Заняття в старшій дошкільній групі з патріотичного виховання
«УКРАЇНЬКИЙ ВІНОЧОК-ОБЕРІГ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ»
Тема:Український віночок-оберіг українського народу
Мета: поглиблювати та закріплювати знання дітей про українське національне вбрання, про дівочий віночок як оберіг, про особливості його виготовлення, про значення квітів та стрічок у ньому; розвивати зв’язне мовлення, стимулювати вживання прислів’їв і приказок; виховувати почуття національної гордості, любов та пошану до традицій свого народу, зокрема до національного вбрання.
Обладнання: лялька-українка, віночок, стрічки, ілюстрації із зображенням квітів, заготовки для виготовлення квітів, клей, пензлі, серветки, клейонки,аудіо запис.
Попередня робота: розглядання державних та національних символів України, вірші, прислів’я про Україну, загадки.
Хід заняття
І частина. Комунікативна діяльність
Діти розглядають ляльку в українському вбранні.
Вихователь. Читання вірша «Оленка – українка».
До барвистого віночка
Вишиваночка сорочка,
Фартушок і чобітки,
Й різнокольорні стрічки.
Це Оленка – українка,
Як вона співає дзвінко!
Як сміються оченята,
Як танцюють ноженята!
Вихователь. Чи сподобався вам цей вірш? Про кого розповідається в ньому? (П.В. – Про дівчинку – українку). Як би ми не читали цей віршик, можна сказати, що ця лялька – українка? (П.В. – Можна). Чому? (П.В. – Лялька одягнена в українське національне вбрання). Якою є на вигляд ця лялька? (П.В. – Гарною, красивою, ошатною). Діти розглядають ілюстрацію з національним українським вбранням.
ІІ частина. Пізнавальна діяльність
Вихователь. Сьогодні діти ми продовжимо розмову про українське національне вбрання, яке носили наші прабабусі, а допоможе нам в цьому чарівна скринька. Ану, скрине, відкривайся! Вихователь дістає віночок. Який гарний віночок!
Розповідь вихователя. Віночок не лише прикраса, а й оберіг. У кожного народу є свої символи і
обереги. Обереги від слова «оберігати», «берегти». Є у віночка така сила, що біль знімає, волосся береже. У народі про віночок говорять:
– Гарний віночок – окраса дівчини.
– У віночку калина –гарна дівчини .
– А які ще ви знаєте прислів’я про віночок.? (П.В. – «Який віночок – такий голосочок»,« Віночок вити – життя любити».)
Вихователь. Віночок дівчата починали носити з трьох років. В віночок вплітали багато квітів. А які це були квіточки, ви взнаєте коли загадки мої відгадаєте. Кожна квітка щось означає.Відгадайте загадки.
Чудова квітка така,
Чорними брівками морга.
(чорнобривець) Вихователь показує дітям ілюстрацію із зображенням чорнобривця.
Подивиться, яка красива ця квітка. Кожна її пелюсточка має чорну смужку,неначе чорні брови. Чорнобривець у вінку означає красу. Вихователь. Слухайте, діти, ще загадку. Я на сонце дуже схожа, Золотиста і пригожа, Я щоранку розквітаю, Промінцями всіх вітаю. Відгадати всім не важко, Що за квітка я така? (ромашка) Вихователь показує ілюстрацію із зображенням ромашки.
Вихователь. Ромашка не тільки лагідна та добра квітка, вона дуже корисна. Має лікарські властивості. Дуже корисно дівчатам мити волосся відваром ромашки, щоб було воно довгим, красивим та шовковистим. А чай з ромашкою смачній і корисний. Його п’ють, коли болить живі, ним полощуть горло. Вихователь. Наступна квітка ось яка, відгадайте! На просторах поля золотого Сині зірочки тремтять Мов шматочки неба голубого Виграють, виблискують, горять. (волошка) Вихователь показує ілюстрацію із зображенням волошки.
Ці квіточки теж мають лікувальні властивості. Вони дуже корисні і ними миють волосся, освіжають хату, в них купають малих дітей. Вихователь. Без цієї же квітки жодного віночка не буває. Стебельце – шорстка драбинка, Всередині – чорна вуглинка, Пелюстки – блискучі як лак Це квітує, (мак)Вихователь показує ілюстрацію із зображенням маку.
