Тема: Білочки-чарівниці в гостях у дітей.
Програмовий зміст: закріпити навички лічби у межах п’яти; з’ясувати, що підсумок не залежить від відстані розміщення предметів; вправляти у порівнянні двох груп множин, розвивати вміння визначати напрямок у часі; розвивати логічне мислення, кмітливість, зорову пам’ять; виховувати бажання займатися математикою.
Матеріал: декорація лісу; дві білочки; кошики; гриби; квіти, фланелеграф; набір цифр; картки-завдання до розвивальних ігор «До саду по яблука», «Доповни до числа», «Живі числа», «Совонька».
Хід заняття:
1. Організаційний момент.
— Діти, сьогодні я вам розповідатиму казку, а ви мені трохи допоможете.
Жили-були дві білочки, сестриці-чарівниці. Дружно жили і майже ніколи не сварились. Ліс у них був ось такий. (Виставляю на стіл декорацію.) Зібралися вони якось за грибами. Взяли кошик і попрямували до лісу. Там вони заглядали під кожну ялинку (показую). От і кошик повний.
2. Усна лічба.
Білочкам захотілося дізнатися, скільки ж грибів вони зібрали. Давайте допоможемо їм. Що потрібно зробити, щоб дізнатися, скільки грибів у кошику? Правильно, слід викласти гриби з кошика і полічити.
- А щоб ви краще запам’ятали число п’ять, послухайте лічилку.
Лапки вбоки, вгору вушка —
Скачуть білочки-подружки.
Раз, два, три, чотири, п’ять —
По гілках вони летять.
Кожен ранок на галяві
Спритно роблять вільні вправи…
Раз, два, три, чотири, п’ять —
Люблять білочки стрибать.
— Давайте розкладемо гриби по галявині. Подивіться, білочки зайняли грибами всю галявину, і тепер вони, мабуть, не вмістяться до кошика.
— Малята, а як ви гадаєте, чи більше стало грибів?
— Так, гриби слід ще раз порахувати, для цього ми будемо брати по одному грибу й знову їх складемо в кошик.
(Вихователь підводить дітей до висновку, що кількість не залежить від відстані між предметами).
— Білочки дуже вдячні вам за допомогу і хочуть із вами пограти. Білочки завжди грають удвох, тож і ми будемо грати парами.
3. Дидактична гра «До саду по яблука».
Одна дитина у ліву руку бере кошик, а правою «зриває» яблука і лічить від одного до п’яти. Потім передає кошик іншій дитині, яка виймає яблука по одному, називаючи числа у зворотному порядку.
— А тепер трішки відпочинемо.
Фізкультхвилинка
Виростем великими,
Яблук нарвемо
І в глибокі кошики
Ми їх зберемо.
4. Дидактична гра «Доповни числа до 5».
Погляньте, які гарні горішки вони знайшли. На горішках написані цифри. Вихователь показує горіх, а діти — картку з числом, яке є наступним.
— Ось і зібрали ми всі горішки для білочок.
5. Гра «Живі числа».
Діти одержують картки з горішками, на яких записані цифри від 1 до 5. Почувши команду «Горішки станьте по порядку», діти шикуються по порядку. Інші перевіряють правильність виконання завдання.
6. Дидактична гра «Час доби».
— Дуже люблять білочки гуляти з ранку до вечора і вже переплутали, коли що відбувається, давайте їм підкажемо. Дві команди повинні викласти картинки з часами доби по порядку.
— Гарно ми попрацювали голівками, а тепер час погратися в гру «Совонька».
За допомогою лічилки діти обирають «совоньку», вона стає в центрі гнізда, решта — миші. Вихователь голосно промовляє: «День настає — оживає все»,— миші вибігають зі своїх норок, а совонька ще спить. Потім він говорить: «Ніч настає — засинає все» — миші зупиняються й стоять нерухомо. А совонька вилітає на полювання. Якщо хтось поворухнувся, забирає його до себе в гніздо.
7. Підсумок заняття.
__ Що нового дізналися?
— Молодці, ми сьогодні багато чого навчилися, допомогли білочкам. Білочки дуже вам вдячні.
__ Що вам найбільше сподобалося?