на її території. Україна – наша земля, наш рідний край. Україна... вона в усьому, що нас оточує: в річках, в морях, в горах, в містах, в зорях, у кожному камінчику, деревці. Україна – це й зелена трава у дворі вашого дому, по якій можна бігати, сидіти, лежати й дивитись на небо, як там пливуть білесенькі хмаринки. Усе це — наша Батьківщина. Україна — мирна держава, її народ хоче жити в мирі.  Україна — країна  багата  і вільна. Ми називаємо Україну нашою Батьківщиною. Батьківщина – це найкраще і найдорожче  місце  у світі. Усі ми любимо українську  співочу  мову, прекрасних наших людей, чарівну природу, щедру землю,                                  Людей які   живуть   на  Україні  називають українцями. Любов до Батьківщини оспівували і у віршах, і в піснях.

Вихователь. У кожної держави є державні та народні символи.

Назвіть державні символи нашої держави.

Назвіть народні символи нашої держави.

Калина – народний символ нашої держави.

Бесіда – розповідь «Символічне значення калини» "  (з використанням мультимедійних  презентації з журналу «Джміль»  «Калина – символ України».№5,2015)

Калина... У будь-яку пору року цей кущ дивує нас: влітку — пишною кучерявою зеленню, восени — барвистим листям та намистечком ягід; взимку вони на фоні снігу червоніють, мов кров, приваблюючи пернатих гостей — птахів, які ніколи не знехтують поживитися смачними калиновими плодами.

В українському народі калину шанували з прадавніх часів. Калина для наших пращурів уособлювала рідний край, рідну домівку. Калинові грона вишивали на рушниках, сорочках, скатертинах. Коли козак вирушав у дорогу, мати неодмінно напувала його калиновим чаєм та давала із собою хліб з калиною. Раніше не було в селах такої хати, біля якої не росла б пишна калина. Навесні дівчата прикрашали коси калиновими квітами. А коли достигали калинові ягоди, їх вішали попід стріхою. Йдеш селом, а хата неначе в коралах, червоніють густими намистинками до пізніх заморозків.

В Україні існував гарний звичай: коли в сімї народжувалася дівчинка – обов’язково саджали кущ калини біля хати, щоб була вродливою.

Весільний коровай теж не обходився без калини: калинове гроно мало лежати на короваї як символ вірності й кохання.

Калину дбайливо охороняли. Нестерпне знущання над нею вкривала людину ганьбою. І це зрозуміло: адже калина уособлювала саме життя. Іноді калину вважали символом крові, вогню, сонця. Здавна вважалося, що вона пов’язує світ мертвих зі світом живих. Отже, про калину можна говорити і як про символ єднання народу: живих із тими, що відійшли в потойбіччя, і тими, котрі ще чекають на своє народження.

Червону калину шанували й за її цілющі властивості. Дотепер ця рослина популярна в народній медицині як лікарська, що здатна зцілювати від багатьох застудних хвороб, регулювати тиск, очищати кров.

Вихователь. Багато віршів, пісень, висловів присвячені калині. Люди придумали легенди про калину. Але ніхто не замислювався звідки пішла назва - калина. Народ і придумували про це легенди.  Прослухайте одну з них.

Легенда про походження назви "калина" 

Вихователь. Колись давним-давно на нашу землю хто тільки не нападав. І ось налетіли турки. А було це ще за часів Київської Русі. Розлетілася тоді чутка, що головного турецького воєводу отруєною стрілою поранено, а отрута смертельна. І тому, хто врятує воєводу, обіцяли нагороду. Багато лікарів приїхало звідусіль, знахарів, але ніхто не зміг допомогти. Тоді прийшла в табір дівчина. Хоч в убогій одежі, та така красива, що неможливо було від неї очей відвести. Воєвода звелів пропустити її.

 Увійшла дівчина в його шатро і не вклонилася, а стояла з гордо піднятою головою. Слуги кинулися до неї і занесли над її головою меч, та воєвода зупинив їх.

 — Скажи, чому ти не вклонилася мені? Я завоював півсвіту, мені царі вклоняються, — сказав воєвода.

 А дівчина відповіла:

 — Ти мені повинен вклонитися, бо ти прийшов у мій дім, на мою землю. Тебе я не боюся. Ти через два дні помреш, а дорожчого за життя на цім світі немає нічого.

 Воєвода зблід.

 — Якщо ти не допоможеш мені своїм пророцтвом, я звелю відрубати тобі голову.

 Дівчина сказала:

 — Приснився мені сон. У сні я бачила орла. Носом він схожий на тебе. Він палив міста і села, а людей гнав у рабство у свою державу. Так йому щастило 307 днів. На 309 — він помер від отруєної стріли. Ось, воєводо, відрахуй всі дні твоєї слави.

 Коли його слуги відрахували, все точно зійшлося.

 — Що ж ти від мене хочеш? — спитав він.

 — Найперше, вклонися до самої землі святої, і слуги твої нехай вклоняться.

 Впали воєвода і всі слуги до самої землі.

 — А тепер слухай, — сказала дівчина. — Життя тобі поверну. Відпусти всіх полонених у свої оселі. Їм треба сіяти, орати, дітей ростити. Покинь мою землю, кров'ю своєю напиши, що ніколи не прийдеш грабувати мій народ.

