Ознайомлення з народною іграшкою «Трав’яна лялька».
Прикрашання спіднички для трав’яної ляльки.
(Конспект заняття в старшій групі)
О.О.Білоус,
керівник гуртка ДНЗ №9
Мета: розширити знання дітей про народну іграшку, продовжувати знайомити з різними видами народної іграшки, поповнювати знання про іграшки з природного матеріалу (іграшки з соломи, трави). Вчити дітей малювати на тканині, передаючи враження від рукотворного виробу засобами образотворчої діяльності. Вчити ритмічно заповнювати площину подвійними, потрійними мазками різної величини, компонуючи їх у восьмипелюсткову квітку, малювати перехідним мазком. Закріпити прийоми декоративного малювання патичком, пальчиком. Розвивати уяву, фантазію, окомір. Виховувати старанність, інтерес та повагу до народної іграшки.
Матеріал: гуашеві фарби, пензлі, тички, серветки, тканина, підкладні листки, ляльки із трави.
Хід заняття
Діти заходять в ізостудію, вітаються з гостями.
-Діти, ви любите гратися? А чим ви граєтеся? (відповіді дітей).Пропоную дітям підійти до столу з виставкою сучасних і народних іграшок.
-Малята, зараз ви граєтесь ось такими сучасними, привабливими, механічними іграшками. А де ми з вами беремо іграшки? Так, ми купуємо їх в магазинах, на ринках. А де їх виготовляють до того, як вони потраплять в магазин? Іграшки виготовляють на іграшкових фабриках. В їх виготовленні бере участь багато людей: це і художники, швачки, дизайнери.
-А сьогодні я вас хочу познайомити з іграшками, але трохи іншими. Це зараз у вас багато різних гарних іграшок, а колись дуже давно, коли ще ваші бабусі були маленькими, таких іграшок не було. І їхні батьки, дідусі і бабусі власними руками майстрували для своїх синів і дочок різні іграшки-забавлянки. Це були брязкальця, тріскачки, дерев’яні свистки і сопілки, глиняні свищики, баранці. Глиняні іграшки ліплять із глини, потім сушать, обпалюють у печі. Готові іграшки розписують аніліновими фарбами, розведеними на яйці.
Для виготовлення дерев’яної іграшки використовують різні породи дерев ( липу, ялину, тополю, дуб). А також майстрували забавлянки з ниток, клаптиків тканини, тіста,сиру. Самі діти виготовляли простенькі іграшки з квіток мальви, кукурудзяних качанів, огірків, маленьких гарбузиків, реп’яхів, стебел соняшника. А ще виготовляли ляльки із соломи, трави - це трав’яні іграшки. Такі ляльки виготовляли як дорослі так і діти. Як правило, їх створюють наприкінці весни та на початку літа, коли на луках спадає повінь і виростає довга соковита трава - «коси». Для виготовлення ляльки потрібно взяти невеличкий пучок трави, сформувати його у твердий пучечок, перев’язати ниточкою, можна відокремити ніжки. З іншого пучечка зробити руки (показую).
-Сьогодні я вам приготувала невеличкий сюрприз. Кожному із вас я подарую ось таку трав’яну ляльку – іграшку. Ляльку я зробила сама, а пошити одяг не встигла. Я хочу вам запропонувати підготувати тканину для одягу ляльки.
А потім на іншому занятті ви їх одягнете. Пропоную дітям сісти за столи. Повідомляю, що будемо малювати не на папері, а на тканині.
Показ дітям елементів різних візерунків, якими можна прикрасити тканину. Словесно закріплюємо прийоми малювання елементів (мазки: подвійні, потрійні, восьми і чотирьохпелюсткові квіти, різні лінії кінчиком пензля, крапки-тичком і пальчиком.
Фізкультхвилинка:
Ми долоньки потремо,
Наші пальці розімнемо,
Будуть швидко працювати,
Акуратно малювати.
Пропоную дітям обрати елементи для оздоблення тканини.
Діти працюють під спокійну музику. В кінці заняття пропоную дітям розглянути роботи своїх товаришів і дарую кожній дитині ляльку.