Так, це – мак. Подивіться, яка гарна квіточка. Як без вишні – не садок, Так без маку – не вінок. І червоний, і стрункий, І свіжесенький такий. Цілу купу нарвемо, Всім віночки сплетемо. А перш ніж сплести віночок, ми з вами трошки відпочинемо та пограємо в народну гру «Мак». Українська народна гра«Мак» Діти стоять у колі пліч-о-пліч. Одна дитина всередині — це «городник». Вихователь співає: Ой на горі мак, Під горою так. Діти беруться за руки і, ступаючи назад, збільшують коло на ширину піднятих у сторони рук.На слова: Мак, мак, маківочки, Золоті голівочки! діти роблять крок на місці та виконують мах руками вперед назад. На слова: Станьте ви так, Як на горі мак! діти присідають і показують руками, який виріс мак (простягають руки вперед). Діти, стоячи,запитують: Городнику, городнику, Чи полив ти мак? Г о р о д н и к. Полив. На приспів: Мак, маки, маківочки, Золоті голівочки!
діти роблять крок на місці, розмахуючи руками вперед і назад, а «городник» у цей час ходить у середині кола й удає, що поливає мак.
На слова:
Станьте ви так,
Як на горі мак!
діти, стоячи, показують, як «виріс мак» (піднімають руки в сторони на рівень плечей, долоні повертають угору, пальці трохи згинають, показують,яка квітка в маку).
На приспів:
Мак, маки, маківочки,
Золоті голівочки!
діти опускають руки і роблять крок на місці, розмахуючи руками вперед і назад.
Д і т и
Городнику, городнику,
Чи поспів мак?
Г о р о д н и к. Поспів.
Діти повторюють пісню спочатку, дрібним кроком звужують коло, беруться за руки й повільно піднімають їх угору. На слова «Станьте ви показують,яка спіла головка в маку.
ІІІ частина. Перетворювальна діяльність
Вихователь. Діти в мене є готові пелюстки квітів. Ми з них зробимо квіти для віночка.
(Виконується робота з аплікації разом з дітьми).
Вихователь. Як багато ми зробили квітів. Ми з них можемо сплести великий віночок.
(Стук).Вихователь. Ой, здається, до нас хтось в гості завітав?
(Входить бабуся).
Бабуся. Добрий день, любі хлопчики й дівчатка! Бачу, вас так багато! Ви такі гарні та красиві! Щастя вам, діти! Поваги і любові! А що це ви робите?
Вихователь. Бабусю, а ми віночок з квіточок плетемо. Подивись, який гарний вийшов!
Бабуся. Так, вінок ваш гарний, великий, яскравий! Молодці! Тільки у вашому віночку стрічок не вистачає. А я в подарунок до вашого віночка стрічки принесла. Ув’язували в віночок 10 стрічок. І сором був той дівчині, у якої вони були пов’язані недбало. У центрі світло-коричнева – символ землі, далі жовта – колосок у полі, зелена – життя, синя – вода, рожева – символ достатку, жовтогаряча – усмішка сонця, біла – пам’ять. Усі стрічки повинні бути довшими за косу, бо оберігають її. Дівчатка одягалі віночок у святкові дні.(Діти пов’язують стрічки на віночок)
Вихователь запрошує дітей пограти.
Українська народна гра «Чий віночок кращий (Звучить пісня»Сонячний віночок»).
Діти поділені на дві рівні групи. Кожна з них утворює коло. На слова або пісню вихователя:
Візьмемось за руки,
Підемо на луки,
Там сплетем віночок,
Станемо в таночок.
Діти , в руках яких у кожного стрічка,беруться за руки і йдуть по колу вліво. На останні слова зупиняються, піднімають руки. Вихователь в цей час продовжує:
Чий найкращий вінок.
Той і піде у танок.
Після цих слів діти швидко опускають руки на плечі своїм сусідам. Вихователь зазначає, у якому колі діти швидко поклали руки на плечі і додержуються форми кола. Ці діти танцюють під будь-яку мелодію, а рештаплеще їм у долоні.
ІV частина. Оцінно-контрольна діяльність
хователь. Сьогодні ми Виознайомилися з віночком, з квітами та стрічками, які вплітаються у нього. З яких квіточок плели віночки? Якого кольору в’язали стрічки до свого віночка дівчата? Що кожна стрічка означає?
А на прощання, давайте подякуємо бабусі за її сюрприз. Заняття завершено