 — Зроблю як скажеш. Тільки дай обіцянку, що підеш зі мною.

 — На все піду за свій народ, завойовнику, — відповіла дівчина.

 Вона вилікувала воєводу і поїхала з ним, а від'їжджаючи, прощаючись із сестрою Калиною, сказала: «Твоїм ім'ям, сестро, я назву цю рослину, яку я найбільше люблю, бо росте вона в найкращих куточках, милує людей своєю красою і повертає їм здоров'я». З того часу і пішла назва калина

Слухання прислів’я про калину.

Вихователь. Хочу познайомить вас із прислів’ями та приказками про калину. Але спочатку хочу перевірити ваші знання. Хто знає якісь прислів’я про калину (Відповіді учнів).

Прислів’я.

  1. Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.
  2. Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.
  3. У лузі калина з квіточками, неначе мати з діточками.
  4. Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоні ягідки дарує.
  5. Запишалася калина, наче красна дівчина

Фізкультхвилинка.  Українська народна пісня - ОЙ Є В ЛІСІ КАЛИНА - вокальний ансамбль "Промінці.

Розгляд калини в кошику

Вихователь. А тепер прийшов час розглянути, що ж нам в кошику принесла Калинка: підійдіть ближче і подивіться, які тут гарні грона, які червоні ягідки.

Давайте їх скуштуємо. Будьте уважні, бо розкусивши ягідку, ви знайдете там зернятко. Візьміть це зернятко і розгляньте його.

Що воно вам нагадує?

Так, серце. У людини є одне серце, і в порівнянні з калиновим, воно велике, а в калини є багато маленьких сердечок.

Зараз я покажу вам, як можна робити сік з калини.

Ось такий червоний густий сік у калини.

Хто хоче його скуштувати?

 А чи знаєте ви, що можна робити з ягід калини? (відповіді дітей)

Джем, варення, желе, чай, пекти пиріжки.

Вам сподобалась калина — її краса, її червоні ягідки?

А я пропоную на згадку про сьогоднішнє знайомство намалювати кущ калини. Подивіться, кущ калини я намалювала… (Виставляє заготовку — кущ калини без ягідок.)

 Якого кольору листячко? А що я не встигла намалювати? (Ягідки.) Тоді я пропоную підготувати наші пальчики та намалювати ягідки калини.

Пальчикова гімнастика «Червона калина »

          Є в нас ягідка одна, (Пальчики зімкнені в кільце.)

          Дуже гарна та смачна, (Незначні повороти кистю руки.)

          Не ожина, не малина, (Легке струшування кистями рук.)

          А червона калина. (Плескання в долоні.)

Малювання грона калини.( Повне пояснення виконання роботи)

Вихователь. Дівчинка – Калинка намалювала гілочки дерев, та не закінчила. Ви на цих гілочках намалюйте листя і ягоди калини. Тільки пензликів у мене нема.

Якого кольору листячко?

Вихователь. Фарбу якого кольору я приготувала?

А пензлики я забула взяти… Що ж нам тепер робити, як ще можна намалювати ягідки калини? (Підвожу дітей до рішення малювати пальчиками. Діти разом розглядають кущ, визначають місце розташування ягідок. Нагадує, що ягідки ростуть разом у гроні, тому й малювати їх треба так. (Показує та пояснює прийоми роботи; нагадує про охайність.)

Робота в творчій майстерні

Вихователь.  А тепер підходьте до столу і починайте малювати. (Вихователь розташовує ватман на столі так, щоб усім було зручно. Спільна

діяльність вихователя і дітей. На великому аркуші паперу з намальованими

гілками роблять зелені відбитки долоні – це листя, потім пальчиками

малюють червоні ягідки). Самостійна робота дітей під спокійний музичний супровід..)

Вихователь. Який гарний калиновий кущ у нас вийшов! Вам подобається?

III. Підсумок

Вихователь. Дуже гарно ми попрацювали. Але дівчинка – Калинка прощається з нами.

Яке враження справляє на вас калина?

У яку пору року калина подобається вам найбільше? Чому?

Які українські народні традиції пов’язані з калиною? Розкажіть про них.

Доведіть, що калина не тільки красива, але й корисна.

Продовжить речення: «Калина — це символ...»

Ось така вона — калина: символічна й прекрасна, мила й дорога серцю кожного українця, оспівана в народних піснях і легендах, шанована нашими звичаями й традиціями. Радує нас вона в будь-яку пору, коли росте кучерявим кущем біля річки чи в лузі; коли її червонясті ягідки прикрашають коровай чи вишиванку...

Шануйте ж ви калину, як шанували її наші пращури, бережіть її, саджайте, плекайте і вживайте калинові плоди, щоб бути здоровими та міцними!

Діти! Пам’ятайте , що у злих, недобрих людей калина не росте, а тільки у щирих, добрих. Так будьте добрими і чуйними, посадіть біля своїх осель калину. Бережіть калину, шануйте! Бо червона калина є символом нашої рідної неньки України.

 

 

 

docx
Додано
10 вересня 2018
Переглядів
6645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку